• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta

ms
20 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeśli Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta powstanie w 2025 roku, od czterech lat powinna już być gotowa trasa S6 łącząca Trójmiasto ze Słupskiem. Jeśli Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta powstanie w 2025 roku, od czterech lat powinna już być gotowa trasa S6 łącząca Trójmiasto ze Słupskiem.

Ogłoszono przetarg na budowę ponad 32-kilometrowej Obwodnicy Metropolii Trójmiasta. Ma kosztować ok. 2,2 mld zł i być gotowa w 2025 r.



Czy będziesz korzystał(a) z Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta?

W środę po południu generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski poinformował:

- Rozpoczynamy przetarg na S6 Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej. W środę do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wysłaliśmy ogłoszenie o przetargu na projekt i budowę dwóch zadań realizacyjnych tej trasy o łącznej długości 39 km.
  • Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km;
  • Żukowo (z węzłem) - Gdańsk Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej



32-kilometrowy objazd Trójmiasta



Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie miała nieco ponad 32 kilometry długości. Droga połączy węzeł PołudnieMapka, na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska, z węzłem ChwaszczynoMapka, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej.

Droga powstanie z publicznych pieniędzy



Kilka miesięcy temu rząd zmienił plan finansowania tej inwestycji. Początkowo zakładano, że powstanie ona w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli strona prywatna wyłoży pieniądze na budowę, które strona publiczna spłaci w ciągu kilkudziesięciu lat. Jednak wiosną zapowiedziano, że ta trasa powstanie z pieniędzy publicznych. Jej koszt szacuje się na ok. 2,2 mld zł.

Według zapowiedzi rządu drogi będą oddawane etapami, a całość powinna być gotowa do 2025 roku.

Dwa duże programy budowy dróg



- Za sprawą zwiększenia przez Rząd limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o ponad 21 mld zł planujemy ogłosić jeszcze przetargi na blisko 258 km w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych oraz na 10 obwodnic o łącznej długości ponad 84 km w ramach Programu budowy 100 obwodnic - podkreśla Tomasz Żuchowski, generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. - W sumie ten rok planujemy zamknąć przetargami na łączną długość ponad 575 km, czyli o 222 km więcej, niż planowaliśmy na początku roku.
Mapa Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 oraz Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Mapa Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 oraz Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030.
ms

Opinie (276) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Inwestycje w infrastrukturę drogową i komunikacyjną zawsze są korzystne

    • 20 1

    • zawsze to nie

      przykład Hiszpanii

      • 2 0

  • Cudownie (5)

    Zejdzie tranzyt z obwodowej, głownie TIR. Do tego można spokojnie rozbudować obwodnicę do trzech pasów.
    Jeszcze przydałby się OPAT i eska do portu gdynia i praktycznie drogi szybkiego ruchu będą w komplecie.

    • 30 8

    • Bardzo mądry komentarz

      Droga OPAT czyli przedłużenie obwodnicy byloby wisienką na torcie

      • 7 1

    • rozmarzyłem się :)

      • 2 0

    • (1)

      Można spokojnie rozbudować do trzech pasów poprze to Pan jakimś źródłem albo opinią fachowca? O to chodzi, że OMT powstaje też dlatego, że rozbudowa istniejącej OT do 2x3 to karołomne zadanie wymagające burzenia wiaduktów i całkowitej przebudowy węzłów ze względu na brak rezerwy. Poza fragmentami w okolicach węzła Wielki Kack i zespolonego Karczemki-Lotnisko obwodnica pozostanie na zawsze 2x2.

      • 5 2

      • zgadzam się

        dobudowa trzeciego pasa na istniejącej obwodnicy to praktycznie budowa tej drogi od nowa już chyba po raz trzeci. ( pierwszy raz w roku 1977 , drugi raz generalny remont w roku 200-2001 )

        • 0 0

    • Tym odcineczkiem nic nie zejdzie. Kto pojedzie dwa razy dluzsza droga, zeby wrocic na obwodnice na wysokosci Osowej?

      • 0 0

  • Nareszcie! Oby się udało zakończyć w planowanym terminie.

    • 15 0

  • Ankieta: D. Ja nie a tranzyt i tak pojedzie krótszą starą obwodnicą (2)

    • 20 5

    • Ameryki

      Nie odkryles

      • 2 1

    • Bedzie zakaz wjazdu TIR

      • 2 4

  • Opinia wyróżniona

    Nie jest prawdą że droga ta: (26)

    1. Rozładuje korki na obwodnicy
    2. Rozładuje korki w Żukowie
    3 Uatwi dojazd do portów trójmiasta
    4. Ułatwi turystom dotarcie nad morze.
    5. Obwodzi metropolię trójmiejską

    Uzasadnienie: Wystarczy spojrzeć na mapę jej przebiegu i pomyśleć. Ruch z Polski do portu w Gdyni i na Hel i tak dotrze do obwodnicy na węźle w Wielkim Kacku czyli i tak zakorkuje obecną obwodnicę. Mieszkaniec Gdańska chcący dojechać np z Kowal do Oliwy i tak pojedzie miastem albo obecną obw.bo nie będzie przecież jechał przez Żukowo i Chwaszczyno żeby stać w korkach na Kielneńskiej i Spacetowej. Korki w Żukowie generuje ruch z zachodu Kaszub, z Kartuz a tego kierunku nie obejmuje półobwodnica jaką zaprojektowano.

    Dla uczciwości trzeba powiedzieć, że droga ta ułatwi mieszkańcom Pruszcza dotarcie do Żukowa i Chwaszczyna a mieszkańcom Chwaszczyna dotarcie traktu św Wojciecha w Lipcach. Dlatego uczciwiej byłoby gdyby zgodnie z prawdą nazwano ją południowym odcinkiem Trasy Kaszubskiej

    • 96 116

    • (5)

      Cześć TIR - ów jadących "starą" 7 w kierunku Szczecina na pewno ominie Obwodnicę Trójmiasta.

      • 20 5

      • Ile jest ruchu tranzytowego chcącego ominąć 3miasto? (3)

        5%? Gdzie są niby te Tiry nie jadące do aglomeracji albo z portów wgłąb kraju? Naprawdę wymiana handlowa między Elblągiem a Szczecinem jest taka wielkotowarowa?

        Żeby nie było - dostrzegam że lokalnie może być ona ułatwieniem, zwłaszcza w gminie Żukowo i Kolbudy, ale cała wieloletnia propaganda lansująca jej budowę w oparciu o argument z rozładowania korków na obecnej obwodnicy jest fałszywa

        • 26 7

        • Dla ruchu w Żukowie i okolicach (1)

          Wystarczyłaby droga w skali jak Nowa Bulońska, a nie droga w parametrach ekspresówki.

          • 8 7

          • Co za bzdury,

            Chyba rzadko bywasz w tamtych stronach. Ostatnimi czasy korkują się nie tylko ronda w Żukowie, a znacznie wcześniejsze odcinki na wysokości Miszewa, Pępowa i Przodkowa. I to właśnie przez TIRy i inne duże auta. Kolejna sprawa to bezpieczeństwo na drodze. W tej chwili niektórzy mają problem z jazdą autem przez DK 24, dojechać gdziekolwiek rowerem czy po prostu iść pieszo jest cholernie niebezpiecznie. Dojazd do Chwaszczyna przez Osową czy z Gdyni do ronda też jest tragiczny pod tymi samymi względami.

            • 4 0

        • Według badań samej GDDKiA przed wyborem wariantu

          Strumienie ruchu niezaczynające się lub niekończące się w GD/GA to 3%. Czyli idealnie granica błędu statystycznego. Fascynaci tej drogi sami zapłaczą, bo posłuży ona tylko i wyłącznie do skuteczniejszego ściągania osób z okolicznych gmin do miasta (patrzcie, jaka fajna droga, kupię działkę dalej, bo się łatwo dojedzie, będzie cisza, będzie pięknie). A jak te samochody do Trójmiasta wjadą, to będą grzecznie stały w dużo dłuższych korkach. Przerabiane w krajach rozwiniętych dekady temu. Co więcej, nie ma ona jak pełnić roli alternatywy dla starej obwodnicy przy wypadkach (rozmieszczenie węzłów). Więc przyda się tylko przy remontach. Trochę drogo jak na praktyczną drogę serwisową/obwodnicę Żukowa ;)

          • 15 8

      • Tak, na pewno. Pojada dwa razy dluzsza trasa, zeby wrocic na OT na wysokosci Osowej. Mhm, juz sie rozpedzaja.

        • 9 2

    • Do Helu (3)

      W Helu

      • 5 1

      • Wszystko zależy czy piszesz/mówisz o miasteczku, czy o półwyspie... (2)

        • 1 0

        • (1)

          Miasto - Hel, półwysep - Helski. Jadę do Helu, a nie na Hel.

          • 0 2

          • Hajłej tu Hel

            • 5 0

    • Czy to oznacza, ze wszystkie duże aglomeracje na świecie popełniają błąd (4)

      budując nowe opaski obwodnic wokół siebie, zamiast dobudowując kolejne pasy na jednej istniejącej obwodnicy?

      • 21 4

      • Duże aglomerację budują obwodnice, jak obecna zostaje zabudowana (2)

        Trójmiasto buduje obwodnicę, choć obecna jest na końcu miasta. Taka mała różnica.

        • 3 15

        • chyba nie byłeś na końcu miasta (1)

          • 3 1

          • Chyba nie znasz urbanistycznej definicji miasta

            O miejskim charakterze obszaru nie decydują granice administracyjne.

            • 2 1

      • Ciekawa teza, że wszystkie aglomeracje tak robią

        Moskwa z jej trzema wiecznie stojącymi obwodnicami to nie wszystkie aglomeracje

        • 4 4

    • Obwodnica obwodnicy

      A później kolejna, a i tak korki będą coraz większe. Rozbudowa układów drogowych szybkiego ruchu prowadzi jedynie do wzrostu liczby pojazdów na drogach. A to samochody stoją w korku.
      Jedynie ta inwestycja byłaby uzasadniona, jakby obecną obw. Trójmiasta zamknąć, albo zwężyć i przebudować do drogi miejskiej, ale tego nikt nie planuje.
      Natomiast koszt budowy jest absurdalny. Nie ma 0.5 mln zł na pdp pod dworcem głównym, a tu wydadzą 2 200 mln zł na kolejne pasy ruchu dla kierowców.
      Zrównoważony transport w Polsce.

      • 6 14

    • Niestety

      Wiadomo o tym od dawna, odkąd tylko podano przebieg OM. Dużo lepszym i tańszym rozwiązaniem byłoby dołożenie trzeciego pasa na całym odcinku obecnej obwodnicy i poprawienie przepustowości lokalnych dróg, a nie taki moloch, który nic nie da.

      • 6 8

    • Tak sobie przeliczyłem...

      Powiedzmy, że średnia prędkość aktualnie realizowanymi trasami S6 na 26 km odcinku Chwaszczyno-węzeł z S7 to 70 km/h (przy dużym ruchu z moich obserwacji) i daje 22 minuty jazdy, Google na teraz na godzinę 12 podaje natomiast 33 minuty i brak symbolu korka/wypadku.
      Zakładając, że na odcinku projektowanym uda się utrzymać 120 km/h to przy 32 km daje to 27 minut.
      Z mojej perspektywy, jeżeli ktoś omija Trójmiasto, lub jedzie TIRem na Stogi z zachodu, to ta trasa będzie przydatna jedynie w przypadku wypadku na Obwodnicy, czyli raz dziennie :)

      • 1 4

    • a co mnie obwodnica? obwodnica idzie na północ, a metropolitalna idzie w głąb kaszub (1)

      • 1 2

      • Zgadza się, tak będą szły te drogi.

        Ale o co ci chodzi to nie wiem.

        • 2 0

    • to nic nie robimy, siedzimy na d*pie i komentujemy

      • 3 1

    • Nowa obwodnica... (3)

      wyrzuci w sezonie w 100% cały ruch turystyczny z głębi Polski, który nie zmierza do Trójmiasta, czyli w kierunku Helu, Władysławowa i wszystkich miejscowości nadmorskich nad Zatoką Gdańską poza starą obwodnicę, chyba że po oddaniu nowej trasy będą się po obwodnicy trójmiejskiej poruszać przez jakiś czas zabłąkane owce z nawykami. A to już będzie latem bardzo odczuwalne dla mieszkańców 3City. Przez cały rok usunie wszelaki ruch tranzytowy. Poza tym z obwodnicy trójmiejskiej na odcinkach ściśle miejskich wypadną wszystkie te kaszubskie blachy, które jadą do Pruszcza, Tczewa, Torunia i dalej na południe dla przykładu gwe, gpu i inne, zarówno firmowe, jak i prywatne, bo będą razem z Trasą Kaszubską miały krótszą i szybszą drogę. Dodatkowo nowa obwodnica umożliwi w końcu rozpoczęcie remontów starej obwodnicy do standardu 3x3 + pobocze dla karetek, o czym pisano już wiele lat temu.

      • 4 6

      • Nie dodałem...

        że węzeł z przedłużeniem Obwodnicy Południowej będzie przebudowany do możliwości zjazdu ruchu ze Obwodnicy Trójmiejskiej w kierunku Obwodnicy Metropolitarnej.

        • 2 1

      • "wypadną te kaszuskie blachy" - w swoim se bosy antku wileńskie przymocuj. (1)

        • 0 0

        • no i z czym Ty masz problem człowieku?

          • 0 0

    • Ta obwodnica to jedna wielka pomyłka na poszczeólnych odcinkach zamiast rozładowywać korki będzie generować jeszcze większe . Kierowców z niej zjeżdżających kierować będzie w lokalne " wąskie gardła" bez możliwości ich ominiecia. Inwestycja nie dopracowana i pełna błedów technicznych. '

      • 0 1

  • Wow jaki łaskawy rząd (4)

    Najpierw uwalili tą trasę 5 lat temu, a teraz mamią nas, że ją zbudują za 5 lat

    • 18 21

    • (1)

      A dlaczego uwalili, sprawdź najpierw a potem narzekaj, jaki to zły rząd uwalił ten projekt.

      • 7 5

      • tak

        piS zastopował S6 razem z metropolitalną w 2016 r., co miało być karą dla woj. pomorskiego za słabe poparcie wyborcze.

        • 4 7

    • Trasę uwalił tusk (1)

      w 2012

      • 6 3

      • Nieprawda

        Od 2010 do 2015 roku trwało bez przerw przygotowanie dokumentacji. W 2015 ogłoszono przetarg na realizację, który nie doszedł do skutku. Tusk w 2015 r. raczej nie miał władzy, żeby cokolwiek uwalić.

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    Ta Obwodnica jest potrzebna, bez dwóch zdań. W połączeniu z Południową i Kaszubską będzie ok. Jednak na odciążenie Obwodnicy Trójmiasta bym nie liczył. Oczywiście w jakimś małym stopniu tak, ale to kropla w morzu. Tak naprawdę jest potrzebny trzeci pas na Obwodnicy i przede wszystkim rozbudowa węzłów np. Szadółki

    • 193 31

    • Rozbudowa węzłów (3)

      To wlewanie potoków samochodów do miasta

      • 13 27

      • (2)

        co ty pie.... węzły takie jak np. szadółki to wielkie nieporozumienie.
        Codziennie ludzie muszą jakoś dojechać do domów w południowych dzielnicach.
        Tam już jest armagedon.

        • 22 7

        • Widziały gały co brały (1)

          • 5 9

          • deweloper mówił ze 15 min od centrum...
            (zapomniał dodać że w niedziele o 2 nad ranem)

            • 17 0

    • Racja!

      • 2 3

    • I węzeł Kowale.

      • 14 1

    • wydaje mi się że nikt nie dotknie remontem istniejącej obwodnicy (1)

      póki nie powstanie "obwodnica obwodnicy", dziś jakikolwiek remont spowoduje 2-4 letni paraliż północy województwa pomorskiego.

      • 24 1

      • Pytanie czy OT dalej będzie drogą krajową, czy nie stanie się to czego boją się włodarze Gdańska i Gdyni(szczególnie Gdyni) i ta droga przejdzie w ich utrzymanie?

        • 3 0

    • O.k.

      Żeby było o.k. to potrzebna jest Nowa Kielnieńska.

      • 6 1

    • (1)

      i koniecznie miejsca parkingowe w mieście

      • 3 2

      • po 15 zł za godzinę

        • 0 0

    • Dokładnie tak

      Żeby odkorkować obwodnice juz istniejącą nalezżałoby wybudować OPAT z Via Maris

      • 5 2

    • Pleciesz jak potłuczony o tym dodatkowym pasie (1)

      Nawet jak będzie 5 pasów to nie rozładuje to natężenia ruchu. Jedyna możliwość to ograniczenie prędkości do 80 i pomiar odcinkowy. Na polskiego kierowcę tylko to zadziała. Lepiej jechac wolniej ale płynnie.

      • 13 22

      • No to chyba logiczne żę natężenia ruchu nie rozładuje. W końcu dobudowuje się kolejny pas z uwagi na rosnące natężenie ruchu. Budowa kolejnego pasa nie spowoduje że samchody z tej drogi znikną.

        • 3 3

    • dobrze ze mamy wreszcie normalny rząd

      • 5 13

    • Potrzeba i to pilnie

      drogi która odciąży ul.Hutniczą w Gdyni i Kosynierów w Rumii do Redy.Tam to jest armagedon codziennie.

      • 4 0

    • Trzeci pas do niczego nie jest potrzebny, obwodnica jest drozna.

      Za to potrzebne sa bardziej drozne drogi do i od obwodnicy. Choc to i tak tylko przeniesie korek poza obwodnice, nie da sie go zlikwidowac.

      • 2 3

  • Przetarg, odwołania, kontrole KIO, ponowny przetarg (2)

    jak to powstanie do 2030 to będzie dobrze

    • 14 5

    • (1)

      tak będzie , za cara jak był ukaz na budowę kolei, to w 3 m-ce wybudowano tory między Łodzią a Koluszkami , o dziwo po modernizacji trasa służy do dzisiaj.

      • 2 0

      • ale kiedyś nie było decyzji środowiskowych

        protestów mieszkańców, przetargów, odwołań, praca była tania, BHP nie było. Wszystko szło prosto.

        • 1 0

  • Trzeci pas na obwodnicy (1)

    Obwodnica juz jest drogą wewnętrzna trójmiasta.

    • 22 3

    • naucz sie jeździć dwoma

      a nie lewym pasem

      • 3 0

  • Przez 5 lat to się dawniej budowało 100 km odcinki autostrad.. (4)

    PiS nie ma pieniędzy na budowę dróg (czy też raczej przeputał je na co innego) to sobie wymyślił, że będzie budował dłużej bo wówczas łatwiej taką budowę sfinansować.

    • 17 17

    • Opowiadanie bajek bez czytania artykułu. (3)

      GDDKiA planuje zamknąć ten rok przetargami na Łączna długość 575 km, czyli 222 km więcej niż planowano na początku roku.

      • 3 0

      • Planuje (2)

        A co wyjdzie z planów, zobaczymy. I tym bardziej zobaczymy, czy plany zmienią się w faktyczne budowy.

        • 0 0

        • według (1)

          planu to budżet na rok bieżący miał też być bez deficytu a będzie najwyższy deficyt od 30 lat bo aż 106 mld. zł.

          • 0 1

          • ....

            Mówi Ci coś kryzys światowy covit19, a miliardowe dopłaty dla polskich przedsiębiorców z budżetu państwa i ratowanie dużej części stanowisk pracy? Stąd jest duży deficyt, a nie było go przed lutym 2020

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane