• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza warta 140 mln zł rozbudowa stacji Wrzeszcz

Maciej Naskręt
11 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Na torach przed stacją Gdańsk Wrzeszcz stoi skład techniczny. Jego obsługa w najbliższych dniach ma rozpocząć rozbiórkę sieci trakcyjnej nad linią dalekobieżną.


Rozpoczyna się rozbudowa dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz. Przybędzie tam nowy peron, przy którym mają zatrzymać się pociągi dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wartą 140 mln zł inwestycję finansują Polskie Linie Kolejowe, a wykona ją konsorcjum firm Torpol i Ferocco.



- To na razie jeszcze tylko roboty przygotowawcze, ale faktycznie inwestycję na stacji Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska można uznać za rozpoczętą. Zaczynamy od zdjęcia sieci trakcyjnej na torze czwartym - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na stacji we Wrzeszczu powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między budynkiem dworca a istniejącym peronem dla składów dalekobieżnych.

Nowy peron ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie będzie osłonięty wiatą przystankową. Będzie się można dostać na niego z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem i od strony ul. Kilińskiego. Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.

Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym będzie gotowy w październiku tego roku. Kolejarze wtedy przełożą ruchu pociągów na wybudowany szlak, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat.

Inwestycja wiąże się z pewnymi utrudnieniami. 17 lutego zostanie zlikwidowany parking dla samochodów na terenie PKP przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy będą musieli znaleźć sobie nowe miejsca do postoju. Ponadto zostaną nieco przebudowane pawilony znajdujące się obok budynku dworca.

Inwestycja zakłada także odsunięcie w kierunku ul. Dmowskiego muru oporowego przy ul. ks. Józefa Zator-Przytockiego 1 zobacz na mapie Gdańska, tak by zapewnić nieco więcej miejsca dla dodatkowego toru na stacji.

Jak oceniasz rozbudowę stacji Wrzeszcz?

Co ciekawe, projekt rozbudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz dostarczyła samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, bowiem to jej inwestycja, czyli budowa 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową wymusiła rozbudowę stacji na wysokości ul. Dmowskiego. Inwestorem natomiast jest zarządca infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Inwestycja pochłonie 140 mln zł z budżetu państwa. Ogłosiliśmy zamówienie uzupełniające. Stąd inwestycję wykona konsorcjum firm Torpol i Ferocco, które modernizowało szlak kolejowy na odcinku od Oliwy do Pruszcza Gdańskiego. Inwestycja we Wrzeszczu ma być gotowa w połowie 2015 r., czyli zakończy się równocześnie z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Ewa Symonowicz Ginter.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym po zakończeniu modernizacji? Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.

Co ważne, pociągi PKM do centrum Gdańska pojadą dalej linią dalekobieżną. Stąd składy wykorzystają m.in. luki w czasie między pociągami poza Trójmiasto.

Materiał archiwalny

Zobacz okolice dworca we Wrzeszczu widziane z żurawia wieżowego. Zdjęcia wykonano w sierpniu ub. roku.

Miejsca

Opinie (146) 4 zablokowane

  • Gratulacje Prezydencie PO Adamowicz (4)

    Pan to masz chody, w Gdańsku dworzec przelotowy jest dużo droższy jak Terminal lotniczy w Gdyni i do tego PO lini partii i Brukseli.

    Jeszcze raz wielkie gratulacje.

    • 6 10

    • ale w przeciwieństwie (2)

      do białej budy szczurka jest potrzebny.

      • 8 0

      • w Gdańsku wszystko jest potrzebne (1)

        ECS, PGE Arena, jeszcze z 10 muzeów, teatry, .....

        • 4 5

        • no w mieście to tak jest.. że jest coś jeszcze oprócz domku z ogródkiem i parkingu

          oraz ulic przelotowych do miasta

          • 6 1

    • za 90 mln nie da się uruchomić lotniska, nie da nawet za 250 mln...

      • 2 0

  • Przez " wieki " mieliśmy dyżurny temat w prasie : " Ruchome schody w Gdańsku przy PKS nadal awaria "

    Dlatego jesteśmy wyczuleni na schody ruchome... My tu w Gdańsku mamy b.dobrą pamięć...

    • 4 1

  • Gdańsk sie buduje po prostu!!!:) (2)

    my nie mamy chorych ambicji i robimy swoje

    • 17 4

    • taaaa (1)

      bo jakakolwiek większa inwestycja w Gdyni to chora ambicja, a w Gdańsku to się po prostu buduje.... moralność Kalego

      • 4 6

      • Nikt np. nie pisze, że budowa portu promowego w Gdyni to chora ambicja

        Gdyby budować to czego jeszcze nie ma, a nie powielać to co już jest byłoby w tej aglomeracji dużo milej.

        • 1 1

  • Dolny Wrzeszcz bez przejścia (2)

    Na peron PKM nie będzie dojścia z Dolnego Wrzeszcza. Rada Dzielnicy chciała, wnioskowała i pyskowała, ale przejście z kierunku Nowej Lelewela / Nowej Nad Stawem nie powstanie.

    • 4 2

    • przez centrum handlowe przejdziesz (1)

      czego wam jeszcze trzeba? dywanów i lokaja z wachlarzem?

      • 8 1

      • Normalnego projektu.

        • 2 1

  • lejna kolejow

    C

    • 1 1

  • Ciekawe, czy...

    Ciekawe, czy po rozbudowie pociągi dalekobieżne będą wjeżdżały do Wrzeszcza, w kierunku Gdańska Głównego na tym fajnym przechyle?

    • 2 1

  • 140 milionow (2)

    Jeszcze raz - 140 milionow. Padlem. Zlote sedesy beda instalowac? Kolejny WAŁ na kolosalna kase.

    • 10 4

    • Ta kasa zostaje na miejscu. (1)

      Tutaj będzie wydana.

      • 2 3

      • Nie mam co do tego watpliwosci, ze zostanie w kieszeniach tej grupy kolesi. Ty chyba gosciu nie wiesz co to jest 140 milionow zl.

        • 3 2

  • dziadostwo

    Panie Macieju,
    dotychczas był pan staranny a tutaj co ?
    Mowa o trzech peronach a plan pokazuje coś zupelnie mrocznego, niejasnego. Rozwinięcie tematu to też tuskowy bełkot w ktory ni jak nie można wierzyć a nie daj Boże ufać. Nie daj sie Pan wpędzać w tematy jakie Pan nie wypieści jak dziewczynę przed..

    • 1 7

  • 140 mela? To chyba z pasem awaryjnym dla Kosakowa?

    Kawał kasy na przebudowę...

    • 6 2

  • rękawy już są (2)

    jak na razie wybudowano Górskiemu rękawy z peronu SKM do wznoszonej kolejnej mega świątyni dla lemingów, która powstaje w miejsce malowniczego (i ekologicznego) stawu retencyjnego dla potoku Strzyża. Gdzie byli i gdzie są trójmiejscy ekolodzy?
    Ciekaw również jestem, czy budowę tych rękawów finansowano z funduszy europejskich, do których jednak my jako społeczeństwo się dorzucamy. To znaczy robią to w naszym imieniu, nasi wybrańcy, których sami sobie wybieramy ;-)

    • 6 6

    • przejscie finansowal Gorski

      dla scislosci

      • 2 0

    • mogę uspokoić, nie finansowano ich ze środków unijnych

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane