• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej. Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej.

Poprawi się estetyka i standard budynków stojących w pasie rezerwy Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. Choć przyszłość tej trasy wciąż jest nieznana, to w najbliższych dwóch-trzech latach najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna, ogrzewanie z miejskiej sieci oraz częściowo docieplone elewacje.



Czy należy dalej utrzymywać rezerwę Drogi Czerwonej we Wrzeszczu?

Droga Czerwona, która na wrzeszczańskim odcinku została zaplanowana po wschodniej stronie linii kolejowej, została zaprojektowana w latach powojennych jako wewnętrzna droga tranzytowa Trójmiasta (wówczas nie planowano jeszcze budowy obwodnicy).

Do dziś tylko Gdynia wybudowała fragment tej drogi, zwany Drogą Gdyńską zobacz na mapie Gdyni, zaś Sopot "przeniósł" ją w dokumentach planistycznych pod ziemię. W Gdańsku natomiast Droga Czerwona wciąż widnieje w dokumentach planistycznych. Efekt? Brak remontów budynków stojących na terenie, gdzie droga ma pobiec.

Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

- Wciąż nie zapadły decyzje co do przyszłości tej trasy. Nie wiemy, czy dalej będziemy utrzymywać tę rezerwę terenową - trwają prace nad studium, które odpowie na to pytanie. Mimo to już teraz chcemy naprawić błąd z poprzednich lat i podejmujemy decyzję o remoncie budynków, stojących w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu - zapowiedział w poniedziałek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Prace budowlane mają przedłużyć żywot stojących tu budynków o kilkanaście lat. Ich koszt ulegnie amortyzacji przed ewentualnym rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej, co może nastąpić nie wcześniej niż w latach 2025-30.

Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy). Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy).
- Na dobrą sprawę powinniśmy te prace wykonać znacznie wcześniej, bo w ten sposób mieszkańcy, którzy niejako losowo zamieszkali w rezerwie, stali się jej ofiarami - przyznaje Adamowicz.
Prace w niektórych budynkach się już rozpoczęły, ale docelowo obejmą wszystkie budynki mieszkalne stojące wzdłuż ul. Białej zobacz na mapie Gdańska w rezerwie Drogi Czerwonej w Dolnym Wrzeszczu.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Do roku 2017-18 najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna (o parametrach tłumiących hałas kolejowy) oraz powinni zostać przyłączeni do miejskiej sieci ciepłowniczej. Budynki zyskają nową izolację fundamentów. Ściany będą docieplone i odmalowane, przy czym od strony torów kolejowych utrzymana zostanie, zgodnie z wymogami konserwatorskimi, oryginalna elewacja bez dodatkowej warstwy styropianu. Zwieńczeniem prac będzie odświeżenie klatek schodowych.

W budynku przy ul. Białej 5 zobacz na mapie Gdańska prace będą miały nieco szerszy zakres - wzmocniona zostanie konstrukcja budynku i wymienione będą stropy. Budynek 11A zobacz na mapie Gdańska, choć znajduje się tuż obok rezerwy Drogi Czerwonej, ze względu na zły stan techniczny i nieustawne pomieszczenia, zostanie zburzony, a mieszkańcy zostaną przeniesieni do innych mieszkań w gminnym zasobie.

Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu. Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu.
Miasto szacuje, że koszty prac pochłoną ok. 2 mln zł. Część pieniędzy na poprawę efektywności cieplnej budynków i modernizację ogrzewania planuje się pozyskać z programu "Kawka" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na razie nie będzie natomiast zgody na wykup mieszkań komunalnych przez najemców - mają one nadal pozostać w gminnym zasobie.

Zakres prac nie powinien zwiększyć wysokości czynszu, przy czym w mieszkaniach, gdzie zmienione będzie ogrzewanie z piecowego na centralne, najemcom odebrana zostanie 5-procentowa ulga w opłatach za lokal.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Opinie (86)

  • Nie chcemy kolejnej autostrady w mieście.

    • 38 5

  • Władze nic a nic się nie nauczyły na doświadczeniach Zachodu (6)

    Tam w latach 60-tych i 70-tych gwałcono śródmieścia poprzez przebijanie szerokich ulic przez śródmieścia. Jednak zdano sobie w końcu sprawę, iż jest to droga donikąd. Samonakręcająca się spirala - im więcej ekspresówek zbudujesz, tym więcej ludzi zachęcasz do wybrania samochodu na środek komunikacji, później znowu burzysz i poszerzasz drogi - i znowu ruch wzrasta - i tak bez końca.

    Trzeba rozbudowywać transport zbiorowy, czynić jazdę samochodem jak najmniej atrakcyjną dla przeciętnego Kowalskiego. Na Zachodzie drogi się zwęża, albo wręcz zamyka dla ruchu. Jakoś poziom życia i komfortu na zachodzie przez to nie spadł.

    • 46 13

    • Gdzie się zwęża, gdzie zamyka (5)

      Nazwiska, adresy, fakty, a nie pedalarskie urojenia...

      • 10 17

      • Gdzie się zwęża? (1)

        Zwęża się ulice na przykład w: Berlinie, Hamburgu, Oslo, Kopenhadze, Sztokholmie, Bremie, Liege, Middelburgu i innych. Czy te miasta to pedalskie urojenia? Może nie pedalska jest tylko Moskwa, Ałma Ata i Taszkient, w których nie zwęża się dróg samochodowych.

        • 17 6

        • W Hamburgu , kolego widzalem ulice w centrum

          gdzie ruch był jednokierunkowy w godzinach 7-15 , a po 15 dwa pasy były w przeciwnym kierunku.

          • 3 2

      • chyba Ci rowerzysta żonę odbił (2)

        • 10 3

        • Rowerzysta to ma ucisk na prostatę co w dlugiej perspektywie

          prowadzi do zaburzeń erekcji.

          • 6 6

        • Rowerzysta?

          Cykliści są miękką fajką robieni...

          • 3 4

  • mieszkałem tam (1)

    Mieszkałem w tym pierwszym budynku 30 lat temu. Już wtedy tak się trząsł jak jechał pociąg, że bałem się, że się rozleci a stoi nadal. Powinni go raczej zburzyć a nie remontować. Żaden to zabytek i jest fatalnie położony. Jest tam bardzo głośno przy wiadukcie od kolei.

    • 24 12

    • dokladnie

      Ten budynek nadaje sie tylko do wyburzenia. Niezaleznie od "byc albo nie byc" Drogi Czerwonej :)
      Budynek marnej barako -czynszowki z XIX/XX wieku, postawiony tuz przy kolei nie spelnia zadnych norm zamieszkania

      • 2 6

  • Budowac droge czerwona (6)

    z Grunwaldzkiej uczynic droge miejska ucywilizowaną, odzyja sklepy, handel piesi.

    • 8 40

    • przecież Grunwaldzkiej nie zwęża bo nic tam nie wybudują (3)

      natomiast na rezerwie pod Drogę Czerwoną można wybudować takie biurowce jak Alchemia i jeszcze zostanie miejsca pod bloki mieszkalne

      Rezerwa pod Drogę Czerwoną to nie tylko Wrzeszcz, to również Zaspa, Oliwa i Żabianka

      • 9 3

      • przy torach? (1)

        to jest obszar halasu wiec droa nicego nie zmieni. Grunwaldzka mozna ucywilizowac.

        • 4 3

        • szkoda że po drugiej stronie torów kolejowych biurowce powstają

          Tam nie ma już hałasu?

          I pewnie budowa estakady z ekranami przez środek Wrzeszcza wyciszysz hałas kolejowy przez jego zagłuszenie

          • 7 0

      • mozna a nawet trzeba uspokoic Grunwaldzka

        Przebudowac jej przekroj w nowoczesny sposob, spowolnic i dac wiecej przejsc dla pieszych. To spowoduje, ze bedzie bardziej "miejska ulica", zmniejszy halas i da mozliwosc knajpek z ogrodkami na zewnatrz.
        W TEN SAM SPOSOB wybudowac ulice miejska w pasie rezerwy na Droge Czerwona. Taka spowolniona miejska ulica bedzie naturalnym uzupelnieniem sieci ulicznej na odcinku Wrzeszcza

        • 3 7

    • Bez sensu (1)

      Chcesz zastąpić grunwaldzka na drogę czerwona? Po co?

      • 9 1

      • tory kolejowe

        • 1 3

  • a co z Górskim?? (2)

    czy to nowo budowane centrum nie stoi na tej rezerwie ???
    ile dał Górski, że mu pozwolili budować w miejscu zarezerwowanym dla drogi ???

    • 22 7

    • Parking jest wybudowany jako tunel drogi czerwonej pod centrum

      • 6 1

    • przecież Górski już wybydował pierwszy etap Drogi Czerwonej

      Pod jego galerią jest tunel w którym będzie biegła Droga Czerwona

      • 10 4

  • a jakie będą okna? Z pełnymi szprosami? Będzie wreszcie porządek?

    Proszę redaktora Koprowskiego o dopowiedzenie.

    • 11 2

  • redaktorze Koprowski (2)

    zdjęcia kamienic zrobił Pan tak, jakby już wszystkie rozpadały się w ruinę a mały wiatr jesienny dokończy resztę.

    • 9 2

    • karkuratorem robił to mu parabole i sinusoidy wyszły !

      • 3 1

    • proponuję zapoznać się z pojęciem obiektyw szerokokątny, który w tak ciasnych miejscach ma pełne uzasadnienie. Można jeszcze pójść na całość i zrobić rybim okiem.

      • 0 0

  • Jeżdżę po mieście raczej samochodem

    ale dajcie już spokój z tą idiotyczną drogą czerwoną jak również z równie durną drogą i tramwajem wzdłuż pasa nadmorskiego. No i nie niszczcie drzew nad morzem dla kretyńskiego pomysłu usypania w tym miejscu sztucznych wydm.

    • 38 1

  • czytając co oni chcą w tych budynkach dokonać, to

    po pierwsze współczuję tym ludziom warunków w jakich mieszkali dotychczas,

    a po drugie zastanawiam się czy jest sens to remontować, czy nie lepiej byłoby zburzyć i postawić na nowo

    • 6 13

  • A po co jakieś rezerwy terenowe itp.
    Czemu, oczywiście jeśli zajdzie taka potrzeba nie można by wybudować autostrady nad torami kolejowymi?
    Takie rozwiązania widziałem w wielu stanach USA.
    Nie potrzebne dodatkowe miejsce wyburzenia, tunele itp.
    Nie wierzę E te rozwiązanie byłoby droższe niż dodatkową droga przez całe 3 city.

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane