• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

Maciej Naskręt
29 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz warianty rozbudowy Węzła Szadółki.


Gdański oddział GDDKiA złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy Węzła Szadółki. zobacz na mapie Gdańska Natomiast władze Gdańska zabiegają o włączenie inwestycji do ministerialnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023, ale bez wsparcia projekt nie ma szans na realizację przed 2020 r.



Czy potrzebna jest rozbudowa Węzła Szadółki?

Kiedy w latach 70 powstawał Węzeł Szadółki miał on charakter tymczasowy. Obiekt zbudowano głównie z myślą obsługi powstającego tam zakładu utylizacji, który w tamtych czasach przeniósł się z ul. Kaczeńce na Stogach zobacz na mapie Gdańska właśnie w rejon ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska.

W kolejnych latach postępowała rozbudowa obwodnicy, zmieniały się przepisy dotyczące kształtu dróg, a Węzeł Szadółki pozostawał nadal niezmieniony. Groziło to nawet jego zamknięciem ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w 2005 r. udało się uzyskać zgodę na odstępstwo od warunków technicznych i zachowanie tego węzła ze względu na jego strategiczne znaczenie. Ówczesny minister ds. transportu nakazał jednak władzom Gdańska i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjąć wspólne działania zmierzające do przystosowania obiektu do obecnych standardów - chodzi o pozyskanie gruntu, opracowanie dokumentacji (co należało do miasta) i realizację przedsięwzięcia (zadanie gdańskiego o. GDDKiA).

- Współpraca z miastem przebiega w sposób zadowalający. Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji tej inwestycji na podstawie właśnie dokumentacji przygotowanej przez biuro projektowe na zlecenie urzędników z Gdańska - wyjaśnia Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA

Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa. Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa.
Drogowcy z GDDKiA chcą wykonać inwestycję według wariantu pierwszego - droższego. Oznacza to, że obwodnica po obu stronach w tym rejonie zyskałaby dodatkowy pas ruchu (prawy). Mają one prowadzić do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy zobacz na mapie Gdańska.

Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne. Z nich powinni ucieszyć się najbardziej mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej. Zapewnią one im ciszę.

W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki.

Cała inwestycja ma pochłonąć wstępnie ok. 160 mln zł. Drugi wariant - tańszy o ok. 30 mln zł - zakłada poprawę przebiegu dotychczasowych zjazdów i dodatkowo przełożeniu pod obwodnicą drugiej jezdni ul. Jabłoniowej.

Skąd wziąć tak duże pieniądze na budowę Węzła Szadółki? Władze miasta złożyły wniosek do ministra ds. transportu o wpisanie wspomnianej inwestycji do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 podczas jego konsultacji. - Jeśli projekt rozbudowy Węzła Szadółki trafi na listę rezerwową przedsięwzięć to jest szansa, że zostanie zrealizowany z oszczędności jakie mogą powstać w czasie realizacji inwestycji z listy podstawowej - uważa Marszałek.

Na tej ostatniej liście znajduje się m.in. Trasa Kaszubska, czy droga ekspresowa S7 między Gdańskiem a Elblągiem. Sęk w tym, że razem z Gdańskiem złożono 37 podobnych wniosków. Z naszych informacji wynika, że nie ma wsparcia wśród lokalnych polityków dla tej inwestycji. Co za tym idzie? Nie ma szans na realizację ważnego dla kilkunastu tysięcy mieszkańców projektu przed 2020 r.

Nadmieńmy, że Gdańsk w najbliższych pięciu latach planuje budowę o przekroju dwóch jezdni ul. Nowej Jabłoniowej, która zastąpi ul. Jabłoniową. Po ukończeniu nowej drogi Węzeł Szadółki stanie się wąskim gardłem.
Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki. Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki.

Opinie (165) 1 zablokowana

  • strasznie idiotyczne rozwiazanie (1)

    czemu np nie koniczynka? gdzie zjazd ktory jest obecnie w kier. Gdy? czuje ze to bedzie taki sam bubel jak na Matarni..

    czemu sie u nas nie buduje BEZKOLIZYJNYCH zjazdow?

    • 2 5

    • jeden węzeł na północ masz bezkolizyjny zjazd

      • 2 0

  • z którego roku są te mapy ???

    ciekawe ile kosztowały te dwie koncepcje?

    • 2 4

  • Przejeżdżając tam wczoraj po 20.00,żona mało co nie zwymiotowała z smrodu. (1)

    Jadąc w stronę Gdyni po prawej stronie obwodnicy widać budynki mieszkalne i zastanawiam się czy ten smród przy odpowiednim kierunku wiatru tam nie dochodzi i jeśli tak to jak mieszkańcy sobie z tym radzą.Teraz jest chłodno a jak jest latem to nawet nie chcę myśleć.Pracownicy wykonujący tam węzeł powinni dostawać szkodliwe i mleko.

    • 16 8

    • Co ciekawe raz na kilka tygodni coś dojdzie...

      ale na chwilę i o wiele mniejszej mocy.Żeby było to uciążliwe to bym z tamtąd spierdzielił nawet z kredytem na barkach

      • 1 1

  • A może by tak zabudować te wszystkie działki przy Grunwaldzkiej (1)

    albo dodać jej trzeci pas za Pomorską ? Dwa pasy to mają wiejskie drogi u ruskich. Albo załatać dziury głębokie na 20 cm? Umieścić studzienki na środku pasów a nie jak teraz na poziomie kół? Poukładać płyty chodnikowe w Oliwie, które to są raczej niechlujnie porozrzucane a nie poukładane, że człowiek nie wie czy skakać czy się czołgać pomiędzy nimi. Jest tyle rzeczy do zrobienia i to w ważniejszych miejscach miasta...

    • 9 9

    • jest się do czego porównywać... do azjatyckiego zsrr.

      • 0 3

  • rozbudowa pod przyszle centrum handlowe. niech placa ci co mają się tam budowac

    • 5 5

  • Pieniadze madrzej wydac na przeniesienie wysypiska i planowanej spalarni na wschodnia strone miasta (3)

    dzieki temu nie bedzie smrodu a i liczba nowotworow nie wzrosnie.

    Budowa tej instalacji w srodku miasta i to od zachodu zakrawa na sabotaz.

    • 7 12

    • Szadółki w środku miasta? (2)

      Kolejny idiota, spójrz na mapę, albo wróć do podstwawówki na lekcję geografii - ciołku.

      • 7 5

      • Musisz go od razu wyzywać i obrażać?

        Nie można wytłumaczyć jak wiesz lepiej?

        • 5 1

      • Spalarnia na miejscu np byłych fosforów byłaby mniej szkodliwa

        Jakbyś się uczył geografii to byś wiedział, że w Gdańsku przez większa część roku wieje z zachodu.

        • 2 3

  • Jak dojdzie PiS do władzy to dla Gdańska nie znajdzie się ani złotówka (2)

    Taka smutna prawda. Pójdą miliony na aquaparki dla wschodnich regionów Polski w ramach "programu rozwoju".

    • 13 8

    • Jasnowic z Bożej łaski się znalazł.. (1)

      Ty lepiej się martw o ludzi okradzionych przez twoich z Skoku Wołomin i Amer Gold

      • 4 4

      • Udowodnij,ze Amber Gold kogos okradl?

        Bo ,ze utracil plynnosc finansowa na skutek pewnych dzialan organow panstwa..to sie zgadza.

        • 2 2

  • (1)

    Moim skromnym zdaniem dwa duże ronda na dojazdówkach poprawią przepustowość.

    • 1 5

    • Polscy kierowcy nie umieją jeździć po dużych rondach w szczególności, ani po rondach w ogóle.

      • 5 0

  • ale wam łatwo wodę z mózgu zrobić (2)

    Przeca tu nie chodzi o to, żeby zrobić dobrze mieszkańcom, tylko żeby śmieci z województwa gładko docierały do przyszłej spalarni.

    • 9 3

    • (1)

      A czy jedno wyklucza drugie?

      • 1 1

      • tylko po co nam ta spalarnia prawie w środku miasta !? dosyć mamy już nowotworów z Lotosu

        • 1 4

  • bez zjazdu z Przywidzkiej to wyrzucone pieniądze i pogorszenie a nie poprawa

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane