• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej. Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej.

Poprawi się estetyka i standard budynków stojących w pasie rezerwy Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. Choć przyszłość tej trasy wciąż jest nieznana, to w najbliższych dwóch-trzech latach najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna, ogrzewanie z miejskiej sieci oraz częściowo docieplone elewacje.



Czy należy dalej utrzymywać rezerwę Drogi Czerwonej we Wrzeszczu?

Droga Czerwona, która na wrzeszczańskim odcinku została zaplanowana po wschodniej stronie linii kolejowej, została zaprojektowana w latach powojennych jako wewnętrzna droga tranzytowa Trójmiasta (wówczas nie planowano jeszcze budowy obwodnicy).

Do dziś tylko Gdynia wybudowała fragment tej drogi, zwany Drogą Gdyńską zobacz na mapie Gdyni, zaś Sopot "przeniósł" ją w dokumentach planistycznych pod ziemię. W Gdańsku natomiast Droga Czerwona wciąż widnieje w dokumentach planistycznych. Efekt? Brak remontów budynków stojących na terenie, gdzie droga ma pobiec.

Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

- Wciąż nie zapadły decyzje co do przyszłości tej trasy. Nie wiemy, czy dalej będziemy utrzymywać tę rezerwę terenową - trwają prace nad studium, które odpowie na to pytanie. Mimo to już teraz chcemy naprawić błąd z poprzednich lat i podejmujemy decyzję o remoncie budynków, stojących w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu - zapowiedział w poniedziałek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Prace budowlane mają przedłużyć żywot stojących tu budynków o kilkanaście lat. Ich koszt ulegnie amortyzacji przed ewentualnym rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej, co może nastąpić nie wcześniej niż w latach 2025-30.

Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy). Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy).
- Na dobrą sprawę powinniśmy te prace wykonać znacznie wcześniej, bo w ten sposób mieszkańcy, którzy niejako losowo zamieszkali w rezerwie, stali się jej ofiarami - przyznaje Adamowicz.
Prace w niektórych budynkach się już rozpoczęły, ale docelowo obejmą wszystkie budynki mieszkalne stojące wzdłuż ul. Białej zobacz na mapie Gdańska w rezerwie Drogi Czerwonej w Dolnym Wrzeszczu.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Do roku 2017-18 najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna (o parametrach tłumiących hałas kolejowy) oraz powinni zostać przyłączeni do miejskiej sieci ciepłowniczej. Budynki zyskają nową izolację fundamentów. Ściany będą docieplone i odmalowane, przy czym od strony torów kolejowych utrzymana zostanie, zgodnie z wymogami konserwatorskimi, oryginalna elewacja bez dodatkowej warstwy styropianu. Zwieńczeniem prac będzie odświeżenie klatek schodowych.

W budynku przy ul. Białej 5 zobacz na mapie Gdańska prace będą miały nieco szerszy zakres - wzmocniona zostanie konstrukcja budynku i wymienione będą stropy. Budynek 11A zobacz na mapie Gdańska, choć znajduje się tuż obok rezerwy Drogi Czerwonej, ze względu na zły stan techniczny i nieustawne pomieszczenia, zostanie zburzony, a mieszkańcy zostaną przeniesieni do innych mieszkań w gminnym zasobie.

Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu. Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu.
Miasto szacuje, że koszty prac pochłoną ok. 2 mln zł. Część pieniędzy na poprawę efektywności cieplnej budynków i modernizację ogrzewania planuje się pozyskać z programu "Kawka" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na razie nie będzie natomiast zgody na wykup mieszkań komunalnych przez najemców - mają one nadal pozostać w gminnym zasobie.

Zakres prac nie powinien zwiększyć wysokości czynszu, przy czym w mieszkaniach, gdzie zmienione będzie ogrzewanie z piecowego na centralne, najemcom odebrana zostanie 5-procentowa ulga w opłatach za lokal.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Opinie (86)

  • po co remontowac? (1)

    Te budynki trzeba eksmitowac i wyburzyc

    • 8 14

    • tak jak Twój lekarz zrobił z Twoim mózgiem...

      • 3 0

  • Ten ochydny budynek

    Na rogu Wajdeloty i Bialej naprzeciwko nowej galerii Metropolia to tylko do wyburzenia sie nadaje - po co go podtrzymywac.
    Lokatorow przeniesc - im mniej tubylcow komunalnych tym lepiej dla tej szemranej dzielnicy...:)

    • 8 15

  • vivat

    Jestem za zburzeniem tych budynków i budową tej drogi, stoja za blisko kolejki i mieszkanie tam to jest koszmar. Kiedys mieszkałem przez kilka miesięcy we Wrzeszczu, właśnie przy kolejce i wiem co to znaczy. W zamian zrobić z ul. Grunwaldzkiej szersze chodniki na wzór Swietojańskiej w Gdyni.

    • 4 18

  • Droga czerwona dawno powinna powstać.

    • 5 22

  • Droga Czerwona, chory pomysł

    tunele, estakada nad SKM - to mogę zrozumieć. Ale wadza woli budować tunele pod lasem.

    • 15 5

  • PRECZ Z PREHISTORYCZNYMI PLANAMI BEZ PODSTAWY !!!

    Wszystkich co mysla kategoriami tuz po wojennymi powinni wyslac na skromna emeryturke ...
    Jak mozna wyburzac miasto pod ,,autostrady miejskie,, gdzie w tym miescie nie buduje sie mieszkan komunalnych???
    Co za debilizm do potegi i kwadratu??? !!!
    A juz nie wspomne o poszanowaniu historii miasta !!!
    Zamiast wlasnie zadbac o takie dzielnice co malo oberwaly w czasie wojny a ludzi zaczac uczyc by poruszali sie transportem publicznym, a nie wozili limuzynami ( bo ci od limuzyn to mieszkaja na obrzezasz miasta z dala od zgielku) to ciagle kabinuja jak by tu i tam rozwalic i puscic ,,autostrade,,
    Chore a co chore powinno byc w koncu wyleczone !!!
    Do jasnej cholery toz to XXI wiek i miasto powinno byc dla mieszkancow (WSZYSTKICH !!! ) a nie dla samochodow co rozjezdzaja ulice i zanieczyszczaja srodowisko bo do lepszej i ekologicznej wersji aut nam daleko !!!

    • 25 6

  • nareszcie

    przecież tam jest wszystko tak zaniedbane i jakby zapomniane

    • 8 3

  • Zdjęcia... (1)

    klasa zkiepszczone, i niech mi nie mów i ze tak miało być.

    • 0 5

    • kitowy to masz mózg.

      • 1 1

  • Grunwaldzka zakorkowana a oni budy stare chcą remontować przed zburzeniem. (1)

    Jak miasto sie rozwija to i drogi trzeba budować a nie na forum tu o banialukach i historii pisać.Popatrzcie na inne europejskie miasta słoiki z koziej bulki a potem na forum się wymądrzajcie a jak drogi się nie podobają to do siebie wracać.
    Berlin i inne miasta są autostradami przecinane i każdego tam to cieszy.
    Trójmiasto leży w wąskim pasie między wzgórzami Morenowymi a Zatoką Gdańską i Czerwona droga to podstawowe odciążenie Grunwaldzkiej i innej opcji nie ma i nie piszcie o Słowackiego i innych prowadzących do miasta a nie przez miasto.
    Mam nadzieje,że kolejnych 2 milionów budyń nie zdąży już wyrzucić. na remonty.

    • 10 9

    • jak można Gdańsk porównywać do Berlina

      jakaż to wyobrażnia.... a może porównajmy do Paryża, Tokio....

      i tak myśli wielu " decydentow"- chcą z Gdańska zrobić np. Londyn, Nowy Jork...

      a Gdańsk to jest GDAŃSK, miasto ze swoim klimatem, niestety niszczone

      • 1 1

  • ktoś powinien odstawić Mocarza bo szkodzi jego umysłowi

    niszczyć centrum Wrzeszcza aby zbudować drogę szybkiego ruchu

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane