• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na projekt nowego wiaduktu Biskupia Górka

Maciej Naskręt
29 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Wiadukt na wjeździe do centrum Gdańska w końcu doczeka się przebudowy.


Wiadukt Biskupia Górka skończy niebawem 50 lat. Przez cały ten czas nie doczekał się gruntownego remontu, dlatego jego los jest przesądzony. Zostanie rozebrany, a jego budowa od podstaw pochłonie nawet 130 mln zł.



Który element planowanego Wiaduktu Biskupia Górka jest najważniejszy?

Ruszył przetarg ograniczony na opracowanie dokumentacji projektowej nowego wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska w ciągu Traktu św. Wojciecha.

Wykonawca zostanie wyłoniony w dwuetapowym postępowaniu. W pierwszej fazie inwestor, czyli Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, zbada wnioski firm gotowych opracować dokumentację. Do drugiego etapu zostaną zaproszeni ci projektanci, którzy spełniają wymogi określone w przetargu. Wtedy też biura będą miały 30 dni na przesłanie oferty cenowej.

O wyborze wykonawcy zdecyduje najniższa cena. - Biuro projektowe będzie miało rok na przygotowanie dokumentacji - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

Pewnym jest, że na nowym obiekcie ruch w przeciwnych kierunkach będzie odseparowany - będą dwa równoległe przęsła i tym samym dwie jezdnie. Nie będzie, tak jak dotychczas, jednej jezdni z czterema pasami - po dwa w każdą stronę.

- Przemawia za tym zdrowy rozsądek. Jeśli będzie potrzeba wyremontować w przyszłości którykolwiek z planowanych obiektów, będzie można go wyłączyć. Samochody pojadą sąsiednią nitką - mówi Kotłowski.

Gdańsk na dokumentację projektową przeznaczył w budżecie ok. 2,5 mln zł. Natomiast na roboty budowlane potrzeba znacznie więcej: wstępne szacunki zakładają 120-130 mln zł.

Co ważne, planowana budowa wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha będzie prowadzona bez wyłączania ruchu. Najpierw wykonawca zbuduje wiadukt kilka metrów na północ od starego obiektu. Po oddaniu nowego wiaduktu nad torami przerzucony zostanie na niego ruch z i do centrum Gdańska, a w drugiej fazie robót rozebrany ma być stary obiekt, na którego miejscu budowany będzie nowy wiadukt.

Projekt nowego obiektu ma uwzględniać także dogodny dojazd do parkingu przy ul. Okopowej, z którego korzystają pracownicy i klienci Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Wojewódzkiego. Jest to o tyle ważne, że obie placówki planują tam budowę dwukondygnacyjnego podziemnego parkingu.

Obecny Wiadukt Biskupia Górka jest w fatalnym stanie. Przypominają o tym choćby znaki, które są ustawione przed wjazdem. Nie mogą tam poruszać się pojazdy o masie całkowitej wyższej niż 30 ton. Dla podobnych obiektów inżynierskich ograniczenie zwykle wynosi 50 ton. Ponadto wprowadzono dopuszczalną prędkość dla pojazdów ciężarowych, która wynosi 30 km/h. Spowodowane jest to słabym zabezpieczeniem - barierami energochłonnymi, które mogłyby zawieść w czasie zdarzenia z udziałem właśnie ciężarówki.

Okazuje się jednak, że wiadukt Biskupia Górka zużywa się nieco wolniej, niż sądzono jeszcze pięć lat temu - wykazały to wstępne badania jego stanu. Skąd ta zmiana? - Od momentu otwarcia Południowej Obwodnica Gdańska w 2012 r. porusza się nim zdecydowanie mniej ciężkich samochodów - mówi Kotłowski.

Pod wiaduktem wiedzie dwutorowa linia kolejowa. Ograniczona przestrzeń między przyczółkami mocno zużytego obiektu uniemożliwia zmieszczenie kolejnych torów. Rozebranie starego i budowa nowego wiaduktu mają zapewnić więcej miejsca, dzięki czemu w przyszłości będzie można przedłużyć linię kolejową nr 250 SKM z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem budowy stacji Gdańsk Śródmieście linia kolejowa nr 250 ma się kończyć przed wiaduktem Biskupia Górka.

Miejsca

Opinie (108) 3 zablokowane

  • Biskupia Górka to najpiękniejsza okolica w mieście.

    • 15 1

  • Marnowanie kasy (2)

    Przed chwila robiono tam wymianę nawierzchni dla pieszych i nowe bariery. Ile to kosztowało? A za chwile będą to burzyć? już lepiej trzeba było w coś innego zainwestowac

    • 31 6

    • za chwile?

      Sam projekt powstanie nie wcześniej niż za 2 lata więc jeśli będzie finansowanie to budowa OPTYMISTYCZNIE za 3 lata

      • 6 1

    • Jakie marnowanie

      Kolego a poruszałeś się tam samochodem ?

      • 5 1

  • A pociągi znów

    pojadą wolniej.

    • 15 2

  • (2)

    Nitka wiaduktu w stronę centrum powinna mieć trzy pasy, inaczej cały czas będzie korek na Trakcie od Sandomierskiej

    • 18 5

    • może mieć i pięć (1)

      centrum już dawno osiągnęło maksymalną przepustowość

      • 5 5

      • Pięć się nie zmieści,ale jeden pas wyłącznie do skrętu w stronę UW i w Toruńską pewnie wiele by pomógł

        • 4 0

  • most (1)

    no chyba ich kopnelo , budowana jest stacja sromiescie , jak skoncza to rozbiora most ,jednoczesnie zamykajac nowa stacje skm ,przy budowie mostu beda zmuszeni przebudowac staje nowa do nowego mostu ,tak to w polsce , robi sie od d*py strony

    • 13 9

    • Ale wtedy placil by inwestor..a tak miasto?

      • 2 2

  • A most na przeróbce?

    To co?Ok to będę czekał na śmierć jak się rozsypie sam ten most.Budyń won!

    • 20 3

  • 6 pasów (2)

    mam nadzieje ze go poszerzą do trzech pasów w jedną stronę

    • 15 9

    • Po cholerę?

      • 7 7

    • ok, ale pod warunkiem, że skrajny prawy to droga dla rowerów a środkowy to buspas.
      To byłby dopiero zrównoważony transport.

      • 6 4

  • W projekcie Śródmieścia (1)

    oba tory odstawcze przechodzą na południową stroną wiaduktu. Tak więc nowy nie jest potrzebny, żeby kontynuować budowę SKM w stronę Pruszcza.

    • 5 4

    • nowy jest potrzebny dla planowanej od 40 lat KDP

      • 5 1

  • Za te pieniądze lepiej niech zrobią ,,Elbląską",to jest tragedia.,takich kolein nie ma nawet na Ukrainie...

    • 17 6

  • (4)

    dlaczego Biskupia Górka? Powinien nazywać się raczej Zaroślak...

    • 20 8

    • Daj na luz z tą wiejską nazwą. (3)

      Biskupia to ogólne określenie terenu a nie jednej ulicy w tym przypadku.

      • 4 8

      • (2)

        kto dziś pamięta, że Zaroślak to nie ulica, tylko historyczna część miasta właśnie tam, gdzie jest ten wiadukt. I chyba nawet był taki przystanek kolejowy ...

        • 7 0

        • Wiadukt jest na Zaroślaku

          Wikipedia przecież wyraźnie to precyzuje : "Przez Zaroślak przebiega droga krajowa nr 1 w postaci ulic: Trakt Św. Wojciecha i Okopowej. Na krajowej jedynce znajduje się tu ważny Wiadukt Zaroślak. Pod wiaduktem przebiegają wspominane wyżej tory linii kolejowej nr 9 (Gdańsk Główny - Warszawa Wschodnia). Niegdyś istniał tu przystanek kolejowy Danzig Petershagen."

          • 7 1

        • nie Zaroslak a Peterszawa, tak samo jak nie Siedlce a Emaus przy petli , ale tak to jest ze nazwy zanikaja i sa ogólniki.

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane