• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła rozbiórka 100-letniego mostu obrotowego na Martwej Wiśle

Maciej Naskręt
10 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Z krajobrazu Przeróbki znika ponad 100-letni obrotowy most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. W środę rano zdemontowano pierwsze części przeprawy.



Czy stary most nad Martwą Wisłą ma dla ciebie wartość sentymentalną?

Pod koniec grudnia 2015 r. zakończono prace przy budowie nowego kolejowego mostu nad Martwą Wisłą. Gdy wjechały na niego pociągi kursujące trasą Pruszcz Gdański - Port Północny, dni starego mostu były już policzone. Stał się on bezużyteczny dla kolejarzy.

W środę rano rozpoczęła się rozbiórka historycznego już mostu. Służył on kolejarzom przez niespełna 105 lat - otwarty został według części publikacji dla ruchu kolejowego 15 grudnia 1911 r. Jednak dzięki zapisom m.in. w ówczesnej niemieckiej prasie ustalono też, że obiekt mógł być otwarty znacznie wcześniej - 4 października 1905 roku.

Czytaj też: Jedyny w Trójmieście most obrotowy. Poznaj go, zanim przejdzie do historii

Za pomocą hydraulicznych podnośników ustawionych na barce, uniesiono pierwsze z trzech przęseł mostu o wadze ok. 80 ton. Element został przetransportowany kilkanaście metrów na teren pobliskiej stoczni Spawmet, gdzie rozpocznie się jego dzielenie na sekcje.

Odzyskana w ten sposób stal trafi do huty. Podobny scenariusz przewidziano dla kolejnych przęseł. Prace rozbiórkowe przy samym moście obrotowym potrwają do trzech tygodni i zakończą się rozbiórką podpór osadzonych w dnie Martwej Wisły.

Dlaczego podjęto decyzję o rozbiórce mostu? Obiekt uniemożliwiał swobodne przepłynięcie Martwą Wisłą jednostkom wyższym niż 5,6 m. Ponadto po moście biegł tylko jeden tor kolejowy, co ograniczało ruch pociągów. Z tego powodu w ramach modernizacji linii Pruszcz Gdański - Port Północny postawiono nowy, równoległy dwutorowy obiekt. Dzięki temu poprawi się szerokość toru wodnego. Przy starym obiekcie wynosi ona jedynie 11 metrów, zaś pod nowym mostem będzie to 50 metrów.

Czytaj też: Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat

Prace na Martwej Wiśle, które pochłoną w sumie 370 mln zł, realizowane są w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Są ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełniają inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.

Kolejne rozbiórki na dniach

W nocy z środy na czwartek wykonawca prac przy modernizacji linii kolejowej do portu zdemontuje wiadukt nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska od strony osiedla Przeróbka. Dotychczas po obiekcie poruszały się pociągi w kierunku dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i na Wyspę Ostrów.

W celu demontażu przęsła wstrzymany będzie ruch kołowy, w tym też ruch tramwajów. Odłączone będzie zasilanie od tramwajowej sieci trakcyjnej. Obiekt po kilku godzinach nocnej pracy odstawiony zostanie na pobliski teren.

Podobny los czeka sąsiedni obiekt zobacz na mapie Gdańska, którym pociągi zmierzały do Portu Północnego.

  • Jedyne zdjęcie ukazujące otwarty most kolejowy na Przeróbce. Widać tam także budki dla obsługi mostu, po których dziś już nie ma śladu. Zostały zdemontowane w latach 90.
  • Na zdjęciu zlikwidowane w środę przęsło. Zdjęcie z 2013 r.
  • To jest już historyczne zdjęcie mostu obrotowego nad Martwą Wisłą.
  • Ślad po pocisku, który trafił w element konstrukcyjny mostu. Obiekt nienaruszony przetrwał dwie wojny światowe.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • Normalnie "Temu policjantowi nalezy sie nagroda" - Skrzydla Trojmiasta 2015 w kat. News Roku..

    • 0 0

  • Ech,Gdańsku...

    ...ty wszystko doprowadzasz do zapomnienia i upadku. Przykre,cieszę się,że już w nim nie mieszkam...

    • 5 3

  • MuNiO (1)

    a drzewa gdzie sie podziały ?

    • 0 1

    • Nigdy nie było tam drzew.
      Jesteś upartym dzieckiem fałszywego Internetu, gdzie często mozna znaleźć obrotowy most na Narwi podpisany jako most na Wiśle Martwej.

      • 0 1

  • Ależ to smutne... (1)

    Serce się kraje. Naprawdę nie można było go ulokować w innym miejscu w Trójmieście, tak aby dalej cieszył swym widokiem?! Kawał dziecięcych wspomnień zostało z nim pociętych... Eh.. Szkoda pisać...

    • 2 0

    • Ależ można było. Wystarczyło się skrzyknąć, zebrać pieniądze, nagłośnić sprawę by zainteresować jakiegoś sponsora, kupić kawał ziemi, i postawić na niej most. A potem utrzymać go.

      Byle nie z publicznych pieniędzy.

      • 0 0

  • dwie wojny przetrwał (2)

    pisu ni chu chu

    • 5 6

    • Tutaj z po poziom azjata

      • 1 1

    • Tyle wydarzeń za mojego życia: lądowanie człowieka na księżycu, Polak papieżem i rozbiórka tego mostu.

      • 3 0

  • proponuje utworzyc muzeum mostow w gdansku, tuz przy powstajacym muzeum fotoradarow, Gdansk muzeami slynie

    • 0 0

  • A gdzie show?

    A tak liczyłem na pożegnalne obrócenie mostu. Teraz gdy nic po nim nie jeździ można było zrobić spektakularne widowisko "światło i dźwięk". Przy muzyce Chopina most majestatycznie by się obrócił a wraz z nim władze miasta. Maszynista Barbulla ze swoim parowozem znów wpadłby w nurt rzeki, Całość zakończył by utwór " Gondol Jerzy z nad Wisły" . Ach znów się rozmarzyłem, ale przed oczami mam tłum który stawił się na pożegnaniu "Leningradu" tfu "Neptuna". My Gdańszczanie jesteśmy sentymentalni.

    • 4 0

  • No to latem wariaci na skuterach wodnych nie będą już musieli zwalniać i będą terroryzować innych wodniaków bez ograniczeń bo Policja wodna śpi.

    • 0 0

  • Brawo!!!

    Serdeczne gratulacje dla "konserwatora" pozbył się kolejnego zabytku i ma mniej pracy.
    Czy jest jakiś zgodny z prawem sposób na pozbycie się tego kogoś ze stanowiska konserwatora? Pytam bo jak ten człowiek będzie sprawował ten urząd jeszcze parę lat to z krajobrazu Gdańska zaczną znikać nie tylko obiekty o których turystom się nie mówi ale także te które stanowią główne punkty wycieczek np. ratusz na Długiej.
    Wiem że to czarny scenariusz i pewnie przesada ale przecież ten człowiek NIE NIE ROBI zabytki się rozbiera inne niszczeją same bo nikt się nimi nie zajmuje i w dodatku niektóre jego pomysły po prostu bolą każdego średnio inteligentnego człowieka (do których jego niestety zaliczyć nie można) np. pomysł rozebrania i zbudowania na nowo spichlerza na Wyspie Spichrzów i stwierdzenie że to będzie ten sam obiekt (ten człowiek na pewno nie skończył studiów związanych ze stanowiskiem które na nieszczęście gdańskich zabytków zajmuje) bo obiekt nawet wybudowany z tych samych materiałów byłby już tylko budynkiem odbudowanym a nie zachowanym.
    Ale to stara sprawa obecnie mówimy o moście obrotowym. Skoro jest zdjęcie na którym całkiem dobrze widać że po Wiśle mogły sobie pływać jednostki większe to co stało na przeszkodzie zostawienia tego mostu i zrobienia z niego atrakcji turystycznej?
    Od razu odpowiem to wymagałoby podjęcia pewnych czynności zwanych powszechnie PRACĄ a od których ten pseudo "konserwator" stroni jak diabeł od wody święconej.
    Bardzo bardzo proszę niech ktoś kompetentny zwolni tego człowieka i zatrudni na jego miejscu kogokolwiek z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem w RATOWANIU a nie niszczeniu zabytków.

    • 3 0

  • W Chyloni to by się przydało...

    W Gdyni-Chyloni to by się jakikolwiek wiadukt nad torami przydał, przez brak sprawnego przejazdu w tym miejscu Gdynia jest podzielona na część A i B i ta druga ma ograniczone warunki rozwoju, wiele firm nie chce być w tej części B bo to "za torami"

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane