Fakty i opinie

stat

Ruszyła rozbiórka 100-letniego mostu obrotowego na Martwej Wiśle


Z krajobrazu Przeróbki znika ponad 100-letni obrotowy most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. W środę rano zdemontowano pierwsze części przeprawy.



Czy stary most nad Martwą Wisłą ma dla ciebie wartość sentymentalną?

nie, most jak każdy, dobrze, że powstał nowy

39%

tak, ale rozumiem, że trzeba go było rozebrać

26%

tak, uważam, że powinien zostać zachowany

35%
Pod koniec grudnia 2015 r. zakończono prace przy budowie nowego kolejowego mostu nad Martwą Wisłą. Gdy wjechały na niego pociągi kursujące trasą Pruszcz Gdański - Port Północny, dni starego mostu były już policzone. Stał się on bezużyteczny dla kolejarzy.

W środę rano rozpoczęła się rozbiórka historycznego już mostu. Służył on kolejarzom przez niespełna 105 lat - otwarty został według części publikacji dla ruchu kolejowego 15 grudnia 1911 r. Jednak dzięki zapisom m.in. w ówczesnej niemieckiej prasie ustalono też, że obiekt mógł być otwarty znacznie wcześniej - 4 października 1905 roku.

Czytaj też: Jedyny w Trójmieście most obrotowy. Poznaj go, zanim przejdzie do historii

Za pomocą hydraulicznych podnośników ustawionych na barce, uniesiono pierwsze z trzech przęseł mostu o wadze ok. 80 ton. Element został przetransportowany kilkanaście metrów na teren pobliskiej stoczni Spawmet, gdzie rozpocznie się jego dzielenie na sekcje.

Odzyskana w ten sposób stal trafi do huty. Podobny scenariusz przewidziano dla kolejnych przęseł. Prace rozbiórkowe przy samym moście obrotowym potrwają do trzech tygodni i zakończą się rozbiórką podpór osadzonych w dnie Martwej Wisły.

Dlaczego podjęto decyzję o rozbiórce mostu? Obiekt uniemożliwiał swobodne przepłynięcie Martwą Wisłą jednostkom wyższym niż 5,6 m. Ponadto po moście biegł tylko jeden tor kolejowy, co ograniczało ruch pociągów. Z tego powodu w ramach modernizacji linii Pruszcz Gdański - Port Północny postawiono nowy, równoległy dwutorowy obiekt. Dzięki temu poprawi się szerokość toru wodnego. Przy starym obiekcie wynosi ona jedynie 11 metrów, zaś pod nowym mostem będzie to 50 metrów.

Czytaj też: Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat

Prace na Martwej Wiśle, które pochłoną w sumie 370 mln zł, realizowane są w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Są ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełniają inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.


Kolejne rozbiórki na dniach

W nocy z środy na czwartek wykonawca prac przy modernizacji linii kolejowej do portu zdemontuje wiadukt nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska od strony osiedla Przeróbka. Dotychczas po obiekcie poruszały się pociągi w kierunku dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i na Wyspę Ostrów.

W celu demontażu przęsła wstrzymany będzie ruch kołowy, w tym też ruch tramwajów. Odłączone będzie zasilanie od tramwajowej sieci trakcyjnej. Obiekt po kilku godzinach nocnej pracy odstawiony zostanie na pobliski teren.

Podobny los czeka sąsiedni obiekt zobacz na mapie Gdańska, którym pociągi zmierzały do Portu Północnego.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (73)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.