- 1 Dwóch 29-latków z narkotykami (60 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (164 opinie)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (240 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (414 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (110 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (173 opinie)
Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny
Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny . To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.
Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.
- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.
Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych
Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.
Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.
Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.
Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.
Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi
Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.
PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.
Opinie (178) 6 zablokowanych
-
2017-09-13 06:26
Trochę to wszystko zalatuje kpiną (3)
XXI wiek, a jak snieg pada w poprzek to te przepiekne słupy o ktore taka afera nie chronia przed zimnem. Czy Gdańsk nie zasłużył jeszcze na halę dworcową z prawdziwego zdażenia?
- 22 10
-
2017-09-13 07:14
Wrocław, Kraków, Poznań, Warszawa - dworce z halą, dla podróżnych. Tu - skansen. (1)
- 17 7
-
2017-09-13 09:47
Dokladnie !!
Dworzec w GD to absolutny SKANSEN. I chyba takim pozostanie "bo Konserwator"..
Mogliby chociaż przystosować dworzec we Wrzeszczu na GDAŃSK CENTRALNY i tam postawić nowoczesną zadaszoną halę dworcową....
Ale cienko to widzę biorąc pod uwagę, że nawet z prostą informacją na dworcu nie mogą sobie poradzić- 5 3
-
2017-09-13 11:29
Ty na pewno nie.
- 0 1
-
2017-09-13 06:33
Znowu remontują?
- 13 4
-
2017-09-13 06:37
(2)
Kwota niezła a ile Kowalski z tego tam dostanie orajac od rana do nocy?
- 10 6
-
2017-09-13 06:55
Co Ty?
ukrami orzą.
- 5 1
-
2017-09-13 07:19
Co na to twój psychiatra
- 2 2
-
2017-09-13 06:38
pytanie czy zniknie ta papa z dachów? wygląda to ohydnie (3)
- 17 5
-
2017-09-13 07:19
Będzie eternit
- 7 0
-
2017-09-13 07:51
obejrzałbyś film to byś widział jak znika (1)
- 5 1
-
2017-09-13 08:17
no znika ale może pojawić się nowy
- 2 1
-
2017-09-13 06:47
Wybory (2)
Pod wybory
- 12 10
-
2017-09-13 08:19
jednak pis to stan umysłu.... (1)
.....co to ma wspólnego z wyborami samorządowymi?Napisz jeszcze ,że Prezydent Adamowicz kupi sobie nowe mieszkanie i tym podobne pisowskie brednie.To jest inwestycja PKP PLK SA....a nie miasta Gdańsk
- 11 4
-
2017-09-14 00:43
Ty tępaku
- 0 2
-
2017-09-13 06:56
(3)
No kolejny wałek będzie można zrobić wizytówki miasta ohydny smierdzacy dworzec do tego PKS..
- 8 9
-
2017-09-13 07:21
Co na to twój psychiatra (2)
- 4 1
-
2017-09-13 17:26
Dworzec autobusowy jest bardzo nędzny i to nie jest sprawa psychiatry. (1)
- 2 1
-
2017-09-14 00:44
I prywatny
- 2 0
-
2017-09-13 07:01
(2)
Ważne że developerka Adamowicza kwitnie co tam smierdzacy dworzec PKP PKS dziurawe drogi najgorsza i najdroższa komunikacja
- 20 11
-
2017-09-13 07:21
Co na to twój psychiatra
- 6 5
-
2017-09-13 17:28
Dworzec autobusowy to nie jest sprawa psychiatry. To nie psychiatra go kupił.
- 1 2
-
2017-09-13 07:04
pendolino i cala reszta powinny mieć perony w forum radunia
- 8 3
-
2017-09-13 07:10
Perony będą "podwyższone do 76 cm" - Będziemy się czołgać!!!
- 3 6
-
2017-09-13 07:13
(1)
Obawiam sie balaganu w kursowaniu SKM PKM podczas tego remontu.
- 8 4
-
2017-09-13 08:54
SKMki to dotyczy w niewielkim stopniu.
Jedynym "problemem" jest krzyżowanie pociągów z/do Kartuz (i jednego do Kościerzyny) z relacjami po torach 501 i 502. Ale i tak obsługa tych pociagów z peronu 4 powinina być docelowa.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.