• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza warta 140 mln zł rozbudowa stacji Wrzeszcz

Maciej Naskręt
11 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Na torach przed stacją Gdańsk Wrzeszcz stoi skład techniczny. Jego obsługa w najbliższych dniach ma rozpocząć rozbiórkę sieci trakcyjnej nad linią dalekobieżną.


Rozpoczyna się rozbudowa dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz. Przybędzie tam nowy peron, przy którym mają zatrzymać się pociągi dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wartą 140 mln zł inwestycję finansują Polskie Linie Kolejowe, a wykona ją konsorcjum firm Torpol i Ferocco.



- To na razie jeszcze tylko roboty przygotowawcze, ale faktycznie inwestycję na stacji Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska można uznać za rozpoczętą. Zaczynamy od zdjęcia sieci trakcyjnej na torze czwartym - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na stacji we Wrzeszczu powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między budynkiem dworca a istniejącym peronem dla składów dalekobieżnych.

Nowy peron ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie będzie osłonięty wiatą przystankową. Będzie się można dostać na niego z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem i od strony ul. Kilińskiego. Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.

Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym będzie gotowy w październiku tego roku. Kolejarze wtedy przełożą ruchu pociągów na wybudowany szlak, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat.

Inwestycja wiąże się z pewnymi utrudnieniami. 17 lutego zostanie zlikwidowany parking dla samochodów na terenie PKP przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy będą musieli znaleźć sobie nowe miejsca do postoju. Ponadto zostaną nieco przebudowane pawilony znajdujące się obok budynku dworca.

Inwestycja zakłada także odsunięcie w kierunku ul. Dmowskiego muru oporowego przy ul. ks. Józefa Zator-Przytockiego 1 zobacz na mapie Gdańska, tak by zapewnić nieco więcej miejsca dla dodatkowego toru na stacji.

Jak oceniasz rozbudowę stacji Wrzeszcz?

Co ciekawe, projekt rozbudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz dostarczyła samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, bowiem to jej inwestycja, czyli budowa 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową wymusiła rozbudowę stacji na wysokości ul. Dmowskiego. Inwestorem natomiast jest zarządca infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Inwestycja pochłonie 140 mln zł z budżetu państwa. Ogłosiliśmy zamówienie uzupełniające. Stąd inwestycję wykona konsorcjum firm Torpol i Ferocco, które modernizowało szlak kolejowy na odcinku od Oliwy do Pruszcza Gdańskiego. Inwestycja we Wrzeszczu ma być gotowa w połowie 2015 r., czyli zakończy się równocześnie z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Ewa Symonowicz Ginter.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym po zakończeniu modernizacji? Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.

Co ważne, pociągi PKM do centrum Gdańska pojadą dalej linią dalekobieżną. Stąd składy wykorzystają m.in. luki w czasie między pociągami poza Trójmiasto.

Materiał archiwalny

Zobacz okolice dworca we Wrzeszczu widziane z żurawia wieżowego. Zdjęcia wykonano w sierpniu ub. roku.

Miejsca

Opinie (146) 4 zablokowane

  • Rozbudowa?

    To powinno się zburzyć i wywieźć skażoną ziemię spod tego baraku. Jak inaczej wytłumaczyć fakt, że wyrosło tam takie coś jak nie skażona ziemią?

    • 0 1

  • o co z tunelami ?

    zgodnie z linią portalu zasypać , a ludzie nie szczury niech idą po torach , po świeżym powietrzu

    • 3 1

  • W Gdyni za takie pieniądze buduje się lotnisko ale Gdańsk ma rozmach ;-)

    • 7 2

  • a kiedy ten nowy dworzec?

    z podziemnym parkingiem, kryta zajezdnia autobusowa etc?

    • 2 1

  • wiata (1)

    zostawcie drewniana wiate przystankowa na peronie dalekobieznym.

    • 6 0

    • he

      is it a joke /czy to zart

      • 0 3

  • To półtora raza więcej niż port lotniczy w Kosakowie. (1)

    Skoro gdańszczanie oczekiwali, że za 90 mln złotych z Kosakowa startować będą rakiety, to z Wrzeszcza pewnie będzie się można za tę cenę teleportować.

    A poważniej, to gratuluję. Może na gdyńskim Wzgórzu Maksymiliana pójdą po rozum do głowy i też porządnie zrobią węzeł, bo na razie zapowiada się seria trzech niezależnych par peronów. Aż strach pomyśleć co by było, gdyby tam się jeszcze dalekobieżne PKP miały zatrzymywać, bo powstałaby pewnie czwarta para.
    A węzeł jest "zintegrowany" (chyba tylko na papierze).

    Rejon SKM Wrzeszcz po skończeniu inwestycji na dworcu i w okolicach może być najbardziej zintegrowanym i najbardziej obleganym (przez podróżnych i klientów okolicznych centrów handlowych) punktem Trójmiasta, przebijając nawet Gdańsk Główny.

    • 7 4

    • tak jakby

      ale do konca zintegrowany nie bedzie. Brak przebudowy dworca (wg projektow mial byc nowy z calkowicie zadaszona stacja) , dworca autobusowego i przejscia pieszo_rowerowego do ulicy Nad Stawem...

      • 0 0

  • Podobno PKP nie ma kasy

    A tu z kieszeni wyciagaja 140 mln? Hmm...

    • 1 2

  • Tak!!!

    • 1 0

  • Zauważyliście?: Jak powstaje piękna infrastruktura wszędzie tam gdzie budują Centrum Handlowe ?

    Ktoś dostał do lapki i za wasze buduje się wiadukty perony stacje itp. by Centrum Handlowe miało dobry dostęp by masy napływały ochoczo - i tiry z zaopatrzeniem.

    Kiedyś Makro chciało na Przymorzu się wybudować ale ich pogonili że nie ma dojazdów itp.

    Nie wiedzieli jak rozmawiać :-)

    • 2 6

  • super!

    Kochany wrzeszcz-wypieknieje!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane