• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd zapowiada budowę Drogi Czerwonej w Gdyni

Patryk Szczerba
1 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni. Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni.

Rząd przyjął projekt zmieniający ustawy o portach i przystaniach morskich, dostosowujący polskie prawo do prawa unijnego. Zakłada on m.in. budowę ze środków centralnych w ciągu ośmiu lat Drogi Czerwonej od obwodnicy do terminala portowego w Gdyni.



Czy Droga Czerwona powstanie w najbliższych latach?

Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych przedsiębiorstwa i miasta. Obecnie ruch jest poprowadzony będącą na utrzymaniu miasta Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Przez lata władze Gdyni przekonywały, że przestarzałą estakadą, gdzie ruch potęgują dodatkowo kierowcy zjeżdżający z północnych dzielnic oraz gmin ościennych, powinny zarządzać władze centralne - reprezentowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Bezskutecznie.

Droga Czerwona: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę



Alternatywą dla remontowanej Estakady Kwiatkowskiego mogłaby zostać planowana od lat Droga Czerwona, czyli bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie obwodnicy Trójmiasta. Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma być ekspresówką, która ma połączyć gdyński port z obwodnicą Trójmiasta i wiązać się z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z półwyspem.

Droga Czerwona w zapowiedziach



Tyle, że szumnie zapowiadane inwestycje nawet się nie rozpoczęły, a miesiącami trwały słowne przepychanki między władzami Gdyni i rządem. Dotyczyły tego, komu bardziej zależy na budowie drogi.

Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego. Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego.
Przełomem może okazać się ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich. Projekt przyjęty przez rząd dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Przewiduje m.in. możliwość przejęcia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od prezydentów miast zadań związanych z budową i utrzymaniem dróg prowadzących do portów, w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego do portów w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Rządzący przekonują, że zmiana ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu dostępu drogowego do portu w Gdyni, właśnie w postaci budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: dwujezdniowa od terminalu do ul. Morskiej



- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówił kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

- Dzięki zmianom w ustawie będzie możliwa budowa drogi do portu w Gdyni ze środków centralnych - komentuje Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Opozycja z dystansem



Z rezerwą do zapowiedzi rządzących podchodzi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej, przypominając, że jeszcze kilka dni temu rządzący wskazywali, że budowa Drogi Czerwonej to zadanie Gdyni.

- Na niedawnym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej przedstawiono pisemne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, w którym rząd przerzucił odpowiedzialność za brak budowy drogi na prezydenta Wojciecha Szczurka. Tymczasem po kilku dniach pojawiają się zapowiedzi, że jednak Droga Czerwona będzie budowana ze środków państwowych. Szkoda tylko, że przez kilka lat nic w tej sprawie nie zrobiono. Pamiętajmy, że mamy czas przedwyborczy i tę zapowiedź trzeba traktować z dystansem. Tym niemniej, gdyby rzeczywiście rząd zabrałby się za budowę, to byłaby bardzo dobra wiadomość - komentuje Aziewicz.

Władze Gdyni zadowolone



Zadowolenia z decyzji rządu nie ukrywają władze Gdyni.

- Rządową inicjatywę przejęcia odpowiedzialności za dostęp drogowy do portu morskiego w Gdyni przyjmujemy z dużym zadowoleniem. Wybudowanie Drogi Czerwonej jest ogromną szansą dla Gdyni. Obecność na miejskich ulicach tak intensywnych potoków samochodów ciężarowych o dużej ładowności, jakie obserwujemy dzisiaj, powoduje praktyczny paraliż miasta przez długie okresy czasu. Przeniesienie tych pojazdów na dedykowaną im drogę pozwoli osiągnąć stan elementarnej normalności, jakiej oczekują mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Włodarze Gdyni nie ukrywają, że liczą również, iż obwieszczone przez ministerstwo decyzje pozwolą też w dalszej perspektywie na zmianę statusu Trasy Kwiatkowskiego, która dziś jest uznawana za drogę powiatową.

- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port. Czyniliśmy starania o takie rozwiązanie od lat. Mamy nadzieję, iż władze rządowe rozwój infrastruktury takiej rangi rozpatrują również w kategoriach minimalizacji ryzyka eksploatacyjnego - kończy Łucyk.

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • Bez oderwania PO od koryta powstawałyby ciągle tylko dojazdy do portu w Gdansku (20)

    Gdynia i jej port nadal byłaby sekowana.

    • 90 129

    • Powiedział pisior co wiedział... (15)

      Taki dzisiaj przekaż z ciemnogrodzkiej?

      • 24 25

      • Idź pod tęczę, wyluzuj się. (14)

        • 26 21

        • Obejrzałem TVPiS (13)

          Pełen luz

          • 14 14

          • Masz tvenik, cała prawda całą dobę, mało? Jest jeszcze szechter i wyborcza. (12)

            • 21 19

            • Mało lajzo, bo to wszystko są prywatne media (7)

              a bezczelne pisiory nawalają ordynarną propagandą goebbelsowską z TVPiS za moje podatki. Chcecie hucpy pajace? To ją sobie róbcie ale za wasz prywatny w całości nakradziony hajs!

              • 22 26

              • Przypomnij sobie jak tvp wyglądało 4 lata temu z lisem kraska i tadla (2)

                Wszyscy na kontraktach gwiazdorskich.

                • 22 17

              • 4 lata temu w TVP było pełno pisiorów

                Chciałbym przypomnieć ciemnemu ludowi, że to m.in. dzięki ówczesnej TVP i innym wolnym mediom upadł rząd PO-PLS, gdyz wszystkie afery były rozdmuchiwane do granic absurdu.
                Dziś tylko ciemnota ogląda TVPiS, bo tego cuda nie da się po prostu oglądać.
                Chciałbym też zwrócić uwagę, że to nie na TVN czy inne stacje, ale właśnie na TVPiS sa ciągłe skargi do KRRiT na nierzetelność informacji, zwykłe kłamstwa i ordynarne odzywki tzw. ekspertów.
                Niech ktoś mi wymieni chociażby jeden przykład takiego przekazu po stronie TVN czy Polsatu???

                • 2 5

              • za to teraz tylko pisory

                teraz tylko pisory na takich kontraktach

                • 15 12

              • (1)

                Podaj jeden przykład kłamstwa zaprezentowanego przez redaktora (nie przez gosci z POKO)

                • 6 9

              • po co? każdy jeden.

                • 3 2

              • prywatne? (1)

                to uważasz, że kasa z nieba im spada?
                Ktoś płaci, ktoś wymaga...

                • 8 3

              • no sponsor płaci, udziały kupił

                • 4 1

            • Jak to było ?? (1)

              Wstajesz i łżesz...dodaj do tego wybiórczo-wybroczną i masz obraz skundlenia

              • 5 9

              • fakt, pisiory szybko się uczą

                dawno prześcignęli mistrzów kłamstwa.
                Goebbels mógłby się od nich wiele nauczyć.

                • 5 2

            • A ja kupiłem już krowę. Miało być 500+ !! Obiecał mój PIS !! (1)

              • 12 10

              • Frajer! Za krowę dają 300 a za świnię 100

                500 za krowę, co za wymagania!

                • 8 6

    • Szczurek jest przecież z PO, był 4 czerwca w Gdańsku (3)

      W wyborach dostał poparcie PO, teraz otrzymał od nich absolutorium

      • 18 19

      • Szczurek był doradcą Lecha Kaczyńskiego do spraw samorządności. (2)

        3 czerwca w Gdańsku był Morawiecki - wygwizdany. No i co z tego wynika?

        • 21 12

        • i jeszcze to chamskie zachowanie wobec gospodarza miasta

          • 4 4

        • Wygwizdany chyba przez twoich kolegów ze srebrzyska

          • 18 23

  • Co jeszcze można objecać? (2)

    Takie wieści powinny ukazać się w dniu 1 kwietnia. Niech Horała obieca, że jak ta inwestycja nie powstanie to zrezygnuje z działalności politycznej. Obiecywać przed wyborami można dużo, nawet że w Gdyni powstanie kosmodrom.

    • 17 5

    • wszystko

      Mamy szczurodrom.

      • 0 0

    • Nieprawda! Kosmodrom jarozbaw obiecał Podkarpaciu!

      • 1 0

  • To bez sensu (1)

    Zamiast wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową Korki przesunä się do Chyloni! !!

    • 6 8

    • ALe nie wszystkie TIR-y jada do warszawy czy dalej , bo tu tylko jest sens TIRY na kolei. reszta tirowców pojedzie drogami

      • 0 0

  • (2)

    Brawa dla Prezesa. Dziekujemy!

    • 9 9

    • Odjazd na taczce .

      Tak , prezesowi juz dziekujemy .

      • 0 0

    • tak jest, papier wszystko przyjmie!

      • 1 0

  • Czego to rząd nie zapowiadał. Wyższa kwota wolna od podatku, brak nowych podatków. Wszystko miało być i jest odwrotnie.

    • 3 6

  • Ha... (8)

    ...ha. Nikt ci nie da tyle, co PiSior obieca.

    • 86 46

    • (1)

      sprawdź co PO*rańcy przez 8 lat zrobili w tym temacie.

      • 1 4

      • Autostradę A1...

        Obwodnicę południową trójmiasta , Drogę WZ, to tylko parę przykładów. A teraz podaj co zrobił PIS???

        • 3 1

    • 100+ na świniaka. (2)

      To pokazuje poziom wyborców pis.

      • 11 10

      • Wolisz chińskiego schabowego? Proszę bardzo. (1)

        Mnie polski bardziej smakuje.

        • 4 5

        • szczegolnie pompowany woda antybiotykami

          • 3 1

    • Nietrafne

      Życie pokazuje kompletną nietrafność tej uwagi.

      • 5 1

    • Właśnie miała być via maris i opat gdzie chorała i śniadek wbijali łopaty

      Widac jak pis to zakłamana partia

      • 5 4

    • ... przez 8 ostatnich lat Polcy i Polaki...

      • 12 4

  • Przedwyborcze ecie - pecie (4)

    Sam Gowin przyznał w Radiu Gdańsk, że teraz czas na miasta. Prowincję już mają, więc przed najbliższymi wyborami będą prezenty dla miast. Oczywiście żadnej drogi nie sfinansują i nie wybudują. Równie dobrze mogą obiecywać powstanie Województwa Gdyńskiego. Horała śpiewał już tę piosenkę przed wyborami samorządowymi. A szła ona mniej więcej tak: jeśli wygram, Gdynia dostanie z budżetu tyle, ile przy tych władzach nie dostałaby przez najbliższe 50 lat. Po kolejnych przegranych wyborach w Trójmieście, wszystkie możliwe środki zostaną przesunięte na strategiczne inwestycje na Podkarpaciu, gdzie mieszkają najprawdziwsi Polacy.

    • 13 11

    • a co Gdynia "ugrała" przy zachłannym sąsiedzie? (2)

      Nawet PKM jest kulawe, choć dzięki staraniom Marszałka i Gdyni ona powstała.

      • 2 0

      • PKM powstała pomimo Gdyni (1)

        Nikt tu nie był nią szczególnie zainteresowany. Z wielkim trudem powstały dwie stacyjki.

        • 1 3

        • mylisz się - odwrotnie

          Gdyby zrealizowano plany Gdańska, do lotniska jeżdziłbyś tramwajem.
          I nie było łatwo zmienić to stanowisko. Nośnym pomysłem, który pasował do ówczesnych starań wobec Unii, był interconnect między lotniskami. A ten pasował w wersji kolejowej. A potem "panowie" pokłócili sie o to, kto i na czym zarobi... Przypomnij sobie hasła "Norda" i "Związek Południowy". W niesmacznych okolicznościach uwalono gdyńskie lotnisko a Gdynia straciła motywację do dalszych działań.
          Bo problemy mieszkańców to w obu aglomeracjach mają niewielkie znaczenie...

          • 3 1

    • Czas na bajerowanie miast.

      Tylko elektorat jakiś oporny, bo nie łyka prostackich głupot.

      • 3 1

  • Dobre plany.

    Dobre plany , władze chociaż raz mają na celu zmniejszyć korki. Bo to jest żenada, bloków i apartamentów coraz więcej a ulice dosłownie 3 takie większe. Plus jeszcze ci z Rumii , plus jescze ci z Kosakowa. Wszyscy jeżdżą tą estakadą i tych czerwonych kosynierów . Aleee mam problemm.
    Zabetonują jedyny skrawek zieleni w Gdyni. Akurat ten miedzy ul. Hutnicza a tym lasem. Jedyny nieskazony trawnik zostanie zabetonowany . Lecz dla mieszkańców lepiej.

    • 2 2

  • Drogi w Gdyni

    Gdynia to igrzyska, igrzyska, igrzyska, igrzyska, igrzyska, igrzyska, igrzyska, a drogi najgorsze w całej Europie.

    • 12 0

  • Bedzie jak z Chwarznieńską

    Za osiem lat powiedza,ze zle zaprojektowali bo sie ruch zwiekszyl i rozpoczynaja procedure od nowa! Ha,ha,ha

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane