• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Michał Piotrowski, rzecznik UMWP
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM. Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM.

W ramach negocjacji Urzędu Marszałkowskiego z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych 10 pociągów do końca 2023 roku. Ten wariant nie został jednak przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł - pisze Michał Piotrowski, rzecznik UMWP w odpowiedzi na stanowisko kolejarzy, które ukazało się w środę w naszym portalu.



Stanowisko rzecznika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przytaczamy poniżej:

Kto powinien ponieść koszt zakupu nowych składów SKM?

O tym, że Pomorzanie bardzo chętnie korzystają z kolei, nikogo nie trzeba przekonywać. Osiągnęliśmy wzrost wskaźnika wykorzystania kolei do wartości 26,1 w 2019 r. To najlepszy wynik w Polsce i jedyny wśród polskich regionów powyżej średniej unijnej, który oznacza, że Pomorzanie najchętniej w kraju jeżdżą pociągami. To efekt wieloletniej i konsekwentnej polityki organizatora transportu, jakim jest województwo pomorskie. Polityki nie tylko nastawionej na pokrywanie kosztu funkcjonowania połączeń kolejowych, ale również inwestycji w swój tabor.

Łącznie w 2019 r. z pociągów regionalnych w naszym regionie skorzystało 61 mln pasażerów. To o ponad 3 mln więcej osób niż w 2018 r. Aby w dalszym ciągu utrzymać te wskaźniki i zapewnić mieszkańcom komunikację kolejową na najwyższym poziomie, Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze w lipcu 2020 r. rozpoczął negocjacje z kolejarzami, które trwały do początku grudnia.

W wyniku tych negocjacji zostały zwiększone środki finansowe na realizację przewozów kolejowych w województwie pomorskim z kwoty 150,7 mln zł w 2020 do kwot:

  • w 2021 - 194 mln,
  • w 2022 - 211,4 mln zł,
  • w 2023 - 226,2 mln,
  • w 2024 - 203,7 mln zł,
  • w 2025 - 192,2 mln zł,
  • oraz w 2026 - 176,2 mln zł.

Łącznie do końca 2026 r. z budżetu województwa na transport kolejowy przeznaczonych będzie co najmniej 1,2 mld zł. Jesteśmy jednym z nielicznych województw, które tak znacząco zwiększyło swoje zaangażowanie finansowe w transporcie kolejowym.

Wzrost wydatków samorządu województwa na organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich wynika z rosnących oczekiwań przewoźników kolejowych, którzy uzasadniają to w szczególności rosnącymi kosztami: energii trakcyjnej, stawek dostępu do infrastruktury, opłat dworcowych, utrzymania taboru oraz rosnącymi wynagrodzeniami i spadkiem przychodów z przewozu pasażerów wynikającym z trwającej epidemii.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



By w trudnym okresie epidemii w oczekiwaniu na rozwiązania w postaci wsparcia przewoźników kolejowych w ramach "tarczy antykryzysowej" zapewnić finansowanie usług transportu publicznego, z obydwoma przewoźnikami jeżdżącymi po pomorskich torach (PolRegio i PKP SKM) zawarte zostały wieloletnie umowy.

Dzięki tym kontraktom przewoźnicy mają zabezpieczoną stabilność finansową, a pracownicy spółek nie muszą obawiać się cięć czy też zwolnień. Warto jednak dodać, że SKM ma jedne z najwyższych kosztów uruchomienia pociągów w przeliczeniu na  jeden pociągokilometr. Są one wyższe od kosztów PolRegio o co najmniej 60 proc.

Był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku



Owszem, w ramach prowadzonych negocjacji z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy na okres do 2030 r. z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do końca 2023 r. Ten wariant nie został przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu w krótkim czasie wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł, co stanowi 40 proc. wartości projektu. Spółka będąca pod kontrolą Skarbu Państwa - PKP SKM oczekiwała od samorządu województwa całkowitego sfinansowania zakupu wspomnianych pojazdów oraz wypłacenia dodatkowego zysku.

Do końca 2030 r. oczekiwania te oszacowaliśmy na 200 mln zł. W kolejnych ośmiu latach wydatki z tego tytułu oszacowaliśmy na kwotę kolejnych 200 mln zł. Przypomnijmy, że proces poszukiwania przez zarząd PKP SKM wkładu własnego do projektu trwa już od ponad 2,5 roku i jak do tej pory skupia się na szukaniu tego wkładu wszędzie, tylko nie u głównego właściciela, jakim są spółki rządowe. Stanowczo podkreślam, że pozyskanie nowego taboru do obsługi przewozów aglomeracyjnych w województwie jest nadal naszym priorytetem.

Świadczy o tym nie tylko zakupienie przez samorząd 10 ETZ do obsługi połączeń, ale też składane głównemu właścicielowi SKM, jakim jest PKP SA, propozycje dokapitalizowania przez Samorząd Województwa Pomorskiego spółki PKP SKM w Trójmieście.

Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona, co budziło nasze zdumienie. Ostatnio województwo złożyło do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych projekt zakupu 14 pojazdów. Ubolewamy, że ten projekt nie uzyskał wsparcia ze strony Rządu RP, który poprzez swoje spółki jest właścicielem SKM.

Samorząd nie sfinansuje samodzielnie nowego taboru



Oczekiwanie, że samorząd województwa samodzielnie sfinansuje zakup nowego taboru przewoźnika rządowego jest nieporozumieniem. Samorząd województwa już dziś przygotowuje się do realizacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na swoim obszarze, które będą realizowane po 2026 r.

Umowy z obydwoma operatorami zostały zawarte do tego samego terminu, aby dać czas na szczegółowe przygotowanie postępowań przetargowych na lata następne. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego będą to już wyłącznie postępowania konkurencyjne, ze szczególnym uwzględnieniem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego taboru. Pozwoli to na świadczenie usług na odpowiednim poziomie.

Ponadto samorząd województwa planuje w roku 2021 ogłosić postępowanie konkurencyjne na realizację przewozów kolejowych na sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, których realizacja ma się rozpocząć z dniem 15.12.2022 r.
Michał Piotrowski, rzecznik UMWP

Opinie (314) 9 zablokowanych

  • dlaczego dotacje po 2023 roku drastycznie maleją ???

    • 8 1

  • Skandal (1)

    Marszałek sam nie kupi nowych pociągów? Przecież ostatnio kupił 10 nowych i wszystkie dał Polregio. Widać w jakim poważaniu ma 40 mln pasażerów SKM, to 2/3 z tych 60 mln., którymi się tak szczyci. Niech kupi własny tabor i przekaże w użytkowanie SKM. A skandalem jest to, że SKM przekazuje im gotowy projekt zakupu 10 nowych pojazdów z załatwioną kasą z UE. No, ale co to dla marszałka stracić 160 mln! Dziwnie tylko brzmią potem pohukiwania marszałka, że rząd odcina samorząd od unijnej kasy....

    • 20 10

    • Jak masz kłopoty ze zrozumieniem treści artykułu to poproś kogoś by Ci wytłumaczył.

      • 1 1

  • "Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona"

    Podobnie jak odrzucono przekazanie sprzętu zakupionego za 160Mpln dotacji na własność samorządu.

    Obie strony nie mają dobrych intencji. Samorząd nie chce się zająć niechcianą działalnoscią (utrzymanie majatku -> pojazdów) a SKM nie chce się wyzbyć majątku (torów - bo niby dlaczego?).

    • 14 1

  • niech się dogadają, bo te pociągi są potrzebne.

    • 5 1

  • Biedne SKM :-( (3)

    Dyskusja o zakupie nowych składów dla SKM, na łamach trojmiasto.pl była już poruszana kilkukrotnie. Do tej pory podpisywano umowy roczne na obłsuge linii i SKM się zarzekała, że jak urząd wydłuży umowę do conajmniej 5 lat to będzie możliwość zakupu nowych składów bo będzie uzasadnione wzięcie kredytu na taką inwestycję. A teraz jednak się zmieniło, 5 lat to nadal za mało i chcemy umowy na 10. Za chwilę będą uzasadniać że muszą mieć umowę do końca świata, żeby zainwestować w nowe składy! Trochę konsekwencji. Zachłanność i chęć zmonopolizowania może SKM odbić się czkawką.

    • 12 7

    • od tego jest URT (2)

      i do niego płacze na "monopolistów".

      • 0 1

      • Nie ma czegoś takiego jak Urząd Regulacji Transportu! (1)

        • 0 0

        • jest URE, jest UKE, to dla transportu też się coś znajdzie

          dedykowny kolei - Urząd Transportu Kolejowego

          "Zadania Urzędu w zakresie regulacji transportu kolejowego to:

          - zatwierdzanie i koordynowanie opłat za korzystanie z przyznanych tras pociągów infrastruktury kolejowej pod względem zgodności z zasadami ustalania tych opłat;
          - nadzór nad zapewnieniem niedyskryminującego dostępu przewoźników kolejowych do infrastruktury kolejowej, w tym przewoźników mających siedzibę w jednym z państw członkowskich;
          - nadzór nad równoprawnym traktowaniem przez zarządców wszystkich przewoźników kolejowych, w szczególności w zakresie rozpatrywania wniosków o udostępnienie tras pociągów i naliczania opłat;"

          • 0 0

  • Zkomunalizować SKM i nie będzie problemu, organizator i przewoźnik w jednych rękach, w ów czas nie będzie problemu z zakupem taboru po czyjej stronie leży zakup, nie będzie problemu z umowami, przetargami, etc...

    • 10 2

  • samorząd powinien stanowczo odchodzic od molocha na glinainych nogach jakim jest PKP (6)

    wprowadzić konkurencję, gdzie tylko się da - a nie dawać tym od SKM jeszcze obsługę PKM

    to jakaś pomyłka

    i dorzucę od razu, ze finansowanie przez samorządy rządowej policji jest dla mnie aberracją - nie po to płacimy podatki, by potem PIS przepierniczał kasę lulki i hulanki, czyu na jakies rydzyki - niech PIS płaci za samochody dla policji

    a samorząd powinien dofinansować straż miejską - w przeciwieństwie do policji, których na ulicach i tak nie ma, tych można zmusić do chodzenia pieszo, co odstrasza właśnie kryminalistów

    mundur to mundur

    • 8 16

    • kolejarz czy zwiazkowiec zaminusował? (2)

      • 0 4

      • zminusowali ludzie odporni (1)

        ma demagogie...

        • 1 1

        • chyba opłacanie przez PIS

          • 0 1

    • strazy miejskiej (2)

      tez nie ma...

      • 1 1

      • (1)

        ale między innymi dlatego, ze miasta ciągle wydają miliony na rządową policję, która potem pałuje protestujących

        policja jest pod zarządem rządu

        straż miejska miasta - tu można mieć jakiś wpływ

        • 1 1

        • ciekawe co za troll minusuje każdą wypowiedź... po ile dzisiaj?

          • 0 0

  • Mnie A

    Co mnie to obchodzi płacę za bilety i to nie mało tak jest wszędzie i chce jeździć adekwatnie

    • 5 3

  • PIS doprowadza kraj do bankructwa. Na nic nie mają pieniędzy. Budują za to lotnisko, promy, stocznie, przekopy mierzei, teraz fabrykę elektrycznych samochodów. To jest tak jak za komuny było powiedzonko: Totolotek cię nie buja, ty mu dychę, a on ci ... w zamian buduje obiekty sportowe.

    • 8 9

  • Jak

    Nie umiecie zarządzać to dajcie się wykazać innym a nie ..

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane