• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe 'tak' dla budowy połowy Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
19 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022. Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022.

W ciągu pięciu lat powstaną dwa z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej, o długości 42 km. Około roku 2022 połączą Gdynię z Bożympolem na drodze krajowej S6.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa połowy Trasy Kaszubskiej ma sens?

Ministerialni urzędnicy ogłosili decyzję o finansowaniu budowy dwóch spośród czterech odcinków ekspresówki z Trójmiasta do Lęborka w starostwie powiatowym w Wejherowie.

To oznacza, że na Trasę Kaszubską wjedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni i dojedziemy nią do miejscowości Bożepole, gdzie ekspresówka włączy się w istniejącą drogę krajową nr 6. Łącznie powstanie ok. 42 km trasy. Do Lęborka zabraknie 32 km.

- Poleciłem uruchomienie drugiego etapu dla dwóch z czterech zadań. Inwestycja odciąży istniejącą drogę krajową w tzw. małym trójmieście kaszubskim - mówił w piątek rano Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Dlaczego minister mówił o drugim etapie? Ponieważ od sierpnia 2016 r. trwa już przetarg na budowę wspomnianych dwóch odcinków (zadanie III i IV). W pierwszym etapie wybrano firmy, do których jeszcze w piątek (19 maja) wysłane zostaną zaproszenia do złożenia konkretnych ofert. To oznacza, że wykonawców 42 km nowej trasy możemy poznać jesienią tego roku.

Przypomnijmy, że inwestycja ma być realizowana w systemie "projektuj i buduj". Oznacza to, że około roku potrwają prace w biurach projektowych, natomiast pierwsze maszyny budowlane pojawią się na placu budowy jesienią 2018 r. To z kolei oznacza, że droga powinna być gotowa ok. 2022 r.

Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy. Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy.
Co z pozostałymi odcinkami ekspresówki do Lęborka?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad unieważni teraz przetargi na zadanie I i II. By jednak dociągnąć ekspresówkę do miejscowości Bożepole, zostanie ogłoszony dodatkowy przetarg w trybie "projektuj i buduj" na 10-kilometrowy fragment ekspresówki od miejscowości Luzino do Bożegopola.

Ministerialni urzędnicy przekonują, że nie przekreślają szans na budowę pozostałych odcinków trasy z Bożegopola do Słupska.

- Teraz nie mamy pieniędzy w budżecie, by móc wybudować całą Trasę Kaszubską. Pozostaje jednak ona w naszych planach - mówi minister Szmyt.
Rząd bez zmian: mamy w planach Via Maris

Od kilku miesięcy można usłyszeć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ma nowy pomysł na pomorskie drogi ekspresowe. Chodzi o nowy projekt - drogę pn. Via Maris, która ma przebiegać po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma za to skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Pomijając fakt, że wzorem dotychczasowych inwestycji (Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna), opracowanie dokumentacji dla Via Maris może urzędnikom zająć znowu 10 lat, wydaje się, że koncepcja Via Maris powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina.

Ministerialni urzędnicy są jednak zainteresowani jej budową.

- Gdański oddział GDDKiA prowadzi zaawansowane rozmowy dotyczące warunków technicznych tej trasy z władzami Gdyni. Trwają też rozmowy nad zakresem finansowania jej budowy - podkreśla Szmit.
Okrojona Trasa Kaszubska

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce - unieważniony

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork - unieważniony

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstać mają tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga miałaby się łączyć z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem na tym odcinku ma być półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Opinie (250) 8 zablokowanych

  • Komu ma służyć ta trasa (9)

    połączenie z obwodnicą na Kacku??? a gdzie od strony Gdańska, Łodzi czy Warszawy

    • 11 15

    • (1)

      Odpowiedź: kierowcom jadącym w kierunku Słupska żeby ominąć zakorkowaną Rumię i Redę.

      • 13 2

      • Ale obwodnica od autostrady do Kacka będzie totalnie zatkana.

        • 4 1

    • (2)

      Tam właśnie ma być Metropolitalna którą to właśnie PiS zablokował

      • 7 4

      • chyba nie PIS tylko 2 gminy i 2 osoby prywatne... jak się nie mylę.

        • 10 2

      • Brąbała nie jest z pisu lemingu.

        To brąbały zaskarżyły OM..

        • 2 1

    • o rany! masz rację! Tobie to nie będzie służyło! nie zauważyliśmy, przepraszamy. Odwołujemy budowę! koniec! już się nie musisz martwić :)

      • 6 0

    • pierwotnie miała łączyć się na wysokości Owczarni w GD (2)

      ale mieszkańcy Osowej skutecznie zaprotestowali..

      • 13 0

      • (1)

        Dobrze się stało, wiesz co by się działo na spacerowej ? Póki nie ma dwóch pasów i tunelu nie ma warunków na to by włączyć tam taki ruch

        • 5 2

        • To się przekonasz, jak będzie ciężko przejechać przez Osowę.

          Oba dojazdy z obwodnicy do Chwaszczyna, to będzie tragedia.

          • 5 1

  • I ten pis taki zly ??? (7)

    ;)

    • 17 36

    • (3)

      he he he
      Właśnie: pińcset dajo, drogi budujo
      he he
      "rzyć*" nie umierać

      * sprawdź w słowniku znaczenie

      • 13 1

      • popracuj nad ortografią (2)

        • 0 4

        • Koleżanko/kolego od ortografii (1)

          Popracuj nad..zrozumieniem*

          * sprawdż w słowniku znaczenie

          • 3 0

          • W słowniku może brakować, ale można zapytać hanysa.

            • 0 0

    • a coś już zbudował ten PiS ?

      na razie sobie samoloty-salonki kupili za 3,5 miliarda, żeby Duda na narty mógł latać, a pani premier na kolację do domu.

      • 18 2

    • Ciekawe ile Pis z Macierewiczem przelali pieniędzy za karakale ojcu z Torunia .

      • 11 1

    • Dobry? Bo zamiast mięsa rzucił ochłap? Tobie to wystarcza, innym Polakom nie.

      • 9 0

  • (4)

    Zad. I i II nie będzie na razie budowane ale dlaczego biegnie takimi zakolami? To już nie można prościej budować albo najlepiej w śladzie istniejącej szóstki?

    • 3 8

    • (1)

      Trochę szkoda burzyć domy i wykupywać działki budowlane za dużą kasę. Lepiej wykupić tereny rolnicze, bo to taniej.

      • 8 0

      • Może coś w tym jest

        • 4 0

    • (1)

      oj cywile cywile....
      widać, że nie czytacie "poradnika taktycznego" wyd.x 1974r KWWoj. strona 25 "do pojazdu mechanicznego jadącego zakosami trudniej trafić pociskiem balistycznym "

      • 9 0

      • ale tomahawk nie będzie miał problemu

        • 3 0

  • (1)

    Ale zbudują lewy czy prawy pas?
    :]

    • 15 3

    • na razie środkowy. i nie pas tylko palec. Ale jak to mówią "nie od razu Kraków zbudowano"

      • 10 0

  • (2)

    Budowqc od razu w calosci. Takie budowanie po kawalku tylko przesunie korki w inne miejsce

    • 12 2

    • lepszy rydz niż nic

      Już się bałem, że całą unieważnią; niech robią choć tyle, to już krok do przodu. I dokąd te korki się przesuną? Do Bożegopola? Nie wszyscy jadą 6-tką z Trójmiasta do Lęborka, Słupska czy jeszcze dalej. Po drodze też będą węzły, które lokalny ruch będą odbierać. Największy ruch jest najbliżej aglomeracji (każdej), a im dalej tym luźniej. I stąd należy zaczynać budowę, a nie od szczątkowych odcinków w szczerym polu, ze śmiesznym SDR, jak to bywało w przypadku wielu dróg w tym kraju. Nie narzekać!

      • 5 1

    • Jakie korki debilu?Chodzi przeciez o zmniejszenie ruchu w Rumii Redzue i Wejherowie a nie o korki baranie

      • 0 0

  • Co z OM??? (1)

    Co z Obwodnicą Metropolitarną?? Bo "stara" obwodnica pęka w szwach!!!!!

    • 20 2

    • Pytaj Brąbały z kolbud albo sędziego kiedy uwali ten protest.

      • 3 1

  • Tolko

    Nie można nie dokończyć Obwodnicy Metropolitalnej, która odciąży Obwodnicę Trójmiejską. Samochody jadące tranzytem będą miały o wiele bardziej komfortowe warunki przejazdu przez zatłoczone Trójmiasto. Nie wiem, czemu nikt tego nie chce pojąć w Warszawie, ale i nie potrafię zrozumieć posłów zarówno PIS, jak i PO, których tak wielu w naszym regionie, że nie potrafią odpowiednio zarekomendować tej inwestycji. Widać, jak ci posłowie dbają o wyborców ze swoich okręgów.

    • 13 1

  • A ja czekam na ekrany (5)

    A raczej ich poprawkę. Ekrany dźwiękowe na wysokości Wielkiego Kacka zbudowano tak, że widać zza nich dachy przejeżdżających huczącychjciężarówek- znaczy są za niskie. Co gorsza budowę zakończono dokładnie w miekscu gdzie kończy się zieleń a zaczynają zabudowania mieszkalne. Tragedia! Jest głośniej niż było. Idzie lato i znów nie będzie można otworzyć w nocy okna, bo tiry wjadą do pokoju.

    • 5 6

    • (2)

      Takie uroki mieszkania na tanim osiedlu.

      • 5 2

      • (1)

        nie mieszkam na tanim osiedlu i nie mieszkam blisko obwodnicy. Dlatego ten hałas tak mnie wkurza. Obwodnica oczywiście była tu odkąd pamiętam, ale 10 lat temu ruch był zdecydowanie mniejszy. Teraz po obwodnicy nie tylko jeździ dużo więcej aut, ale zbudowano ekrany, które zamiast chronić przed hałasem, wzmagają go i czynią jeszcze bardziej dotkliwym.
        c.b.d.o.

        • 1 1

        • Obwodnica nie jest od wczoraj

          Trzeba było kupić gdzieś indziej.
          Tylko nie pisz, że myślałeś że ruch na obwodnicy będzie malał :->

          • 0 1

    • jak kupowałeś to obwodnicy tam nie było?

      • 2 2

    • Z akustyki masz 2

      • 0 0

  • Czyli co? Jak po robocie w Słupsku wskoczę w swoją Skodę i ruszę na zakupy do Forum Radunia

    Będę w Gdańsku szybciej ??

    Przez Chwaszczyno mam latać ?
    Wejrowo i ci pod Słupskiem już nie zarobią na fotoradarach ?!

    • 8 1

  • czyli (1)

    pisokretyni najpierw przesunęli gotowy projekt na święte nigdy,
    teraz łaskawie powiedzieli że zbudują kawałek a sekta smoleńska w ekstazie.

    Swego czasu podobnie zrobili z A1, czyli pożniej i 2 razy drożej.

    • 22 3

    • Take lemingi głosujo na PO kod i współczesną.

      pokretyni ukradli kase, pomogli ukraść innym, w budżecie zapisali 110 mld na drogi a plany zrobili na 200 mld.
      Lemingoza to często nieuleczalne.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane