• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza warta 140 mln zł rozbudowa stacji Wrzeszcz

Maciej Naskręt
11 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Na torach przed stacją Gdańsk Wrzeszcz stoi skład techniczny. Jego obsługa w najbliższych dniach ma rozpocząć rozbiórkę sieci trakcyjnej nad linią dalekobieżną.


Rozpoczyna się rozbudowa dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz. Przybędzie tam nowy peron, przy którym mają zatrzymać się pociągi dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wartą 140 mln zł inwestycję finansują Polskie Linie Kolejowe, a wykona ją konsorcjum firm Torpol i Ferocco.



- To na razie jeszcze tylko roboty przygotowawcze, ale faktycznie inwestycję na stacji Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska można uznać za rozpoczętą. Zaczynamy od zdjęcia sieci trakcyjnej na torze czwartym - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na stacji we Wrzeszczu powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między budynkiem dworca a istniejącym peronem dla składów dalekobieżnych.

Nowy peron ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie będzie osłonięty wiatą przystankową. Będzie się można dostać na niego z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem i od strony ul. Kilińskiego. Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.

Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym będzie gotowy w październiku tego roku. Kolejarze wtedy przełożą ruchu pociągów na wybudowany szlak, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat.

Inwestycja wiąże się z pewnymi utrudnieniami. 17 lutego zostanie zlikwidowany parking dla samochodów na terenie PKP przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy będą musieli znaleźć sobie nowe miejsca do postoju. Ponadto zostaną nieco przebudowane pawilony znajdujące się obok budynku dworca.

Inwestycja zakłada także odsunięcie w kierunku ul. Dmowskiego muru oporowego przy ul. ks. Józefa Zator-Przytockiego 1 zobacz na mapie Gdańska, tak by zapewnić nieco więcej miejsca dla dodatkowego toru na stacji.

Jak oceniasz rozbudowę stacji Wrzeszcz?

Co ciekawe, projekt rozbudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz dostarczyła samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, bowiem to jej inwestycja, czyli budowa 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową wymusiła rozbudowę stacji na wysokości ul. Dmowskiego. Inwestorem natomiast jest zarządca infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Inwestycja pochłonie 140 mln zł z budżetu państwa. Ogłosiliśmy zamówienie uzupełniające. Stąd inwestycję wykona konsorcjum firm Torpol i Ferocco, które modernizowało szlak kolejowy na odcinku od Oliwy do Pruszcza Gdańskiego. Inwestycja we Wrzeszczu ma być gotowa w połowie 2015 r., czyli zakończy się równocześnie z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Ewa Symonowicz Ginter.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym po zakończeniu modernizacji? Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.

Co ważne, pociągi PKM do centrum Gdańska pojadą dalej linią dalekobieżną. Stąd składy wykorzystają m.in. luki w czasie między pociągami poza Trójmiasto.

Materiał archiwalny

Zobacz okolice dworca we Wrzeszczu widziane z żurawia wieżowego. Zdjęcia wykonano w sierpniu ub. roku.

Miejsca

Opinie (146) 4 zablokowane

  • 140 dużych baniek !!!!

    Za 100 to lotnisko w Gdyni zbudowali a we Wrzeszczu 140 potrzeba na dworzec kolejowy, który nigdy nie będzie rentowny !

    • 8 7

  • Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych - co to kur** ŻART?

    Windy mają cieszyć niepełnosprawnych? Redaktorze, Pana teksty rozwalają na łopatki...

    • 4 3

  • Dworzec na miarę XXI wieku

    Chętnie przyjrzałbym się tym planom, wizualizacjom i koncepcjom. Gdyby nawet z wiaduktu oraz przystanku autobusowego przy skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Słowackiego (przy Galerii Bałtyckiej) było dojście i taki długi peron, bezpośrednie wejście do Galerii też jest na topie, choć takowe ma być do tej nowej. Takie wizje moje.

    • 2 2

  • Zacieramy ręce!

    "17 lutego zostanie zlikwidowany parking dla samochodów na terenie PKP przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy będą musieli znaleźć sobie nowe miejsca do postoju."

    • 7 3

  • piotrze - nie bełkocz

    • 0 1

  • Mosze do euro zdarzoo !

    • 0 1

  • Czy jest gdzieś wizualizacja nowego peronu? (1)

    Czy będzie w podobnym klimacie co peron SKM? Czy tak jak wspólnoty mieszkaniowe - każdy swoje?

    • 2 0

    • raczej ta druga opcja;)

      • 0 0

  • Tylko tą starą śmierdzącą wiatę zostawcie, ogrodźcie jak koksiak i w ramki oprawcie. Rozbudowa ??? Razem z tym SKM zburzyć i zbudować wszystko od nowa.

    • 1 1

  • Lotnisko w GDYNI 90 baniek peron we Wrzeszczu 140 baniek.

    Maja rozmach skur..y

    • 5 1

  • Dajcie Szczurkowi te marne 90 baniek.

    Bedzie przynajmniej jakas alternatywa dla lotniska w Gdansku. a o Ils-y i przystosowania sie nie martwcie .POtrzebne jest tam zielone swiatlo dla Szczurka.Kto jest za?Linie takie jak WIZZAIR CZYINNE TANIE RAYANERY MOGLY BY MIEC TAM inne kierunki przelotow a w razie niedostepnosci lotniska w Gdansku w ciagu krotkiego czasu mozliwosc ladowania w sasiedztwie.Szczurek wie co robi.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane