• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd zapowiada budowę Drogi Czerwonej w Gdyni

Patryk Szczerba
1 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni. Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni.

Rząd przyjął projekt zmieniający ustawy o portach i przystaniach morskich, dostosowujący polskie prawo do prawa unijnego. Zakłada on m.in. budowę ze środków centralnych w ciągu ośmiu lat Drogi Czerwonej od obwodnicy do terminala portowego w Gdyni.



Czy Droga Czerwona powstanie w najbliższych latach?

Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych przedsiębiorstwa i miasta. Obecnie ruch jest poprowadzony będącą na utrzymaniu miasta Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Przez lata władze Gdyni przekonywały, że przestarzałą estakadą, gdzie ruch potęgują dodatkowo kierowcy zjeżdżający z północnych dzielnic oraz gmin ościennych, powinny zarządzać władze centralne - reprezentowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Bezskutecznie.

Droga Czerwona: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę



Alternatywą dla remontowanej Estakady Kwiatkowskiego mogłaby zostać planowana od lat Droga Czerwona, czyli bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie obwodnicy Trójmiasta. Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma być ekspresówką, która ma połączyć gdyński port z obwodnicą Trójmiasta i wiązać się z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z półwyspem.

Droga Czerwona w zapowiedziach



Tyle, że szumnie zapowiadane inwestycje nawet się nie rozpoczęły, a miesiącami trwały słowne przepychanki między władzami Gdyni i rządem. Dotyczyły tego, komu bardziej zależy na budowie drogi.

Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego. Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego.
Przełomem może okazać się ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich. Projekt przyjęty przez rząd dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Przewiduje m.in. możliwość przejęcia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od prezydentów miast zadań związanych z budową i utrzymaniem dróg prowadzących do portów, w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego do portów w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Rządzący przekonują, że zmiana ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu dostępu drogowego do portu w Gdyni, właśnie w postaci budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: dwujezdniowa od terminalu do ul. Morskiej



- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówił kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

- Dzięki zmianom w ustawie będzie możliwa budowa drogi do portu w Gdyni ze środków centralnych - komentuje Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Opozycja z dystansem



Z rezerwą do zapowiedzi rządzących podchodzi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej, przypominając, że jeszcze kilka dni temu rządzący wskazywali, że budowa Drogi Czerwonej to zadanie Gdyni.

- Na niedawnym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej przedstawiono pisemne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, w którym rząd przerzucił odpowiedzialność za brak budowy drogi na prezydenta Wojciecha Szczurka. Tymczasem po kilku dniach pojawiają się zapowiedzi, że jednak Droga Czerwona będzie budowana ze środków państwowych. Szkoda tylko, że przez kilka lat nic w tej sprawie nie zrobiono. Pamiętajmy, że mamy czas przedwyborczy i tę zapowiedź trzeba traktować z dystansem. Tym niemniej, gdyby rzeczywiście rząd zabrałby się za budowę, to byłaby bardzo dobra wiadomość - komentuje Aziewicz.

Władze Gdyni zadowolone



Zadowolenia z decyzji rządu nie ukrywają władze Gdyni.

- Rządową inicjatywę przejęcia odpowiedzialności za dostęp drogowy do portu morskiego w Gdyni przyjmujemy z dużym zadowoleniem. Wybudowanie Drogi Czerwonej jest ogromną szansą dla Gdyni. Obecność na miejskich ulicach tak intensywnych potoków samochodów ciężarowych o dużej ładowności, jakie obserwujemy dzisiaj, powoduje praktyczny paraliż miasta przez długie okresy czasu. Przeniesienie tych pojazdów na dedykowaną im drogę pozwoli osiągnąć stan elementarnej normalności, jakiej oczekują mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Włodarze Gdyni nie ukrywają, że liczą również, iż obwieszczone przez ministerstwo decyzje pozwolą też w dalszej perspektywie na zmianę statusu Trasy Kwiatkowskiego, która dziś jest uznawana za drogę powiatową.

- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port. Czyniliśmy starania o takie rozwiązanie od lat. Mamy nadzieję, iż władze rządowe rozwój infrastruktury takiej rangi rozpatrują również w kategoriach minimalizacji ryzyka eksploatacyjnego - kończy Łucyk.

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • za 8 lat w Chinach i Japonii testowana będzie teleportacja (1)

    • 19 5

    • U nas teleportacja już jest w codziennym użytku... Dajmy na to kopertę z 50 tys zł łapówki - Naczelnik wziął ją od biznesmena, a ta teleportowała się do księdza... chociaż tego do końca nie wiadomo, bo to zawodna technologia i być może koperta wylądowała w szufladzie prezesa... kto wie?

      • 2 0

  • przyjoł bo musiał

    • 3 5

  • Opinia wyróżniona

    Droga czerwona 4 pasmowa w każdym kierunku (26)

    Sprawdzianem będzie czy zaprojektują drogę w standarcie z ubiegłej epoki czy na obecne czasy. Czyli dwupasmowe jezdnie w każdym kierunku po staremu czy po cztery pasy w każdym kierunku. Dlaczego cztery pasy w każdym kierunku? Dwa pasy tranzytowe dla tirów z portu oraz dwa pasy dla ruchu miejskiego. Dlaczego tak? Aby transport byl sprawny nawet przy kolizjach, malowaniu oznakowań, remontowaniu nawierzchni na danym pasie czy sąsiednich ulic podczas akcjach ratowniczych niezbędne są cztery pasy ruchu w każdym kierunku, tak powinno być na obecne czasy. Z uwagi na corocznie wzrastające ilości towarów wwożonych i wywożonych do iz portu Gdynia oraz wielkość i natężenie ruchu miejskiego droga do obwodnicy powinna być zaprojektowna jako czteropasmowa w każdym kierunku. Równolegle powinny być wybudowanie dla ciężarówek trzeci pas ruchu na obwodnicy trójmiasta w każdą stronę. Nie ma pieniędy ? Są z podatków jakie wpływają od portów i firm związanych z logistyką i obsługą portów.

    • 153 71

    • Tak (3)

      40 od razu

      • 26 9

      • to bez znaczenia, to tylko obietnica, że za wiele wiele lat coś powstanie (2)

        patrz jak "budują" prom w Świnoujciu - nic nie zrobili, a miał być już wybudowany, a nie ma nawet kawałka! Po prostu wybory idą.

        • 7 0

        • W Szczecinie...

          • 2 0

        • no a szkoda bo by się droga przydała a nie tylko same "szklane domy"

          • 3 0

    • (3)

      Ta, i koniecznie ścieżka rowerowa musi być.

      • 10 2

      • no jakby bez ściezki wybudowali to trochę wiocha by była :) (1)

        • 8 1

        • lepiej z pasem DR ewentualnie w każdym kierunku

          • 3 0

      • ale nad drogą czerwoną. taka ładna, przeszkolna estakada dla rowerów

        • 2 1

    • Bez Via Maris nie ma sensu budować Czerwonej (2)

      Bez Via Maris nie ma sensu budować Czerwonej

      • 2 13

      • via maris jest bez sensu

        a droga do portu który ma sie rozbudowywać to interes narodowy

        • 12 4

      • via Maris to koncept dla "warszawki"

        Rozumieją że na plażę bez tego się nie da.
        Inne argumenty jak funkcjonowanie portu i miasta nie znajdą w tych kręgach zrozumienia.

        • 8 1

    • Za to Gdynia (2)

      Za to Gdynia nie powinna udawać że jej to nie dotyczy tylko natychmiast powinna ze środków własnych rozpocząć prace projektowe inwestycji drogowej.
      Jakiej ????
      A no miejskiej drogi ekspresowej od połączenia trasy Czerwonej z trasą Via Maris do ul. Pułkownika Dąbka na Pogórzu górnym przez Pogórze dolne.
      Która to droga była by realną alternatywą dla Estakady Kwiatkowskiego jako alternatywny dojazd do północnych zaniedbanych komunikacyjnie dzielnic ( Pogórze, Obłuże i Oksywie.) z możliwością przedłużenia jej do lotniska w Kosakowie jeżeli takowe kiedyś na prawdę zacznie działać .

      • 5 3

      • oksymoron (1)

        to droga miejska czy ekspresowa? Nie żyjemy w latach 50. w USA

        • 10 1

        • nie da się

          • 1 0

    • proponuje 10 pasów będzi jeszcze fajniej

      co to za brednie

      • 14 4

    • (2)

      wymiarowanie drogi jest wynikiem obliczeń i symulacji a nie widzimisię byle kogo

      • 11 1

      • tez uwazam ze pisy nie potrafia tego profesjonalnie wyliczyc

        • 3 5

      • Problem w tym, że wymiaruje się do sytuacji bieżącej, bez refleksji perspektywicznej.

        I po króciutkim czasie okazuje się, że autostrada A2 stoi w korku.

        • 2 0

    • Wszystko fajnie tylko, że...

      Oni z drogami dwupamowymi w jednym kierunku się pierdzielą latami a co dopiero z czterema. Po drugie potrzebne miejsce do tak ogromnej inwestycji a po trzecie
      pieniądze i to nie małe. Pomysł fajny ale nie na polskie realia.

      • 8 2

    • Tak, zróbmy z Gdyni drugie Detroit!

      • 5 5

    • Kłamstwo, obłuda, kiełbasa wyborcza!

      Po wyborach znowu nie będzie się dało.

      • 4 2

    • Osiem pasów?

      Proszę wybaczyć, ale nie ta skala i miasta i portu. Standard obwodnicy byłby wystarczający, tylko dlaczego ja już dzisiaj wiem, że to nie powstanie?

      • 5 1

    • PiS budują Drogę Czerwoną!!! - Biiip Biiip turn up turn up ground ahed

      oj oj ... od dawna jesteście na poPiSowym czerwonym podejściu i na ścieżce

      • 5 2

    • W Ameryce standardem są 5-6 pasów

      I co? Wszyscy i tak stoją.

      • 3 1

    • Na drogach są pasy nie pasma, dlatego jezdnie są np. dwupasowe a nie dwupasmowe.

      • 0 0

    • 4 pasy wkażdą stronę

      A jak masz zamiar ruch z 4 pasów takiej jezdni ekspresowej wpuścić w "chude gardło" obwodnicy trójmiasta - jezdni gdzie są tylko 2 pasy z każdej strony i zupełnie inne natężenie?

      • 0 1

  • Żeby tak jeszcze Drogę Zieloną obiecali (1)

    to byłbym spokojniejszy...

    • 13 3

    • Proponuję poszerzyć Drogę Mleczną

      • 5 3

  • Wybory idą? Farba staniała?

    • 14 7

  • Dobra wiadomość (4)

    Brawo PiS :))))

    • 23 24

    • Ale za co brawo? Za obietnice..? Najpierw może skończ bić brawo po poświęceniu stępki pod prom w Szczecinie... ha ha!!!

      • 5 2

    • Pobudka!

      Ale miałem piękny sen...

      • 4 0

    • powiedz lepiej ile do tej pory dróg wybudowali?

      port baranów marzenia , mierzeja cud, port gdańsk ? drogi - to janowo podlaskie hehe
      pis umie tylko dać kase rydzykowi i kociolowi - trzy duże działki w pomorskim w ostatnim miesiącu przekazał PIS - może księża zaczną budować drogi pół Polski już do nich należy

      • 3 2

    • ale to tylko wiadomość ,nic więcej naiwniaku

      • 0 0

  • Obowiązkowo Buspas wymalować ;)

    Taka Gdyńska tradycja Pana Sz....

    • 17 1

  • ja by tą drogę miał budować Szczurek to za 80 lat by jej nie wybudowali jeszcze

    • 19 2

  • Kolejna bajka rządowa trzeba było o 19 w czasie wieczorynki to zamiescic

    Przecież to nie powstanie patrząc na to co się dziś dzieje na A1 S5 S3 i całej reszcie dróg ważniejsze jest 500+i kasa a nie poprawa jakości dróg tym bardziej jeszcze w rejonie gdzie PIS jest traktowany jak śmieci

    • 13 12

  • nadejszedl czas

    tych co wiedzą jak zrobić..aby nic nie robić..
    zapewne inwestorzy portów polskich zaczekają...

    • 8 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane