• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd zapowiada budowę Drogi Czerwonej w Gdyni

Patryk Szczerba
1 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni. Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni.

Rząd przyjął projekt zmieniający ustawy o portach i przystaniach morskich, dostosowujący polskie prawo do prawa unijnego. Zakłada on m.in. budowę ze środków centralnych w ciągu ośmiu lat Drogi Czerwonej od obwodnicy do terminala portowego w Gdyni.



Czy Droga Czerwona powstanie w najbliższych latach?

Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych przedsiębiorstwa i miasta. Obecnie ruch jest poprowadzony będącą na utrzymaniu miasta Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Przez lata władze Gdyni przekonywały, że przestarzałą estakadą, gdzie ruch potęgują dodatkowo kierowcy zjeżdżający z północnych dzielnic oraz gmin ościennych, powinny zarządzać władze centralne - reprezentowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Bezskutecznie.

Droga Czerwona: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę



Alternatywą dla remontowanej Estakady Kwiatkowskiego mogłaby zostać planowana od lat Droga Czerwona, czyli bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie obwodnicy Trójmiasta. Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma być ekspresówką, która ma połączyć gdyński port z obwodnicą Trójmiasta i wiązać się z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z półwyspem.

Droga Czerwona w zapowiedziach



Tyle, że szumnie zapowiadane inwestycje nawet się nie rozpoczęły, a miesiącami trwały słowne przepychanki między władzami Gdyni i rządem. Dotyczyły tego, komu bardziej zależy na budowie drogi.

Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego. Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego.
Przełomem może okazać się ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich. Projekt przyjęty przez rząd dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Przewiduje m.in. możliwość przejęcia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od prezydentów miast zadań związanych z budową i utrzymaniem dróg prowadzących do portów, w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego do portów w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Rządzący przekonują, że zmiana ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu dostępu drogowego do portu w Gdyni, właśnie w postaci budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: dwujezdniowa od terminalu do ul. Morskiej



- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówił kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

- Dzięki zmianom w ustawie będzie możliwa budowa drogi do portu w Gdyni ze środków centralnych - komentuje Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Opozycja z dystansem



Z rezerwą do zapowiedzi rządzących podchodzi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej, przypominając, że jeszcze kilka dni temu rządzący wskazywali, że budowa Drogi Czerwonej to zadanie Gdyni.

- Na niedawnym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej przedstawiono pisemne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, w którym rząd przerzucił odpowiedzialność za brak budowy drogi na prezydenta Wojciecha Szczurka. Tymczasem po kilku dniach pojawiają się zapowiedzi, że jednak Droga Czerwona będzie budowana ze środków państwowych. Szkoda tylko, że przez kilka lat nic w tej sprawie nie zrobiono. Pamiętajmy, że mamy czas przedwyborczy i tę zapowiedź trzeba traktować z dystansem. Tym niemniej, gdyby rzeczywiście rząd zabrałby się za budowę, to byłaby bardzo dobra wiadomość - komentuje Aziewicz.

Władze Gdyni zadowolone



Zadowolenia z decyzji rządu nie ukrywają władze Gdyni.

- Rządową inicjatywę przejęcia odpowiedzialności za dostęp drogowy do portu morskiego w Gdyni przyjmujemy z dużym zadowoleniem. Wybudowanie Drogi Czerwonej jest ogromną szansą dla Gdyni. Obecność na miejskich ulicach tak intensywnych potoków samochodów ciężarowych o dużej ładowności, jakie obserwujemy dzisiaj, powoduje praktyczny paraliż miasta przez długie okresy czasu. Przeniesienie tych pojazdów na dedykowaną im drogę pozwoli osiągnąć stan elementarnej normalności, jakiej oczekują mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Włodarze Gdyni nie ukrywają, że liczą również, iż obwieszczone przez ministerstwo decyzje pozwolą też w dalszej perspektywie na zmianę statusu Trasy Kwiatkowskiego, która dziś jest uznawana za drogę powiatową.

- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port. Czyniliśmy starania o takie rozwiązanie od lat. Mamy nadzieję, iż władze rządowe rozwój infrastruktury takiej rangi rozpatrują również w kategoriach minimalizacji ryzyka eksploatacyjnego - kończy Łucyk.

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Droga czerwona

    PO zostawiła Polskę w ruinie w każdej dziedzinie zostawili bagno. Teraz chcą żeby PiS to bagno zlikwidował w ciągu roku i najlepiej oddał im władze. Gdyby PO przez 8 lat swoich rządów zrobiła cokolwiek w tej sprawie to budowa trasy czerwonej już by trwała. Wstyd panie Aziewicz to Pana wina

    • 1 0

  • Myślę że mieszkańcy bloku przy ulicy Śląskiej powinni dostać 10 tyś za metr aby mogli kupić sobie mieszkanie w centrum w zanian

    • 0 0

  • (2)

    Rząd od razu by wybudował a samorząd w Gdyni to nigdy. widać po dziurawych drogach jaką mamy władzę w Gdyni

    • 8 1

    • Urzędnik gdynski powiedział, że droga czerwona nie jest potrzebna mieszkancom.

      • 0 0

    • Trudno nawet się domyślać z kim zamieniłeś się na głowę.

      Chyba z tym, co to koniowi pod brzuchem wisi...

      • 0 0

  • Ciekawe ile pasów... (1)

    ... Przeznaczą dla autobusów...

    • 7 0

    • Wszystkie.

      • 0 0

  • W ciągu 8 lat... (10)

    To my tu na Oblużu na pieszo będziemy chodzić...do Gdyni
    Samochodów przybywa, mieszkańców za Szperkiem przybywa a drogi od lat te same...

    • 150 12

    • bo tak musi być

      Głosujcie dalej za Szczuroelitą

      • 0 0

    • Obłuże

      Przecież mamy lotnisko, będziemy latać do pracy

      • 0 0

    • Co szczurek zrobił dla północnych dzielnic?? (2)

      • 24 2

      • Remont, remont i remont estakady. (1)

        I połączył estakadę z obwodnicą.

        Mało Ci?

        • 8 10

        • I to byl

          Blad.

          • 0 2

    • Nie kupujcie aut. Proste. (2)

      • 11 2

      • he-he (1)

        Tego typu wzniosłe pomysły proponuję zacznij wprowadzać w życie od Siebie .

        • 5 8

        • Ja nie kupiłem.

          Czas teraz na szlachtę z nowoczesnych osiedli z Pogórza.

          • 7 1

    • Nie na ppieszo a pieszo. Język polski się kłania. (1)

      • 3 4

      • tylko się jąka na wybojach

        • 5 0

  • Teraz będzie łatwiej

    Nowy prezes w ZMPG Gdynia ds finansów, fachowiec! Pójdzie jak po maśle. Brawo min. Gróbarczyk!!!

    • 0 0

  • W przekop wpompują miliardy

    Nic tam się nie będzie działo obrót towarowy promil tego co tutaj a z portów nie ma normalnego wyjazdu. Teoretyczne państwo PiS.

    • 3 0

  • Zamiast już to budować to przekop będą robić.

    Ta droga powinna powstać za poprzedniej władzy a ta władzami tak samo ma gdzieś logikę.

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Droga czerwona 4 pasmowa w każdym kierunku (26)

    Sprawdzianem będzie czy zaprojektują drogę w standarcie z ubiegłej epoki czy na obecne czasy. Czyli dwupasmowe jezdnie w każdym kierunku po staremu czy po cztery pasy w każdym kierunku. Dlaczego cztery pasy w każdym kierunku? Dwa pasy tranzytowe dla tirów z portu oraz dwa pasy dla ruchu miejskiego. Dlaczego tak? Aby transport byl sprawny nawet przy kolizjach, malowaniu oznakowań, remontowaniu nawierzchni na danym pasie czy sąsiednich ulic podczas akcjach ratowniczych niezbędne są cztery pasy ruchu w każdym kierunku, tak powinno być na obecne czasy. Z uwagi na corocznie wzrastające ilości towarów wwożonych i wywożonych do iz portu Gdynia oraz wielkość i natężenie ruchu miejskiego droga do obwodnicy powinna być zaprojektowna jako czteropasmowa w każdym kierunku. Równolegle powinny być wybudowanie dla ciężarówek trzeci pas ruchu na obwodnicy trójmiasta w każdą stronę. Nie ma pieniędy ? Są z podatków jakie wpływają od portów i firm związanych z logistyką i obsługą portów.

    • 153 71

    • 4 pasy wkażdą stronę

      A jak masz zamiar ruch z 4 pasów takiej jezdni ekspresowej wpuścić w "chude gardło" obwodnicy trójmiasta - jezdni gdzie są tylko 2 pasy z każdej strony i zupełnie inne natężenie?

      • 0 1

    • Na drogach są pasy nie pasma, dlatego jezdnie są np. dwupasowe a nie dwupasmowe.

      • 0 0

    • (2)

      wymiarowanie drogi jest wynikiem obliczeń i symulacji a nie widzimisię byle kogo

      • 11 1

      • Problem w tym, że wymiaruje się do sytuacji bieżącej, bez refleksji perspektywicznej.

        I po króciutkim czasie okazuje się, że autostrada A2 stoi w korku.

        • 2 0

      • tez uwazam ze pisy nie potrafia tego profesjonalnie wyliczyc

        • 3 5

    • W Ameryce standardem są 5-6 pasów

      I co? Wszyscy i tak stoją.

      • 3 1

    • PiS budują Drogę Czerwoną!!! - Biiip Biiip turn up turn up ground ahed

      oj oj ... od dawna jesteście na poPiSowym czerwonym podejściu i na ścieżce

      • 5 2

    • Za to Gdynia (2)

      Za to Gdynia nie powinna udawać że jej to nie dotyczy tylko natychmiast powinna ze środków własnych rozpocząć prace projektowe inwestycji drogowej.
      Jakiej ????
      A no miejskiej drogi ekspresowej od połączenia trasy Czerwonej z trasą Via Maris do ul. Pułkownika Dąbka na Pogórzu górnym przez Pogórze dolne.
      Która to droga była by realną alternatywą dla Estakady Kwiatkowskiego jako alternatywny dojazd do północnych zaniedbanych komunikacyjnie dzielnic ( Pogórze, Obłuże i Oksywie.) z możliwością przedłużenia jej do lotniska w Kosakowie jeżeli takowe kiedyś na prawdę zacznie działać .

      • 5 3

      • oksymoron (1)

        to droga miejska czy ekspresowa? Nie żyjemy w latach 50. w USA

        • 10 1

        • nie da się

          • 1 0

    • Tak (3)

      40 od razu

      • 26 9

      • to bez znaczenia, to tylko obietnica, że za wiele wiele lat coś powstanie (2)

        patrz jak "budują" prom w Świnoujciu - nic nie zrobili, a miał być już wybudowany, a nie ma nawet kawałka! Po prostu wybory idą.

        • 7 0

        • no a szkoda bo by się droga przydała a nie tylko same "szklane domy"

          • 3 0

        • W Szczecinie...

          • 2 0

    • Osiem pasów?

      Proszę wybaczyć, ale nie ta skala i miasta i portu. Standard obwodnicy byłby wystarczający, tylko dlaczego ja już dzisiaj wiem, że to nie powstanie?

      • 5 1

    • (3)

      Ta, i koniecznie ścieżka rowerowa musi być.

      • 10 2

      • ale nad drogą czerwoną. taka ładna, przeszkolna estakada dla rowerów

        • 2 1

      • no jakby bez ściezki wybudowali to trochę wiocha by była :) (1)

        • 8 1

        • lepiej z pasem DR ewentualnie w każdym kierunku

          • 3 0

    • Bez Via Maris nie ma sensu budować Czerwonej (2)

      Bez Via Maris nie ma sensu budować Czerwonej

      • 2 13

      • via Maris to koncept dla "warszawki"

        Rozumieją że na plażę bez tego się nie da.
        Inne argumenty jak funkcjonowanie portu i miasta nie znajdą w tych kręgach zrozumienia.

        • 8 1

      • via maris jest bez sensu

        a droga do portu który ma sie rozbudowywać to interes narodowy

        • 12 4

    • Kłamstwo, obłuda, kiełbasa wyborcza!

      Po wyborach znowu nie będzie się dało.

      • 4 2

    • Tak, zróbmy z Gdyni drugie Detroit!

      • 5 5

    • Wszystko fajnie tylko, że...

      Oni z drogami dwupamowymi w jednym kierunku się pierdzielą latami a co dopiero z czterema. Po drugie potrzebne miejsce do tak ogromnej inwestycji a po trzecie
      pieniądze i to nie małe. Pomysł fajny ale nie na polskie realia.

      • 8 2

    • proponuje 10 pasów będzi jeszcze fajniej

      co to za brednie

      • 14 4

  • Za 8 lat rownie dobrze mogli obiecac autostrade na Marsa.. (9)

    • 123 27

    • Mars

      Na Marsa polecimy, kiedy obok :lotniska" powstanie kosmodrom

      • 0 0

    • Jak rydwanem wroci król Europy to sam to łopatą wybuduje! (5)

      • 12 13

      • Szydło dostał już jakieś stanowisko? Czy dalej beee po angielsku? (4)

        • 14 8

        • a co u Bieńkowskiej słychać? (1)

          czy pomogła jej językowa biegłość?

          • 1 1

          • zapytaj się Jej

            a nie pierdzisz tutaj

            • 2 1

        • Po angielsku ucży ją Kopacz. (1)

          • 3 2

          • Jedna drugiej warta! Dobrze że chociaż straszydło schowało tę swoją obleśną brochę.

            • 3 2

    • Już obiecali 500+ na krowę przed wyborami. (1)

      I na nich głosowali :))))))

      • 6 6

      • podobno krowy tez tez gremialnie glosowaly za ta obietnica, nawet wystosowaly list dziekczynny do balbiny

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane