Fakty i opinie

stat

Ruszyła budowa mariny przy molo w Sopocie

Generalny wykonawca budowy mariny w Sopocie zaczął prace, które zakończy za rok.


W czwartek po południu oficjalnie ruszyła budowa przystani jachtowej przy sopockim molo. Wykorzystując jedyny w Polsce ponton szczudłowy, rozpoczęto wbijanie stalowych pali, które podtrzymywać będą konstrukcję mariny.



Tak za rok będzie wyglądała marina żeglarska przy molo w Sopocie.
Tak za rok będzie wyglądała marina żeglarska przy molo w Sopocie. mat. prasowe
Więcej zdjęć z rozpoczęcia budowy mariny przy Sopockim molo w serwisie KFP.

Miasto umowę z wykonawcą prac - firmą Hydrobudowa Gdańsk - podpisało już pod koniec zeszłego roku. Od tego czasu trwały prace przygotowawcze, głównie rozbiórkowe. Realizacja inwestycji na dobre rozpocznie się jednak dopiero teraz. Wszystko dzięki zakupionemu specjalnie w tym celu przez wykonawcę pontonowi szczudłowemu.

To urządzenie o powierzchni 30 na 18 metrów i nośności 400 ton. Od zwykłego pontonu różnią go... cztery nogi. Są to centralnie sterowane szczudła o długości 22 metrów każde. - Dzięki temu ponton może się podnosić ponad lustro wody, co zapewnia zarówno większe możliwości, jeżeli chodzi o precyzyjne wykonywanie prac, jak i, w dużej mierze, uniezależnia nas od pogody - tłumaczy Przemysław Marszałkowski, dyrektor techniczny i członek zarządu Hydrobudowy Gdańsk.

Czy budowa mariny przy molo to dobry pomysł?

nie, w Trójmieście już przystanie są, a molo straci przez to swój charakter

13%

jej lokalizacja nie jest najlepsza, ale przynajmniej molo będzie chronione przed sztormami

14%

tak, to doskonały pomysł, który sprawi, iż sopokie molo stanie się jeszcze sławniejsze na świecie

73%
Na wybudowanie mariny i remont molo czasu zbyt wiele nie ma. Realizacja inwestycji ma się zakończyć do końca kwietnia 2011 roku, dlatego też tak istotna będzie możliwość wykonywania większości prac niezależnie od warunków pogodowych.

Mimo wszystko, przed pogodą do końca wykonawcom uciec się nie da. Wszystkie materiały potrzebne do budowy będą bowiem transportowane w okolice molo drogą wodną z Gdyni lub z Gdańska. Przewozić będą je zwykłe pontony, więc tu warunki panujące na morzu będą znacznie bardziej istotne.

Urzędnicy jednak mają nadzieję, że obejdzie się bez żadnych opóźnień, nie kryją również radości z powodu rozpoczęcia prac. - To ważny dzień w moim życiu, to także ważny dzień dla całego pomorskiego żeglarstwa oraz dla samego mola, które nie będzie już co roku niszczone przez sztormy - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, który od dawna zapowiadał, iż jednym z głównych celów jego prezydentury jest właśnie budowa mariny i remont molo.

Inwestycja ma pochłonąć blisko 66 mln zł. Spora część, bo aż 25 mln zł, to unijne dotacje. Oprócz mariny na ponad 100 jachtów oraz nowej ostrogi molo, powstać ma m.in. zaplecze dla żeglarzy, znajdujące się na głowicy najdłuższego drewnianego pomostu w Europie.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (178)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.