• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd na razie nie da pieniędzy na tunel pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mapa przebiegu Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem oraz ul. Nowej Kielnieńskiej. Mapa przebiegu Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem oraz ul. Nowej Kielnieńskiej.

Nie udało się, w ramach poprawek do budżetu przyjętego przez Sejm, pozyskać pieniędzy na dokumentację tunelu pod Pachołkiem, Drogi Zielonej i ul. Nowej Kielnieńskiej w Gdańsku. Posłowie odrzucili także wnioski o dofinansowanie budowy obwodnicy metropolitalnej, mostu na Wyspę Sobieszewską i dodatkowych środków na realizację ekspresówki z Gdańska do Elbląga.



Która inwestycja ściśle związana z Trójmiastem powinna zyskać poparcie Sejmu?

Poprawkę do budżetu na 2016 r. w zakresie sfinansowania dokumentacji dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem i ul. Nowej Kielnieńskiej zgłosiła Małgorzata Chmiel, zasiadająca w latach 1994-2015 w gdańskiej Radzie Miasta, a po ostatnich wyborach parlamentarnych w Sejmie z listy Platformy Obywatelskiej.

150 mln zł na ten cel planowano pozyskać z przeniesienia środków zarezerwowanych na "obsługę zadłużenia, należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwach na rynkach zagranicznych".

- Jak nie teraz, to nigdy, ponieważ mamy ostatnią transzę tak dużych środków unijnych i to się nie powtórzy. Chodzi o drogę, którą pan poseł Jaworski świetnie zna [Andrzej Jaworski jest przewodniczącym sejmowej Komisji Finansów Publicznych - dop. red.], o Drogę Zieloną z tunelem pod Pachołkiem. Droga, która jest potrzeba dla całej aglomeracji gdańskiej - nie tylko dla Gdańska, ale i Sopotu, jako dojazd do obwodnicy - przekonywała Chmiel tuż przed głosowaniem poprawki i apelowała z mównicy bezpośrednio do posłów ze swojego okręgu: Andrzeja Jaworskiego oraz Tadeusza Cymańskiego o zmianę swojego dotychczasowego negatywnego stanowiska wobec tej inwestycji.
  • Małgorzata Chmiel z Platformy Obywatelskiej.
  • Ewa Lieder z Nowoczesnej.
  • Andrzej Jaworski z Prawa i Sprawiedliwości.
Zaraz po wypowiedzi Małgorzaty Chmiel, na mównicę Sejmu weszła posłanka Ewa Lieder z Nowoczesnej, a wcześniej związana z ruchem Gdańsk Obywatelski i kandydatka na prezydenta Gdańska w ostatnich wyborach.

- Ja się z panią poseł [Chmiel - dop. red.] nie zgadzam. Jestem posłanką również z Pomorza i mogłoby się wydawać, że powinnam się cieszyć ze 150 mln zł na dokumentację Drogi Zielonej. Ale to by były nierozsądnie wydane pieniądze i nierozsądna inwestycja. Trzeba by do niej dołożyć jeszcze 2 mld zł. Budowa tej drogi budzi wielkie kontrowersje wśród mieszkańców Gdańska, dlatego że pas nadmorski byłby wraz z plażą odcięty od reszty miasta, na co nie zwraca wcale uwagi PO. Ta wielopasmowa droga nie powinna przebiegać przez środek miasta. Tak się dzisiaj miast nie buduje - argumentowała Lieder.
Ewa Lieder zaproponowała, by pieniądze z tego projektu przeznaczyć na inny cel, np. na program Rodzina 500 Plus z nadzieją, że posłowie PiS-u "odwdzięczą się" i poprą sfinansowanie budowy mostu na Wyspę Sobieszewską.

- Jako poseł z Gdańska, ja także nie zgadzam się na budowę tej drogi. Wielokrotnie to mówiłem. Nie możemy wchodzić w bizantyjskie inwestycje, które niszczą Gdańsk, które niszczą przyrodę, które nic nie powodują. A jeżeli chodzi o most na Wyspę Sobieszewską, to przecież marszałek Województwa Pomorskiego z PO i prezydent Adamowicz z PO, wielokrotnie zapewniali, że ten most powstanie ze środków unijnych marszałka Województwa Pomorskiego - odpowiedział chwilę po wystąpieniu Lieder, Andrzej Jaworski z PiS, startujący także bezskutecznie trzykrotnie na urząd prezydenta Gdańska.
Czytaj więcej: Rząd PO obiecuje 17 mln zł na most w Sobieszewie

Głosowanie w Sejmie RP nad dokumentacją dla Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem i Nową Kielnieńską
Create bar charts


W głosowaniu sejmowym poprawka, zakładająca przeznaczenie 150 mln zł na dokumentację całej trasy, przepadła z kretesem. Na 447 głosujących, przeciw było 283 posłów, w tym zdecydowana większość członków PiS-u oraz Nowoczesnej.

"Za" głosowali głównie członkowie PO oraz PSL-u, przy czym w tej drugiej formacji politycznej przy ośmiu głosach "za" i dwóch "przeciw", było osiem "wstrzymujących". 14 głosów "za", 18 "przeciw" i trzy "wstrzymujące" oddali posłowie ugrupowania Kukiz 15.

Z okręgu gdańskiego "za" głosowali: Adam Korol (PO), Sławomir Neumann (PO), Jerzy Borowczak (PO), Małgorzata Chmiel (PO) oraz Magdalena Błeńska (Kukiz 15).

"Przeciw" głosowali: Jarosław Sellin (PiS), Andrzej Jaworski (PiS), Tadeusz Cymański (PiS), Kazmierz Smoliński (PiS), Jan Kilian (PiS) oraz Ewa Lieder (Nowoczesna).

W głosowaniu udziału nie wzięła posłanka Agnieszka Pomaska z PO, choć aktywnie brała udział w głosowaniach wcześniejszych oraz następnych po Drodze Zielonej. Poprosiliśmy ją o komentarz, ale do momentu publikacji artykułu, nie otrzymaliśmy odpowiedzi z jej biura poselskiego.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
W toku pozostałych głosowań w Sejmie nie udało się także zdobyć pieniędzy (każda poprawka głosowana osobno) na: Obwodnicę Metropolitalną (wniosek o 100 mln zł złożony przez Małgorzatę Chmiel), Obwodnicę Metropolitalną z Trasą Kaszubską - projekt łączony (3 mld zł, Ewa Lieder), rozbudowę drogi S7 Koszwały - Elbląg (1 mld zł, Lieder), wspomniany już most na Wyspę Sobieszewską (złożono dwa wnioski: Lieder zaproponowała 85 mln zł z podatków i innych wpłat, Chmiel - 84 mln zł z rezerwy celowej na współfinansowane inwestycji z UE), a także dalszy remont mostu w Tczewie (110 mln zł, Chmiel).

Wizualizacja mostu na Wyspę Sobieszewską.



Poprawki do budżetu z Pomorza nie są jedynymi regionalnymi projektami, które zostały odrzucone w głosowaniu: m.in. Kraków nie uzyskał pieniędzy na budowę północnej obwodnicy (250 mln zł), przebudowę ul. Igołomskiej (200 mln zł), Łódź nie może liczyć na dodatkowe środki na rewitalizację (350 mln zł), Ruda Sląska na trasę N-S (56 mln zł). Rząd nie dołożył też pieniędzy na fragment trasy S19 Białystok - Lublin (10 mln zł) oraz przygotowanie dokumentacji dla zachodniej obwodnicy Szczecina (8 mln zł).

Opinie (362)

  • Krakus

    Ten rejon jest przeinwestowany przez poprzednie rządy. Dodek o to zadbał.

    • 0 0

  • Po co takie koszty.Sopot na od kilkudziesieciu lat polaczenie z obwodnica.Jezdzilem wielokrotnie jeszcze zanim p.Karnowski die urodzil Jest to ulica Reja asfaltowa wychodzaca przy Auchan w Osowie.

    • 0 0

  • a dlaczego PO przez 8 lat nie dała? (22)

    czasu zabrakło?

    • 261 117

    • Dawali na Nowaka

      • 2 0

    • taraz bedzie na nowy ornat rzad dawal i na odwierty geotermalne ) (1)

      zeby ciepla woda byla za darmo na plebani w Toruniu ! chciales pisik to masz !. Musisz teraz z rodzina, babcia , dziadkiem , wujkiem , ciocia i dziecmi bulic na zloty oltarz zeby Jarek mogl tam modly odprawic )

      • 39 19

      • ...a ja wolę jak się dokopią ciepłej wody w Toruniu a niż by mieli zrobić dziurę pod Pachołkiem.

        • 1 3

    • (10)

      A mało było inwestycji przez ostatnie lata? Zobaczysz co będzie teraz...

      • 72 41

      • (6)

        co to za inwestycje? stadion, tunel pod Motławą, ECS, GTS? jedynie tunel jest ok choć wydali na niego za dużo a głupiego mostu na Sobieszewo nie zrobili

        • 53 33

        • pkm, trasa w-z, węzeł karczemki (4)

          nowa słowackiego, trasa sucharskiego i wiele innych

          Chyba trzeba być ślepym żeby nie zobaczyc tych inwestycji. Pis za to nie zrobi NIC tylko będzie uprawiać rozdawnictwo.

          • 46 10

          • @UP (3)

            Komu wy tłumaczycie?
            Przecież jak Überprezes mówili - kraj w ruinie! - To klapki na oczy i powtarzamy tę mantrę, aż sami sobie wmówimy, że kraj w ruinie..

            • 33 7

            • (2)

              Sposób finansowania tych inwestycji jest wręcz bajkowy - najpierw wpłacamy miliardy zł do kasy UE, potem UE daje nam te miliardy, ale pod warunkiem, że 1/4 kwoty weźmiemy na kredyt z niemieckiego banku. Morał z tego taki: dostajemy nasze pieniądze pod warunkiem zadłużenia się w zachodnich bankach. Mądre to?

              • 13 17

              • Proszę o konkrety! Ile to miliardów w ostatnich latach Polska wpłaciła do kasy UE, a ile dostała?

                • 4 0

              • dla głupków trójmiejskich mądre

                • 6 8

        • jeszcze taka tam obwodnica południowa..

          • 42 9

      • teraz masz spłatę długów

        to masz osiągnięte przez 8 lat a inwestycji ile z tego się zwraca na codzie tobie mieszkańcu Gdańska???
        nad tym się zastanów nim powiesz dalej że Gdańsk się rozbudował( tu powinno być Gdańsk się wyprzedał)
        gdyż jedyna inwestycja która ci się zwraca na codzień to masz nową słowackiego/kościuszki co nie jest dokończona od euro (etap 3)

        • 7 16

      • Swięty spkój? Żeby jeszcze coś z tymi planowanymi wieżowcami na Starym Mieście zrobić i dopuścić wyłącznie zabudowę do 5-6

        kondygnacji.

        • 22 7

      • Malo.

        • 34 43

    • Bo mieszkańcy blokowali plany, ekolodzy dołożyli sie także, a kiedy nastąpiła (1)

      zgoda, to pis doszedł do władzy,

      • 13 4

      • bredzisz - zapytaj swoją radną dlaczego nie osiągnęła nic konkretnego w tej sprawie przez tyle lat

        • 5 4

    • tyle misiów

      Budowali głupoty to zabrakło na rzeczy potrzebne - teraz mają wymówkę

      • 5 8

    • bo wtedy tego projektu jeszcze nie było (1)

      • 9 4

      • a kiedy był???

        przeczytaj dokładnie
        Gdańsk chce kasę na planowanie nie na budowę a ponoć plany już są nawet i odwierty porobione na badanie gruntu to coś tu nie hallo
        ,, ... Poprawkę do budżetu na 2016 r. w zakresie sfinansowania dokumentacji dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem i ul. Nowej Kielnieńskiej zgłosiła Małgorzata Chmiel, zasiadająca w latach 1994-2015 w gdańskiej Radzie Miasta, a po ostatnich wyborach parlamentarnych w Sejmie z listy Platformy Obywatelskiej."

        • 5 2

    • byli zajęci

      programem "rodzina na swoim" czyt. swoja rodzina

      • 9 12

    • Czasu, to nie starczy na...

      tłumaczenie ograniczonym, bo i tak wiedzą swoje.

      • 13 2

    • Bo dawała na inne inwestycje u nas. Nie da się wszystkiego naraz wybudować

      • 10 11

  • (44)

    I całe szczęście. Koniec z budyniowymi inwestycjami, które służą wszystkim tylko nie mieszkańcom Gdańska. Lepiej za 2 mld zł odnowić wszystkie parki w mieście. Starczyłoby chyba na 10 fontann w każdym z nich.

    • 275 419

    • 43

      To nie jest chimera budynia....! To jest racjonalne myślenie dla pożytku potomnych!

      • 0 1

    • Najlepiej cofnijmy się... (10)

      Cofnijmy się do epoki kurnych chat i polnych dróg.Mieszkam w Gdańsku 20 lat i przez ten czas to miasto się bardzo zmieniło na "+". Czy to Budyń czy inny Kisiel zawsze ma opozycję i krzykaczy przeciwko sobie.Gromy lecą na temat zasadności ECS, Muzeum II Wojny itp. Turystyczne miasto, znane na świecie z 1 września 1939 oraz Solidarności i my się jeszcze zastanawiamy nad zasadnością tych instytucji..Kto się nie rozwija ten się cofa....

      • 48 29

      • (8)

        Jak się potrafi tylko patrzeć na miasto z pozycji fotela w aucie, to faktycznie każda przesiadka będzie czymś strasznym. Strach przed nieznanym. Są autobusy, jest PKM, można zbudować tramwaj na Osowę, coraz modniejsze są rowery elektryczne, ma być rower miejski (przynajmniej w dół każdy zjedzie).

        • 36 16

        • To ze lubisz jeździć rowerem (5)

          nie znaczy że wszyscy muszą. Rozszerz trochę horyzonty. Nie da się normalnie żyć bez samochodu obecnie, chyba że zamiast korzystać z życia wolisz spędzać czas w autobusach i tramwajach. Postęp polega na rozwoju infrastruktury drogowej.

          • 17 24

          • powiedz to w Londynie (2)

            A co do mieszkania w miescie... Jesli sie zamieszka w miescie i planuje sie z wyprzedzeniem, to mozna zyc bez samochodu.

            Znam rodziny z 3-ka dzieci, ktore nie uzywaja na co dzien samochodu w Gdansku. W ich wypadku wystarczylo zamieszkac we Wrzeszczu. Dwojke dzieci do przedszkola mozna odprowadzic po drodze do pracy. I rzeczywiscie - zajmuje to wtedy 30-40 minut (pieszo).

            A przy okazji troche ruchu i czasu spedzonego z rodzina (chocby w drodze przez park) - siedzenie razem w samochodzie to zupelnie inna jakosc "wspolnego" czasu.

            • 12 19

            • Tak, wszystko gra, dopóki nie zmienią miejsca pracy. Dziś masz do pracy 5 minut, a za miesiąc możesz dojeżdżać np. do Gdyni.

              • 0 0

            • Kolejny "mondry"

              30 - 40 minut pieszo do przedszkola z 2 małych dzieci o godz. 6 rano. GRATULUJE POMYSŁU. Na pewno nie masz dzieci skoro takie tezy prawisz. O której im zrobisz pobudke zeby zdążyć na 7 do pracy. Oszołomstwo bylo jest i będzie i nie zauważa że do przedszkola koło domu dostać się od września już teraz nie można bo wszystko jest zablokowane. Po kolejnej reformie (tym razem PIS-u) 6 latki zostają w przedszkolu a ty ze swoim 3 latkiem musisz sie bujać pół miasta do prywatnego za 900 zł od dziecka miesięcznie plus koszty dojazdu.

              • 20 8

          • to, że ktoś promuje jazdę rowerem

            nie znaczy, że zakłada, że wszyscy będą musieli to robić.

            Spędzanie czasu na rowerze to dla wielu forma korzystania z życia.

            Problemem jest to, że wielu korzystających z samochodu nie kojarzy, że gdyby więcej osób zmieniło sposób docierania do pracy z samochodu na rower, to ludzie chcący nadal korzystać z samochodu mieli by lepsze warunki jazdy i parkowania.

            To samochody przeszkadzają innym w korzystaniu z samochodów, a nie amatorzy jazdy rowerem.

            • 4 7

          • podaj kryteria "normalności" które stosujesz w swoim myśleniu o poruszaniu się po mieście

            postęp polega na tworzeniu infrastruktury, która zapewnia komfort i bezpieczeństwo wszystkim mieszkańcom, którzy chcą poruszać się po mieście na krótkie odległości pieszo lub rowerem.

            rozbudowa (nie "rozwój") infrastruktury drogowej i parkingowej z myślą wyłącznie lub głównie o poruszaniu się samochodami nawet na krótkie odległości zwiększa koszty funkcjonowania miasta i obniża jakość życia wszystkich mieszkańców.

            Powoduje też wzrost intensywności konfliktów o przestrzeń - zjawisko tzw. road rage - między użytkownikami samochodów, których apetyt na przestrzeń jest w mieście niemożliwy do zaspokojenia bez względu na wielkość nakładów ponoszonych na infrastrukturę drogową.

            • 2 8

        • Myślisz (a przynajmniej ci się wydaje, że myślisz), że te wszystkie DDR to się z powietrza wzięły?

          Z drogi i chodnika korzysta sto procent mieszkańców, bezpośrednio bądź pośrednio, z DDR tylko garstka ludzi którzy najwięcej narzekają na drogi. I tak jesteście najbardziej uprzywilejowani, więc może dla odmiany trochę pokory?

          • 16 5

        • Widok z pozycji pasażera w tramwaju niewiele różni się od widoku kierującego z pozycji fotela w samochodzie.

          • 20 15

      • Cofnij się te

        20 lat i wracaj do siebie jak ci coś nie pasuje.

        • 5 9

    • kretyn

      kretyn kwadrat

      • 1 1

    • i jeszcze ze 30 pomników proponuję zamiast dróg i mostów (3)

      • 8 5

      • (2)

        wy też stawiacie bez przerwy pomniki - jeden głupszy od drugiego a każdy za potrójną cenę

        • 4 4

        • (1)

          My? Czyli kto?

          • 3 1

          • dziamdziaki

            • 3 2

    • żenua (1)

      Żenujące jest to o przenoszenie małych prowincjonalnych sporów na mównicę Sejmu RP - niech się pani ogarnie.

      • 2 3

      • O której z Pań piszesz?

        • 0 0

    • Toż to właśnie... (2)

      takie rozumowanie cechuje i posłankę Lieder i szanownego komentatora.
      Lepiej za te pieniądze wybudować np. siusialnie dla piesków, budki dla kotków,
      pomalować na ładne kolory wszystkie ruderki w mieście, stanowiska do mycia rączek i czyszczenia butów przed kościólkami (co by wierni brudu do świątyń nie wnosili).
      A co tam rozwój miasta! Co tam, że po oddaniu do użytku tunelu pod MW wleje się na Przymorze potok ruchu nie do opanowania.
      Niestety: PiS (Pogarda i Samowola) mści się na naszym mieście.

      • 16 19

      • wy się mścicie, chcecie zrobić z połowy miasta bantustan i za 2 miliardy (1)

        przenieść korki w inne Trójmiasta. Otóż otrzeźwiam. Za tę kasę nie, nie odnowi się wszystkich parków. Za tą kasę przesadzi się Oliwę do Sobieszewa. Włącznie z Katedrą.

        • 11 7

        • nie dwa miliardy!!!

          znowu ta durna propaganda. 85% ma być dotacji z Unii. Nie będzie tunelu, nie będzie nic w zamian.

          • 4 7

    • i co Ci po tej fontannie? (5)

      Ja myślę, że to wielka szkoda. Ta droga jest ważna dla całego Trójmiasta, nie tylko dla Gdańska. Oliwa stale się rozbudowuje, a spacerowa pęka w szwach.

      • 59 50

      • ha ha ha - zobaczysz co się się stanie jak tunel pod Wisłą otworzą.

        • 7 5

      • (3)

        Może dla Oliwy tak, ale dla reszty Gdańska, to zagłada. Ciężarowy jeździłby po pasie Nadmorskim

        • 61 29

        • dla Oliwy tez jest zabojcza

          • 16 10

        • Oliwa by nic nie zyskała. Zaraz byłaby potrzeba budowy trzech pasów na Grunwaldzkiej albo Drogi Czerwonej.

          • 38 14

        • Pierwsza mapa jest nieczytelna.

          • 10 5

    • Wstyd panie redaktorze

      Tania propagandowa antyrządowa agitka - wstydźcie się. Atakujcie tych co nie potrafią sami zbudować prostej drogi w rzekomej "metropolii" a nie rząd Prawa i Sprawiedliwości.

      • 3 11

    • fontany

      Serio ? ludzie wyjdzie z szafy.
      Żal się czyta takie wpisy .

      • 3 2

    • Bo Budyn to umie..

      ..wiele rzeczy robic dobrze i dla spoleczenstwa.
      O.. Na przyklad chcialby zamknac Palac Mlodziezy. Jakie to prospoleczne. I kosztow mniej i kamienica na wynajem zostanie. A dzieciaczki? Niech sie nuka zajma w koncu, a nie glupoty w glowie.
      Same korzysci to przeca...

      • 10 15

    • pewnie (10)

      Lepiej w ogóle nie inwestować w drogi - ale za to stojąc wiele godzin w korkach móc podziwiać z samochodu fontanny i odnowione drzewostany

      • 54 47

      • (9)

        Ja w korku nie stoję. Wystarczy skorzystać z tramwaju albo SKM. A jak ktoś wybrał mieszkanie w Chwaszczynie, to niech idzie na skargę do swojego wójta.

        • 53 33

        • (7)

          Chyba wprowadze się do Rumi albo Pruszcza bo tam się więcej dzieje, w Gdańsku jeden wielki bałagan nikt nie może się dogadać, ludzie stoją w korkach nikt nic nie robi z tym, jak jest już dobry pomysł to znajdzie się grupa malkontentów i pisowcow którzy znają sobie jakoś durne powody

          • 23 40

          • (6)

            Nara! Tylko nie próbuj wjeżdżać do Gdańska swoim autem, skoro odprowadzasz podatki w Rumii lub Pruszczu!

            • 26 11

            • (3)

              Tacy właśnie są gdańszczanie, najlepiej zbudujmy mur Gdański naokoło Wrzeszcza żeby nikt tam napewno nie wjechał bo Gdańsk jest przecież pepkiem świata

              • 13 22

              • Widzisz żabko,niestety prawda wygląda tak że... (2)

                ... to Trójmiasto jest potrzebne gminie Szemud i tym podobnym,a nie odwrotnie. I to wy wieśniaki wyciągacie pieniądze z Gdańska czy Gdyni (często odbierając robotę miejscowym - żebyś sobie głupio czegoś nie pomyślał: mam robotę i to dobrą),a podatki płacicie w swojej wiosce. I dlatego za wjazd tutaj swoimi starymi puszkami powinniście bulić!

                • 26 15

              • Mieszkam od urodzenia w Gdańsku jednak coraz bardziej to myślenie które prezentujesz mi przeszkadza, naokoło jest coraz więcej takich mlotkow którzy głoszą takie poglądy i uważam że to zwykle buractwo

                • 10 5

              • jak tym niewykwalifikowanym głupkom jest tak łatwo zabrać pracę

                to co się dziwić, do siebie pretensje

                • 4 6

            • Haha wjade sobie bo wolno, co mi zrobisz

              • 5 9

            • Rozumiem, że będąc mieszkańcem Gdańska nie wolno wyjeżdżać samochodem do Gdyni?
              Winszuję zdolności rozumowania.

              • 17 17

        • To smutne masz życie

          że telepiesz się komunikacja publiczną

          • 8 21

    • Na jakis czas mozecie zapomniec o inwestycjach . Najwazniejsze jest teraz pozyskanie ciemnego ludu

      • 11 5

    • dokładnie. Droga Zielona to bardzo zła inwestycja. Ale mostu szkoda.

      • 47 17

  • Tunel pod Pachołkiem (6)

    to zła, droga i niepotrzebna inwestycja. Samo dodanie drugiej nitki jezdni na Spacerowej do Osowy bardzo potrzebne

    • 92 34

    • Tunel pod...

      Jeżeli ktoś nie widzi sensu... to ja też nie zabieram głosu w dyskusji.

      • 0 0

    • Taaaaa (3)

      masz rację,Opacką sie poszerzy likwidując trochę parku i cmentarza i będzie klawo.......

      • 17 6

      • Tak miało być ale zaprotestowały duchy tych co tam leżą na tym wystającym kawałku.

        • 0 0

      • Dokładnie tak można zrobić.

        • 0 5

      • a tunel zrobić

        albo estakade
        i będzie klawo...

        • 1 4

    • A jak minąć Oliwę. Nawet 6 padów w każdą stronę nic nie da

      • 10 2

  • Na nic nie da bo trzeba zbierać na 500zł... (11)

    • 253 37

    • 20mln na bezdzietnego ojczulka też trzeba wysupłać.. (3)

      • 37 7

      • (2)

        a skąd wiadomo, że bezdzietnego?

        • 17 2

        • (1)

          Może po urodzie?

          • 5 0

          • Gdyby tylko piękni się rozmnażali, to by nas połowy nie było :D

            • 0 0

    • chyba 500 zł na wódkę (1)

      • 29 7

      • i kieliszek chleba naszego powszedniego

        to wychodzi po jakieś 12,5 litra na dziecioroba. Jak będzie miał trójkę to 25l, przy czwórce 37,5l .... -Jak tu żyć panie prezesie ?? toż to wątroba nie wydoli .... a jakby kupować parkową .... już mnie gnaty łamią na samą myśl ....

        • 3 1

    • (1)

      i 20 mln dla Rydzyka. O przepraszam... już 27 mln

      • 19 3

      • 20+27=47mln lekką rączką... Ale jemu się przecież należy....

        • 4 2

    • (1)

      raczej na autostradę z litwy na południe, tylko po co ona Polsce ?

      • 9 1

      • Konkretniej dla Litwy.

        • 1 1

    • to idź do lekarza

      zazdrościsz impotencie?

      • 1 7

  • Trasa Zielona.

    Zadziwiające jest to, że posłanka Nowoczesnej popiera nonsensowny projekt PISu kiedy całe to ugrupowanie odrzuca go jako marnotrawienie pieniędzy. Już dje kase na 500+ w zamian za jakieś swoje dziwne i wręcz kontrowersyjne propozycje. Jej argumenty są nie do obrony. Niedoczyne recenzje, kosztorysy, skutki dla całego obszaru. Nic tam nie ma, za to oddziela morze od miasta. Gdzie, jak i kiedy. Bzdura na resorach

    • 0 0

  • spokojnie ludziska, pislamiści mają jeszcze niecałe 4 lata, a później śmietnik historii (4)

    mało kto po tych idiotach zapłacze, przekonacie się niebawem

    • 27 18

    • też tak uważam

      • 1 0

    • (2)

      Nie ma takiej opcji - wolę PISlam niż ISLAM :). Średnio inteligentna małpka to zrozumie - nie wymagam tego od POkemona :)

      • 7 15

      • (1)

        pisowskie małpki, to nawet połowy rozumu tych zwierzątek nie posiadają, bo inaczej by tych idiotów do koryta nie wybierali

        • 13 6

        • najwyrażniej Twoja definicja nie-małpki

          sprowadza się do podzielania Twoich poglądów politycznych. Ciekawa logika, myślę że na wiecu Komitetu Obrony Dotacji znalazłbyś posłuch i poważanie.

          • 4 9

  • (2)

    Brawo pis , tak kochaja po, tuska , kod, to niech im da!!!'
    mieliscie, tuska , wałęse i co wam dali ??? A teraz wara od pisu

    • 16 39

    • Uważaj,bo ci ten moher spadnie

      • 1 0

    • jaka ty tępa musisz być, to aż żal

      • 11 5

  • Buspasy są lepsze, tańsze i prostsze do zaprojektowania niż tunele. (3)

    Zamiast płakać nad rozlanym mlekiem pomyślmy co zrobić zamiast tunelu. A można duuuużo mniejszym kosztem zrobić naprawdę dużo dobrego.

    "Moje" pomysły zakładają po pierwsze:
    - wprowadzenie jednokierunkowych buspasów na oliwskich ulicach (Rybińskiego, Opacka, Grunwaldzka),
    - zmianę organizacji ruchu powyższych ulic na ulice jednokierunkowe,
    Po drugie:
    - nieznaczne poszerzenie ulicy Spacerowej tak by mógł na niej powstać buspas,
    Efekt:
    - w dół jechalibyśmy Spacerową, następnie Opacką i dalej Grunwaldzką, w górę Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski i od skrzyżowania pod Pachołkiem dwukierunkową Spacerową,
    - problem zakorkowania Oliwy i trasy Osowa-Oliwa jest rozwiązany. Komunikacja miejska porusza się sprawnie i szybko,
    - wspieranie komunikacji miejskiej.
    Problemy:
    - z racji na wąską szerokość ulicy Opackiej może być trudno ją poszerzyć nawet o te 1,5 metra. Wówczas konieczna jest budowa tzw. Nowej Opackiej, która także może być jednokierunkowa. To już jest do dalszej dyskusji.

    Pozdrawiam

    • 44 23

    • Zglosiles ten pomysl ? Moze warto ?

      • 0 1

    • (1)

      Na pierwszy rzut oka brzmi sensownie, ale czemu tak prostego rozwiązania nie wymyśliły żadne mądre głowy z urzędów...

      • 10 0

      • Bo

        tu trzeba kasę wydawać, aby znajomi królika się nachapali.

        • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane