- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (304 opinie)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (240 opinii)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (86 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (113 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (253 opinie)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (122 opinie)
Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej
22 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Za rok o tej porze pojedziemy Obwodnicą Metropolitalną. Tak wygląda z lotu ptaka
Do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargu na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Czy ogłoszenie pół roku wcześniej niż planowano przetargu oznacza, że szybciej pojedziemy ekspresówką przez Kaszuby?
Budowa 33-kilometrowej drogi wstępnie ma pochłonąć ok. 3 mld zł
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe . Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Drogowcy nie chcą marnować czasu
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska.
- Na wiosnę też powinniśmy zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
W ten sposób drogowcy zyskają ok. sześć miesięcy. W teorii oznacza to, że budowa powinna ruszyć pół roku wcześniej. W praktyce poszerza to margines ewentualnych opóźnień, spowodowanych np. odwołaniami.
Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał maksymalnie nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 r.
O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.
Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu
Idą wybory, ruszyły przetargi?
Ogłoszenie przetargu na Obwodnicę Metropolitalną zbiegło się z ogłoszeniem przetargów na budowę kilku innych dróg w całej Polsce, m.in. ekspresowej S7 na odcinku Warszawa-Grójec i od granicy województwa małopolskiego do Krakowa. W sumie od piątku rząd zamierza zrealizować siedem nowych odcinków dróg w całej Polsce. Nawet oficjalna strona GDDKiA informuje o tym tytułem Wysyp przetargów na nowe drogi krajowe
Drogowcy przekonują, że pojawienie się ogłoszeń o przetargach nie ma związku ze zbliżającymi się wyborami. Światłem zielonym dla ogłaszania przetargów miało być niedawne uchwalenie przez rząd "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015 - 2023".
Miejsca
Opinie (159) 1 zablokowana
-
2016-05-05 17:33
S 6?
Nie bardzo rozumiem czemu obwodnica bedzie nosiła oznaczenie S6 skoro jest naturalnym przedłużeniem trasy S7. Ale po dziwnym oznaczeniu trasy S8 pod łodzią to już mnie średnio dziwi
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.