• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny

Maciej Naskręt
13 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.



Czy poprawa dostępu do pociągów w Gdańsku Głównym przyciągnie pasażerów?

Z początkiem września, na peronie 2. stacji kolejowej Gdańsk Główny, pojawiły się maszyny budowlane. Pracują one przy rozbiórce toru nr 3 i północnego fragmentu peronu.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.

- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.

  • Prace rozbiórkowe wiaty, a także rozebrany tor nr 3.
  • Wyłączona z ruchu część peronu 2.
  • Prace rozbiórkowe przy wiacie na peronie nr 2.
  • Prace rozbiórkowe na peronie nr 2.
  • Rozebrany fragment wiaty nad peronem nr 2.
  • Prace rozbiórkowe.
  • Prace rozbiórkowe na terenie peronu nr 2.

Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych

Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.

Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.

Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4. Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi

Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • Trochę to wszystko zalatuje kpiną (3)

    XXI wiek, a jak snieg pada w poprzek to te przepiekne słupy o ktore taka afera nie chronia przed zimnem. Czy Gdańsk nie zasłużył jeszcze na halę dworcową z prawdziwego zdażenia?

    • 22 10

    • Wrocław, Kraków, Poznań, Warszawa - dworce z halą, dla podróżnych. Tu - skansen. (1)

      • 17 7

      • Dokladnie !!

        Dworzec w GD to absolutny SKANSEN. I chyba takim pozostanie "bo Konserwator"..
        Mogliby chociaż przystosować dworzec we Wrzeszczu na GDAŃSK CENTRALNY i tam postawić nowoczesną zadaszoną halę dworcową....
        Ale cienko to widzę biorąc pod uwagę, że nawet z prostą informacją na dworcu nie mogą sobie poradzić

        • 5 3

    • Ty na pewno nie.

      • 0 1

  • Znowu remontują?

    • 13 4

  • (2)

    Kwota niezła a ile Kowalski z tego tam dostanie orajac od rana do nocy?

    • 10 6

    • Co Ty?

      ukrami orzą.

      • 5 1

    • Co na to twój psychiatra

      • 2 2

  • pytanie czy zniknie ta papa z dachów? wygląda to ohydnie (3)

    • 17 5

    • Będzie eternit

      • 7 0

    • obejrzałbyś film to byś widział jak znika (1)

      • 5 1

      • no znika ale może pojawić się nowy

        • 2 1

  • Wybory (2)

    Pod wybory

    • 12 10

    • jednak pis to stan umysłu.... (1)

      .....co to ma wspólnego z wyborami samorządowymi?Napisz jeszcze ,że Prezydent Adamowicz kupi sobie nowe mieszkanie i tym podobne pisowskie brednie.To jest inwestycja PKP PLK SA....a nie miasta Gdańsk

      • 11 4

      • Ty tępaku

        • 0 2

  • (3)

    No kolejny wałek będzie można zrobić wizytówki miasta ohydny smierdzacy dworzec do tego PKS..

    • 8 9

    • Co na to twój psychiatra (2)

      • 4 1

      • Dworzec autobusowy jest bardzo nędzny i to nie jest sprawa psychiatry. (1)

        • 2 1

        • I prywatny

          • 2 0

  • (2)

    Ważne że developerka Adamowicza kwitnie co tam smierdzacy dworzec PKP PKS dziurawe drogi najgorsza i najdroższa komunikacja

    • 20 11

    • Co na to twój psychiatra

      • 6 5

    • Dworzec autobusowy to nie jest sprawa psychiatry. To nie psychiatra go kupił.

      • 1 2

  • pendolino i cala reszta powinny mieć perony w forum radunia

    • 8 3

  • Perony będą "podwyższone do 76 cm" - Będziemy się czołgać!!!

    • 3 6

  • (1)

    Obawiam sie balaganu w kursowaniu SKM PKM podczas tego remontu.

    • 8 4

    • SKMki to dotyczy w niewielkim stopniu.

      Jedynym "problemem" jest krzyżowanie pociągów z/do Kartuz (i jednego do Kościerzyny) z relacjami po torach 501 i 502. Ale i tak obsługa tych pociagów z peronu 4 powinina być docelowa.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane