• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe miliardy na tory w trójmiejskich portach

ms
15 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł.


Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł.

Dodatkowe 1,8 mld z budżetu i 2,5 mld z kredytu ma dołożyć rząd kolejarzom z PKP PLK, m.in. na realizację kluczowych inwestycji w portach Gdyni i Gdańska. Tydzień temu pisaliśmy, że wykonawcy chcą za prace w obu portach 1,5 mld więcej, niż wynikało to z kosztorysów.



Przypomnijmy:

  1. 1. Torowiska w trójmiejskich portach są w złym stanie i wymagają pilnego remontu oraz rozbudowy, by pociągi sprawniej i szybciej obsługiwały rosnące przeładunki w Gdańsku i Gdyni.
  2. 2. Kolejarze z PKP PLK rozpisali trzy przetargi na prace przy torowiskach w Gdyni oraz po dwóch stronach Martwej Wisły w Gdańsku. Ich wartość oszacowali na ok. 1,8 mld zł./li>
  3. 3. Gdy otworzono koperty z ofertami okazało się, że najniższe z nich opiewają łącznie na 3,4 mld zł.


  • Plan przebudowy linii kolejowych w Porcie Gdynia
  • Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku
Na początku grudnia napisaliśmy, że to oznacza, iż kolejarze prawdopodobnie anulują przetargi i ogłoszą nowe. Pytanie tylko, skąd wezmą pieniądze, by sprostać oczekiwaniom finansowym firm, które je wygrają.

Odpowiedź przyszła szybciej, niż można się było spodziewać. Jak informuje portal rynekinfrastruktury.pl, rząd dołoży 1,8 mld zł do Krajowego Programu Kolejowego. Środki te pochodzić będą z budżetu państwa i przekazane zostaną spółce PKP PLK w drodze wykupu akcji spółki od PKP przez Ministra Infrastruktury.

Czy publiczne inwestycje w infrastrukturę są dobrze planowane?

Wartość programu zwiększona zostanie również o 2,5 mld zł, które pochodzić będą z dodatkowego kredytu EBI.

- Spółka PKP PLK SA uzyskała wstępną zgodę w postaci listu intencyjnego na dodatkowe zaangażowanie środków pochodzących z kredytu EBI - napisano w projekcie.
Ponadto wartość KPK zostanie również zwiększona o drobną - w porównaniu - kwotę około 50 mln zł ze środków Funduszu Kolejowego, z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

Oczywiście te środki nie zostaną wydane wyłącznie w portach Trójmiasta. Tym bardziej, że - jak powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel - do wykonania inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego brakuje od 10 do 12 mld zł.

Podbramkowa sytuacja w portach Trójmiasta



Kolejarze mają jednak świadomość, że opóźnienie portowych przetargów jest niepokojące, bowiem inwestycje te powinny się zakończyć już w 2020 roku - tak zakłada mechanizm CEF (II nabór), z którego mają być dotowane. Jak jednak informował portal rynekinfrastruktury.pl, PKP PLK wciąż ma szansę uratować środki, ponieważ jest wstępna zgoda Komisji Europejskiej na wydłużenie realizacji projektów portowych z końca 2020 do końca 2022 roku.

Port w Gdańsku modernizuje infrastrukturę także na własną rękę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu
Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).
ms

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Droga Czerwona w Gdyni (1)

    Zamiast torów w pierwszej kolejności powinni zrobić Drogę Czerwoną pomiędzy Obwodnicą a Terminalem kontenerowy (Estakada Kwiatkowskiego) w Gdyni!

    • 6 1

    • Zrobisz nową drogę to przybędzie aut.

      Tak to niestety działa. Lepiej inwestować w kolej i na nią przenosić ładunki. Infrastruktura kolejowa już jest, trzeba ją tylko zmodernizować.

      • 2 3

  • Aby było jak węgiel z RPA i Australii

    wozić do elektrowni.
    Bo polskiego mamy na 200 lat ale 20 kilometrów pod ziemią:)

    • 3 3

  • Rząd nigdy nie miał

    • 3 0

  • No ale po co ?

    " Po co wydawać tyle pieniędzy na inwestycje w porty polskie skoro mamy terminale w Niemczech?" Brawa dla rządu.

    • 7 4

  • Miedzytorze w Gdyni

    Po co takie rozbudowane tory w Porcie w Gdyni??
    Tą jedną wiązkę najbliżej środmieścia można by zlikwidować albo przysunąć do reszty torów bardziej na północ...Wtedy uwolniłby się jeszcze teren na rozbudowę Sródmieścia.

    • 1 5

  • Jak to tak?

    Przecież PiS gnębi Pomorze...

    • 5 2

  • Tyle było o Jankowskim, a portale wzbraniają się o opisaniu afery

    Euroweek. Widocznie godzi w lewackie ideały.

    • 4 6

  • Rozbudowa na Elbląg (1)

    A gdzie jest realizacja połączenia z gdanska do Elbląga i dalej do warszawy?

    • 3 2

    • Przecież jest.

      Więc o co chodzi?

      • 2 2

  • (1)

    Czemu państwo ma dokładać z kieszeni podatnikow , czy portow nie stać zeby zapłacić z własnej kasy czy za chwile okarze się że są nie rentowne ? Ciekawe ile ich udziałowcy typu Paweł Adamowicz pakują kasy do własnych kieszeni ?

    • 6 3

    • "Czemu państwo ma dokładać z kieszeni podatnikow , czy portow nie stać zeby zapłacić z własnej kasy"

      Co za mondzioł. A czemu port ma finansować modernizację infrastruktury poza obszarem portu, której w dodatku nie jest właścicielem, bo ta należy do pkp plk?

      • 2 3

  • Zdjęcie ul.Polskiej

    Mogliście aktualne dać, a nie sprzed dwóch lat.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane