• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ryanair grozi zamykaniem połączeń w Polsce

Arnold Szymczewski
14 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
30 proc. połączeń z gdańskiego portu lotniczego wykonuje firma Ryanair. 30 proc. połączeń z gdańskiego portu lotniczego wykonuje firma Ryanair.

Prezes linii lotniczych Ryanair Michael O'Leary napisał list do premiera Mateusza Morawieckiego. Pisze w nim m.in., że propozycja Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w sprawie podniesienia stawek dla linii lotniczych wskazuje na "oderwanie od rzeczywistości branży przewozów lotniczych". Prezes Ryanaira nie wyklucza zamykania połączeń do i z Polski. Dla Portu Lotniczego Gdańsk może to oznaczać spadek połączeń aż o 30 proc.



Gdyby Ryanair ograniczył swoję działalność w Polsce:

Jeszcze tydzień temu informowaliśmy w artykule pt. "Lotnisko: najlepszy miesiąc w roku, ale ruch to 65 proc. w stosunku do 2019" o coraz lepszych wynikach gdańskiego portu lotniczego.

Dziś możemy mówić o czarnych chmurach, które pojawiły się nad połączeniami przewoźnika Ryanair m.in. do Barcelony, Goteborga, Wiednia, Mediolanu czy Paryża.

O tym, że lotniska boją się konsekwencji podniesienia opłat dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o 70 proc. pisaliśmy pod koniec sierpnia w artykule Bilety lotnicze będą droższe.

"Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest oderwana od rzeczywistości"



Tymi słowami prezes Ryanaira Michael O'Leary komentuje w liście do premiera proponowane podwyżki usług PAŻP. Niektóre z nich mają wynosić nawet 70 proc.

Poniżej treść listu:

- Polskie opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej były niekonkurencyjne w porównaniu do innych krajów europejskich jeszcze przed wybuchem epidemii Covid-19. W 2019 roku średnia opłata za korzystanie ze służb w terminalach europejskich wynosiła 166 euro, podczas gdy analogiczna opłata na polskich lotniskach regionalnych to aż 181 euro.

Dlatego propozycja PAŻP, aby podnieść opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej w polskich regionalnych portach lotniczych o nawet 70 proc., przy jednoczesnym zwiększeniu opłat trasowych o 26 proc., wskazuje na oderwanie PAŻP od rzeczywistości branży przewozów lotniczych, która została zdziesiątkowana przez pandemię.

Takie proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych.

Zobacz pełną treść listu O'Leary'ego do premiera Morawieckiego

Prezes Ryanaira wzywa polski rząd do zbadania podwyżek cen i podjęcia interwencji



Michael O'Leary jest oburzony zaproponowanymi stawkami przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej i wzywa polski rząd do zbadania proponowanych podwyżek cen i podjęcia interwencji w celu ochrony polskiej sieci połączeń lotniczych.

Prezes Ryanaira Michael O'Leary: - Proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych. Prezes Ryanaira Michael O'Leary: - Proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych.
- W zakresie, w jakim PAŻP potrzebuje dodatkowych środków na skutek epidemii Covid, takie finansowanie powinno zostać zapewnione przez właściciela, jak ma to miejsce w Niemczech, Grecji i innych krajach. Finansowanie przez właścicieli zapobiega nadmiernemu obciążeniu linii lotniczych, które już ponoszą ogromne koszty inwestycji w przywracanie ruchu lotniczego poprzez oferowanie biletów po obniżonych cenach - pisze O'Leary.
Michael O'Leary z jednej strony słynie z ekspresyjnych i nie zawsze wyważonych wypowiedzi. Z drugiej strony wielokrotnie udowadniał, że jest w stanie posunąć się daleko, by obniżyć koszty funkcjonowania kierowanej przez siebie linii.

Port Lotniczy w Gdańsku boi się spadku połączeń o nawet 30 proc.



Połączenia irlandzkiego przewoźnika oferowane z lotniska w Gdańsku stanowią 30 proc. wszystkich lotów.

Mowa tutaj o siatce połączeń z Gdańska do: Aarhus, Alicante, Barcelona-Reus, Belfast, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kijów-Boryspol, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Odessa, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Santorini, Sztokholm-Skavsta, Vaxjo, Walencja, Wiedeń, Wrocław, Zadar.

- Część z tych połączeń została uruchomiona niedawno i to nad nimi wisi największa groźba likwidacji - mówi Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy lotniska w Gdańsku.
Michael O'Leary do premiera Mateusza Morawieckiego.

Miejsca

Opinie (549) ponad 20 zablokowanych

  • mial byc CPK bedziemy jezdzic do Berlina, po wyjsciu z UE z kontrola paszportowa (6)

    chcieliscie pis to macie

    • 80 48

    • Za dużo TVN kochany)

      • 22 24

    • Trzaskowski Ci o doradził

      To jego pomysły z tym Berlinem przecież

      • 10 12

    • Po wyjściu z Unii

      to ja już w tym Berlinie sobie zostanę przy którymś kolejnym locie.

      • 10 3

    • Unia komunistyczno-ludowa z porozumienia gospodarczego stała się ideologiczną lewicową dyktatuą. Będzie tak dalej to się całkowicie rozpadnie.

      • 2 5

    • przed 2004 rokiem tak się wobiło i żyjemy

      nikt z tego powodu nie umarł

      • 0 2

    • Roi się od

      Volksdeutsch-ów i troli

      • 1 0

  • Michael O'Leary ma rację (4)

    Jako były pracownik PAZP mogę z całą świadomością powiedzieć że ta firma traktuje wszystkich wkoło jak to, co wychodzi z dolnej części pleców.
    Zarząd jest oderwany od realiów. Zdolni ludzie tracą tam pracę na rzecz popleczników przełożonych.

    Od dawna funkcjonuje żart:
    "Ile osób pracuje w PAZP? - 20 rodzin"

    Podejście do opłat trasowych, wymaganych modernizacji i kultury raportowania błędów jest opłakane - najlepiej siedzieć cicho i nie widzieć zagrożeń.

    • 111 18

    • Energa port gdy i gda

      To samo.

      • 15 1

    • Rozumiem, że płaczesz, bo drzewo genealogiczne Pluska zostało kilka lat temu wycięte.
      Nie martw się, to drzewo zostanie zasadzone znów, by żyło się lepiej!

      • 4 26

    • piszesz o Teatrze Muzycznym w Gdyni?

      • 2 5

    • No to teraz wszyscy

      Mateusz Mateusz Mateusz! Zawszeniech wszystkie lotniska skończą jak to w Gdyni. CPK rośnie jak na drożdżach!

      • 7 2

  • rynek nie lubi pustki (7)

    nie ci to przyjdą inni ... poza tym obejrzyjcie dokument o tym panu i tanim lataniu ... nikt nie będzie płakał za tym krwiopijcą

    • 49 48

    • Jakie tanie linie teraz latają z Gdańska do Warszawy? (6)

      Od 3 lat jest pustka, i jakoś nikt nie chce jej zapełnić, a LOTem ta trasa się nie opłaca.

      • 21 5

      • To ile kosztuje (3)

        GDN-WAW? 79pln? 140?

        • 4 4

        • Ryanair latał za 7zł-35zł (1)

          • 7 3

          • Sto lat temu

            Teraz juz olal

            • 3 1

        • 79-140 chyba pkp bo nie LOT

          • 1 0

      • a kto by chciał tam latać ?

        • 7 7

      • bo nikt tam nie lata, rynek to też popyt, jak nie ma popytu to po co tworzyć usługę?

        • 1 0

  • By michael

    Robisz i tak swietny biznes

    • 18 7

  • Jasne. (26)

    Tylko, że w Polsce siedzi na głównych lotniskach, a w innych krajach nawet 100km trzeba dojechać do najbliższego dużego miasta z lotniska.

    • 268 99

    • (8)

      A gdzie w Polsce masz duże miasto z lotniskiem oddalonym o 100 km?

      • 73 29

      • Chodziło o zagraniczne lotniska (6)

        i to akurat prawda. Do tego mega niska jakość usługi. Brud syf i chamskie traktowanie pasażerów.

        • 71 15

        • Wiemy o co chodziło (4)

          Ale te miasta co mają tanie lotniska 100km do centrum mają też inne lotnisko 10km od centrum. Nie można mówić że za granicą RYR lata na te oddalone lotniska a w PL na główne, bo u nas choćby chciał, nie ma tych oddalonych.

          • 61 7

          • Zielona Góra, Olsztyn-Mazury,

            • 21 7

          • Modlin. Dziękuję, dobranoc

            Umowa trwałe deficytowa, na wyłączność RYANA.

            • 23 9

          • Ale są działacze pisowscy do wykarmienia

            • 31 24

          • To wymień tę lotniska w centrum na które lata :) lista nie jest duża :)

            • 0 0

        • Lepiej syf niż latanie z przesiadkami

          Lepiej syf w samolocie Ryanair niż latanie z 2 przesiadkami za o wiele większą kasę. Gość ma rację. PiS to świry i darmozjady. Zniszczą ten kraj.

          • 75 36

      • Naucz się czytać ze zrozumieniem.

        • 7 2

    • To prawda, w Polsce ma luksus (1)

      Na zachodzie samoloty lądują na wygwizdowie

      • 39 18

      • Kto ma luksus?

        Pasażerowie czy Ryanair? Czy za to, że mamy blisko mamy zapłacić 70% drożej?

        • 44 9

    • Co to ma do rzeczy

      Co to ma do rzeczy? To że linie lotnicze mają przerzucić o 70 % większe opłaty na konsumentów bo mamy niby bliżej?

      • 27 3

    • a na jakich ma siedziec? jak w tym cudnym raju innych niema, (nie papieralem tego pomyslu ) ale jak gdynia chciala pokonkurowac to wiadomo jak sie skonczylo .100mln w ...powietrze !

      • 30 2

    • Zniknie Ryanair i będziesz maił 1100 km do celu ;) (1)

      • 19 4

      • jo, na gastarbeit

        • 0 2

    • Frankfurt, Amsterdam, Madryt, Berlin czy Wiedeń - no faktycznie na zad*piach ryan siedzi ;)

      • 13 2

    • Tak, na przykład z Berlina i Lizbony

      • 0 1

    • a gdzie w Polsce sa te lotniska oddalone o 100km?

      • 3 2

    • Z perspektywy obywatela świetnie rozumiem list. A z punktu widzenia konsumenta oczekuję odpowiedzi na list celującą w jakość usługi i nastawienie do pasażera.

      • 6 1

    • Byle jaka linia (1)

      Nie latam Rayanerem.

      • 5 14

      • Ty w ogóle nie latasz wiec się nie udzielaj

        • 13 5

    • Dociekliwy

      A jakie mamy inne lotnisko 100 km od Gdańska(w Kosakowie za blisko)?

      • 4 2

    • A ile niby lotnisk jest w Polsce..

      ?

      • 2 1

    • właśnie. Wyniesie się z Gdańska to wyląduje w Gdyni. (1)

      Przecież oprócz LIZUD-a Gdynia ma własne lotnisko. Wybudowane za ca. 180 baniek. Należy o tym pamiętać...

      • 5 2

      • Gdynia...

        ...juz nie na lotniska, bo kupiło je Kosakowo

        • 0 0

    • A masz inne?

      A masz inne lotniska? Gdansk żyje dzięki tanim przewoźnikom

      • 3 0

  • olać tego iralndzekigo Janusza biznesu

    • 39 34

  • PiS zarżnie nawet obcą branżę lotniczą :) A swojej praktycznie nie mamy :) (2)

    • 55 44

    • (1)

      Mamy choć rudy chciał sprzedać.

      • 13 12

      • PO załatwiło dla LOT pomoc publiczną. Inaczej padłby, jak MALEV

        Tego w TVP nie powiedzą.

        • 1 1

  • Bajki

    Nie przestanie latać. Mówi tak często, narzeka na wszystko. A jak się o tej taniej lini mówi, to ma darmową reklamę.

    • 45 6

  • Biednemu to zawsze wiatr w oczy, buahahaha

    W 2019 roku, podsumowaniu pierwszego półrocza Ryanair chwalił się między innymi zyskiem ponad miliard euro - 1,1 mld
    No to raczej żal tego ryjanera, na taką bidulkę trafiło.

    • 35 7

  • Dear Michael (4)

    although your diagnosis of pl Gov is accurate, i will not cry if ryanair leaves Poland. You have nothing to offer except cheap trips with no luggage and stupid passengers. Thank you from the mountain

    • 40 14

    • (1)

      Exactly)

      • 6 7

      • Svenus

        Your thumbup is a compliment and fejm for me xD

        • 1 7

    • Dear Prime Minister

      I understand. I am sorry I have turned back your guitar. Michael

      • 15 1

    • Yyyyyyy

      Że co?

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane