- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (51 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (37 opinii)
Rusza warta 140 mln zł rozbudowa stacji Wrzeszcz
Na torach przed stacją Gdańsk Wrzeszcz stoi skład techniczny. Jego obsługa w najbliższych dniach ma rozpocząć rozbiórkę sieci trakcyjnej nad linią dalekobieżną.
Rozpoczyna się rozbudowa dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz. Przybędzie tam nowy peron, przy którym mają zatrzymać się pociągi dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wartą 140 mln zł inwestycję finansują Polskie Linie Kolejowe, a wykona ją konsorcjum firm Torpol i Ferocco.
Na stacji we Wrzeszczu powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między budynkiem dworca a istniejącym peronem dla składów dalekobieżnych.
Nowy peron ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie będzie osłonięty wiatą przystankową. Będzie się można dostać na niego z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem i od strony ul. Kilińskiego. Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.
Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.
Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym będzie gotowy w październiku tego roku. Kolejarze wtedy przełożą ruchu pociągów na wybudowany szlak, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat.
Inwestycja wiąże się z pewnymi utrudnieniami. 17 lutego zostanie zlikwidowany parking dla samochodów na terenie PKP przy Galerii Bałtyckiej . Kierowcy będą musieli znaleźć sobie nowe miejsca do postoju. Ponadto zostaną nieco przebudowane pawilony znajdujące się obok budynku dworca.
Inwestycja zakłada także odsunięcie w kierunku ul. Dmowskiego muru oporowego przy ul. ks. Józefa Zator-Przytockiego 1 , tak by zapewnić nieco więcej miejsca dla dodatkowego toru na stacji.
- Inwestycja pochłonie 140 mln zł z budżetu państwa. Ogłosiliśmy zamówienie uzupełniające. Stąd inwestycję wykona konsorcjum firm Torpol i Ferocco, które modernizowało szlak kolejowy na odcinku od Oliwy do Pruszcza Gdańskiego. Inwestycja we Wrzeszczu ma być gotowa w połowie 2015 r., czyli zakończy się równocześnie z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Ewa Symonowicz Ginter.
Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym po zakończeniu modernizacji? Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.
Co ważne, pociągi PKM do centrum Gdańska pojadą dalej linią dalekobieżną. Stąd składy wykorzystają m.in. luki w czasie między pociągami poza Trójmiasto.
Materiał archiwalny
Zobacz okolice dworca we Wrzeszczu widziane z żurawia wieżowego. Zdjęcia wykonano w sierpniu ub. roku.
Miejsca
Opinie (146) 4 zablokowane
-
2014-02-11 15:54
(1)
TYlko po co tam kolejne centrum handlowe? Miasto przehandlowało browar i w zamian po 20 latach będzie kolejny betonowy klocek.
- 14 9
-
2014-02-11 19:38
ono po to żeby zamiast stawu ludzie mieli pracę
- 2 2
-
2014-02-11 16:03
(1)
Dobrze, niech się to straszydło wreszcie zmieni. Mam nadziej, że w końcu ruszy przebudowa dworca PKS. Na dzień dzisiejszy to wioska maksymalna.
- 15 1
-
2014-02-11 18:34
Dworzec PKS kupił przecież Górski, jeszcze trochę mieszkań sprzeda i wybuduje tam hotel, sam dworzec ma być pod ziemią
- 0 1
-
2014-02-11 16:13
Pozdrowienia dla Pana operatora żurawia;D.
- 3 1
-
2014-02-11 16:23
Jak to przetłumaczyć na Polski? (1)
Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.
- 8 5
-
2014-02-12 22:12
Ja tam wszystko rozumiem. Jeden peron będzie obsługiwał pociągi w kierunku Gdańska Głównego,a drugi w przeciwnym.
- 1 0
-
2014-02-11 16:29
Pewnie w Niemczech by to zrobili za 25 milionów ojro
U nas jeszcze dochodzą do tego łapówy...
- 4 5
-
2014-02-11 16:36
No proszę - 140 mln. jedna stacja a w Gdyni utopili ok. 90 mln. na lotnisko i wielka tragedia. (4)
Co to znaczy potęga...
- 17 3
-
2014-02-11 17:57
no tak, ale za te 140 mln nie budują drugiego Wrzeszcza obok, tylko remontują jeden (3)
ten stary
- 8 1
-
2014-02-11 23:30
A o wmawianiu,
że postawienie obok drugiego nie byłoby konkurencją dla tego starego, już nawet nie wspomnę
- 1 0
-
2014-02-12 09:34
lotnisko w Kosakowie jest adaptowane, a nie budowane od nowa (1)
- 1 0
-
2014-02-12 10:53
Adaptowane czyli
Nie było budynku do obsługi pasażerów
Nie ma odpowiedniej płyty postojowej dla samolotów
Nie ma odpowiedniego pasa
Nie ma odpowiednich pomocy nawigacyjnych,
Nie ma odpowiedniego dojazdu- 1 1
-
2014-02-11 16:37
Za rządów PO (2)
Gdańsk Wrzeszcz będzie większa i droższa niż Gdynia-Głowna?
Gratulacje TOWARZYSZE!!!!- 10 7
-
2014-02-11 16:44
We Wrzeszczu stały już bajkowe Wille i Pałace , gdy w Gdyni wieśniacy głodem przymierali.
Potem napompowali Gdynię sztucznie bo Gdańsk Niemcy zablokowali Polsce a gdy ta przyczyna ustępuje ... no cóż Gdynia już nikogo nie rajcuje.
- 7 5
-
2014-02-12 22:18
Dla lubiących znać fakty:
"W siedzibie PKP Polskich Linii Kolejowych w Warszawie została podpisana umowa na modernizację stacji Gdynia Główna Osobowa. Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach projektu Funduszu Spójności: Modernizacja linii kolejowej E65, odcinek Warszawa Gdynia.
Wartość zamówienia wynosi 38 092 800 euro, w tym udział Funduszu Spójności stanowi 84% " za transport.gov.pl 12.06.2007- 0 0
-
2014-02-11 16:41
Wrzeszcz to Serce Gdańska.
Moja rodzina mieszkała w Gdańsku za Adolfa i nigdy by nie przypuszczali , że Gdańsk odrodzi się na taką skalę... Wiślany biznes upadł a Gdańsk idzie do przodu jak w XVI wieku.!
Powiem wam w tajemnicy , że nadchodzą jeszcze ciekawsze czasy...!- 9 5
-
2014-02-11 16:41
W Gdańsku Głównym PKM , zajmie miejsce SKM , która będzie kończyła bieg na nowej stacji Gdańsk Śródmieście. Jednak mam wątpliwości czy tylko jeden peron na Śródmieściu to wszystko pomieści
- 4 5
-
2014-02-11 16:42
Znowu bez schodow ruchomych (3)
niskie standardy jak na XXl wiek...
- 9 5
-
2014-02-11 16:59
jak to, to niemozliwe? (1)
a chodniki ruchome są czy też ich nie będzie???
- 3 0
-
2014-02-11 17:27
nie bedzie
- 1 1
-
2014-02-11 19:09
Na zewnątrz ruchome schody to tylko kosztowny bubel!
Bo schodów ruchomych nie powinno się budować na zewnątrz budynków w takim klimacie jak nasz! A jeśli ktoś mimo to je wykona, to przez pól roku nie działają - jak np. w CH Matarnia.
Budowa ruchomych schodów na otwartych stacjach lub przystankach byłaby zwykłym marnotrastwem publicznych pieniędzy!!!- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.