• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły gdyńskie tramwaje wodne

Patryk Szczerba
29 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
W latach największej popularności rejsów, w trakcie sezonu letniego tramwajami pływało blisko 300 tys. osób. W latach największej popularności rejsów, w trakcie sezonu letniego tramwajami pływało blisko 300 tys. osób.

W sobotę pierwszy kurs tramwaju wodnego z Gdyni do Jastarni. To jedyna linia, finansowana ze środków miejskiego samorządu, która będzie regularnie kursowała na półwysep. Gdańsk i Sopot definitywnie zakończyły dofinansowywanie połączeń, po tym, gdy kurek z pieniędzmi zakręcił także Urząd Marszałkowski.



Skorzystasz w tym roku z rejsów tramwajem wodnym?

Do tej pory na półwysep można było popłynąć już w weekend majowy oraz w każdy weekend czerwca. Linia, choć niedochodowa, jest zdaniem gdyńskich urzędników atrakcją turystyczną. Innego zdania był Hel i samorząd województwa pomorskiego, które zaprzestały finansowania, tłumacząc, że gdyby tramwaj pełnił funkcję komunikacyjną, pieniądze być może by się na jego funkcjonowanie znalazły.

Szczegółowy rozkład i cennik biletów wszystkich statków pływających z Trójmiasta na Półwysep Helski

Wyliczenia wskazują jasno - jednostkami z Gdyni pływają przede wszystkim Ci, którzy do Trójmiasta przyjeżdżają na urlop. 56 proc. pasażerów tramwaju w 2012 roku stanowiły osoby spoza Trójmiasta. Druga grupa to mieszkańcy Gdyni - 33 proc. oraz Sopotu (7 proc.) i Gdańska (4 proc.) Statki średnio zapełnione były ledwie w 30 proc., przewożąc przeciętnie 151 osób podczas rejsu. Kosztowało to 5 359 358,13 zł, a przychody z biletów to ledwie 2 502 431,20 zł. Resztę z budżetu dopłaciła Gdynia (2 207 050,93 zł), Jastarnia (419 876 zł) oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska (230 tys. zł).

W tym roku model finansowania jest podobny. Wakacyjne kursowanie tramwaju będzie kosztowało ponad 2,8 mln zł. Szacunkowe przychody z biletów mają wynieść ponad 1,1 mln zł. Gdynia będzie musiała wyłożyć ok. 800 tys. zł, a reszta finansowania będzie leżała w gestii Jastarni (200 tys. zł) oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (650 tys. zł).

Do 1 września będą odbywały się trzy pary kursów na linii 530 Gdynia - Jastarnia - Gdynia. W stosunku do zeszłego roku nie uległy zmianie ceny biletów. Bilet normalny kosztuje 14 zł, bilet ulgowy 7 zł, a przewóz roweru 3 zł.

- To ósmy rok kursowania tramwaju wodnego na półwysep. Pionierski pomysł władz Gdyni znalazł szybko wielu naśladowców, pojawiła się konkurencja i nasz projekt osłabł finansowo. Wracamy jednak do początku, gdzie tylko my oferujemy rejsy przede wszystkim tanie. Takie było od początku założenie kursowania tramwaju - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

W Gdyni nie ukrywają, że liczą na wzrost popularności tramwaju, zwłaszcza że rejsy na Hel z całego Trójmiasta oferowane przez Żeglugę Gdańską są dwukrotnie wyższe. 30 zł za bilet normalny, 18 zł za bilet ulgowy i 5 zł przewóz roweru - tak wygląda cennik.

- Z frekwencją może być różnie, ale jeśli będzie sprzyjała pogoda, a rejsy będą się cieszyły popularnością, to być może władze Helu ponownie zdecydują się, by znów dotować tramwaje kursujące do ich miasta. Na razie widać, że klienci są nimi zainteresowani - zaznacza Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (111) 9 zablokowanych

  • Super! (11)

    Byle nie byly drogie, i wiecej kursow

    • 37 14

    • (9)

      Przeczytaj artykuł zanim coś napiszesz. Rejsy są deficytowe: "Statki średnio zapełnione były ledwie w 30 proc., przewożąc przeciętnie 151 osób podczas rejsu".

      Po co więcej kursów? Myślisz trochę?

      • 12 6

      • leming a kto ci takie bzdury opowiadał pewnie twój guru Rostowski z Budyniem na czele (8)

        Dziwne ze bilety musiałem kupować tydzień wcześniej bo inaczej w dniu wyjazdu nie było ani jednego!

        • 11 11

        • bo lemingi muszą tydzień naprzód kupować...

          • 6 7

        • Nie bylo ani jednego, a linia przyniosła polowe zakładanego dochodu...jaaasneeee

          • 3 2

        • (5)

          Nie trzeba słuchać żadnego guru, wystarczy przeczytać tekst.

          • 6 1

          • Portal od zawsze był tubą medialna kolesiów z PO .Wiec teksty pochwalne produkuja masowo (4)

            ale leming myśleć samodzielnie nie potrafi.Łyka każdą propagandę.

            • 2 7

            • (3)

              Tak, tak, portal celowo zaciemnia i kłamie w sprawie deficytowości tramwajów wodnych... tylko po co? Dlaczego portal nie uprawia propagandy sukcesu, jak chciałby tego leming pisowski?

              • 4 1

              • poto głabie by usparwiedliwic niedoplacanie Karnocha i Budynia do katamaranów (2)

                gdybys niebył lemingiem to bys pomyslał ale ty zagłupi jestes jak typowy leming dlatego trzeba ci napisac ale i tak niezrozumiesz bo jak wydukasz wkoncu tyo nierozumiesz co czytasz chyba zeby ci Premier napisał:)

                • 2 5

              • chore

                • 3 0

              • komunistyczna mentalność...

                Chcesz, żeby z budżetu dopłacać do nierentownych katamaranów?
                Typowe dla lemingów socjalistycznych.

                • 2 0

    • Przypomnijcie sobie co władze PO z Helu i Gdańska jak namawiały na promy na Hel

      Hel jest zakorkowany samochodami a pociągli wleczą się godzinami i wszystko co się z pkp wiąże,kibole spóźnienia i syf w przedziałach!!Rejsy były takie ze dzieki temu odkorkowano Hel a promy pekały w szwach!!Były nawet wielkie petensje ze bilety są wykupowane z wyprzeczeniem i niemozna było ich dostac bo brakowało!!Przypomnijcie sobie jak rano ustawiały sie kolejki by kupic bilety kilka dni wczesniej!! I teraz jakie bzdury ci sami Powcy z Helu razem z Budyniem bajeczki opowiadaja!.Dla przypomnienia burmistrz Helu to ten sam koles z PO co był oskarżony za korupcje bo brał łapówki!!
      Ale teraz kasy brakuje na wszystko przez niegospodarność rządu i urzędasów miast .Ale za to jest kasa na luksusy na koszt podatnika garnitury sukieneczki czy na kaprysy budynia!!

      • 12 7

  • . (1)

    SUPER. Na pewno bardziej się opłaca popłynąć tramwajem niż jechać samochodem. Z Gdyni już jest kawałek na Hel.

    • 27 4

    • Jastarnia

      ...ale do Helu ie płyną, tylko do Jastarni :)

      • 5 2

  • (6)

    Ani Hel ani Jastarnia nie są ciekawymi miejscami. Lepiej by pływał do Władysławowa lub łeby.

    • 24 47

    • najlepiej do Młocin (1)

      • 19 3

      • albo na krupówki

        • 10 0

    • Tak, albo do Świnoujścia

      • 4 1

    • albo do

      Zakopca

      • 12 1

    • proponuję na Giewont

      • 6 0

    • ja wolę do Gdańska

      • 1 0

  • Żegluga Gdańska (3)

    Jak widać na zdjęciu miasto Gdynia pięknie reklamuje gdańskiego przewoźnika i jeszcze mu za to płaci.
    Tak trzymać!

    • 39 9

    • czemu tak myslisz??

      widzisz tylko Gdańska.... a to niekoniecznie zegluga...
      K***A

      • 0 7

    • mali ludzie

      ludzie którzy przyjeżdżają tu z głębi kraju mają w duszy czy to gdańsk czy gdynia - dla nich to jest jedno miasto. różnice istnieją tylko dla co niektórych ograniczonych tubylców

      • 17 1

    • to logo przewoźnika

      nad nim nasz logo strony organizatora www.zkmgdynia upierdliwcu. Boli że Budyń zakręcił kurek?

      • 6 1

  • Brawo Gdynia!! (3)

    Rejsy o wiele tańsze niż w Gdańsku. Czas się wybrać.

    • 45 6

    • i co sie jarzysz?

      tą róznicę gdańszczanie zstawią w SKM-ce :P jeden pies

      • 4 7

    • bo sa przez gdynie dotowane

      W gdansku zegluga gd- ceny rymkowe

      • 1 1

    • inna sprawa ze z Gdańska na Hel jest dwa razy dłuższa droga.

      Typowo gdyńskie głupoty

      • 2 2

  • Kiedy będą kursować promy na trasie

    Gdańsk-Kalingrad?? Byłoby wielu chętnych na nie.

    • 47 1

  • Tramwaje wodne to pionierski pomysł władz Gdyni? (12)

    Coś chyba nie nie tak ale Pan Gromadzki lubi wmawiać różne swoje rzeczy, tak jak np. kilka miesięcy temu powiedział że dzięki sprzedaży biletów w trolejbusie i autobusie nawiązuje się wieź między pasażerami a prowadzącym pojazd :-D

    • 26 6

    • (1)

      U nas w Gdańsku kierowcę nawiązali tyle przyjaźni, ze juz nie ogarniali kuwety, dlatego kilka lat temu postawiono automaty z biletami, żeby odciążyć kierowców od kolejnych nawiązanych więzi.

      • 12 2

      • automaty super sprawa

        mam nadzieję że gryzoń przestanie ściskać d... i się szarpnie na biletomaty dla ludności

        • 2 3

    • Uwięziony motorniczy

      • 0 0

    • Pionierski ???? (3)

      30 lat temu latały wodoloty na Hel !!!

      • 13 1

      • ale to nie było dla ludzi (2)

        wodoloty to była biznes-klasa dla dygnitarzy i znajomych królika. a na katamarana stać prawie każdego

        • 2 7

        • Bzdury piszesz

          Nawet jako wycieczka szkolna z podstawówki lecieliśmy do Jastarni.

          • 3 0

        • Intrygujące.

          Jak w takim razie 25 lat temu znalazła się na pokładzie niezbyt zamożna emerytka z wnukiem? Do dziś pamiętam ten rejs.

          • 2 0

    • Tramwaje wodne były w Gdańsku już za komuny (1)

      • 6 3

      • Chodzi o tramwaje na półwysep helski. Czytać ze zrozumieniem!

        • 0 1

    • w Gdyni wszystko jest pionierskie, lotnisko jeszcze nie skończone, a juz słynne w UE, tramwaje wymyślone przez gdynian, gdyńskie zabytki. Dobrobyt panie, dobrobyt.

      • 4 4

    • Ta to pomysł Szczurka

      Gdy Gdynia w 2006 r. upubliczniła swoją koncepcję rejsów do Helu i Jastarni, Budyń zamlaskał i powiedział, że on też, a Gdynia powinna takie sprawy z nim uzgadniać. Poczytajcie sobie prasę z 2006 r. misiaczki. I jeszcze wnerwiony Karnoś, który miotał brzydkimi pomówieniami, że niby władzom Gdyni źle wyszło, że z Sopotu nie będzie się opłacać. Gdy Gdynia zaproponowała Sopotowi, zamiast rejsów, specjalną linię dowożącą pasażerów statków do Skweru Kościuszki, to się Karnoś uniósł honorem i dogadał się z Gdańskiem. Kto miał rację widać dzisiaj. Gdańsko-Sopockie statki zdechły, Gdynia lata do Jastarni.

      • 6 1

    • powiem więcej:Szczurka

      i wiem co mówię. Wystarczy sprawdzić w archiwalnych gazetach. Sz próbował zaprosić sąsiadów ale się wypięli. Potem Karnowski z Gdańskiem tramwaje razem organizowali i zaczęli od chaosu. I tak to się skończyło jak dziś.

      • 2 0

  • ciekawe (3)

    kiedy bedą tramwaje rzeczne :))

    • 8 12

    • Tramwaje rzeczne

      ...juz są, np z Gdańska do Sobieszewa

      • 12 0

    • Są przecież. W Gdańsku pływają po Motławie i kanałach.

      • 9 0

    • jak rzeki zbuduja

      bo na razie nie mamy rzek, tylko sciek z calej Polski - Wisle

      • 1 1

  • super !!! (5)

    ale gdzie zaparkowac ? - na skwerku podobno już nie można a inne parkingi zatłoczone !!!!!!!!!!
    o tym nie pomyślało piękne miasto Gdynia ???????????
    ------------------------------------------------

    • 13 29

    • A Ty byś chciał podjechać furą pod sam trap i zostawić ją na 12 godzin bo skwer jest po to by tam parkować. Do tramwaju dojedziesz specjalnym autobusem.

      • 21 3

    • parking przy Gemini (2)

      płatny, a jak nie łaska zapłacić to sie można przejsc lub podjechać autobusem. same lenie i sknery, a na samochód i drogie paliwo to was stać, malkontenci.

      • 16 3

      • wez kolo odbij (1)

        nawet nie masz pojecia ile jezdzi po 3miescie aut napedzanych wodorem z instalacji HHO,wiec mi tu nie pisz ze paliwo droge bo jezdzi sie za darmo, tylko pejsate malpy blokuja informacje w mediach na ten temat

        • 0 1

        • HHo- na pewno tylko o tym czytales wiec nie opowiadaj bajek. przetestowalem wszystkie te cudowne metody i efektow zero. to zreszta nie jest dziwne bo prawo zachowania energii zawsze zobowiazuje . idz poczytac niewiarygone czy inne fakty i mity a nie zawracaj glowy glupotami...

          • 1 0

    • na skwerze można parkować

      tylko z ograniczeniami. I ok turystko

      • 0 0

  • Brawo gdynia !!!

    bierzcie przykład z Gdyni.

    • 32 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane