• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły prace nad projektem przejścia przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku. Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku.

250 tys. zł będzie kosztował projekt przejścia dla pieszych między LOT-em a Forum Gdańsk. Na początku stycznia miasto podpisało umowę z wykonawcą, który na ukończenie prac będzie miał 150 dni. Budowa ruszy więc najwcześniej w drugiej połowie 2019 roku.



Czy w Trójmieście brakuje naziemnych przejść dla pieszych?

Na ogłoszony jesienią przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetarg odpowiedziały dwie firmy. Urzędnicy na sporządzenie dokumentacji projektowej chcieli przeznaczyć ok. 175 tys. zł, ale obie oferty, jakie wpłynęły w odpowiedzi na postępowanie, były wyższe. Pierwsza przekroczyła założony budżet o 300 tys. zł i wynosiła 478 tys. zł. Druga była już zdecydowanie niższa i wyniosła 250 tys. zł.

Wykonawcą projektu przejścia została spółka Europrojekt z Gdańska, która zainkasuje za niego ćwierć miliona zł. Na wykonanie zadania ma 150 dni od dnia podpisania umowy, więc tego, jak będzie wyglądać naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie dowiemy się w połowie roku.

Wcześniej spółka uczestniczyła w realizacji takich inwestycji jak budowa Trasy Słowackiego i Sucharskiego w Gdańsku, mostu w Sobieszewie czy przebudowa skrzyżowania al. Zwycięstwa i 3 Maja, a także Podwala Grodzkiego.

Szersze przystanki, węższa jezdnia



Projekt nowego przejścia z oświetleniem i sygnalizacją świetlną musi uwzględnić przejazd rowerowy, poszerzenie dotychczasowych przystanków tramwajowych kosztem zawężenia pasów ruchu, a także doprowadzenie ciągów pieszych od przystanku tramwajowego do nowego przejścia. Przebudowie będzie musiała ulec także zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk, która obecnie koliduje z projektowanym przejściem. Projektanci muszą też uwzględnić projekt sygnalizacji świetlnej z włączeniem go do systemu Tristar.

Przejście będzie dwuetapowe i w znacznym stopniu ułatwi poruszanie się pieszym i osobom niepełnosprawnym, które nie będą już skazane na korzystanie z niewygodnego przejścia pod ziemią.

- Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym z ograniczeniami ruchowymi - mówił tuż po zakończeniu analiz ruchu Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
W sumie miasto zamierzało przeznaczyć na budowę "zebry" i przebudowę przystanków 800 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę wyższe koszty dokumentacji, końcowa kwota najprawdopodobniej wzrośnie.

Przypomnijmy, że naziemne przejście dla pieszych przez Wały Jagiellońskie między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym funkcjonowało do lat 70. XX wieku.

Opinie (628) ponad 10 zablokowanych

  • ZAKAZ wjazdu dla smrodziarzy do centrum , albo 350 zl za dobe (13)

    I po sprawie.
    TYLKO elektryki i nie bedzie ani smrodu ani smogu.

    Tyle zeby cos zmieniac to trzeba chciec a nie tylko udawac.
    To jak to jest??? Chcecie zmieniac czy tylko udajecie i glupa kleicie by kase wydac??? Oczywiscie kase przytuli ten co ma przytulic

    • 34 99

    • Jak nie będzie jak wokół mnóstwo starych pieców węglowych?

      • 16 1

    • Te elemtryki jeżdżą przecież na węgiel

      • 19 2

    • Smog wytwarzany przez samochody to znikomy procent problemu (4)

      • 20 3

      • Wcale nie (1)

        Ostatnio namnożyło się starych diesli, które smrodzą spalinami jak szalone. Samochodów (a ściśle mowiąc starych, poniemieckich rzęchów) jest coraz więcej i problem narasta...

        • 4 12

        • Spaliny diesla mają charakterystyczny zapach.

          Tak samo, jak spaliny starych pieców, w których palone są śmieci.
          Dziwnym trafem, kiedy idę przez miasto to nie czuję diesla, a właśnie palone śmieci.

          • 4 1

      • (1)

        w miescie około 60%. to spory procent

        • 1 9

        • I jak zwyle. Prztoczone statystyki potwierdza

          Polski Instytut Danych z d*py

          • 8 1

    • Wizja niemożliwa do realizacji na dzień dzisiejszy... Jesteśmy jeszcze za biednym społeczeństwem
      ...

      • 6 2

    • wracam autem z pracy przez podwale

      gdyby twoj pomysł wprowadzono, to obecna komunnikacja miejska byłaby sparaliżowana. Całe podwale zawalone samochodami a w czasie przejazdu przez podwale (ok. 6-8 minut), przejeżdża tylko jeden tramwaj i najczęściej 1 autobus. Nawet gdyby ten tramwaj jechał w pasującym wszystkim kierunku, to tych ludzi z samochodów w nim nie upchniesz.
      No i tutaj jest sedno - zacznijmy zmieniać komunikację miejską na sprawną i nowoczesną to ludzie sami się chętnie przesiądą. Pomijam że tramwaj i tak jest już wypchany ludźmi

      • 7 2

    • i kto ma wozić ludzi do pracy

      Ta żałosna komunikacja miejska? Do centrum już od lat nie jeżdżę samochodem bo się nie da i za bardzo nie ma poco bo sklepów już nie ma a bank to mam internetowy.

      • 6 3

    • jesteś tak głupi, że szambo wylewa ci się uszami.

      • 0 1

    • Oszołom

      Kolejny oszołom.

      • 1 1

    • Następny uposledzony

      Jeśli tylko elektryki do centrum to ty na rower lub pieszo będziesz sprawy załatwiać. Zobaczymy czy będziesz mieć czas na wszystko.

      • 0 1

  • I kto to wymyślił ??? (11)

    No to teraz będzie więcej wypadków, w godz szczytu korki na kilometry no i oczywiście załatwimy sobie na własne życzenie, o przepraszam UM kiego załatwia nam smog i nie będzie czym oddychać. Auta stoją a spaliny z wydechu będzie się snuć i wszystkich truć.

    • 93 26

    • (6)

      akurat stojące samochody "produkują" znacznie mniej zanieczyszczeń niż te jadące. zwłaszcza te szybko. proponuje się dokształcić w temacie.

      • 8 24

      • szkoda że kierowcy nie pamiętają o spalinach i się nie martwią jakością powietrze kiedy rano włączają silnik i tak stoją parę minut i nagrzewają auto... najlepiej zaparkowane tyłem - dzięki czemu spaliny lecą prosto w okna sąsiada na parterze..

        • 12 3

      • Na obrotach jałowych produkowane jest znacznie więcej sadzy (2)

        i związków azotu, niż w optymalnym zakresie obrotów silnika.

        • 18 2

        • Co za idiota (1)

          No bo osoba stojaca na swiatlach jest coraz blizej domu xD. Te stanie to wcale nie emituje spalin na marne, wcale. A dojechać trzeba.

          • 0 6

          • Jak już mieszkasz w Polsce

            I wypowiadasz się na polskim forum to pisz po polsku ukraińcu...

            • 2 1

      • ale za to przy ruszaniu spalaja dużo więcej

        co widać na przykładzie starych diesli np w autobusach i tirach

        • 4 1

      • W miescie 10l/100

        W trasie 6/100 możesz to pojąć

        • 2 0

    • (3)

      Stojące samochody i więcej wypadków? Nie rozumiem :D

      • 5 10

      • Przebiegający na czerwonym świetle imbecyle (2)

        Spieszący się na trmwaj

        • 12 5

        • (1)

          przeciez bedziecie stac w korku ponoc.

          • 4 6

          • Właśnie taka ciasnota , snucie sie, przecislanie sie kierowcow po pasach i dawanie do dechy przed czerwonym. W dodatku piesoi wtargajacy na jezdnie. Mysl czlowieku

            • 4 3

  • Super tylko czemu nie uwzględniono pasów ruchu dla rowerów. (13)

    czas skończyć z ta chodnikowa prowizorka i zrobić to dobrze.

    • 26 41

    • podatek drogowy od rowerów czas wprowadzić (9)

      • 10 9

      • pod warunkiem wprowadzenia podatku za samochód (8)

        • 8 9

        • Już są takie podatki (7)

          Począwszy od podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie auta, poprzez podatek drogowy, akcyzę i vat w paliwie.

          • 6 4

          • ale miasto buduje i utrzymuje drogi i parkingi głównie z pitow mieszkanców.. (6)

            .. nie z obciążeń które wymieniłeś.

            • 5 5

            • Utrzymanie dróg (5)

              Pokrywa budżet centralny

              • 3 4

              • A skąd budżet centralny ma kasę

                Z podatków m.in. kierowcow

                • 1 4

              • budzet centralny utrzymuje i biduje drogi? (3)

                hahaha idz sie doucz. Tylko krajówki. Reszte budują i utrzymują gminy z PITow mieszkancow.

                • 4 3

              • Okopowa i Wały Jagiellońskie (2)

                to DK nr 91 Pacanie

                • 2 2

              • (1)

                ale jest w obrębie miasta więc za jej utrzymanie/przebudowę odpowiada miasto w tym przypadku.

                • 0 4

              • Nieprawda

                • 2 0

    • jeżeli piszesz o ścieżce rowerowej na przejściu, to droga do nikąd... (1)

      przed Lotem nie ma ścieżki rowerowej,
      po chodniku chcesz jeździć ?

      • 1 3

      • pas ruchu dla rowerzystów jest wzdłóż na jezdni,
        przejazd dla rowerzystów jest w poprzek ( jak przejscie). wyjaśniłem? przejazd bedzie, pas ruchu na razie nie, a powinien byc juz dawno.

        • 3 0

    • Będzie też przejazd rowerowy

      • 1 0

  • (1)

    A koło dworca?

    • 23 28

    • koło dworca też mają zlikwidowac tunele

      i będą przejścia naziemne na perony

      • 3 3

  • Jak zrobią to przejście. (2)

    gdy to wejdzie w życie uważam ze pierwsze ofiary śmiertelne będą w pierwszym miesiącu funkcjonowania.
    Warto zamontować tam licznik ilu ludzi będzie potrąconych a ilu zabitych.
    Róbcie screeny, mówię prawdę.
    Teraz jest dobrze, działa to idealnie, nie ma potrąceń, rannych, zabitych. Samochody tamtędy jeżdżą non stop, jest to jednak jedna z ważnych arterii miasta. Musi się coś stać złego zeby włodarze tego miasta zaczęli myśleć po ludzku.

    • 91 32

    • (1)

      To samo miało być na Chmielnej i co? Dzisiaj już nikt nie pamięta słów krytykantow.

      • 18 12

      • I jest dokładnie tak, jak ludzie mówili, że będzie...

        Korki i potrącenia.

        • 3 3

  • Dlaczego?

    Nie zrobili podziemnego przejścia wzorem na dworcu w Gdyni Głównej zperonu SKM. Po prostu bez schodów miało być.

    • 27 5

  • To tylko kwestia czasu, (8)

    Kiedy będą pierwsze wypadki z udzialem pieszych. Auta w godzinach szczytu i tak będą blokowały przejście a poza szczytem... cóż jak jedna osoba zginie to tragedia potem to będzie tylko statystyka.

    • 66 23

    • (3)

      to się postawi Policjanta i będzie mandaty wystawiał. Od razu sobie przepisy przypomnicie.

      • 19 9

      • (1)

        Nie mówię tu o sobie tylko o kierowcach przeginajacych z prędkością i innych przedstawicielach handlowych, czy "jedynej slusznej marki". Btw juz teraz jest masakra by wjechać na przystanek zarówno z jednej jak i z drugiej strony, więc jak stanę 18m autobusem prawie na przystanku to i tak zablokuję pasy - niechcący. Ktoś po prostu nie użył tego co ma pod czerepem i zamiast wyremontować przystanki to lepiej wydać pieniądze żeby było lepsze dojście do galerii.

        • 8 4

        • Akurat dodatkowe światła bardzo pomogą na kierowców przeginajacych z prędkością.

          • 8 5

      • Mówisz o pieszych i nie wchodzeniu na przejście przy czerwonym świetle? Jestem ZA!

        • 2 1

    • (3)

      A kierowca, który potraci pieszego na przejściu gdzie trafi? Do więzienia.

      • 5 3

      • (1)

        Co to zmieni dla potrąconego?
        Poza tym w polskich realiach... max jakieś zawiasy.

        • 6 4

        • uratuje kogos innego przed potrąceniem przez pirata

          • 1 6

      • Jeżeli pieszy wbiegnie na czerwonym?

        • 5 2

  • Należy się kara za wybór d**ili do rządzenia miastem. (1)

    • 58 14

    • to nie ich wina

      jest w tym mieście lobby które forsuje takie idiotyzmy i nic na to nie poradzisz

      • 5 1

  • Tunel (2)

    Za 5 lat beda budowac tunel pod tym przejsciem dla samochodow.... czemu nie od razu ?

    • 43 7

    • O, widzę że pan z Łomży

      • 1 3

    • TAK

      Ototototo, uważam że samochody powinny pojechać w tym miejscu dołem i nie byłoby problemu

      • 6 0

  • Brak alternatywy dla samochodu (5)

    Z centrum miasta chcemy wyprowadzić ruch samochód tylko zapominamy, że nie ma alternatywy bo tramwaje i autobusy psują się na potęgę. Gdańsk będzie teraz jednym wielkim korkiem a silniki wiadomo jakie i której firmy będą nas tylko truć. Chętnie wsiadłbym w komunikację miejską a nie w takim stanie i tak "punktualną" jak teraz

    • 71 11

    • (3)

      Niestety komunikacja nie jest punktualna bo są korki a są korki, bo wszyscy muszą jechać samochodem itd. koło się zamyka. Dużo by dało stworzenie wiekszej ilości buspasów, dzieki czemu komunikacja bylaby bardziej punktualna, co za tym idzie wiecej ludzi zostawiłoby auta. Korki byłyby znacznie mniejsze a powietrze czyste. Tylko włodarze zapominają o jednym: chcesz cos zabrać to musisz wpierw dać rozwiązanie problemu. Buspasy w połączeniu z P&R znacznie zmniejszyłoby korki.

      • 8 15

      • Autobus rozumiem (1)

        Że stoi w korku , ale dlaczego tramwaj ma wieczne opóźnienia ??

        • 13 0

        • bo stoi na światłach przed przejściami dla pieszych

          • 14 3

      • On ma rację czemu minusujecie, juz w Gdyni jest więcej buspasow

        • 1 1

    • Dokładnie, w dodatku jak maja zdarzyc jak w miescoe korek a by przejechac do gdynii jedyna alternatuwa jest zakorkowana obwodnica. Co za kompletni d**ile tym zarzadzaja to nie mam pytan.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane