• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny

Maciej Naskręt
13 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.



Czy poprawa dostępu do pociągów w Gdańsku Głównym przyciągnie pasażerów?

Z początkiem września, na peronie 2. stacji kolejowej Gdańsk Główny, pojawiły się maszyny budowlane. Pracują one przy rozbiórce toru nr 3 i północnego fragmentu peronu.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.

- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.

  • Prace rozbiórkowe wiaty, a także rozebrany tor nr 3.
  • Wyłączona z ruchu część peronu 2.
  • Prace rozbiórkowe przy wiacie na peronie nr 2.
  • Prace rozbiórkowe na peronie nr 2.
  • Rozebrany fragment wiaty nad peronem nr 2.
  • Prace rozbiórkowe.
  • Prace rozbiórkowe na terenie peronu nr 2.

Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych

Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.

Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.

Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4. Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi

Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • PKP ma za dużo kasy i nie bardzo wie co z nią zrobić (1)

    wybudują jak w Gdyni 1km długości perony - bo jakoś trzeba wydać kasę i pomóc koledze/szwagrowi z firmy która będzie to robić

    • 3 2

    • a PFN ?

      Zawsze może sypnąć grosza Polskiej Fundacji Narodowej. Będzie na kilka nowych bilboardów...

      • 3 0

  • No i dobrze, szkoda, że równolegle nie ma budowy nowego dworca PKS.

    • 7 0

  • Nie zapomnijcie zamontowac

    • 1 0

  • Będziemy mieli nowy zbytkowy dworzec.

    • 1 2

  • Tylko nie dajcie d.. jak we Wrzeszczu że osoba głuchoniema nie widzi jaki pociąg wjeżdża na peron bo niema gdzie przeczytać. Zresztą zdrowa osoba ma problem żeby usłyszeć co mówią przez megafon. Parodia tylko do filmów Bareji się to nadaje.

    • 8 2

  • schody ruchome na swieżym powietrzu

    Wielki problem, można zadaszyć z lekkim przeszkleniem.
    A SCHODY RUCHOME NA DWORCU GLÓWNYM (!) SĄ NIEZBĘDNE

    • 5 3

  • Strach się bać, by nie powstał taki bubel jak dworzec we Wrzeszczu !

    • 12 1

  • mam ndzieję, że zdejmą tę ochydna papę z dachów na peronach

    • 7 0

  • popłakałem się po przeczytaniu artykułu-PKP po tylu latach wpadła na pomysł,że nie muszę wnosić walizki

    w górę i na dół- wreszcie schody ruchome- to cud, po pracy pobiegnę kupić szampana będziemy świętować w domu, złapiemy się za ręce i tańcząc zaśpiewamy Kumbaya

    • 8 2

  • niech tylko nie stawiają ławek w miejscach gdzie powyzej przesiadują gołębie bo potem

    wszystko oblepione ptasim łajnem

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane