• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Michał Piotrowski, rzecznik UMWP
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM. Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM.

W ramach negocjacji Urzędu Marszałkowskiego z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych 10 pociągów do końca 2023 roku. Ten wariant nie został jednak przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł - pisze Michał Piotrowski, rzecznik UMWP w odpowiedzi na stanowisko kolejarzy, które ukazało się w środę w naszym portalu.



Stanowisko rzecznika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przytaczamy poniżej:

Kto powinien ponieść koszt zakupu nowych składów SKM?

O tym, że Pomorzanie bardzo chętnie korzystają z kolei, nikogo nie trzeba przekonywać. Osiągnęliśmy wzrost wskaźnika wykorzystania kolei do wartości 26,1 w 2019 r. To najlepszy wynik w Polsce i jedyny wśród polskich regionów powyżej średniej unijnej, który oznacza, że Pomorzanie najchętniej w kraju jeżdżą pociągami. To efekt wieloletniej i konsekwentnej polityki organizatora transportu, jakim jest województwo pomorskie. Polityki nie tylko nastawionej na pokrywanie kosztu funkcjonowania połączeń kolejowych, ale również inwestycji w swój tabor.

Łącznie w 2019 r. z pociągów regionalnych w naszym regionie skorzystało 61 mln pasażerów. To o ponad 3 mln więcej osób niż w 2018 r. Aby w dalszym ciągu utrzymać te wskaźniki i zapewnić mieszkańcom komunikację kolejową na najwyższym poziomie, Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze w lipcu 2020 r. rozpoczął negocjacje z kolejarzami, które trwały do początku grudnia.

W wyniku tych negocjacji zostały zwiększone środki finansowe na realizację przewozów kolejowych w województwie pomorskim z kwoty 150,7 mln zł w 2020 do kwot:

  • w 2021 - 194 mln,
  • w 2022 - 211,4 mln zł,
  • w 2023 - 226,2 mln,
  • w 2024 - 203,7 mln zł,
  • w 2025 - 192,2 mln zł,
  • oraz w 2026 - 176,2 mln zł.

Łącznie do końca 2026 r. z budżetu województwa na transport kolejowy przeznaczonych będzie co najmniej 1,2 mld zł. Jesteśmy jednym z nielicznych województw, które tak znacząco zwiększyło swoje zaangażowanie finansowe w transporcie kolejowym.

Wzrost wydatków samorządu województwa na organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich wynika z rosnących oczekiwań przewoźników kolejowych, którzy uzasadniają to w szczególności rosnącymi kosztami: energii trakcyjnej, stawek dostępu do infrastruktury, opłat dworcowych, utrzymania taboru oraz rosnącymi wynagrodzeniami i spadkiem przychodów z przewozu pasażerów wynikającym z trwającej epidemii.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



By w trudnym okresie epidemii w oczekiwaniu na rozwiązania w postaci wsparcia przewoźników kolejowych w ramach "tarczy antykryzysowej" zapewnić finansowanie usług transportu publicznego, z obydwoma przewoźnikami jeżdżącymi po pomorskich torach (PolRegio i PKP SKM) zawarte zostały wieloletnie umowy.

Dzięki tym kontraktom przewoźnicy mają zabezpieczoną stabilność finansową, a pracownicy spółek nie muszą obawiać się cięć czy też zwolnień. Warto jednak dodać, że SKM ma jedne z najwyższych kosztów uruchomienia pociągów w przeliczeniu na  jeden pociągokilometr. Są one wyższe od kosztów PolRegio o co najmniej 60 proc.

Był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku



Owszem, w ramach prowadzonych negocjacji z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy na okres do 2030 r. z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do końca 2023 r. Ten wariant nie został przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu w krótkim czasie wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł, co stanowi 40 proc. wartości projektu. Spółka będąca pod kontrolą Skarbu Państwa - PKP SKM oczekiwała od samorządu województwa całkowitego sfinansowania zakupu wspomnianych pojazdów oraz wypłacenia dodatkowego zysku.

Do końca 2030 r. oczekiwania te oszacowaliśmy na 200 mln zł. W kolejnych ośmiu latach wydatki z tego tytułu oszacowaliśmy na kwotę kolejnych 200 mln zł. Przypomnijmy, że proces poszukiwania przez zarząd PKP SKM wkładu własnego do projektu trwa już od ponad 2,5 roku i jak do tej pory skupia się na szukaniu tego wkładu wszędzie, tylko nie u głównego właściciela, jakim są spółki rządowe. Stanowczo podkreślam, że pozyskanie nowego taboru do obsługi przewozów aglomeracyjnych w województwie jest nadal naszym priorytetem.

Świadczy o tym nie tylko zakupienie przez samorząd 10 ETZ do obsługi połączeń, ale też składane głównemu właścicielowi SKM, jakim jest PKP SA, propozycje dokapitalizowania przez Samorząd Województwa Pomorskiego spółki PKP SKM w Trójmieście.

Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona, co budziło nasze zdumienie. Ostatnio województwo złożyło do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych projekt zakupu 14 pojazdów. Ubolewamy, że ten projekt nie uzyskał wsparcia ze strony Rządu RP, który poprzez swoje spółki jest właścicielem SKM.

Samorząd nie sfinansuje samodzielnie nowego taboru



Oczekiwanie, że samorząd województwa samodzielnie sfinansuje zakup nowego taboru przewoźnika rządowego jest nieporozumieniem. Samorząd województwa już dziś przygotowuje się do realizacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na swoim obszarze, które będą realizowane po 2026 r.

Umowy z obydwoma operatorami zostały zawarte do tego samego terminu, aby dać czas na szczegółowe przygotowanie postępowań przetargowych na lata następne. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego będą to już wyłącznie postępowania konkurencyjne, ze szczególnym uwzględnieniem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego taboru. Pozwoli to na świadczenie usług na odpowiednim poziomie.

Ponadto samorząd województwa planuje w roku 2021 ogłosić postępowanie konkurencyjne na realizację przewozów kolejowych na sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, których realizacja ma się rozpocząć z dniem 15.12.2022 r.
Michał Piotrowski, rzecznik UMWP

Opinie (314) 9 zablokowanych

  • Osiemsetka z Berlińskiego metra to jeździła , teraz to barahhło (1)

    • 0 1

    • taa 40letni złom z Berlina pasował ale 40letni złom z Polski już nie?

      • 0 0

  • Sprywatyzowac to aby było konkurencyjnie i nowocześnie. (36)

    Bez gadania.

    • 122 77

    • Człowieku, ale Ty wiesz, że jak sprywatyzują, to bileciku już nie będzie za 3,50 tylko za 20 zł? (21)

      • 40 12

      • dokładnie tak (12)

        przykład PKS na tej samej trasie jest o 20% droższy od państwowego - dodatkowo prywaciarz nie honoruje zerowych biletów dla małych dzieci. priv.kierowca - "dziecko też zajmuje miejsce" i koniec dyskusji.

        • 25 7

        • Ale nie jeździsz Jelczem starym (7)

          Tylko nowoczesnym busem. Tego już nie widzisz? A uważasz, że ktoś do tej pory płacił za twoje dziecko, które zajmuje miejsce (to prawda)? My wszyscy! Masz 500+ to kup bilet babelkowi. Proste

          • 4 4

          • zapraszam na Żuławy (2)

            to zobaczysz te "nowoczesne busy"
            Albo do podhalańskich "szwagrexów" czy nabitych jak puszki sardynek "składaków" na Śląsku. Zapraszam do przysłowiowych, kaszubskich "T4" wożących robotników na trójmiejskie budowy...

            • 3 1

            • szkoda zdrowia (1)

              To jakiś dzieciak co siedzi na garnuszku mamusi naogląda się telewizji i myśli że wszystko co prywatne to piękne i kolorowe,bo tak w tvn-ie powiedzieli. Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt.

              • 0 0

              • O tym że prywatne to takie wspaniałe to głownie krzyczą Ci z konfederacji.

                • 0 0

          • Boli Cię to 500+? (2)

            Jakoś wcześniej nie czytałem tutaj gorzkich żali ze ludzie okradają kraj na VAT na grube miliardy i nie ma kasy na kupno nowego taboru.Ja mam dwójkę dzieci i dostaję 1000zl.Moje dzieci będą kiedyś pracowały na twoją emeryturę.A Ty zamiast wiecznie narzekać na wszystko dookoła ogarnij się poprostu...

            • 3 6

            • Ja sam pracuje na swoja emeryturę, a nie Twoje dzieci (1)

              Pomijając już, że może się okazać, że Twoje dzieci będą nierobami ciągnącymi na socjalach, albo wyjadą za granice.

              • 5 2

              • To ile juz odłożyłes ?

                Znałem takich jak ty ,krzyczeli ze oni pracują na swoje emerytury a teraz gołodupce liczą na zus
                bo sami ani centa nie odłożyli a teraz moje dzieci musza na nich pracować, bo taki mamy system tzw. ,, solidarnościowy" Z tobą ,też tak będzie ,podejrzewam, dzieci innych będa musiały na ciebie pracować.

                • 0 1

          • hahaha nowoczesnym busem,:)

            • 4 2

        • No nie tak (1)

          Na palcach jednej ręki można policzyć pks-y tzw. państwowe. To są głównie podmioty prywatne. Każdy przewoźnik bez względu kto jest jego właścicielem jest zobowiązany do stosowania ulg ustawowych. Dzieci do lat 4 maja 100% zniżkę która muszą stosować wszyscy. W każdym innym przypadku łamie prawo i mogą być na niego nałożone kary.

          • 2 1

          • "każdym innym przypadku łamie prawo"

            A kto je wyegzekwuje?

            Jak to szwagry samorządowców wożą...

            • 1 1

        • to niech samorzad doplaca do darmowych biletow (1)

          ktore dal prezydent miasta

          • 7 13

          • dopłaca

            ...

            • 7 2

      • (2)

        państwowy przewożnik ma tańsze bilety nie dlatego,że jest taki konkurencyjny, ale dlatego,że dostaje państwowe dotacje z pieniędzy pobranych ludziom.

        • 14 8

        • nie jest to prawdą (1)

          podmiot będący własnościa państwa nie ma dotacji z racji bycia "państwowym" a jedynie z racji realizacji "ulg ustawowych".
          Finansowanie systemu komunikacji zbiorowej jest w zadaniach samorządu i polega na zawieraniu umów z operatorami bedącymi w stanie zrealizować zlecone zadanie. Za wykonanie takiej usługi dostaje stałe wynagrodzenie zależne od zamówionej liczby "wozokilometrów". Pieniądze z biletow wracają do samorządu, zmniejszając deficyt.
          Relacja zlecający-zleceniobiorca nie zależy od formy własności.

          • 10 1

          • To nie jest zasada

            Tylko w komunikacji miejskiej kasę z biletów bierze samorząd. W każdym innym kasa trafia do przewoźnika.

            • 1 0

      • Zasay rynkowe

        Nie strasz podmiotem prywatnym, gdyż one utrzymują kraj. Już socjalizm przerabialiśmy i nie wyszliśmy na tym dobrze. To klient decyduje onksztaltowaniu cen.

        • 1 2

      • Wożąc powietrze nie zarobi, więc nie strasz wyższą ceną. (2)

        Do tego będzie cię musiał traktować jak człowieka, nie jak worek kartofli. Opóźnienie - zwrot kosztów alternatywnego dojazdu. Awaria - zwrot kosztów alternatywnego dojazdu. Zrobisz sobie krzywdę/ktoś cię pobije - odszkodowanie..

        • 2 12

        • sądzisz że przewoźnicy wożą za bilety?!

          o naiwności!

          • 1 0

        • Byl przetarg lata temu, nikt sie nie zglosil. Prywatny przewoznik nie bedzie wozil za 3,50pln.

          • 8 1

      • i słusznie

        wyzsze ceny, nowe sklady, mniej ludzi wyznajacych wyssaną z D zasade "czeste mycie skraca zycie". Jestem za!

        • 3 9

    • Tusk chciał żeby DB Niemieckie weszło na tory do Polski (7)

      • 11 9

      • To sie mija z rzeczywistoscia. (1)

        Arriva RP jak wchodziła na rynek polski była firma angielska. Przeceniasz mozliwosci naszego byłego premiera. DB kupiło Grupę Arriva później. Ale Arrive globalna, która funkcjonuje w kilkunastu krajach Europy. Polska część nie jest wcale tak atrakcyjna. " Skoro Tusk miał wpływ Na zakup Arrivy to pewnie Jarek ma wpływ na plany sprzedaży Arrivy"

        • 2 0

        • jak wchodziła na polski rynek, nie była Arriva a Veolia

          i to była brytyjska firma.
          Taki model gospodarczy jak z końskiego targu. Rozkręcić, opanować rynek i sprzedać.
          W naszym kraju jest to łatwe, bo praktycznie brak konkurencji. Zarządcom Istniejąch podmiotów bliżej na emeryturę, wiec jesli nie wylecieli od razu, to lepiej było robić interesy na majątku, niż szukać efektywności i rozwijać działalność. A zamawiającym urzędnikom bardziej podoba się papier z obcą nazwą i zapachem "zachodu".

          Bo czy to moje?

          Z gdańskiego PKS w Arriva/Veolia została chyba jedna linia, dawne "T" do Tczewa.

          • 2 1

      • Lepsze Tuskowe DB (2)

        Niż pisowska kolej transsyberyjska.

        • 9 13

        • chciałbyś mieć takie koleje

          jak transsyberyjska...

          • 3 2

        • Pisowska kolej transsyberyjska?

          Wyjaśnisz o co ci chodzi? Czy tylko ci tak spod palca wyszło?

          • 7 7

      • Wolałbym DB (1)

        Czysto, punktualnie i tanio. Wolisz jeździć w tłoku spóźnionym starym kiblem?

        • 4 9

        • to będziesz jeździł starym kiblem

          wycofanym gdzieś z północy Danii (jak w Grudziądzu), bo na nowe składy, to najpierw trzeba zarobić...

          • 8 2

    • na pociągi nie ma ale na urzedasów starczy?

      • 10 4

    • i tak jak arriva zawiesić kursowanie

      • 13 1

    • Pomyśl teraz co by było gdyby to była prywatna spółka

      i musiałbyś z nią zawierać kontrakty na przewozy.

      • 12 1

    • służba w charakterze użyteczności publicznej

      to nie brzmi jak bardzo dochodowa działalność.

      • 14 1

    • Wojna polsko polska w całej krasie!

      • 7 7

    • Nie wiem czy konserwator zabytkow sie zgodzi

      • 26 4

  • A co na to kustosz SKM? (7)

    • 60 10

    • Kustosz odetchnął z ulgą, bo eksponaty pobędą tu jeszcze długo dzięki wspaniałej decyzji marszałka (5)

      • 15 5

      • Pasażer (1)

        EN 57.... to model z lat 30 XX wieku projektowany dla węzła Warszawa i po wojnie reanimowany jako EN 57 itd dzisiaj ze zmienionym tylko przodem i nadal 1 parą drzwi w wagonie. Te pociągi przy różnych wysokościach peronów od Tczewa do Słupska w Trójmieście są niebezpieczne. Tu są wysokie perony, a między wagonem, a peronem w starych składach jest dziura bo są tam stopnie, dla niskich peronów na wioskach. Najlepsze dla 3 City były EW 58, które miały 3 pary drzwi i wysoki próg równy z peronem.

        • 2 0

        • Osiemsetka z Berlińskiego metra to jeździła , teraz to barahhło

          • 0 1

      • (2)

        Te nowe składy 31WE nie pojeżdżą tyle co ponadczasowe i wciąż nowoczesne E57 czy EN71. Tak Panie i Panowie projektanci trzeba się uczyć a nie chodzić na piwo w czasie zajęć.

        • 8 4

        • Tylko ile remontów i modernizacji te en57 przeszły w międzyczasie? (1)

          Zostało coś w nich z oryginałów w ogóle?

          • 6 2

          • nieśmiertelna rama, światła i system ogrzewania typu działa +50 nie działa -50

            • 11 1

    • Dobreee:))

      Niedługo trzeba będzie jeździć w kapciach filcowych:))

      • 8 1

  • (35)

    Co to znaczy przewoźnik rządowy? Rząd tym jeździ? Co prawda PKP ma 66% posiadania SKM ale nie jest to powód do wymówek. Błędem za poprzednich rządów, kiedy to jaśnie oświeceni mieli władzę było nie przekazanie 100% udziałów samorządom metropolii trójmiejskiej. Nie ma co teraz zwalać winę na PiS. To gdańska głupota i zacietrzewienie. Dla przykładu podam, że Koleje Dolnośląskie w 100% należą do województwa dolnośląskiego. To samo jest w Kolejach Śląskich, Małopolskich, Mazowieckich, Wielkopolskich i w Łódzkiej KA. Wstyd!

    • 116 48

    • koleje tak

      ale nie tory.

      • 0 0

    • Skoro było to błędem (18)

      To czemu obecny rząd - taki mądry i znakomity - jeszcze go nie naprawił? Przecież samorząd proponował że chętnie przejmie SKM.

      • 29 18

      • wiesz ile potrwa naprawa po 21 lat rzadow tu ludzi bez wizji na przyszlosc? (5)

        i mowa tu tak o marszalku jak i o adamowiczu i jego nastepcy.

        • 12 10

        • (3)

          Z pewnością dużo ale tu nie tylko o Adamowicza i marszałka chodzi, to również sprawa skostniałej PKP.

          • 9 3

          • "skostniałej"? (2)

            Jeśli ktoś nie chce wyzbyć się majątku, na którym zarabia, to jest skostnienie?
            Uważasz że paragraf 22 ma tu zastosowanie?

            • 4 5

            • Gdyby na tym zarabiał, to nie byłoby problemu z dokupieniem nowych składów... (1)

              • 4 2

              • zarabia aby sie na bieząco utrzymać

                żaden podmiot gospodarczy nie zaryzykuje zostania z niespłaconym sprzętem, bo ktoś będzie miał zły humor...

                • 0 0

        • akurat PiS ma świetną wizję na przyszłość

          70 mln na wybory które się nie odbyły, 2 mld na TVP, niewidzialne respiratory od handlarza bronią i 300 limuzyn dla ministerstw. Brawo!!!

          • 14 12

      • rzad akurat naprawia porzucone linie np ta do nowego porttu. (6)

        ale marszalek ma swoich kanarów i tyle wie o skm.

        • 16 15

        • (2)

          Rżad moim zdaniem nie jest od torów od kolei. Transport lokalny powinien być zależny od samorządów, tak to działa w większości normalnych krajów.

          • 16 7

          • to niech łaskawie samorządy wykupią, a nie "dej" (1)

            • 11 4

            • A niby czemu?

              Prywatne to jest? Zbudowane z prywatnych pieniędzy?

              • 3 7

        • Naprawia?

          Przebudowuje bo chce drewno wycinane w lasach sprawniej wywozić. Przekop przez wydmę też z tego powodu.

          • 3 12

        • naprawiana jest linia, której samorząd nie chce...

          Nie wyraził zainteresowania finansowaniem to infrastruktura pasażerska została zlikwidowana...

          • 12 2

        • linie naprawia

          ale o pociągi nie dba

          • 3 3

      • Nie bo nie (1)

        Jak można być upierdliwym to będziemy - taka filozofia obecnej władzy w stosunku do tych regionów, które nie głosują na nas.

        • 6 9

        • łatwy acz kłamliwy przekaz

          tak dobrze się czujesz w skórze kombatanta?

          • 4 3

      • to nie jest błąd

        Co widać po stanie i działaniu innych samorządowych spółek i działalności. Najczęściej oddanych w pacht zewnętrznym podmiotom. Bo taka jest ideologia "liberałów", którzy nie chcą zajmować się niczym innym, niż zarządzaniem i pieniądzem.
        Gdy zajmą się czymś innym, efekty są jak w GAiT czy PKM... Duża kasa, mały efekt...

        Jak w soczewce widać to w zagadnieniu "wspólny bilet"... A taki potrafi funkcjonować nie tylko pomiędzy środkami komunikacji a również między państwami (Wrocław, Drezno, Usti)...

        • 8 3

      • A czemu marszałek z Nowakiem

        nie przejęli SKM w latach 2007 - 2015 jak Platforma rządziła w państwie i województwie? Teraz się obudzili?

        • 20 2

      • teraz to wojenka, nie rozumiesz? błędem było nie zrobienie tego, kiedy władzę mieli poobu stronach "barykady"

        • 8 0

    • Co ma piernik do wiatraka

      SKM to kolej miejska, zasadniczo występuje tylko w Trójmieście i Warszawie. Nie obsługuje przewozów na terenie województwa tym samym nie realizuje zadań samorządu wojewódzkiego więc niby po co miało by je województwo przejmować. Wymienione przez ciebie koleje to rodzaj kolei regionalnych.

      • 1 0

    • Sam sobie przeczysz! Gdyby SKM była samorzàdowa to na pewno już byłby nowy tabor dawno kupiony!

      • 1 2

    • Ale samorządy zwiększały swoje udziały w SKM (3)

      i finalnie miało to doprowadzić do usamorządowienia SKM. Problem jest taki, że teraz rząd mówi, że fajnie że zwiększaliście udziały, ale i tak nie sprzedamy/uzyskacie więcej.

      • 6 7

      • ile wykupili? Taka Gdynia mam mniej udziałów niż Pruszcz (2)

        • 11 0

        • Gdynia ma 6x więcej udziałów niż Pruszcz - tyle w temacie twojej wiedzy. (1)

          Samorządy mają 34%, a PKP 66 ale PKP nie chce dalszych zmian.

          • 2 3

          • zmiana musi miec cel

            A dlaczego podmiot gospodarczy ma dzialac wbrew swoim interesom...?!

            • 5 0

    • To są błędy przeszłości ewidentnie (7)

      Co nie znaczy że teraz samorząd ma płacić za pociągi które miały by należeć do PKP.

      • 13 9

      • (5)

        To niech samorząd sprzeda swoje udziały w SKM i zainwestuje w PKM. Nie widzę problemu.

        • 10 4

        • PKM nie jest spółką przewozową (4)

          Ale oczywiście efektem oporu PKP/rządu może być powstanie pomorskiej spółki przewozowej. czyli mielibyśmy wtedy 3 przewoźników: Samorządowy, PR, SKM.

          • 3 4

          • zajrzyj do statutu tej spółki (2)

            o ile jeszcze go nie zmienili.
            Jak najbardziej jest...
            Nikt, nikomu nie zabrania zakładać takich spółek, tylko do takiej działaności to trzeba mieć zaplecze i umiejętności. A od zera to się trzeba mocno napracować...

            • 4 3

            • W statucie może mieć (1)

              ale w realu nie ma pociągów i nie robi przewozów.

              • 3 1

              • pociągi ma

                bo te spalinówki są "na stanie" samorządu.
                To czego PKM nie ma, to nie ma chęci sie tym zająć.
                Nie ma, przede wszystkim, zaplecza. Chojnice są za daleko a ZNTK z Gdańsku zostało zaorane. Gdynia jest w rękach SKM. Więc trzeba iść w łaskę i płacić...
                Nie ma też ludzi.
                A praca organiczna i budowanie firmy od zera raczej nie jest w smak...
                Przeciież znacznie wygodniej zająć się jedynie zarządzaniem i pieniędzmi. Czysto, ciepło i wygodnie...

                I o to idzie gra...

                • 11 2

          • Nie efektem oporu PKP, a efektem bardzo roszczeniowej postawy marszałka

            • 12 6

      • bo jest organizatorem transportu

        i wynajmuje podmiot wyspecjalizowany do świadczenia usługi, któremu nie płaci na poziomie pozwalajacym na realizację takiej inwestycji.

        Poza tym, kolej zaoferowała przejęcie przez samorząd taboru zakupionego ze środków otrzymanych przez kolej. Ale to trzeba utrzymywać... Trzeba mieć zaplecze, umiejętności, ludzi...

        • 6 1

    • Tylko żaden z tych samorządów nie wybudował linii kolejowej

      • 2 2

  • Cóż... jak się zarządza tak się ma.

    Najchętniej w kraju jeździmy pociągami, bo nie ma praktycznie alternatywy, jeśli chodzi o transport miejski, żeby przemieścić się z np. centrum Gdyni do centrum Gdańska, nie jak w innych aglomeracjach, które mają też alternatywę w postaci sieci połączeń autobusowych na wspólnym bilecie, którego u nas od lat nie można zrobić.

    U nas za to jest jeden z najwolniejszych procesów wymiany/modernizacji taboru spośród aglomeracyjnych kolei miejskich.
    SKM Warszawa najstarsze składy ma z 2005 roku
    Warszawska Kolej Dojazdowa, która pełni podobną funkcję jak SKM najstarszy skład z 2004
    Poznańska Kolej Metropolitalna w większości na Pesach jeździ, ma jakieś co prawda EN57, ale po modernizacji w latach 2011-2012
    Łódzka Kolej Aglomeracyjna sprzęt od 2014 roku
    Bydgosko - Toruńska SKM ma też najstarszy sprzęt z 2006 roku
    Szybka Kolej Regionalna dla Aglomeracji Śląskiej ma też już w większości nowoczesny sprzęt.

    A my? Połowa naszego taboru to pochodzące z lat 70-80 EN57 i 71 remontowane i modernizowane w własnym zakresie głównie w wnętrzach.

    • 2 0

  • muzeum solidarnosci to zajezdnia SKM (1)

    brakuje tylko Walesy na rozdzielni

    • 4 1

    • No i Krzywonos

      • 0 0

  • Niezła manipulacja (10)

    Jakie to ma niby znaczenie do kogo SKM należy? Żadne!
    Przypuśćmy że, od jutra SKM będzie własnością jakiegoś Kowalskiego, czy innego Nowaka. Czy w związku z tym ten Kowalski ma zasponsorować województwu nowe pociągi, bo to on jest właścicielem?
    Oczywiście, może to zrobić, ale koszt zakupu pociągów będzie wliczał w odpowiednio podniesioną cenę pociągokilometra, co oznacza że samorząd i tak za te pociągi zapłaci, a Kowalski z marży będzie miał zysk.
    Dziś mam y SKM należące do państwowych PKP, co niczego nie zmienia w mechanizmie rozliczenia zakupu. Za nowy tabor będzie musiał ostatecznie i tak zapłacić jego beneficjent, czyli ten który z tego taboru korzysta (samorząd), wiec odwlekanie zakupu jest tylko działaniem na szkodę mieszkańców, bo muszą jeździć starym taborem, płacąc przy tym i tak wysokie dofinansowanie za przewozy świadczone 40 letnimi EN57.
    Tymczasem na Pomorzu Zachodnim, czy w Warszawie samorzady zakupiły nowoczesne pociągi i dzierżawią je przewoźnikom, pobierając czynsz za ich wykorzystywanie. To chyba najlepsza droga, także dlatego, że jak przewoźnik nie będzie działał zgodnie z umową to można go pogonić odbierając mu dostęp do taboru i w przetargu wybrać innego, dzierżawiąc mu już posiadany tabor.

    • 22 4

    • mądrego dobrze poczytać

      • 0 0

    • ? (1)

      powtórz jeszcze raz dlaczego samorząd ma kupować tabór dla państwowej spółki którym ta łaskawie ma świadczyć usługę przewozu, kpisz?

      • 0 1

      • a kto twierdzi, że samorząd ma kupować dla spółki?

        ma kupować dla siebie a spółke najmować do obsługi.

        Tylko że sam tabor to nie wszystko a jak na razie, to SKM ma kasę i proponuje zakup, który zostanie przekazany samorządowi. Dobrze wiedzą, że nie będzie potrafił z tym nic zrobić i SKM jeszcze zarobi na utrzymaniu taboru, który nie będzie obciążał jej majatku.

        Tylko naiwni liberałowie tak moga się dawać robić, bo ich teorie sprawdzaja się na poziomie warzywniaka. Przy odpowiednim poziomie pieniędzy, działalność i własność staje się problemem... A jak się zaorało własne zasoby, to teraz trzeba iść do "monopolisty" ...

        • 1 0

    • Samorząd nie jest przewoźnikiem, płaci jedynie za usługę przewozu (5)

      Więc to firma Kowalskiego czy innego Nowaka powinna sama zakupić pociągi, jesli chce świadczyć usługę i dostawać kasę za przewóz. Jak kupi nowe i doliczy do ceny, a samorząd uzna że warto zapłacić to ok. Jak doliczy za drogo, to samorząd wybierze firmę i pojazdy Nowaka.

      • 1 3

      • a dlaczego Kowalski czy Nowak maja kupować tabor (4)

        skoro nie mają perspektywy jego utrzymania?

        Uzna albo i nie... To nie takie proste.
        Widzisz, prostotę czasem trudno odróznić od prostactwa

        • 4 1

        • Nie musi (3)

          Skoro woli przegrać w następnym przetargu. Pracownicy podziękują prezesom jak wypłat nie dostaną...

          • 0 3

          • mamy precedens

            Mevo...
            Tak się takie interesy robi...
            A samorząd zostaje z ręką w nocniku...

            • 0 0

          • prezes krzywdy mieć nie będzie, bo swoje w czas wyprowadzi...

            a pracownicy będą mogli mu naskoczyć...

            • 3 0

          • A ile firm przetarg wygrało po czym zbankrutowało?

            Jak chociażby przykład palmiarni w Gdańsku? Przy umowie na 5 lat tabor się nie zamortyzuje a przyszłość jest niepewna. Za duże ryzyko inwestycyjne.

            • 2 0

    • gra idzie

      o tory...

      • 0 0

  • PLK Gdańsk już obniży ten wskaźnik liczby pasażerów. Trasa do Kwidzyna/Torunia/Grudziadza remontowana dziesiatki lat. Za chwile uwalą trase do Elbląga. Po 10 latach remontu trasy do Iławy teraz wieją tam pustki.

    • 1 0

  • Naiwni (21)

    Ci którzy myślą że prywatyzacja coś da. Wtedy płacimy nie tylko za utrzymanie kolei ale za zyski, zarządy i dywidendę akcjonariuszy.
    SKM tylko samorządowa, lokalnym władzom zależy na jakości transportu bo inaczej się ich przy wyborach zrzuci ze stołka. Tak jak w większości kolejek w Polsce. A rządowe SKM ma to gdzieś dopóki są kontrakty.

    • 138 19

    • "SKM tylko samorządowa"

      Jak działa "samorządowe", widzimy po Regio i PKM. Szczgólnie na peryferiach województwa... A przede wszystkim po GAIT i dziesiątkach innych "woziteli" w każdej miejscowości z osobna. Widzimy w podejściu do "wspólnego biletu" i rozwiązania wyzwań mobilności, bez których trudno zdobywać środki do życia.
      Więc nie mam złudzeń co do samorządu. Co gorsza, ponieważ chodzi o ziemię i tory, można się spodziewać hasła "niedasię", "nieopłacasie" i szybko na tych torach pojawi się kolejny pas biurowców...

      • 0 0

    • Samorzadowa to jest pkm (6)

      I działa jeszcze gorzej niż skm

      • 20 18

      • pkm nie jeździ (5)

        Mylisz podstawowe pojęcia

        • 4 8

        • fizycznie nie jeżdzi (4)

          bo nie jest w stanie...
          ale odpowiada za to co i jak jeździ.
          więc nie chowaj się "za drzewo".

          • 9 3

          • Ani fizycznie ani wirtualnie (1)

            PKM to linia, wpięta pomiędzy dwie linie zarządzane przez PLK. Już to sprawia, że rozkład just narzucony przez ruch na liniach dalekobieżnych

            • 0 1

            • to może (i ma) znaczenie dla połaczeń do Gdańska Głównego

              na 201 i linii do Kartuz ruch jest żaden.
              Tylko że poruszasz inny aspekt niz formalizmy. A o tym jest ten wątek.

              • 0 0

          • Ale to jest właśnie efekt pseudo prywatyzacji i reformy samorządowej. (1)

            Po prostu nie ma odpowiedzialnych ale zarządzających jest full.

            • 6 0

            • to jest właśnie cel do którego się dąży

              zachować decyzyjność,
              Pozbyć się odpowiedzialności...

              Motto samorządu.

              • 4 1

    • Chyba tego nie wziales pod uwage (5)

      Zgadza sie tylko nie bierzesz pod uwage ile kasy jest marnowane przez zle zarzadzanie np na utrzymanie niepotrzebnych stanowisk itp. Dobrze zarzadzane prywatne przedsiebiorstwo obejrzy zlotowke dwa razy zanim wyda. A gdy kasa leci z nieba to po co sie starac. Prywaciarz zrobi to taniej, na nowoczesnym sprzecie, bedzie mial zysk, wyplaci dywidendy a i tak bedzie taniej niz skm

      • 4 3

      • "prywaciarz zrobi to taniej" (2)

        tylko gdy bedzie musial.
        Bez przymusu nic go nie nakloni do tego, aby wzial mniej. Wezmie tyle ile tylko zdola uszarpac.

        • 1 0

        • (1)

          jedynym skutecznym środkiem przymusu jest konkurencja rynkowa - czyli trzeba poszczuć innym, równie bezwględnym prywaciarzem :)

          • 0 2

          • mylisz się

            stosując jedynie tę zasadę, najprawdopodobniej wymordowalibyśmy się już wieki temu.

            • 1 0

      • "Prywaciarz zrobi to taniej, na nowoczesnym sprzecie, bedzie mial zysk, wyplaci dywidendy a i tak bedzie taniej niz skm"

        Pokaż mi choć jedną przesłankę inną niż "święte przeświadczenie", że tak będzie...
        Pokaż mi choć jeden prywatny podmiot w Polsce, który jest przystosowany do świadczenia takiej usługi...

        Te opinie o "własności prywatnej" i zaklinanie rzeczywistości czyli myślenie magiczne. Na którym kilku "bajkopisarzy" nieźle zarobiło. Ale nie ci, którzy tech bajek słuchają...

        • 2 0

      • Problem w tym, że w Polsce brakuje nawet prywatnych firm z dobrą kadrą zarządzającą.

        W tym kraju nikt nie lubi mądrzejszych od siebie...

        • 5 1

    • No nie naiwni (1)

      W SKM również sa takie same zasady jak w spółkach prywatnych. Te zasady obowiązują wszystkie podmioty. Również jest zysk, rewidenta, dodatkowa kasa dla zarządu za osiągnięte efekty. Zarząd SKM od kilku lat ma przyznawana kasę za wynik.

      • 0 0

      • nagrody i owszem

        gorzej z obowiązkami.

        • 0 0

    • A w przypadku państwowej firmy nie płacimy za zarząd i inne stołki? Zobacz ilu dyrektorów zatrudniają państwowe firmy. I kogo. Za zyski rzeczywiście nie płacimy. Państwowe firmy nie generują zysków. Tylko straty. O wczesnej komuny to w Polsce jest znana prawda.

      • 1 1

    • Może bym się z Tobą zgodził, ale samorządy mimo wielu okazji jakoś nie bardzo się palą do przejęcia (3)

      Czy na pewno samorządom zależy na dobrym transporcie, skoro od wielu lat nie ma wspólnego biletu? Wątpię że zmiana w udziałach zmieni podejście wszystkich do tematu

      • 19 6

      • jak to "mimo wielu okazji nie palą się do przejęcia"? (2)

        Przecież to marszałek kilkukrotnie proponował PKP że przejmie SKM. To PKP nie chce się na to zgodzić...

        • 11 5

        • Może dlatego, że marszałek chce za darmo?

          • 9 3

        • nie mógł tego zrobić, dysponując "spółdzielnią" wszytkich szczebli władzy?

          Nie chciał, bo wtedy były inne "zabawki" do ogarnięcia a kolej była likwidowana...
          Teraz, gdy stała się języczkiem u wyborczej szali - "coś" usiłuje ugrać.

          Dlaczego suwerenny podmiot gospodarczy ma oddać swój majątek?
          Sprawa jest do załatwienia w Urzędzie Regulacji Transportu i monopolistę można "nakłonić" do udostępnienia infrastruktury. Tak zrobiło UKE i URE...
          Niech sie Frasyniuk postara a nie tylko swoje ciężarówki dopieszcza...

          • 10 4

  • Cała Władza w Ręce Rad !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane