• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły prace nad projektem przejścia przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku. Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku.

250 tys. zł będzie kosztował projekt przejścia dla pieszych między LOT-em a Forum Gdańsk. Na początku stycznia miasto podpisało umowę z wykonawcą, który na ukończenie prac będzie miał 150 dni. Budowa ruszy więc najwcześniej w drugiej połowie 2019 roku.



Czy w Trójmieście brakuje naziemnych przejść dla pieszych?

Na ogłoszony jesienią przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetarg odpowiedziały dwie firmy. Urzędnicy na sporządzenie dokumentacji projektowej chcieli przeznaczyć ok. 175 tys. zł, ale obie oferty, jakie wpłynęły w odpowiedzi na postępowanie, były wyższe. Pierwsza przekroczyła założony budżet o 300 tys. zł i wynosiła 478 tys. zł. Druga była już zdecydowanie niższa i wyniosła 250 tys. zł.

Wykonawcą projektu przejścia została spółka Europrojekt z Gdańska, która zainkasuje za niego ćwierć miliona zł. Na wykonanie zadania ma 150 dni od dnia podpisania umowy, więc tego, jak będzie wyglądać naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie dowiemy się w połowie roku.

Wcześniej spółka uczestniczyła w realizacji takich inwestycji jak budowa Trasy Słowackiego i Sucharskiego w Gdańsku, mostu w Sobieszewie czy przebudowa skrzyżowania al. Zwycięstwa i 3 Maja, a także Podwala Grodzkiego.

Szersze przystanki, węższa jezdnia



Projekt nowego przejścia z oświetleniem i sygnalizacją świetlną musi uwzględnić przejazd rowerowy, poszerzenie dotychczasowych przystanków tramwajowych kosztem zawężenia pasów ruchu, a także doprowadzenie ciągów pieszych od przystanku tramwajowego do nowego przejścia. Przebudowie będzie musiała ulec także zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk, która obecnie koliduje z projektowanym przejściem. Projektanci muszą też uwzględnić projekt sygnalizacji świetlnej z włączeniem go do systemu Tristar.

Przejście będzie dwuetapowe i w znacznym stopniu ułatwi poruszanie się pieszym i osobom niepełnosprawnym, które nie będą już skazane na korzystanie z niewygodnego przejścia pod ziemią.

- Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym z ograniczeniami ruchowymi - mówił tuż po zakończeniu analiz ruchu Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
W sumie miasto zamierzało przeznaczyć na budowę "zebry" i przebudowę przystanków 800 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę wyższe koszty dokumentacji, końcowa kwota najprawdopodobniej wzrośnie.

Przypomnijmy, że naziemne przejście dla pieszych przez Wały Jagiellońskie między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym funkcjonowało do lat 70. XX wieku.

Opinie (628) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Mam nieodparte wrażenie, że ten pomysł urodził się w głowach właścicieli Forum a ktoś z głupich urzędników podłapał ten projekt. Wszystkim ofiarom kolizji i wypadków śmiertelnych na tym przejściu doradzam pozew wobec gminy! Przejście podziemne jest o wiele bezpieczniejsze niż zwykła "zebra".

    • 52 16

    • CBA w GAiT

      To może czas by weszli do urzędu miasta bo coś tu śmierdzi wałkiem

      • 4 1

  • tunel rozwiązał problem korkówi i spalin w centrum miasta (3)

    a teraz do tego wrócimy

    • 45 14

    • Problem wrócił wraz z budową gigantycznego molocha handlowego. (2)

      Nie odwracajmy kota ogonem.

      • 6 6

      • Problem wrócił bo samochodów jest coraz więcej

        a samochodów jest coraz więcej bo.... jest szybciej wygodniej i bezpieczniej samochodem nawet pomimo korków.

        rowerem przez centrum przejazd beznadziejny. komunikacją publiczną też... polityka miasta i tak faworyzuje kierowców......

        • 8 4

      • sa jakies analizy na ten temat?

        czy tak sobie pier....sz ?

        • 1 3

  • Żyjemy w takim dziwnym mieście,

    gdzie wpływ gigantycznego molocha handlowego na ruch w ogóle nie jest poddawany poważnej dyskusji - natomiast, jak ktoś chce zrobić zebrę dla pieszych, to od razu korki i koniec świata.

    • 23 15

  • Do Inżyniera Ruchu

    Panie Tomaszu, zgadzam się z Panem. Na takiego kierowce jak Pan to przejście nie wpłynie, bo Pan zapewne tamtędy nie jeździ. A ja tak i po Waszych genialnych modernizacjach nigdy nie jest lepiej. Jakoś zazwyczaj odwrotnie niż zakładał plan. Obiecujecie synchronizację świateł, rozładowania korka, a w rzeczywistości wygłąda to tak, że korek rośnie, a synchronizacja jest, ale chyba z Księżycem. Żałuję, że na to idą pieniądze z moich podatków.

    • 62 12

  • 100 metrów dalej na Hucisku jest przejście naziemne (4)

    w tym tunelu można ewentualnie dołożyć schody ruchome od strony Lotu i to załatwia temat

    • 67 14

    • (3)

      10 cm dalej jest gej hamulca obok przyspieszenia. Tobie się nie chce ruszyć nogą o kilka centymetrow, ale pieszym proponujesz 300 metrow spacerów.

      • 12 15

      • Zaproponował schody ruchome, umiesz czytać? (2)

        A teraz wyobraź sobie dodatkowe hamowanie i gaz na jedynce 100 aut co 1 minutę przez 16 h dziennie, przelicz to na spalone paliwo, następnie emisję spalin i podpisz sie "smrodziarz w butach".

        • 17 7

        • Ja proponuje ruchome schody dla samochodow (1)

          • 5 9

          • A ja żebyś spadał z forum

            Jeśli nie masz nic mądrego do napisania.

            • 6 1

  • (3)

    która zainkasuje za niego ćwierć miliona zł.

    czy to nie jest za drogo - parę godzin pracy w AutoCad

    • 31 8

    • Tez nie kumam, do tego pol roku na jakies go*niane przejscie co sie robi ma 2 sem transportu w kilka tyg ( na poczatku w ogole myslalem,ze chodzi o nad-ziemne. Generalnie rozchodzi sie o wydojenie kasy

      • 10 1

    • (1)

      Można było samemu wystartować, skoro to tylko parę godzin pracy przy CAD...

      • 3 2

      • Niestety trzeba mieć uprawnienia

        • 0 0

  • Kpina i marnotrawstwo...

    Ćwierć bańki za projekt kilku białych pasków...i światła co kilkanadziesiat metrów plus przejście podziemne...

    • 38 6

  • (1)

    nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody,

    klituś bajduś

    • 29 8

    • 5 pieszych minusuje, wpłynie i to bardzo

      • 1 0

  • (3)

    I po kilku miesiącach urzędasy powiedzą, że z nieznanych przyczyn pogorszyła się jakość powietrza w centrum.

    • 33 6

    • masz racje (2)

      Akurat wyeliminowanie samochodów z tej cześci miasta rozwiązałby ten problem. Warto przemyśleć zwężenie jezdni do 1 pasa w każdą stronę.
      Chociaż najlepszym wyjściem byłaby budowa tunelu ale nie dla pieszych a dla aut. Szkoda że nas na to nie stać :/

      • 2 10

      • (1)

        Nie da sie wyeliminowac aut bo to droga dla tysiecy Gdanszczan

        • 4 1

        • I kilka

          Proc ped**arzy może sobie pomarzyć ze na ich życzenie zamkną/zwęża ulice

          • 0 0

  • To w końcu jest demokracja czy jej nie ma (4)

    Kogo jest więcej pieszych czy kierujących pojazdami :) ?

    • 10 21

    • (2)

      Zdecydowanie pieszych, potem pasażerów komunikacji miejskiej, a dopiero na trzecim miejscu są kierofczyki, z czego 50 proc. to słoje, które codziennie wjeżdżają do miasta, nie płacą za parkowanie i niszczą zieleń oraz chodniki.

      • 9 8

      • Postaw mur żeby ci nikt nie wjechał (1)

        • 8 2

        • dodatkowo mógłby wziąć rozbieg i walnąć barana w ten mur:)

          • 5 0

    • jest demokracja i pieszych jest więcej....

      i zobacz co mówią piesi i kierowcy razem wzięci,
      a w ankiecie można oddać tylko jeden głos

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane