• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rydzyński: rozkład PKM ma też plusy

Paweł Rydzyński, Zespół Doradców Gospodarczych TOR
9 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowy rozkład pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest kompromisem, wynikającym z możliwości finansowych samorządu oraz możliwości infrastruktury kolejowej - przekonuje Paweł Rydzyński. Nowy rozkład pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest kompromisem, wynikającym z możliwości finansowych samorządu oraz możliwości infrastruktury kolejowej - przekonuje Paweł Rydzyński.

Nie ma możliwości, żeby rozkład jazdy pociągów w równym stopniu zaspokoił wszystkich. Skoro jednak pojawiają się głosy krytyczne odnośnie nowego rozkładu jazdy PKM (pisał o tym m.in. Maciej Naskręt), to warto wyeksponować również plusy, zwłaszcza te, o których jak dotąd praktycznie się nie mówiło - pisze Paweł Rydzyński z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, który brał udział w pracach nad przygotowaniem nowego rozkładu.



W jaki sposób korzystasz z PKM:

Kilka dni temu opisaliśmy minusy nowego rozkładu jazdy na linii PKM. Dziś jeden ze współautorów rozkładu przekonuje, że ma on także plusy.

Oto jego argumenty:

Większość pociągów relacji Kościerzyna - Gdynia od 11 grudnia nie będzie kursowała tradycyjną dla nich trasą przez Gdańsk Osowę i Gdynię Wielki Kack, lecz pojedzie linią PKM do Gdańska Wrzeszcza, a dalej do Gdyni przez Sopot.

Łączna liczba połączeń bezpośrednich pomiędzy Kościerzyną a Gdynią w dzień roboczy wzrasta w nowym rozkładzie jazdy z 8 do 10 (w jedną stronę).

7 z nich pojedzie przez linię PKM, a większość z nich nie zatrzyma się w Rębiechowie (Baninie) i Pępowie Kartuskim, co spotyka się z niezadowoleniem części pasażerów.

Jednak trzeba pamiętać, że pozostałe pociągi, kluczowe z perspektywy codziennych podróży do pracy i szkoły w Gdyni, pozostały na trasie przez Gdańsk Osowę i one będą nadal zatrzymywać się zarówno w Rębiechowie, jak i w Pępowie, umożliwiając dotarcie do Gdyni na godzinę 7, 8 i 19, oraz powrót, po godzinie 14, 15 i 19.


Dodatkowo należy podkreślić, że pierwszy poranny pociąg z Kościerzyny do Gdyni przez Gdańsk Wrzeszcz, (przyjeżdżający do Gdyni na godz. 5:11) zatrzyma się w Pępowie i Rębiechowie. Jednocześnie, w nowym rozkładzie uruchomiony zostanie zupełnie nowy pociąg z Gdyni do Kościerzyny przez Osowę (z zatrzymaniami m.in. w Rębiechowie i w Pępowie), odjeżdżający z Gdyni o godz. 14.36. Oznacza to, że również np. mieszkańcy Banina i Pępowa pracujący na pierwszą zmianę (w godz. 6-14) będą mieli bezpośredni dojazd i powrót pociągiem z Gdyni.

Skomunikowania na przystanku PKM Rębiechowo

To będzie trudny rozkład. Nie może być inaczej, jeśli praca eksploatacyjna (czyli liczba kilometrów na liniach PKM oraz połączeniach do Kartuz i Kościerzyny, za przejechanie których samorząd wojewódzki zapłaci przewoźnikowi) zmniejszy się w nowym rozkładzie o ok. 25 proc. Do wyboru były dwa wyjścia: albo po prostu zlikwidować średnio co czwarty z kursujących obecnie nowych pociągów, albo zbudować rozkład praktycznie od nowa. Pomimo tych trudności - udało się zabezpieczyć bezpośrednie i szybkie połączenia Pępowa i Banina z Gdynią w porannym, popołudniowym i wieczornym szczycie przewozowym.

Nie można też nie zauważyć kwestii, której media jak dotąd praktycznie nie zauważyły, a która jest bardzo istotna w nowym rozkładzie jazdy. Udało się bowiem utworzyć skomunikowanie, na przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo, większości pociągów relacji Kartuzy - Gdańsk Główny (a więc zatrzymujących się m.in. w Pępowie i w Rębiechowie) z pociągami relacji Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna. Czas oczekiwania na przesiadkę na przystanku PKM Rębiechowo wynosić będzie najczęściej tylko kilka minut.

De facto zatem, dostępność Gdyni transportem kolejowym z punktu widzenia mieszkańców Banina i Pępowa, ale też np. Żukowa, od nowego rozkładu nie pogorszy się, lecz wręcz polepszy. Dojazdy pociągiem do i z Gdyni będą bowiem możliwe nie (jak obecnie) kilka razy dziennie, lecz praktycznie przez cały dzień, średnio co godzinę. A że część połączeń będzie się odbywać z przesiadką? Taka jest specyfika przewozów w aglomeracjach: nie jest możliwe zapewnienie każdemu podróżnemu bezpośredniego połączenia z każdym potencjalnym docelowym miejscem podróży.

Rozkład to zawsze kompromis

Czemu większość pociągów kursujących od 11 grudnia w relacji Kościerzyna - Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna nie będzie się zatrzymywać na wszystkich przystankach? Zasadniczym powodem było dążenie do skrócenia czasu przejazdu z Kościerzyny, Somonina i Kiełpina Kartuskiego do Gdańska - tak, aby transport kolejowy był pod tym względem konkurencyjny względem samochodów i autobusów. Wprowadzenie postojów na wszystkich przystankach wydłużyłoby łączny czas przejazdu o około 15 minut, a wówczas utracilibyśmy społeczny sens uruchamiania bezpośredniej komunikacji kolejowej pomiędzy Trójmiastem (Wrzeszcz, Oliwa, Sopot) a powiatem kościerskim, której, co należy podkreślić, nie było nigdy wcześniej w historii.

Dobór lokalizacji dla zatrzymań nowych przyspieszonych pociągów został dokonany w oparciu o realne badania wielkości potoków podróżnych dla całej trasy. Dlatego również na linii PKM te pociągi będą zatrzymywać się tylko na wybranych przystankach. Takie decyzje zawsze stanowią kompromis pomiędzy oczekiwaniami różnych grup pasażerów. Biorąc pod uwagę, że od 11 grudnia będzie można m.in. dojechać z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza w ok. 70 minut, a z Żukowa do Gdańska w godzinach szczytu pociąg pojedzie co pół godziny - liczę jednak na to, że zadowolonych podróżnych będzie więcej.

Nowy rozkład to maksimum, co można było zaproponować, jeśli chodzi z jednej strony o przepustowość istniejącej infrastruktury (jednotorowe linie do Kartuz i Kościerzyny), a z drugiej - jeśli chodzi o możliwości finansowe samorządu województwa.

Rozkład ten należy traktować jako rozwiązanie przejściowe, do czasu elektryfikacji linii PKM oraz tras do Kościerzyny i Kartuz (do Kościerzyny zostanie też wybudowany drugi tor). Po zakończeniu tych prac zniknie większość infrastrukturalnych "wąskich gardeł". Wprowadzenie taboru elektrycznego, cechującego się lepszymi parametrami trakcyjnymi od tzw. szynobusów, będzie dawać szansę na dalsze skracanie czasu jazdy. To będzie moment, kiedy będzie można wprowadzić wreszcie docelowy model ruchu pasażerskiego dla naszego regionu.

O autorze

autor

Paweł Rydzyński

prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, współautor wielu ekspertyz transportowych, pomysłodawca nazwy „Pomorska Kolej Metropolitalna”

Opinie (172) 1 zablokowana

  • A kiedy elektryfikacja PKM? (9)

    I czy w ogóle nastąpi?

    • 60 15

    • chyba likwidacja

      • 9 29

    • Do Vinenta (2)

      A po co?

      • 1 20

      • a po to (1)

        aby były oszczędności. no i żeby ten sprzęt szybciej jeździł.
        bo teraz to się wlecze a nie jedzie

        • 23 1

        • Wlecze i to strasznie,

          jak można odcinek 30 km jechać godzinę ?

          • 1 0

    • po elektryfikacji linii koscierskiej (Gdynia-Koscierzyna)

      • 26 1

    • może za 100 lat.

      a może i nie. zależy od tego czy pan długopis podpisze.

      • 11 5

    • Po co? (2)

      Elektryfikacja ma sens, w przypadku krótkich, często używanych odcinków. Nie widzę sensu / możliwości (kasa), żeby elektryfikować np. do Kościerzyny... ale w odległej przyszłości, jak się ruch nasili...

      • 3 7

      • ale podobno jest tak intensywny że aż specjalne połączenia utworzono. (1)

        i nawet dla hrabiów pociągi te nie zatrzymają się na przystankach Rębiechowa, Pępowa, itp. W kościerzynie chyba jacyć specjalni prezesi mieszkają. dziwne to trochę.

        • 3 4

        • W Kościerzynie mieszka Doktor inżynier Sławomir G. On musi mieć szybki dojazd na Politechnikę.

          • 4 3

  • (4)

    Ta PKM-ka to jest kabaret,szkoda tylko,ze na koszt podatnika!

    • 79 71

    • Jak idziesz do teatru na kabaret, kupujesz bilet (2)

      więc o co ci chodzi

      • 10 2

      • Czy idąc do kina podatnik dopłaca do każdego biletu 25zl ? A tak jest z PKM (1)

        Dopłata do przejazdu jednego pasażera:
        +25 zł w PKM
        +0.5zl w SKM

        Cz widzisz różnicę? Czteroosobowa rodzina - dopłata 100zl dla PKM.

        Sto zlotych. Do jednego przejazdu.

        Czy znacie środek transportu w Polsce, gdzie jest większa srednia dopłata?

        PS a Trybuna Wyborcza cenzuruje te kwoty aby lemingi się nie polapaly

        • 3 10

        • masz rację - zaorać

          i zrobić cokolwiek aby i przez 1000 lat nie odbudowano

          • 0 1

    • Nie będę się chwalił kto jest kabaretem na tym forum

      • 11 0

  • Jasne że plusy... (2)

    pasażerowie po prostu nie jeżdżą i mamy święty spokój.

    • 85 16

    • tylko plusy i to tylko dodatnie.

      minusów nie ma bo nie są potrzebne.

      • 10 0

    • Najbardziej oblegane loty ladujace po 23, maja w d*pie. To samo z porannymi odlotami. Jest za to wsparcie dla lotow regularnych linii, ktorymi lataja ludzie zamozniejsi - ci wybiora taksowke, lub ktos po nich przyjedzie. Ot cala filozofia PKM/SKM/PKP czy jak sie ten relikt komunizmu nazywa.

      • 9 2

  • (1)

    No same plusy, a minusy ?kto o nich myśli? Mały problem

    • 18 7

    • Czemu rozklad pkm nie jest polaczony w zaden sposob z pkp.

      Jak ktos kto nie wie, ze istnieje pkm i wpisuje w neta lotnisko gdansk do gdynia glowna to nic w necie nie wyskakuje, a strona pkm to smiech na sali. Pelno laurek itp, a najwazniejsze info poukrywane

      • 1 0

  • Przedewszystkim... (12)

    PKM jest inwestycją na przyszłość, Gdańsk się rozrasta, co roku budowane jest coraz więcej budynków mieszkalnych, najgorsze co można by było zrobić (a co wielu komentujących na tym portalu postuluje) to zamknąć. PKM'ka jest potrzebna, trzeba tylko dopracować, zelektryfikować linie itp.

    • 120 12

    • (6)

      To proszę ją dotowač do czasu rentowności ze swoich prywatnych pieniędzy!

      • 8 34

      • czy takze mamy wprowadzic pelna odplatnosc za drogi miejskie? (3)

        Zbiorniki retencyjne i kanalizacje deszczowa?

        A moze automaty wlaczania oswietlenia noca - na monete.

        Przypomne tez wyzwolnym, wolnorynkowym kierowca Passatow: podatki z paliwa nie trafiaja do budzetu gminy (czy wojewodztwa). Z budzetu samorzadowego utrzymywana jest komunikacja miejska.

        Ciekawe, jak szybko mlodzi piekni i bogaci kierowcy blagaliby o dofinansowanie kolei, gdy zaczeliby stac w korkach po 4h dziennie.

        • 38 1

        • (1)

          Ale społeczeństwo płaci za zbiorniki retencyjne i kanalizacje deszczową w formie podatków! Żaden urzędnik nie wydaje swoich pieniędzy na zbiorniki retencyjne oraz inne inwestycje!Dobre drogi czyli autostrady są w pełni płatne na terenie RP! Opowiadasz totalne bzdury!Nawet za koszenie trwy na trwnikach płacą obywatele! W wyborach wybieramy swoich przedstawicieli aby nas godnie reprezentowali i wydawali w sposób klarowny i sensowny nasze pieniądze które wpłacamy do budżetu w formie podatków!Proste?

          • 7 15

          • Za drogi płaci, za zbiorniki płaci, ale za kolej nie! Bo nie!

            • 9 0

        • wolnorynkowym kierowca? to jest liczba pojedyncza. czy mnoga?

          • 0 0

      • To ty pracujesz? (1)

        Twoich? To ty pracujesz? Za siedzenie na Trojmiasto.pl i pisanie komentarzy pod każdym artykułem płacą? Osoba uczciwi pracująca raczej nie ma czasu na takie czekanie na kolejny artykuł byle tylko coś napisać pod nim.

        • 16 0

        • Po pierwsze nie pisze postów pod każdym artykułem.Po druge gdy wydaje w sklepie stówe do skarbu Pamstwa trafia z mojej stówy średnio 23zł prawie jednaczwarta!Tak pracuje ostatnio w domu i zarabiam na tym! Zatkało kakao?

          • 3 5

    • rzeczywiście niezła inwestycja :)))) (3)

      śmiech na sali.
      Ty chyba nie rozumiesz słowa "inwestycja". wróć na podstawowy kurs ekonomii i zajrzyj do danych statystycznych dot. finansowania komunikacji zbiorowej.

      Z PKM jest coraz gorzej. Kolejne rozkłądy jazdy są coraz gorsze, przcież to nie pierwszyraz kiedy zmienili na gorsze rozkłąd jazdy PKM. Przecież niedawno był indentyczny problem. Już ludzie zapomnieli?

      Równie pochyła. PKM się stacza, jest coraz gorzej.

      • 7 7

      • Jest coraz gorzej? (2)

        Popytaj w Kościerzynie i Kartuzach.

        • 2 3

        • a ty popytaj w rębiechowie, Baninie, pępowie

          Kiełpinie.

          • 6 0

        • Kościerzyna właśnie traci odwieczną, sprawdzoną ofertę na Gdynię, w zamian dostanie odpadki w beznadziejnych godzinach na Gdańsk. Strzelają korki od szampanów!

          • 3 1

    • Przede wszystkim

      nie bądź taki zadowolony , tylko wracaj do nauki języka polskiego.

      • 1 2

  • (6)

    To przejaw wiary że więcej pociągów umożliwi redukcję kongestii.
    Więcej torów = więcej pociągów czyli najbardziej przestrzeniożernych rodzajów transportu.
    W Detroit konie usmiechały się do kowbojów, kowboje do ludzi a ludzie do rowerzystów. Ppotem powstała DMK czyli Detroit Metropolitan Koley ktora tkankę miejską pocięła potwornymi sznytami. Teraz miasto umiera.
    Nas też czeka los Detroit. Jedynym ratunkiem jest zorganizowanie cyklu debat na temat zrównoważonego rozwoju.

    • 15 70

    • oczywiście debat dofinansowanych z kasy unijnej, inaczej by się raczej nie dopięło biznesowo- nie byłoby z czego brać. Wszystko pod patronatem zielonych, różowych i tęczowych na rowerach

      • 6 3

    • lecz się człowieku! (1)

      Może nie jest jeszcze za późno.

      • 6 2

      • Mnie tam śmieszy

        Szanuję za Detroit Metropolitan Koley, dobry trolling

        • 8 1

    • A jak bedzie o tramwaju wodnym (1)

      To napiszesz ze Motlawa rozcina tkanke miejska potworna sznyta.

      • 15 1

      • A ta Motlawa to jakiś wodolot?

        • 1 1

    • idź się leczyć ty w sznytach.

      a u nas na kaszubach, to są sznyty dopiero.

      • 3 4

  • (3)

    -Najmocniej panią przepraszam, ale chciałem zapytać, o której odlatuje dzisiaj ten do Londynu 11:05?
    -A skąd ja mam wiedzieć?! No chyba o pierwszej.

    • 65 4

    • Nie ma takiego miasta Londyn (1)

      • 17 1

      • jest Lądek

        Lądek Zdrój

        • 14 1

    • a przepraszam, chciałbym z Rębiechowa do Rębiechowa i na lotnisko Rębiechowo.

      - to jaki mam wziąć pociąg? I zktórego perony we Wrzeszczu?
      - czy pan głupi czy co? Tego nikt tutaj nie wie. To nie hameryka. To Polska.

      • 21 1

  • Dalej nie rozumiem tego, jak lokalna kolejka moze nie zatrzymywać się na przystankach? (7)

    • 73 13

    • Zobacz np w Gdyni taki autobus R nie zatrzymuje się na sporej licznie przystanków (2)

      A jednak to autobus miejski a nie dalekobieżny - po prostu jedzie z dalekiej Dąbrowy i dla jej mieszkańców jest dostosowany. Tak samo niektóre pociągi jadące po najdłuższej trasie z Kościerzyny będą przyspieszone i pominą niektóre przystanki żeby tym co jadą z daleka było szybciej i wygodniej.

      No a pominięte przystanki i tak będą miały wiele połączeń z Gdańskiem dzięki pociągom z Kartuz co godzinę do Wrzeszcza z opcją przesiadki na Gdynię w Gdańsku Rębiechowie.

      • 10 21

      • bo jest to autobus pospieszny (1)

        czy pekaemka jest pociągiem pospiesznym??

        • 5 3

        • Nie, dalekosiężnym :)

          • 5 0

    • ja też tegoi nie rozumiem. (3)

      Tp tak jakby SKMka z Gdyni nie zatrzymywała się np. w Orłowie i w Redłowie i np. na przymorzu. Tylko np. 3 pociągi rano i 3 wieczorem.

      Normalnie jak w PIS-owskim kraju. wszyscy musza być katolikami, chodzić w mundurkach i pracować od 7 do 17.

      A ZATEM: REZYGNUJĘ Z PKM. Dziękuję władzom sejmiku, PKM, czy czego tam jeszcze nie utworzyli dla nowych pensji i premii kuzynostwa. Od poniedziałku przesiadam się na samochód. Mój mąż również.

      Dzię-ku-je-my. i pocałujcie nas w d..ę.

      • 22 8

      • (1)

        Pasażerze, masz męża?

        • 6 2

        • skoro właściciel kota nie ma żony.

          to ja mogę mieć męża.

          • 5 6

      • na taką przyjemność trzeba sobie zasłużyć

        • 0 0

  • super (3)

    Dla mieszkańców Kościerzyny, Wieżycy, Somonina i Żukowa nowe kościerskie pociągi na Gdańsk to super alternatywa dla zakorkowanych rond i wlotów / wylotów z i do Gdańska!

    • 46 9

    • Sprawdź ich rozkład, a twoje marzenia się rozwieją!

      Szczególnie popołudniowe powroty z przerwami między pociągami co dwie godziny. To już szybciej dojedziesz samochodem w korku do domu niż doczekasz się pociągu.

      • 6 4

    • niedh się pani sekretarka nie podlizuje kierownictwu PKM. (1)

      oni i tak mają swoje większe premie niż pani.

      Z ludzi debili nie zrobicie. To nie te czasy, choć niekórzy usilnie się starają.

      • 9 3

      • Niestety, z wielu można zrobić debili,

        bo sami pchają się w ten deseń. Mało to sposobności ? Debil się zawsze znajdzie co uwierzy, da się naciągnąć, oszukać, wykręcić. Jest to nie tyle spryt oszukującego, co głupota kupującego.

        • 0 0

  • (1)

    Mnie zbiorkom w Trójmieście i tak już skutecznie zniechęcił do swoich usług i jestem jednym ze szczęśliwców, którzy stoją w korkach, ale przynajmniej bez innych zmartwień.
    Przyjedzie? Usiądę? Czy w ogóle wsiądę? Będę musiał słuchać trajkotania innych przez telefony? Znowu będzie ktoś, kto kąpie się tylko w soboty? - koszt paliwa na mojej trasie jest porównywalny z biletem miesięcznym na ZTM i SKM, a zadowolenie z podróży jest o wiele ważniejsze. Tego ani SKM, ani ZKM nie zapewniają.

    • 39 18

    • ja od poniedziałku też rezygnuję.

      wbrew pozorom,ja jakoś nie miałem problemów z jazdą z niemytymi pasażerami.
      ale przy tym rozkładzie, któ©y zapropnowali ci idioci, to niestety postanowiłęm przesiąść się na samochód. smutne ale tak muszę, nie ma wyjśćia.

      Bóg zapłać "dobra zmiana".

      • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane