• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa kładki na Ołowiankę

Maciej Naskręt
12 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.

Budowa kładki na Oławiankęzobacz na mapie Gdańska powinna ruszyć w poniedziałek 11 lipca, choć do południa na budowie niewiele się działo. Monitorujemy działania wykonawcy - uspokaja inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Kładka na Ołowiankę:

"Aby ułatwić przejście z Długiego Pobrzeża na Ołowiankę, wybudowana zostanie ruchoma kładka, podnoszona wtedy, gdy przez Motławę przepływać będą większe statki pasażerskie i jachty. Pieniądze na projekt wyasygnowało miasto. Oddanie kładki do użytku przewidziane jest w 2004 roku. Kładka stanie się integralną częścią zespołu gdańskich zwodzonych mostów, które będą stopniowo odtwarzane." - pisała Katarzyna Korczak w artykule Rośnie centrum na Ołowiance. Opublikowaliśmy go 31 stycznia 2003 r. i był to pierwszy tekst w portalu Trojmiasto.pl, w którym wspomniano o budowie kładki na Ołowiankę.

Dopiero po ponad 13 latach tamte słowa zaczynają się spełniać. Nawet jeśli wbrew zapewnieniom sprzed kilku dni, 11 lipca plac budowy kładki nie tętnił jeszcze życiem, to i tak można powiedzieć: "doczekaliśmy się" (choć zapewne nie wszyscy tak powiedzą, bo przeciwników kładki także jest niemało).

Bo dla kogoś, kto od lat kibicuje budowie kładki na Ołowiankę, opóźnienie o kilka dni to nie problem. Tym bardziej, że przetrwał już trwające lata odkładanie ogłoszenia konkursu architektonicznego na jej projekt, przeciągające się negocjacje ze zwycięzcą konkursu, wielomiesięczne prace nad projektem technicznym kładki, a następnie przetarg na jej budowę. Teraz, gdy budowa kładki ma się zakończyć w ciągu roku, wielu już pewnie widzi tę przeprawę w wyobraźni.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła przetarg na budowę kładki wiosną. Umowa z  firmą Intercor z Zawiercia, która postawi przeprawę, została podpisana 13 maja. Teren budowy został jej przekazany 24 maja, co zazwyczaj uznaje się za rozpoczęcie budowy. W poniedziałek, 11 lipca, miało się rozpocząć palowanie nabrzeży.

Ale podczas wizyty na placu budowy zobaczyliśmy tylko kilka kontenerów, dojazd ułożony z płyt betonowych i ogrodzenie. Niewiele jak na 1,5 miesiąca prac.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję uspokajają.

- Inwestycja nie będzie przebiegała tak spektakularnie, jak mogłoby się wydawać. Większość prac montażowych zostanie wykonanych poza placem budowy. Główny fragment kładki, czyli jej przęsło, przypłynie na barce - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Władze DRMG zapewniają, że inwestycja idzie zgodnie z planem, nie ma żadnych opóźnień i powinna być gotowa pod koniec maja 2017 r.

- Monitorujemy poczynania wykonawcy. Kończą się tam formalne ustalenia co do zajęcia terenów. Przypomnę, że ich część należy do Filharmonii Bałtyckiej i Urzędu Morskiego w Gdyni - mówi Bartosiewicz.
Prace na nabrzeżu przy ul. Wartkiej rozpoczną się dopiero we wrześniu. Po wykonaniu czterech podpór, montowane będą elementy konstrukcji kładki, które na plac budowy trafią na pontonach.

W pierwszej fazie budowy nie przewiduje się utrudnień w ruchu dla korzystających z toru wodnego na Motławie.

Lokalizacja kładki na Ołowiankę. Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Kładka uruchomi tereny wschodniego Śródmieścia

Budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę


Co zmieni otwarcie kładki na Ołowiankę?

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Miejsca

Opinie (118)

  • kładka może i się przyda w tym miejscu (1)

    ale estetycznie to porażka, świadczy o poziomie architektów miejskich z komisji

    • 18 11

    • co widzisz lepszego w odrzuconych projektach?

      • 0 0

  • 2004 rok?? Super to ile kar umownych juz wykonawca miastu zaplacił?

    • 10 6

  • Robić, robić...

    Bardzo się cieszę,że budowa rusza. Głosy krytyczne płyną pewnie z Pruszcza, Oruni, Wrzeszcza i innych dzielnic położonych kilometry stąd. Dla nas mieszkających po drugiej strony Motławy to kapitalna sprawa, której nie załatwia prom pływający od 10.00 do 17.00 bez poniedziałków. Pewnie, że mogła by być architektonicznie efektowniejsza - po prostu ładniejsza, ale grunt, że będzie. Troszczącym sie o ruch statków przypomnę,że przed wojną w obu Motławach działały mosty zwodzone plus dwa na Martwej Wiśle, z liniami tramwajowymi i kolejową, do tego dwa promy linowe a ruch na wodzie był wielokrotnie większy i jakoś wszyscy byli zadowoleni. Obawiam się tylko żeby jako konstrukcja prototypowa nie psuła się co chwilę. Byłem właśnie w Ustce i z ich kładką są ciągłe problemy techniczne.

    • 21 12

  • 2004

    Oddanie kładki w 2004?;)

    • 4 6

  • Gdańsk to jeden wielki plac budowy (2)

    U Szczurka w Gdyni tradycyjnie "nie da się"

    • 14 6

    • Lemingu Gdańsk to jeden wielki bankrut (1)

      u Szczurka nie ma takiego zadłużenia. A jedyne co powstaje w Gdańsku to obiekty zbędne lub nawet szkodliwe dla przeciętnego mieszkańca.
      Chlubą Gdańskich inwestycji jest budowa dwóch pętli tramwajowych dla tramwajów dwukierunkowych z czego pierwsza już stoi pusta a przy niej zbudowano dodatkowe przystanki tramwajowe aby tramwaje na nią nie musiały wjeżdżać.
      Kolejna hiper inwestycja to ECS które stoi puste nawet w sezonie a turyści nie potrafią odnaleźć do niego wejścia.
      Następna hiper inwestycja to PKM której trasa przebiega przez pustkowia pola i nieużytki a korzystać z niej mogą co najwyżej sarny i dziki oraz mi4eszkańcy jadący do Gdańska z Kaszub.
      Kolejna inwestycja to tzw teatr szekspirowski piekny jak spalarnia odpadów w którym zamiast spektakli organizuje się zwiedzanie budynku :-) chetnych niestety brak.
      Następna inwestycja to muzeum II wojny światowej które zamiast w łatwo dostępnym terenie budowane jest na wodzie a jego ekspozycja została oceniona miernie. Zapewne będą tłumy siłą zapędzone z okolicznych szkół koniecznie kilka razy w roku.
      Ale najbardziej chwalebna inwestycja w zdrowie gdańszczan to przywiezienie setek tysiecy ton odpadów rakotówrczych na Westerplatte do spalarni portservice. Już oficjalnie wiadomo ze nic się nie stało a co sie rozlało i wywiało to trudno. W zamian Portservice zasponsoruje nowy wyświetlacz na onkologii bo ten z numerkami od 1 do 999 niestety się zeruje i pacjenci mają kłopot z identycznymi numerkami.
      Wielu mieszkańców Gdańska opodatkuje się dodatkowo jeśli Szczurek zechce zostać prezydentem gdańska.

      • 2 7

      • he he nerwowi

        jesteście w um gdynia i tak ma być ma boleć.

        Dziadostwo inwestycyjne megazadłużenie itd.

        • 4 1

  • I super! Budujcie.

    • 10 3

  • Taki klimat... (1)

    "Budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką ma nie tylko ułatwić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta."
    W dzisiejszych czasach ktoś będzie zasuwał pieszo z Długich Ogrodów czy Angielskiej Grobli do np. Dworca PKP czy choćby do Hali? Tylko jakiś dureń, mając do dyspozycji obok tramwaj czy autobus. Chyba, że mieszkańcy Starego Miasta zechcą zrobić sobie spacer wieczorową porą w rejon Angielskiej Grobli by dostać w ryj.

    • 22 10

    • kładka ma nie tylko ułatwić dostęp pieszym do centrum miasta

      kładka ułatwi mieszkańcom dojazd rowerem do centrum miasta.

      To jest kładka pieszo - rowerowa a nie tylko piesza.

      • 2 5

  • końsiultancye spoueczne (1)

    po grzyba pytano ludność o zdanie
    skoro i tak zrobiono tę cholerną zawalidrogę
    wbrew licznym protestom?

    Adamowicz musi odejść.

    • 15 19

    • czemu nasi wybrańcymają gdzieś nasze zdanie????

      Tak, dość tych rządów, dość. Oni zapomnieli, powinni być naszym głosem w Radzie Miasta, robią to co chcą i mają nas gdzieś.

      • 3 1

  • (1)

    Super sprawa ,wbrew malkntentom kładka jest potrzebna ! Tym bardziej ,że wygląd nie ingeruje z otoczeniem .Mam nadzieję ,że nie będzie takich problemów jak w Ustce !

    • 8 7

    • taki wielki wzwód "nie ingeruje z otoczeniem"
      pewnie masz dom w gustowne kaczory donaldy

      • 3 4

  • wczoraj pokazali ze takie same mochery protestujace przeciwko jelitkowie protestowały przeciwko kladce!

    zacofanie ludzi w tym mieście jest niesamowite!!

    • 12 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane