- 1 Majaland: znamy termin otwarcia i cennik (113 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (525 opinii)
- 3 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (90 opinii)
- 4 Był senator skazany na więzienie (328 opinii)
- 5 Mała uliczka, duży problem (243 opinie)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (143 opinie)
Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej
Do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargu na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Czy ogłoszenie pół roku wcześniej niż planowano przetargu oznacza, że szybciej pojedziemy ekspresówką przez Kaszuby?
Budowa 33-kilometrowej drogi wstępnie ma pochłonąć ok. 3 mld zł
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe . Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Drogowcy nie chcą marnować czasu
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska.
- Na wiosnę też powinniśmy zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
W ten sposób drogowcy zyskają ok. sześć miesięcy. W teorii oznacza to, że budowa powinna ruszyć pół roku wcześniej. W praktyce poszerza to margines ewentualnych opóźnień, spowodowanych np. odwołaniami.
Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał maksymalnie nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 r.
O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.
Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu
Idą wybory, ruszyły przetargi?
Ogłoszenie przetargu na Obwodnicę Metropolitalną zbiegło się z ogłoszeniem przetargów na budowę kilku innych dróg w całej Polsce, m.in. ekspresowej S7 na odcinku Warszawa-Grójec i od granicy województwa małopolskiego do Krakowa. W sumie od piątku rząd zamierza zrealizować siedem nowych odcinków dróg w całej Polsce. Nawet oficjalna strona GDDKiA informuje o tym tytułem Wysyp przetargów na nowe drogi krajowe
Drogowcy przekonują, że pojawienie się ogłoszeń o przetargach nie ma związku ze zbliżającymi się wyborami. Światłem zielonym dla ogłaszania przetargów miało być niedawne uchwalenie przez rząd "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015 - 2023".
Miejsca
Opinie (159) 1 zablokowana
-
2015-09-22 06:58
Nie metrpolitalna tylko znowu gdanska
Co OPAT?
- 17 12
-
2015-09-22 07:04
Pewnie chcieli zdążyć przed odcięciem funduszy dla Pomorza przez rząd PIS
Ale przyklad A1 pokazał, że PIS i tak da radę
- 21 10
-
2015-09-22 07:07
(3)
Metropolitalna hmmm brzmi dumnie. Przypominam, ze naszemu prowincjonalnemu grajdolowi brakuje co najmniej milion mieszkancow do Warszawy. Ale widac to nie przeszkadza naszym zakompleksionym wlodarzom wszedzie wciskac nazwe "metropolia".
- 17 16
-
2015-09-22 07:31
Powinna być gdańska, a nie metropolitalna (2)
bo tylko Gdańsk obejmuje
- 8 6
-
2015-09-22 08:06
Czyli węzeł Wielki Kack jest w Gdańsku? (1)
Dąbrowa też?
- 11 4
-
2015-09-22 13:20
A wiesz co to Trasa Lęborksa vel Kaszubska? chyba nie
"do Chwaszczyna, gdzie połączy się z także planowaną Trasą Kaszubską."
TK będzie się kończyło/zaczynało w Gdyni. OMT nie...- 4 0
-
2015-09-22 07:12
Przetarg na projekt...
No jeszcze jakieś 10 lat i gotowe hue hue
- 10 6
-
2015-09-22 07:13
Nareszcie jakas dobra wiadomosc!
- 10 5
-
2015-09-22 07:29
Metropolitalnej? Chyba gdańskiej (2)
- 10 9
-
2015-09-22 08:51
obwodnica (1)
ma kończyć się w Chwaszczynie łącząc się tam z drogą S 6 na Lębork. zatem cały ruch z aglomeracji będzie wyniesiony na zewnątrz. Powróci na dawny ślad tuz przed Lęborkiem. Zatem cały tranzyt zostanie przeniesiony poza Gdańsk i Gdynię
- 12 3
-
2015-09-22 13:07
tranzyt czego zostanie przeniesiony poza Gdynie?
nie mylmy Trasy Lęborskiej z OMT...
- 3 1
-
2015-09-22 08:07
Projekt nie obejmuje żadnych kładek dla pieszych (3)
Wszelkie wiadukty pewnie też, tradycyjnie pozbawione będą chodników dla pieszych i dróg rowerowych. Czyli jak w przypadku obwodnicy i POG - droga odetnie okolicznych mieszkańców od świata.
- 12 12
-
2015-09-22 08:49
człowieku (2)
to ma być droga ekspresowa. Ona z definicji nie ma dróg rowerowych . Te urządzenia są robione na drogach dojazdowych, które powstaną równolegle do obwodnicy . Do komunikowania się dróg lokalnych służą wiadukty
- 10 4
-
2015-09-22 08:56
A kto pisze o drodze rowerowej wzdłuż OM?
Chodzi o to, żeby obwodnicę można było pokonać nie koniecznie korzystając z samochodu. Patrz ile lat musieli czekać mieszkańcy Karczemek na kładkę, bo do głupiego Hipermarketu 100m dalej za obwodnicą nie mogli dojść pieszo.
- 6 6
-
2015-09-22 10:15
ależ ekspresowa całe 33 km widać że debile którzy wymyślili tę drogę musieli być nieźle naj..ni sądząc że ktoś będzie objeżdżał obwodnicę cofając się
- 2 3
-
2015-09-22 08:31
mam nadzieję że się doczekam budowy tej obwodnicy a nie tyko fotki eminencji jak wbijają łopatę
- 7 1
-
2015-09-22 08:47
Zastanawiający jest upór, (4)
z jakim forsowana jest budowa tej nikomu niepotrzebnej drogi.
- 15 37
-
2015-09-22 08:57
Przejedź się do Kartuz i z powrotem (3)
Powiedz, czy dalej jest niepotrzebna
- 13 6
-
2015-09-22 10:16
oczywiście że jest niepotrzebna ale debile widzą okazję do przewalenia ładnej kasy
- 10 7
-
2015-09-22 12:25
wałki PO
jest potrzebna ale na pewno nie z tym przebiegiem,
korytarz jest wymuszony przez bandę cwaniaków i znajomych królika, którzy dawno kupili ziemię i teraz maja zamiar nieźle się obłowić.
w żadnym normalnym kraju droga zwana obwodnicą nie mogłaby tak zaplanowana,
kiedyś na forum pojawił się wpis o ringu Berlina, zaprojektowany 70 lat temu i nadal jest obwodnicą,
może ktoś z redaktorków zainteresowałby się do kogo należą działki w planowanym korytarzu tej drogi :)
z badań prowadzonych na zlecenie GDDKiA jasno wynika że przebieg tej drogi nie ma sensownego uzasadnienia.- 7 3
-
2015-09-22 15:10
Ale po co?
- 1 0
-
2015-09-22 08:47
Wygra najtańsza oferta, prace będą się przeciągać bo na budowie będzie milion podwykonawców, a pół roku po otwarciu asfalt zacznie się kruszyć i zapadać.
- 9 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.