Fakty i opinie

stat

Ruszyła budowa kładki na Ołowiankę


Budowa kładki na Oławiankęzobacz na mapie Gdańska powinna ruszyć w poniedziałek 11 lipca, choć do południa na budowie niewiele się działo. Monitorujemy działania wykonawcy - uspokaja inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Kładka na Ołowiankę:

jest potrzebna i będzie przede wszystkim atrakcją

76%

jest niepotrzebna i będzie utrunieniem dla ruchu na Motławie

24%
"Aby ułatwić przejście z Długiego Pobrzeża na Ołowiankę, wybudowana zostanie ruchoma kładka, podnoszona wtedy, gdy przez Motławę przepływać będą większe statki pasażerskie i jachty. Pieniądze na projekt wyasygnowało miasto. Oddanie kładki do użytku przewidziane jest w 2004 roku. Kładka stanie się integralną częścią zespołu gdańskich zwodzonych mostów, które będą stopniowo odtwarzane." - pisała Katarzyna Korczak w artykule Rośnie centrum na Ołowiance. Opublikowaliśmy go 31 stycznia 2003 r. i był to pierwszy tekst w portalu Trojmiasto.pl, w którym wspomniano o budowie kładki na Ołowiankę.

Dopiero po ponad 13 latach tamte słowa zaczynają się spełniać. Nawet jeśli wbrew zapewnieniom sprzed kilku dni, 11 lipca plac budowy kładki nie tętnił jeszcze życiem, to i tak można powiedzieć: "doczekaliśmy się" (choć zapewne nie wszyscy tak powiedzą, bo przeciwników kładki także jest niemało).

Bo dla kogoś, kto od lat kibicuje budowie kładki na Ołowiankę, opóźnienie o kilka dni to nie problem. Tym bardziej, że przetrwał już trwające lata odkładanie ogłoszenia konkursu architektonicznego na jej projekt, przeciągające się negocjacje ze zwycięzcą konkursu, wielomiesięczne prace nad projektem technicznym kładki, a następnie przetarg na jej budowę. Teraz, gdy budowa kładki ma się zakończyć w ciągu roku, wielu już pewnie widzi tę przeprawę w wyobraźni.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła przetarg na budowę kładki wiosną. Umowa z  firmą Intercor z Zawiercia, która postawi przeprawę, została podpisana 13 maja. Teren budowy został jej przekazany 24 maja, co zazwyczaj uznaje się za rozpoczęcie budowy. W poniedziałek, 11 lipca, miało się rozpocząć palowanie nabrzeży.

Ale podczas wizyty na placu budowy zobaczyliśmy tylko kilka kontenerów, dojazd ułożony z płyt betonowych i ogrodzenie. Niewiele jak na 1,5 miesiąca prac.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję uspokajają.

- Inwestycja nie będzie przebiegała tak spektakularnie, jak mogłoby się wydawać. Większość prac montażowych zostanie wykonanych poza placem budowy. Główny fragment kładki, czyli jej przęsło, przypłynie na barce - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Władze DRMG zapewniają, że inwestycja idzie zgodnie z planem, nie ma żadnych opóźnień i powinna być gotowa pod koniec maja 2017 r.

- Monitorujemy poczynania wykonawcy. Kończą się tam formalne ustalenia co do zajęcia terenów. Przypomnę, że ich część należy do Filharmonii Bałtyckiej i Urzędu Morskiego w Gdyni - mówi Bartosiewicz.
Prace na nabrzeżu przy ul. Wartkiej rozpoczną się dopiero we wrześniu. Po wykonaniu czterech podpór, montowane będą elementy konstrukcji kładki, które na plac budowy trafią na pontonach.

W pierwszej fazie budowy nie przewiduje się utrudnień w ruchu dla korzystających z toru wodnego na Motławie.

Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Lokalizacja kładki na Ołowiankę. graf. Trojmiasto.pl
Kładka uruchomi tereny wschodniego Śródmieścia

Budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę


Co zmieni otwarcie kładki na Ołowiankę?

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (118)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.