• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargu na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Czy ogłoszenie pół roku wcześniej niż planowano przetargu oznacza, że szybciej pojedziemy ekspresówką przez Kaszuby?



Czy Obwodnica Metropolitalna odciąży ruch na Obwodnicy Trójmiasta?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S6, na odcinku od Węzła Gdańsk Południe do Chwaszczyna, gdzie połączy się z także planowaną Trasą Kaszubską.

Budowa 33-kilometrowej drogi wstępnie ma pochłonąć ok. 3 mld zł

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Drogowcy nie chcą marnować czasu

Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska.

- Na wiosnę też powinniśmy zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
W ten sposób drogowcy zyskają ok. sześć miesięcy. W teorii oznacza to, że budowa powinna ruszyć pół roku wcześniej. W praktyce poszerza to margines ewentualnych opóźnień, spowodowanych np. odwołaniami.

Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał maksymalnie nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 r.

O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.

Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu

Układ drogowy wokół Trójmiasta. Układ drogowy wokół Trójmiasta.
Idą wybory, ruszyły przetargi?

Ogłoszenie przetargu na Obwodnicę Metropolitalną zbiegło się z ogłoszeniem przetargów na budowę kilku innych dróg w całej Polsce, m.in. ekspresowej S7 na odcinku Warszawa-Grójec i od granicy województwa małopolskiego do Krakowa. W sumie od piątku rząd zamierza zrealizować siedem nowych odcinków dróg w całej Polsce. Nawet oficjalna strona GDDKiA informuje o tym tytułem Wysyp przetargów na nowe drogi krajowe

Drogowcy przekonują, że pojawienie się ogłoszeń o przetargach nie ma związku ze zbliżającymi się wyborami. Światłem zielonym dla ogłaszania przetargów miało być niedawne uchwalenie przez rząd "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015 - 2023".

Miejsca

Opinie (159) 1 zablokowana

  • Już się nie mogę doczekać! Tylko czy dożyję? (11)

    • 133 26

    • (1)

      W duzej mierze zalezy to od Ciebie samego. Ostatni okres pokazal ze tego typu inwestycje realizowane sa w ciagu kilku lat.
      Tak wiec, bez obaw!
      :)

      • 21 5

      • spokojnie

        bo komuś żyłka pod beretem pęknie i 34 urodzin nie będzie

        • 9 6

    • To w dużej mierze zależy kto wygra wybory (5)

      Są partie, które tyle pieniędzy już zdążyły rozdać obietnicami wyborczymi, że na drogi, to kasy nie będzie:(
      Obawiam się powtórki z 2005-2007 roku - 4 km autostrad.

      • 20 17

      • i co gorsza ta partia rządzi

        • 4 7

      • Jak tam 100 tys. miejsc pracy dla młodych opłacanych z pieniędzy podatników?

        • 4 1

      • jak tam 3x15%? (2)

        jak zlikwidowanie Senatu?
        jak wprowadzenie waluty Euro w 2011?
        jak zbudowanie dróg na Euro2012 pomiędzy miastami gospodarzami?
        jak zniesienie podatku Belki
        jak zniesienie obowiązku meldunkowego
        itd.

        i jeszcze jedno pytanie - od kiedy realnie była kasa z Unii?

        zatem bez demagogii proszę

        • 1 3

        • weź mi wytłumacz (1)

          PO wszystkie te "obietnice wyborcze " poddała pod głosowanie sejmu, nie uzyskując większości konstytucyjnej potrzebnej do zmiany prawa i jest zła. Prezydent wszystkich wszechpolaków Duda kieruje ustawę która nie uzyska większości i jest Bogiem bo spełnia obietnice wyborcze... nie kumam

          • 2 1

          • o czym ty piszesz?

            ani jednej (żadnej z powyższej listy) z tych propozycji nigdy nie przedstawiono w Sejmie - to były tylko zapowiedzi tej zakłamanej, populistycznej partii

            cześć z powodów finansowych (podatki, drogi), a cześć z powodów skrajnej niekompetencji. Tusk wyskoczył z Euro w Krynicy 2008 i wszyscy się pukali w głowę bo nie spełnialiśmy żadnego kryterium, a zniesienie obowiązku meldunkowego wymagało zmiany ponad 200 ustaw. Tylko taki fircyk i głupol mógł coś takiego zapodać. W takiego gościa ludzie uwierzyli. W kłamcę który podczas wyborów podawał hasło nie róbmy polityki - aspirując o najbardziej polityczne stanowisko - premiera.

            Duda - obiecał, przedstawił. Na razie ani na plus ani na minus. Że wspiera PIS - oczywiście, że tak, ale obecnie to racja stanu, odsunąć szkodników od władzy.

            • 0 2

    • Jak PIS wygra to nie dożyjesz

      • 9 6

    • czy temat trzeciego pasa na istniejącej obwodnicy 3m jest w ogóle brany pod uwagę?

      wiem, że jest za mało miejsca pod istniejącymi wiaduktami - to trzeba budować nowe wiadukty

      natężenie ruchu jest kosmiczne

      • 2 1

    • jest się czego bać - 33 km asfaltu i 3 mld złotych, by uregulować komunikacje wokół Chwaszczyna i Żukowa, to gigantyczne zadanie przed władzą

      • 1 2

  • A po wyborach unieważnienie przetargu na budowę z powodu brakow formalnych i gitara (11)

    Samo życie

    • 95 69

    • (9)

      Przestań narzekać... ani w przypadku tunelu, ani pomorskiej kolei metropolitalnej, ani kilkunastu innych inwestycji tak się nie stało. Dlaczego teraz tak ma być?

      • 40 10

      • (4)

        Bo zmieni sie partia rzadzaca

        • 28 11

        • i nie bedzie niczego :) (3)

          • 24 3

          • Aj tam, zaraz niczego! (2)

            Przybędzie nam pomników "sami wiecie kogo" :)

            • 22 6

            • (1)

              Voldemorta?

              • 10 1

              • Vadera

                • 8 0

      • (3)

        Bo już raz było to przerabiane jak minister Polaczek z nadania prezesa wstrzymał wszystkie inwestycje drogowe szukając domniemanych przekrętów

        • 17 2

        • (2)

          ..... a nie było takich? Straszcie nadal ludzi, to nic nie powstanie , bo nie będzie miał kto robić przekrętów :)

          • 4 9

          • (1)

            nie o walki a o zbyt wysoka cene za 1km autostrady chodzilo. sad uznal, ze nie byla zawyzona, a po wyroku i straconym czasie cena wzrosla jeszcze bardziej + zostalo zaplacone odszkodowanie dla z tego co pamietam GTC albo SKANSKA.

            • 7 0

            • jasne..

              No tak bo sądy są w Polsce bardzo obiektywne, tak jak NIK.

              • 0 0

    • Nie ma braków formalnych

      wszystko jest przygotowane od dawna, czekano na finansowanie. Teraz jest zaklepane.
      W następnych dniach będzie jeszcze więcej przetargów.

      • 0 0

  • xxx (3)

    Mam nadzieje że wygra firma z Pomorza a znowu warszafka,

    • 28 18

    • MTM wygra bo kto.

      • 8 5

    • a ja mam nadzieję że te wredne kaszuby nie wygrają (1)

      i szara strefa na Kaszubach dostanie po policzku. Mam nadzieję, że ptrzyjadą imigranci i kaszeby będą musiały się wziąć do uczicwej roboty.

      • 13 17

      • xxx

        A ja pracuje z kaszubami ze Sławek i są spoko

        • 5 8

  • Za 18 lat obwodnica Trójmiasta będzie lokalną drogą (11)

    Ruch z roku na rok coraz większy i nie długo będziemy nią jechać jak lokalną drogą.
    Już teraz pomiary wskazują 269 samochodów na minutę.

    • 98 10

    • (1)

      I tak i nie, bo lasu nie wytną... a aby była "lokalna" to dookoła musiałyby być zabudowania...

      • 8 10

      • To jedż za Trójmiasto to zobaczysz znaki "teren zabudowany", a w koło pola

        • 8 1

    • Tzn. "niedługo".

      • 6 0

    • 24x60x269=387360... (6)

      przesadziłeś chłopie

      • 9 7

      • (5)

        gdzie napisał, że takie natężenie jest w każdej minucie doby?

        • 6 12

        • (4)

          ale 6 aut na sekundę to trochę ekstremalne

          • 3 2

          • bo póki co jest około 67 aut na minutę. (3)

            Co i tak już pokazuje, że druga obwodnica jak najbardziej potrzebna.
            Oczywiście tam gdzie się da należy dobudować 3 pas, ale bez drogi alternatywnej i tak to nie rozwiąże problemu.
            Wypchnięcie tranzytu z obwodnicy to spadek ruchu o 30%.

            • 11 2

            • ciekawe jaki tranzyt pojedzie OMT :D (2)

              zeby drogi nadkladac miedzy chwaszczynem a zukowem

              • 2 7

              • a większość :P. (1)

                Większość tranzytu.
                I wcale nie będzie nadkładać drogi. Pamiętaj, że z OMT wpadasz bezpośrednio na TK, która powstanie przed OMT. Więc każdy rozsądny wybierze bezpośredni wjazd na TK przez OMT niż zjazd na Chwaszczyńską i nawalanie się tym złym skrzyżowaniem aby dojechać do TK.
                Bo chyba nie myślisz, że ktoś będzie tranzytem się chciał tłuc dalej przez rumię redę i wejherowo.

                Po drugie trzeba pamiętać o jednym, że może i dłużej , ale pewniej. Czyli jedziesz równo i jesteś pewien, że nie będziesz miał przestoju z powodu jakiegoś wypadku.

                • 2 3

              • Tylko że tranzyt PRZEZ Trójmiasto nie jest wcale taki wielki

                Zdecydowana większość ruchu towarowego zachodzi do/z portów morskich, a więc trafia na istniejącą obwodnicę Trójmiasta i obwodnicę południową. Do obsługi portów autostrada do Miszewa nie jest kompletnie przydatna.

                • 4 1

    • Za jakie 18 lat?

      Już zaczyna pełnić taką funkcję

      • 15 0

  • (4)

    Bez nowej kielnienskiej i tunel pod pacholkiem ta droga jest bez sensu, nie mówiąc o leborskiej...

    • 31 98

    • A co z ul. Lęborską niby?Gdzie ona do obwodnicy?

      • 8 1

    • widziałeś co się dzieje na samej obwodnicy trójmiasta ? jechałeś nią kiedykolwiek z rana albo po południu - bez wypadku w godzinach szczytu za Osową to dzień dla miast stracony, a w tym czasie jedyną alternatywą jest przejazd przez miasto

      a ty mówisz o jakichś dojazdówkach do centrum Gdańska ?

      • 12 3

    • tunjel srunel za 100 mln (1)

      • 3 6

      • za 2 miliardy kolego

        ...

        • 0 2

  • (2)

    Nowennę do św. Przepustowości trzeba odmówić, by szybko Nowa Drogę zbudowano!

    • 41 21

    • A dlaczego tak nie zrobili z trasa kaszubska S6 ktora w marcu bedzie miala koncepcje?

      • 5 1

    • No

      A tak szczerze: wolisz żeby ten ruch samochodowy szedł przez miasta czy bokiem, po obwodnicy?

      • 3 0

  • (16)

    91 tysięcy za metr drogi? wow! koszt budowy trzykrotnie wyższy niż obwodnicy olsztyńskiej, którą uważałem za "rekordzistkę". i koszty budowy oczywiście kilkukrotnie wyższe niż na Zachodzie mimo, że pracownicy dostaną 1/5 tego co tam.

    • 92 33

    • dolicz koszt wykupu gruntu...to są bardzo duże koszty (3)

      • 25 10

      • Polska to nie USA. u nas właściciel nie może podawać kwot z "kosmosu". Jeśli się niedogada to jest coś takiego jak przywłaszczenie, która ma zapobiegać budowie drogi.

        • 12 8

      • bo na zachodzie grunta są darmowe

        • 7 2

      • wykup gruntu chyba nie miałeś do czynienia ze specustawą

        • 3 1

    • G.... wiesz marianku.

      • 19 10

    • jakby kłaść asfalt/beton na podłoże ubite itd.. to było by taniej (4)

      zakładają że tyle będzie to kosztować, natomiast ile będzie w ofertach to tego nie wiadomo..

      ale problem polega na tym, że jest to system zaprojektuj i wybuduj.. zatem wykonawca bez żadnej dokumentacji musi założyć ile to będzie kosztować.. ma tylko dostarczoną koncepcje od zamawiającego z przebiegiem trasy i ilością obiektów inżynieryjnych (mostów etc.).. wykonawca musi coś założyć.. błędem jest natomiast, że zamawiający nie zleca w pierwszej kolejności wykonanie projektu.. dobrze wykonany projekt, pozwala zaoszczędzić kupę pieniędzy, jeżeli jest oczywiście dobrze zrobiony.. i tu znowu kłania się nasze śmieszne prawo - tańsza oferta wygrywa.. zatem, jeżeli wykonawca przytnie cenę lub jak kto woli wypnie się i zaniży ofertę, w trakcie wykonywania inwestycji szuka oszczędności.. a więc np nie zleca odpowiednich badań gruntowych, nie daje odpowiedniej ilości podbudowy gdzie trzeba a mniejszej gdzie nie jest wymagana, później zapadają się drogi, bądź są uskoki w najazdach.. nie robią odpowiednich badań, gdzie są wymagane ekrany akustyczne, a gdzie lepiej nasadzić zieleń tudzież wykonać nasyp zamiast pakować grube miliony w poliwęglan..
      i tak można mnożyć i mnożyć listę potencjalnych problemów.. tak więc poczekajmy na ostateczną cenę i zakończenie inwestycji, a wtedy będziemy znali cenę za 1m2..

      pozdrawiam

      • 33 6

      • (2)

        trzeba dodac że w trakcie budowy, konsorcjum które wygrało ma prawo składać poprawki. Czyli jak w miejscu gdzie powinno byc twardo a jest miekko to zleceniodawca musi dać kasę. W Polsce nie wygrywa najtańsza oferta, bo tak działo u nas prawo.

        • 3 5

        • właśnie dlatego tłumaczę (1)

          że powinny być gotowe projekty dróg aby były przetargi bez przewałów robione.. jak to mówił Kononowicz z którego się tak wszyscy śmiali "zimą będą robić plany".. tyle tylko, że znowu wydłuży to cały proces legislacyjny.. decyzja środowiskowa ile zajęła czasu?! przegięcie to jest niestety..
          i znowu trzeba by było kolejnych urzędników zatrudniać.. ach..

          • 4 3

          • ależ ja sie z Panem w pełni zgadzam :)
            Podałem tylko to co sie dzieje na wielkich budowach.

            Po minusach widać że kierownikom budowy oraz podwykonawcom sie to nie spodobało :P

            • 1 1

      • to nie problem prawa, tylko zamawiających

        NIC nie stoi na przeszkodzie aby cena nie była kryterium dominującym, ale jak jest to tyłek kryty i może następną kadencję się utrzymam na stołku...

        • 1 0

    • Trudny teren z gorkami

      • 4 3

    • Tyle, że obwodnica olsztyńska idzie przez pola

      • 4 1

    • Bo ta droga będzie złotem wyłożona (3)

      Średni koszt budowy autostrady w Hiszpanii (raczej mają tam większe górki niż u nas) wynosi 6.69mln EUR, w Polsce to już 9.61mln EUR. Za to metropolitarna będzie budowana za 21.64mln EUR/km. Tyle że faktycznie, u nas ceny nieruchomości z d... wzięte.

      • 2 4

      • Bo droga będzie trwała (2)

        Głębokość przemarzania gruntu w Polsce w założeniach projektowych od 0,8 m na zachodzie kraju do 1,4 m, średnio 1 m w Hiszpanii w założeniach 0. Taka mała różnica. Podobnie ma się sprawa nośności gruntów, w Hiszpanii wystarczy zebrać humus -tam gdzie jest (a w dużej części kraju nie ma), u nas często trzeba wymienić grunt do 10 m, albo palować. Kolejna różnica to ilość przeszkód wodnych. Przy porównaniu z Niemcami, to warto nadmienić, że od 17 lat nie powstała tam autostrada na nowym terenie, tzn. albo powstała w miejsce innej drogi, albo w miejsce ekspresówki, poprzednie zresztą powstawały na gruntach zakupionych wiele lat wcześniej. Głębokość przemarzania w byłym RFN to średnio 0,5 m -także o połowę mniej niż u nas.

        • 7 1

        • Ludzie nie rozumieją..

          tak jak potownuja budowę metra w wawie do tej w NY.. kopanie w litej skale a piaskach zmieszanych z gruzami i bóg wie jakimi instalacjami...

          • 1 1

        • Dzięki za wyjaśnienie

          To może jeszcze mnie oświecisz, dlaczego na Litwie, gdzie głębokość przemarzania wynosi 1-1.5m koszt km autostrady wynosi 4mln EUR? Dlaczego koszt nowej autostrady między Moskwą a St. Petersburgiem wynosi 17.2mln EUR/km, pomimo, że Rosja jest strasznie skorumpowana i uznawana za jedno z państw o najdroższych autostradach? I dlaczego na Białorusi koszt kilometra autostrady wynosi 2.69mln EUR? Czyżby na Pomorzu panowały tak skrajne warunki geologiczno-klimatyczne, że koszt budowy jest wyższy niż w Rosji?

          • 3 0

  • Ciekawe czy lotnisko będzie dobrze skomunikowane z tą trasa. (1)

    • 38 6

    • Będzie węzeł w Miszewie

      A dalej to jak dzisiaj - lokalna droga przez Banino.

      • 12 0

  • Kiedy wreszcie ruszy budowa przystankow PKM w Gdyni ? (12)

    Wciaz brak odpowiedniego watku na ten temat na trojmiasto.pl ,
    wiec wpisu dokonalem tutaj.

    Budujcie wreszcie prosze PKM Gdyna Stadion, PKM Gdynia Karwiny.
    Jest od dawna Pozwolenie, na co wiec czekacie ???

    • 93 8

    • PKM jest gdańska, tak samo będzie z Obwodnicą (6)

      Metropolitalna, a mijasz tylko Gdańsk!

      • 21 19

      • (5)

        Jak się nie chciało Gdyni zaangażować i wolała sadzić $ w lotnisko... to co się dziwisz

        • 41 16

        • A Gdańsk się angażował w budowę? Dostał pieniadze z województwa. (4)

          • 13 18

          • Gdynianin (3)

            Kolego to był projekt Gdanska ... i niestety nasza Gdynia nie za bardzo chciała... Niestety to nasz ból, porblem ze mamy takie władze.

            • 22 5

            • Otoz nie kolego, jestes w bledzie (2)

              To byl pomysl Gdyni.
              Tylko, ze kiedy Gdynia chciala tego w 1995, to Gdansk sie mocno wypial,
              wiesz czym ?

              • 5 8

              • peo olewa Gdynię (1)

                • 5 6

              • Polacy leją na PO

                • 0 2

    • PKM w Gdyni - informacje (2)

      jest w fazie koncepcji
      projekty mają być uzgodnione i z pozwoleniem na budowę do końca 2017 roku
      w 2018 rusza budowa

      • 10 14

      • minusujcie ile chcecie, faktów nie zmienicie

        • 5 13

      • niaktualna informacja

        jest nowa kasa i nowy termin - koniec roku 2016

        • 6 1

    • a niby gdzie ma być przystanek Karwiny??? (1)

      tam nie ma mniejsca, niby zlikwidują ul. strzelców?

      • 2 6

      • Będzie miał 1m szerokości jak na Siedlcach przystanek, jeśli takie jest minimum :)

        • 2 1

  • "Niech się mury pną do góry ..." (3)

    Jak mawiał klasyk :)

    • 33 7

    • (1)

      tu chodzi o to, żeby był przejazd, a nie żeby mur coś blokował

      • 8 0

      • Przez "mury" autor miał na myśli ekrany akustyczne.

        - Nie martw się kolego, będziesz ich miał w nadmiarze!

        • 4 0

    • Klasyk mawial,

      jeszcze jakos plyne,ale kra nademna zamarza !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane