Fakty i opinie

Ryanair grozi zamykaniem połączeń w Polsce

30 proc. połączeń z gdańskiego portu lotniczego wykonuje firma Ryanair.
30 proc. połączeń z gdańskiego portu lotniczego wykonuje firma Ryanair. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Prezes linii lotniczych Ryanair Michael O'Leary napisał list do premiera Mateusza Morawieckiego. Pisze w nim m.in., że propozycja Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w sprawie podniesienia stawek dla linii lotniczych wskazuje na "oderwanie od rzeczywistości branży przewozów lotniczych". Prezes Ryanaira nie wyklucza zamykania połączeń do i z Polski. Dla Portu Lotniczego Gdańsk może to oznaczać spadek połączeń aż o 30 proc.



Gdyby Ryanair ograniczył swoję działalność w Polsce:

wszyscy by na tym stracili, pasażerowie - wybór, porty lotnicze - zarobki 64%
wzrosłyby ceny biletów u innych przewoźników 7%
rynek nie znosi próżni, ktoś wszedłby w jego miejsce 16%
nie płakał(a)bym po tej linii, niewiele dobrego można o niej powiedzieć 13%
zakończona Łącznie głosów: 4263
Jeszcze tydzień temu informowaliśmy w artykule pt. "Lotnisko: najlepszy miesiąc w roku, ale ruch to 65 proc. w stosunku do 2019" o coraz lepszych wynikach gdańskiego portu lotniczego.

Dziś możemy mówić o czarnych chmurach, które pojawiły się nad połączeniami przewoźnika Ryanair m.in. do Barcelony, Goteborga, Wiednia, Mediolanu czy Paryża.

O tym, że lotniska boją się konsekwencji podniesienia opłat dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o 70 proc. pisaliśmy pod koniec sierpnia w artykule Bilety lotnicze będą droższe.

"Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest oderwana od rzeczywistości"



Tymi słowami prezes Ryanaira Michael O'Leary komentuje w liście do premiera proponowane podwyżki usług PAŻP. Niektóre z nich mają wynosić nawet 70 proc.

Poniżej treść listu:

- Polskie opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej były niekonkurencyjne w porównaniu do innych krajów europejskich jeszcze przed wybuchem epidemii Covid-19. W 2019 roku średnia opłata za korzystanie ze służb w terminalach europejskich wynosiła 166 euro, podczas gdy analogiczna opłata na polskich lotniskach regionalnych to aż 181 euro.

Dlatego propozycja PAŻP, aby podnieść opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej w polskich regionalnych portach lotniczych o nawet 70 proc., przy jednoczesnym zwiększeniu opłat trasowych o 26 proc., wskazuje na oderwanie PAŻP od rzeczywistości branży przewozów lotniczych, która została zdziesiątkowana przez pandemię.

Takie proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych.

Zobacz pełną treść listu O'Leary'ego do premiera Morawieckiego

Prezes Ryanaira wzywa polski rząd do zbadania podwyżek cen i podjęcia interwencji



Michael O'Leary jest oburzony zaproponowanymi stawkami przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej i wzywa polski rząd do zbadania proponowanych podwyżek cen i podjęcia interwencji w celu ochrony polskiej sieci połączeń lotniczych.

Prezes Ryanaira Michael O'Leary: - Proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych.
Prezes Ryanaira Michael O'Leary: - Proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych. fot. Joanna Kurkowska/trojmiasto.pl
- W zakresie, w jakim PAŻP potrzebuje dodatkowych środków na skutek epidemii Covid, takie finansowanie powinno zostać zapewnione przez właściciela, jak ma to miejsce w Niemczech, Grecji i innych krajach. Finansowanie przez właścicieli zapobiega nadmiernemu obciążeniu linii lotniczych, które już ponoszą ogromne koszty inwestycji w przywracanie ruchu lotniczego poprzez oferowanie biletów po obniżonych cenach - pisze O'Leary.
Michael O'Leary z jednej strony słynie z ekspresyjnych i nie zawsze wyważonych wypowiedzi. Z drugiej strony wielokrotnie udowadniał, że jest w stanie posunąć się daleko, by obniżyć koszty funkcjonowania kierowanej przez siebie linii.

Port Lotniczy w Gdańsku boi się spadku połączeń o nawet 30 proc.



Połączenia irlandzkiego przewoźnika oferowane z lotniska w Gdańsku stanowią 30 proc. wszystkich lotów.

Mowa tutaj o siatce połączeń z Gdańska do: Aarhus, Alicante, Barcelona-Reus, Belfast, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kijów-Boryspol, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Odessa, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Santorini, Sztokholm-Skavsta, Vaxjo, Walencja, Wiedeń, Wrocław, Zadar.

- Część z tych połączeń została uruchomiona niedawno i to nad nimi wisi największa groźba likwidacji - mówi Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy lotniska w Gdańsku.

Opinie (548) ponad 20 zablokowanych

  • (18)

    Cóż płakać nie będę.Nie Ci to inni.Zresztą Ci co mieli wyjechać już siedzą na dobre w UK czy Irlandii, wrócą może na emeryturę.

    • 76 150

    • nie pacz siedź na 4 literach zmiedzaj PL PKP ... ja latam po europie dobrzez zjeśc napić sie piwa i odpocząc na 3-4 dni (7)

      • 27 13

      • marzyciel

        • 6 9

      • No i co z tego? Przestanie latać rayan zacznie ktoś inny (4)

        • 10 13

        • (3)

          kto ma taka flotę samolotów i siatkę połączeń ?

          • 16 5

          • struk i olt express

            • 10 10

          • Ryży szatniarz i malarz kominów wrócił jak Lassie.

            Może otworzy biznes lotniczy jak dawniej. Widać ze ciągnie go dalej do koryta.

            • 6 18

          • pinokio przehandluje kilka działek z pedofilami i zainwestuje

            • 2 0

      • Jako obywatel rozumiem list, a jako konsument oczekuję odpowiedzi celującej w jakość usług i nastawienie do pasażera. Oczekuję nagany od UOKiK i Federacji Konsumentów.

        • 4 2

    • Akurat w tych krajach (2)

      Raju dla Polaków nie ma

      • 18 0

      • To pisowiec oderwany od rzeczywistości (1)

        • 18 7

        • Oderwany od rzeczywistości to jest Ryanair

          • 8 17

    • Jak siedzisz z tyłkiem w swojej zapyziałej redzie to nie dziwota. Ludzie świat zwiedzają

      • 19 10

    • Ty i tak masz dożywotni zakaz latania za brudne majciochy.

      Ahahahaha.

      • 14 3

    • ludzie wyjeżdżają nie tylko do pracy wyobraź sobie! Spora część leci by zobaczyć, pozwiedzać, odpocząć. A ci "inni" tez podniosą ceny, bo te opłaty nie są specjalnie dla Ryanaira, ale obejmą wszystkich przewoźników - i skończą się tańsze połączenia. Ale co ciebie to obchodzi, widać z posta, że zwiedzanie świata jest ci obce.

      • 12 3

    • moim zdaniem ten list swiadczy o braku dobrego wychowania - wstyd (1)

      • 2 5

      • Wstyd to jest tak dowalać regionalnym lotniskom

        • 3 2

    • Jeśli nie korzystasz to siedź cicho. Kogo to obchodzi z jakiego powodu będziesz płakał.

      • 1 0

    • Lecz się.

      • 0 0

  • (8)

    Kiedyś miałem wątpliwą przyjemność lecieć tymi liniami...jeszcze tydzień potem bolały plecy i nogi od tych ściśniętych jak sardynka foteli....nie Ci to będą inni.A pasażer jak ma polecieć i tak poleci.Ave!

    • 95 127

    • Dokładnie bida z nędzą te samoloty,jakby mogli to by z pazerności bez skrzydeł latali łaskawcy.

      • 17 32

    • (1)

      Ta leciałeś na miotle chyba. Jakoś inne tzw tanie linie nie kwapią się do otwierania połączeń z Gd czy Polski . Więc nie siej fermentu trollu.

      • 28 12

      • Już wolę wizz polecieć chociaż więcej miejsca na nogi. A do Berlina też nie jest daleko. Najwięcej płaczą ci co jedynie na bilet za 50zl ich stać :)

        • 1 0

    • (3)

      jeżeli żałowałeś kasy na droższą linie lotnią wtedy, to uwaga uwaga - będzie teraz jeszcze droższa :-)

      • 24 7

      • (2)

        Ja nie żałowałem tylko pracodawca)Prywatnie latam tylko Emirates w biznes klasie))

        • 8 32

        • (1)

          Mogles doplacic, skoro cie stac na biznes klase.

          • 21 2

          • Mogłeś kupić 3 miejsca obok siebie i się położyć.

            • 25 1

    • Majty chociaż zmieniłeś na świeże czy znowu wstyd przyniosłeś?

      Ahahahaha.

      • 12 3

  • Co za ulga. Ile gmina dopłacała by ta śmieciowa linia latała z Gdańska 5 - 10 mln zł? (8)

    Nie będzie jej będzie inna, bo klienci są

    • 87 120

    • Jasne... (5)

      Podobno Emirates przebiera nogami, żeby tutaj wejść i przejąć połączenia Gdańsk-Radom...

      • 47 8

      • Po co ta napastliwość. Lepiej się czujesz? (2)

        Ryanair ma wielu konkurentów, niekoniecxnie Emirates, bo to zupełnie inny model bizn. i przewoźnik do hubów. A dopłaty miast są patologią

        • 16 16

        • Jakich Ryanair ma konkurentów poza Wizzairem i i Easyjet? (1)

          Wielu próbowało, ale tylko tej trójce udaje się utrzymać na rynku, właśnie dzięki podejściu "no thrill", i z tego samego powodu Biedronka wygrała z Almą, a FIAT kupił Ferrari, a nie na odwrót.

          • 4 1

          • Rynek nie lubi pustki. I wątpię aby ryan zrezygnował z polskiego rynku bo opłatę o kilkanaście euro im podniosą. A zwłaszcza że rynek jest spory. Ale na tym prezes napisał że ceny biletów wzrosną nic o likwidacji połączeń

            • 0 1

      • zrozum, że lotniska i miasta od lat wydają kasę na reklamy w gazetkach biedolotów (1)

        i tak się kręci ten krąg "tanich linii". nie wykupisz reklamy, to zamiast z Bydgoszczy będziemy latać z Rzeszowa

        • 2 3

        • To może pora naprawić tę patologię.

          • 2 0

    • Nie masz pojęcia o czym napisałeś

      Za końcowe opłaty i tak zapłacą pasażerowie, co to by nie była za linia

      • 24 1

    • faktycznie to oni sterroryzowali lokalne samorządy że aby latać muszą ich dotować czyli summa summarum ci którzy nie latali i nie mają nawet takiego zamiaru też płacą - to się nazywa wolny rynek, kapitalizm i uczciwość w biznesie buhahaha

      • 17 10

  • (6)

    Prezes prywatnego biznesu grozi rządowi i państwu polskiemu. To pokazuje jaki autorytet ma państwo polskie i rząd nieudaczników.

    • 165 93

    • (1)

      Grozić sobie może ale Mati zrobi co ma zrobić.Przejmie połączenia LOT jak tych pazernych dziadów nie stać.

      • 24 40

      • raz juz probowali

        i "g" z tego wyszlo

        • 1 1

    • grozi? (1)

      ja tu gróźb nie widzę.

      • 34 7

      • to po co taki naglowek od arnolda s?

        • 8 1

    • (1)

      Nie grozi, tylko płacze, że mu kurek z kasą zakręcają.

      • 4 1

      • Nic nie straci cena biletów tylko wzroście zysk od głowy dla firmy zostanie taki sam. Bo chyba tylko skończony dzban wierzy że dodatkowe opłaty firma weźmie na siebie

        • 0 0

  • (3)

    To wszystko idzie zła strone

    • 94 20

    • On tak ma.

      wygrazal juz Francji.

      • 4 3

    • odwrotnie.. w bardzo dobrą. umiar tylko nas ocali.

      Nie będzie turystów ze skandynawii, nie będzie apartamentów na wynajem, ceny mieszkań spadną, piwo w pubie znów bedzie po 6 zł.

      Super super, niech zamkną

      • 5 7

    • Gospodarka, głupcy!

      • 2 1

  • (3)

    rozwalą wszystko

    • 111 42

    • dziękuję trojmiasto.pl

      Opinia nie została dodana

      Powód: Niedozwolona treść

      • 11 3

    • Jak to niemcy

      • 4 5

    • "Pismo scisle poufne i prywatne"

      i laduje na trojmiasto.pl...

      • 0 0

  • Trzeba dbać o (47)

    lokalnych , narodowych przewożników. Próżni nie będzie . LOT przejmie te linie bez problemów.

    • 106 289

    • (18)

      Dokładnie, a słońce Peru chciał nasz LOT opchnąć.Po co nam własna flota jak Niemcy mają samoloty i lotniska.Dobrze że nie zdążył.

      • 38 86

      • (14)

        No i szkoda, że nie zdążył. Na co przeciętnemu Polakowi LOT, który tyle kasy z publicznych wysysa?

        • 79 27

        • (13)

          Rozumiem że wolisz żeby zarabiała Lufthansa?)Idąc tym tropem po co w ogóle Polska skoro można mieszkać u Niemca...ręce opadają.

          • 35 74

          • (10)

            Skoro Polska traci na dotowaniu w lot to gdzie tu interes

            • 50 6

            • spoko (6)

              Lepiej dotować niemiecką Lufthansę. Po co ma to robić niemiecki rząd, skoro możemy my, Polacy?

              • 12 42

              • (3)

                Lufthansa dotacji nie potrzebuje bo zarabia samodzielnie, LOT zżera publiczne pieniądze. Czego nie rozumiesz? Wolnego rynku? Państwo ma ci dać pracę, żarcie i kolorowy telewizor z dwoma kanałami byś szczęściem defekował?

                Nikt dotować obcych nie chce, a zamiast lotu pojadę samochodem - taniej...

                • 39 8

              • wyłącz kłamstwa tuska i zapoznaj się z prawdą ! (2)

                • 7 27

              • Sobie lodówkę wypełnij tą prawdą, byś na zapas miał.

                • 4 1

              • A jaka jest prawda?
                Dotarła do Ciebie informacja, że odmłodzenie floty to zasługa PO?
                Wiesz o tym, że *** zwany obecnie ZP czyli zjednoczeni przestępcy, nie zamówił ani jednego nowego samolotu?
                kurVizja podała takie wiadomości?

                • 2 1

              • Nie potrzebuję... (1)

                ...ani Lotu ani Lufthansy. Ich bilety są poprostu za drogie.

                • 14 5

              • Ryanair to nie Lufthansa

                • 0 1

            • Kiedy będzie wojna to tacy jak ty długo nie wytrzymają (2)

              • 4 6

              • Kropli krwi nie oddam za Polskę (1)

                Lepszy żywy obywatel już martwy bohater

                • 8 3

              • smutne czasu nastały, ktos jest zerem i jeszcze sie tym szczyci, takie podejscie jest żenujące ty postepowy tfu europejczyku

                • 2 0

          • Nie

            Wole żeby kas u mnie w kieszeni się zgadzala

            • 9 6

          • Nic nie rozumiesz.

            • 6 0

      • Tak, tak, PO tak chciało "sprzedać LOT", że aż załatwiło zgodę na pomoc publiczną z Unią Europejską (2)

        Gdyby nie to, teraz latałbyś na drzwiach od stodoły, a nie "narodowym przewoźnikiem". Węgry się na Unię wypięły i ich "narodowy" MALEV wącha od spodu kwiatki, a nasz "zniszczony przez Tuska" LOT lata z Budapesztu do Ameryki.

        • 10 1

        • (1)

          Suwerenowi nie wytłumaczysz.
          On ciągle wierzy że; 34% to jest większość, spadek PKB oznacza rozwój gospodarczy, a inflacja to wzrost siły nabywczej pieniądza.

          • 0 1

          • Jaki spadek PKB? Może zaglądnij do źródłowych informacji zamiast słuchać anty-polskiej stacji tvn.

            • 3 0

    • No pewnie, a bilety podskoczą ze 100 zł do 1000zł, ale w zamian dostaniesz wafelek Prince Polo (11)

      Nasz lokalny, narodowy Prince Polo!

      • 98 14

      • (10)

        A niech będą i po 10000)Nie będzie pasażerów z siatami z biedry żłopiących piwska w kiblu na terminalu.

        • 21 56

        • Ty chyba nie leciałeś samolotem, co nawyżej miałeś odlot w PKSie (1)

          • 66 14

          • W tym PKSie co to Kaczyński do każdej wsi reaktywował.

            To samo będzie z LOTem .

            • 24 6

        • A po co pić w kiblu (6)

          Skoro można pić właściwie wszędzie ? Widać że nigdy samolotem nie leciałeś .

          • 33 5

          • (4)

            Leciałem setki razy.Wszystko zwiedzone mogę siedzieć do końca życia w Tromso.Cisza i spokój.

            • 4 34

            • Jesteś

              Błaznem

              • 7 3

            • Tylko czym tam dolecisz (1)

              W ten spokój i ciszę, jak ryanair zabraknie?:)

              • 9 5

              • Nie trzeba latać.Prom a potem mój dodge RAM)

                • 3 3

            • W tromso ?

              W końcu wiemy czym zajmuje sie svenus . Pracuje na ochronie norweskiej budowy , wystawia opinie ze swojej cieciówki a urlopy spędza w Polsce kątem u rodziny .

              • 0 0

          • No to powodzenia w przechodzeniu przez ochronę z piwerkiem z biedry w bagażu. Możesz pić, ale drogie lotniskowe trunki, dlatego janusze wypijają zapasy zanim przejdą przez ochronę

            • 11 0

        • Masz cos do patryjotow?

          • 2 2

    • czlowiek za pare euroz berlina bedzie lat trudno

      • 14 5

    • (1)

      A bilety będą w cenach przelotów do Singapuru. Ale do kogo ja to mówię?

      • 23 6

      • Do wyznawców tuska i pełowców buahahahaha

        • 4 12

    • (3)

      Jasne że tak. I bilet z Gdańska do Krakowa będzie kosztował nie 90 zł jak w Ryanair tylko 390 zł jak to w LOT :)

      • 34 6

      • tak bredzi nauman tusk grodzki i sikorski hahaha (1)

        • 4 17

        • Mało w świecie bywasz to i mało wiesz

          • 2 1

      • albo więcej, wtedy juz oplaca sie jechac do Krakowa samochodem, benzyna 800 zl w obie strony, = bilet powrotny, ale wtedy nie tzreba dzwigac bagazu, dojezdzac z lotniska, i mozna sie poruszac po Krakowie czy Trojmiescie

        • 0 0

    • (1)

      Jakoś do tej pory Lot nie pokusił się o rozszerzenie kierunków połączeń z Gdańska .

      • 27 5

      • No jak nie! Doszedł Lublin i Radom hahaha

        • 3 1

    • Dokładnie (2)

      A wy Niemcy mówiący po Polsku do siebie wracać A nie tu placzecie

      • 10 24

      • U Niemca przynajmniej można normalnie zarobić (1)

        Bo polski Janusz biznesu patrzy jak tu tylko zapłacić najmniej i człowieka w powietrze wywalić.

        • 21 5

        • normalność po niemiecku buahahaha

          • 5 10

    • Dobre.... narodowe, patryjotyczne... katolickie itd....

      • 13 3

    • Albo enterair

      • 1 0

    • lot

      To chyba dawno nie leciales lotem, sprawdza sie ale cenowo to roznie to bywa.

      • 0 0

    • LOt ma horrendalne ceny, jak bilety wzrosna to splajtuje , ludzie beda jezdzic samochodowami bo wtedy juz sie bedzie oplacac, bedzie wiekszy tłok na autostradach w pociągach, bedzie horrror

      • 0 1

  • Może będzie ciszej nad miastem (2)

    a poleca sobie gdzieś indziej

    • 55 90

    • nic tu o tym nie piszecie

      A flixbusa juz wycofal?

      • 1 1

    • Koncerty złe, samoloty złe - ktoś tu chyba na wsi powinien mieszkać.

      • 2 1

  • Mati wyślij mu miskę ryżu (2)

    Na wakacje tylko Bałtyk. tylko PiS i bon turystyczny

    • 120 35

    • Przecież wszędzie można dojechać kabrioletem

      Obatel

      • 42 6

    • ten caly szef to zwykly terrorysta

      taki angielski Janusz

      • 3 4

  • Pisowskie złe idzie jak walec, zaraz będzie trio Węgry Białoruś i my

    • 68 56

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.