- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 2 Dwóch 29-latków z narkotykami (47 opinii)
- 3 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (161 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (232 opinie)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (308 opinii)
Rządowe miliardy na tory w trójmiejskich portach
Dodatkowe 1,8 mld z budżetu i 2,5 mld z kredytu ma dołożyć rząd kolejarzom z PKP PLK, m.in. na realizację kluczowych inwestycji w portach Gdyni i Gdańska. Tydzień temu pisaliśmy, że wykonawcy chcą za prace w obu portach 1,5 mld więcej, niż wynikało to z kosztorysów.
Przypomnijmy:
- 1. Torowiska w trójmiejskich portach są w złym stanie i wymagają pilnego remontu oraz rozbudowy, by pociągi sprawniej i szybciej obsługiwały rosnące przeładunki w Gdańsku i Gdyni.
- 2. Kolejarze z PKP PLK rozpisali trzy przetargi na prace przy torowiskach w Gdyni oraz po dwóch stronach Martwej Wisły w Gdańsku. Ich wartość oszacowali na ok. 1,8 mld zł./li>
- 3. Gdy otworzono koperty z ofertami okazało się, że najniższe z nich opiewają łącznie na 3,4 mld zł.
Na początku grudnia napisaliśmy, że to oznacza, iż kolejarze prawdopodobnie anulują przetargi i ogłoszą nowe. Pytanie tylko, skąd wezmą pieniądze, by sprostać oczekiwaniom finansowym firm, które je wygrają.
Odpowiedź przyszła szybciej, niż można się było spodziewać. Jak informuje portal rynekinfrastruktury.pl, rząd dołoży 1,8 mld zł do Krajowego Programu Kolejowego. Środki te pochodzić będą z budżetu państwa i przekazane zostaną spółce PKP PLK w drodze wykupu akcji spółki od PKP przez Ministra Infrastruktury.
- Spółka PKP PLK SA uzyskała wstępną zgodę w postaci listu intencyjnego na dodatkowe zaangażowanie środków pochodzących z kredytu EBI - napisano w projekcie.
Ponadto wartość KPK zostanie również zwiększona o drobną - w porównaniu - kwotę około 50 mln zł ze środków Funduszu Kolejowego, z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.
Oczywiście te środki nie zostaną wydane wyłącznie w portach Trójmiasta. Tym bardziej, że - jak powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel - do wykonania inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego brakuje od 10 do 12 mld zł.
Podbramkowa sytuacja w portach Trójmiasta
Kolejarze mają jednak świadomość, że opóźnienie portowych przetargów jest niepokojące, bowiem inwestycje te powinny się zakończyć już w 2020 roku - tak zakłada mechanizm CEF (II nabór), z którego mają być dotowane. Jak jednak informował portal rynekinfrastruktury.pl, PKP PLK wciąż ma szansę uratować środki, ponieważ jest wstępna zgoda Komisji Europejskiej na wydłużenie realizacji projektów portowych z końca 2020 do końca 2022 roku.
Port w Gdańsku modernizuje infrastrukturę także na własną rękę
Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.
Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.
Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).
Miejsca
Opinie (151) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-16 16:18
a wiadukt/tunel z Hutniczą w zakresie tej kasy?
Może przygotowanie do gdyńskiego odcinka PKM na Oksywie i dalej?
To się wiąże. Czy miasto wykorzysta modernizację Gdynia-Port?- 5 0
-
2018-12-16 18:09
Świadomy
Przepraszam za prawdę, ale ilu k*tasów się dorobi na tych projektach na boku,
- 5 2
-
2018-12-16 21:37
A kiedy (2)
rządzący zabiorą się za realizację potrzebnego, nowego odcinka linii kolejowej, który ułatwiłby znacząco transporty towarowe linią Śląsk - Gdynia. Odcinek ten, przez ekonomistów transportowców planowany krótko po zakończeniu II wojny światowej, miałby odgałęzić się od linii Kościerzyna - Gdynia mniej więcej w okolicy Skorzewa i prowadzić do Luzina i tam włączyć się do linii Lębork - Gdynia. W ten sposób ciężkie pociągi towarowe omijałyby zarówno przeciążony szlak z Tczewa do Trójmiasta jak i bardzo silnie nachylony odcinek Osowa - Gdynia, a poza tym pociągi wjeżdżałyby do portu wprost bez konieczności przestawiania lokomotywy jak to jest obecnie.
- 4 0
-
2018-12-16 23:21
dobry pomysł...
moze warto to przypomnieć to w kontekście planowanej modernizacji linii 201. Mniej więcej zbliżone do przebiegu Trasy Kaszubskiej. Ale teren tam też nie łatwy,
Tylko że PKM może być niepocieszone, bo liczy na elektryfikację przy okazji... ;)- 2 0
-
2018-12-16 23:29
palcem po mapie
Wystarczyłoby trochę torów ze Skorzewa do Sierakowic. A potem do Lęborka przez Linię resztki torów są... To może mieć sens...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.