• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Michał Piotrowski, rzecznik UMWP
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM. Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM.

W ramach negocjacji Urzędu Marszałkowskiego z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych 10 pociągów do końca 2023 roku. Ten wariant nie został jednak przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł - pisze Michał Piotrowski, rzecznik UMWP w odpowiedzi na stanowisko kolejarzy, które ukazało się w środę w naszym portalu.



Stanowisko rzecznika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przytaczamy poniżej:

Kto powinien ponieść koszt zakupu nowych składów SKM?

O tym, że Pomorzanie bardzo chętnie korzystają z kolei, nikogo nie trzeba przekonywać. Osiągnęliśmy wzrost wskaźnika wykorzystania kolei do wartości 26,1 w 2019 r. To najlepszy wynik w Polsce i jedyny wśród polskich regionów powyżej średniej unijnej, który oznacza, że Pomorzanie najchętniej w kraju jeżdżą pociągami. To efekt wieloletniej i konsekwentnej polityki organizatora transportu, jakim jest województwo pomorskie. Polityki nie tylko nastawionej na pokrywanie kosztu funkcjonowania połączeń kolejowych, ale również inwestycji w swój tabor.

Łącznie w 2019 r. z pociągów regionalnych w naszym regionie skorzystało 61 mln pasażerów. To o ponad 3 mln więcej osób niż w 2018 r. Aby w dalszym ciągu utrzymać te wskaźniki i zapewnić mieszkańcom komunikację kolejową na najwyższym poziomie, Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze w lipcu 2020 r. rozpoczął negocjacje z kolejarzami, które trwały do początku grudnia.

W wyniku tych negocjacji zostały zwiększone środki finansowe na realizację przewozów kolejowych w województwie pomorskim z kwoty 150,7 mln zł w 2020 do kwot:

  • w 2021 - 194 mln,
  • w 2022 - 211,4 mln zł,
  • w 2023 - 226,2 mln,
  • w 2024 - 203,7 mln zł,
  • w 2025 - 192,2 mln zł,
  • oraz w 2026 - 176,2 mln zł.

Łącznie do końca 2026 r. z budżetu województwa na transport kolejowy przeznaczonych będzie co najmniej 1,2 mld zł. Jesteśmy jednym z nielicznych województw, które tak znacząco zwiększyło swoje zaangażowanie finansowe w transporcie kolejowym.

Wzrost wydatków samorządu województwa na organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich wynika z rosnących oczekiwań przewoźników kolejowych, którzy uzasadniają to w szczególności rosnącymi kosztami: energii trakcyjnej, stawek dostępu do infrastruktury, opłat dworcowych, utrzymania taboru oraz rosnącymi wynagrodzeniami i spadkiem przychodów z przewozu pasażerów wynikającym z trwającej epidemii.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



By w trudnym okresie epidemii w oczekiwaniu na rozwiązania w postaci wsparcia przewoźników kolejowych w ramach "tarczy antykryzysowej" zapewnić finansowanie usług transportu publicznego, z obydwoma przewoźnikami jeżdżącymi po pomorskich torach (PolRegio i PKP SKM) zawarte zostały wieloletnie umowy.

Dzięki tym kontraktom przewoźnicy mają zabezpieczoną stabilność finansową, a pracownicy spółek nie muszą obawiać się cięć czy też zwolnień. Warto jednak dodać, że SKM ma jedne z najwyższych kosztów uruchomienia pociągów w przeliczeniu na  jeden pociągokilometr. Są one wyższe od kosztów PolRegio o co najmniej 60 proc.

Był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku



Owszem, w ramach prowadzonych negocjacji z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy na okres do 2030 r. z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do końca 2023 r. Ten wariant nie został przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu w krótkim czasie wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł, co stanowi 40 proc. wartości projektu. Spółka będąca pod kontrolą Skarbu Państwa - PKP SKM oczekiwała od samorządu województwa całkowitego sfinansowania zakupu wspomnianych pojazdów oraz wypłacenia dodatkowego zysku.

Do końca 2030 r. oczekiwania te oszacowaliśmy na 200 mln zł. W kolejnych ośmiu latach wydatki z tego tytułu oszacowaliśmy na kwotę kolejnych 200 mln zł. Przypomnijmy, że proces poszukiwania przez zarząd PKP SKM wkładu własnego do projektu trwa już od ponad 2,5 roku i jak do tej pory skupia się na szukaniu tego wkładu wszędzie, tylko nie u głównego właściciela, jakim są spółki rządowe. Stanowczo podkreślam, że pozyskanie nowego taboru do obsługi przewozów aglomeracyjnych w województwie jest nadal naszym priorytetem.

Świadczy o tym nie tylko zakupienie przez samorząd 10 ETZ do obsługi połączeń, ale też składane głównemu właścicielowi SKM, jakim jest PKP SA, propozycje dokapitalizowania przez Samorząd Województwa Pomorskiego spółki PKP SKM w Trójmieście.

Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona, co budziło nasze zdumienie. Ostatnio województwo złożyło do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych projekt zakupu 14 pojazdów. Ubolewamy, że ten projekt nie uzyskał wsparcia ze strony Rządu RP, który poprzez swoje spółki jest właścicielem SKM.

Samorząd nie sfinansuje samodzielnie nowego taboru



Oczekiwanie, że samorząd województwa samodzielnie sfinansuje zakup nowego taboru przewoźnika rządowego jest nieporozumieniem. Samorząd województwa już dziś przygotowuje się do realizacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na swoim obszarze, które będą realizowane po 2026 r.

Umowy z obydwoma operatorami zostały zawarte do tego samego terminu, aby dać czas na szczegółowe przygotowanie postępowań przetargowych na lata następne. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego będą to już wyłącznie postępowania konkurencyjne, ze szczególnym uwzględnieniem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego taboru. Pozwoli to na świadczenie usług na odpowiednim poziomie.

Ponadto samorząd województwa planuje w roku 2021 ogłosić postępowanie konkurencyjne na realizację przewozów kolejowych na sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, których realizacja ma się rozpocząć z dniem 15.12.2022 r.
Michał Piotrowski, rzecznik UMWP

Opinie (314) 9 zablokowanych

  • Pisowskie spółki kolejowe są wydrenowane z kapitału żeby zapewnić finansowanie budowy np. CPK czy kopalń (1)

    tu jest pies pogrzebany. Pisowcy to nieudacznicy.

    • 5 19

    • Pewnie

      Swój swego pozna!

      • 1 0

  • Niezła manipulacja (10)

    Jakie to ma niby znaczenie do kogo SKM należy? Żadne!
    Przypuśćmy że, od jutra SKM będzie własnością jakiegoś Kowalskiego, czy innego Nowaka. Czy w związku z tym ten Kowalski ma zasponsorować województwu nowe pociągi, bo to on jest właścicielem?
    Oczywiście, może to zrobić, ale koszt zakupu pociągów będzie wliczał w odpowiednio podniesioną cenę pociągokilometra, co oznacza że samorząd i tak za te pociągi zapłaci, a Kowalski z marży będzie miał zysk.
    Dziś mam y SKM należące do państwowych PKP, co niczego nie zmienia w mechanizmie rozliczenia zakupu. Za nowy tabor będzie musiał ostatecznie i tak zapłacić jego beneficjent, czyli ten który z tego taboru korzysta (samorząd), wiec odwlekanie zakupu jest tylko działaniem na szkodę mieszkańców, bo muszą jeździć starym taborem, płacąc przy tym i tak wysokie dofinansowanie za przewozy świadczone 40 letnimi EN57.
    Tymczasem na Pomorzu Zachodnim, czy w Warszawie samorzady zakupiły nowoczesne pociągi i dzierżawią je przewoźnikom, pobierając czynsz za ich wykorzystywanie. To chyba najlepsza droga, także dlatego, że jak przewoźnik nie będzie działał zgodnie z umową to można go pogonić odbierając mu dostęp do taboru i w przetargu wybrać innego, dzierżawiąc mu już posiadany tabor.

    • 22 4

    • Samorząd nie jest przewoźnikiem, płaci jedynie za usługę przewozu (5)

      Więc to firma Kowalskiego czy innego Nowaka powinna sama zakupić pociągi, jesli chce świadczyć usługę i dostawać kasę za przewóz. Jak kupi nowe i doliczy do ceny, a samorząd uzna że warto zapłacić to ok. Jak doliczy za drogo, to samorząd wybierze firmę i pojazdy Nowaka.

      • 1 3

      • a dlaczego Kowalski czy Nowak maja kupować tabor (4)

        skoro nie mają perspektywy jego utrzymania?

        Uzna albo i nie... To nie takie proste.
        Widzisz, prostotę czasem trudno odróznić od prostactwa

        • 4 1

        • Nie musi (3)

          Skoro woli przegrać w następnym przetargu. Pracownicy podziękują prezesom jak wypłat nie dostaną...

          • 0 3

          • A ile firm przetarg wygrało po czym zbankrutowało?

            Jak chociażby przykład palmiarni w Gdańsku? Przy umowie na 5 lat tabor się nie zamortyzuje a przyszłość jest niepewna. Za duże ryzyko inwestycyjne.

            • 2 0

          • prezes krzywdy mieć nie będzie, bo swoje w czas wyprowadzi...

            a pracownicy będą mogli mu naskoczyć...

            • 3 0

          • mamy precedens

            Mevo...
            Tak się takie interesy robi...
            A samorząd zostaje z ręką w nocniku...

            • 0 0

    • gra idzie

      o tory...

      • 0 0

    • ? (1)

      powtórz jeszcze raz dlaczego samorząd ma kupować tabór dla państwowej spółki którym ta łaskawie ma świadczyć usługę przewozu, kpisz?

      • 0 1

      • a kto twierdzi, że samorząd ma kupować dla spółki?

        ma kupować dla siebie a spółke najmować do obsługi.

        Tylko że sam tabor to nie wszystko a jak na razie, to SKM ma kasę i proponuje zakup, który zostanie przekazany samorządowi. Dobrze wiedzą, że nie będzie potrafił z tym nic zrobić i SKM jeszcze zarobi na utrzymaniu taboru, który nie będzie obciążał jej majatku.

        Tylko naiwni liberałowie tak moga się dawać robić, bo ich teorie sprawdzaja się na poziomie warzywniaka. Przy odpowiednim poziomie pieniędzy, działalność i własność staje się problemem... A jak się zaorało własne zasoby, to teraz trzeba iść do "monopolisty" ...

        • 1 0

    • mądrego dobrze poczytać

      • 0 0

  • kiedy obiecane przed wyborami połączenie kolejowe do Bytowa?

    kiedy zostanie uporządkowane rozgrzebane Nadwiśle?
    Czy da się dojechać do Szczecinka?

    • 8 3

  • Spokojnie. Niedługo PKP zmieni się w PKN (Polska Kolej Narodowa), ruszy program "Pendolinem z lotniska do każdej gminy", a wtedy będzie się żyło lepiej i dostatniej.

    • 7 12

  • Niech ktoś mi wytłumaczy (1)

    Po co ten urząd Marszałkowski?
    Przecież to dublowanie UM.
    Stoki dla wyborców?
    Lewizny?
    Po co to komu. Rozwalić i będą oszczędności.
    Ciekawe ile ludzi z UM da sobie radę w prywatnym biznesie....

    • 13 6

    • Przeczytaj ustawe o samorządach

      Tam są wszystkie informacje kto za co odpowiada.

      • 1 1

  • SKM to zło (6)

    Zaorac ta panstwowa w wiekszosci spolka (PKP ma najwiekszy udzial) lesnych dziadkow ze stolkow i zbudowac w nowa spolke wraz z dopuszczeniem przetargowym innych operatorow.
    inaczej NIC sie nie zmieni.

    • 10 12

    • dokładni - popieram (2)

      a TVPis sprywatyzować - rozwiąże wszystkie problemy

      • 1 1

      • Zostanie tylko TVN i wtedy będzie dobrze (1)

        • 2 2

        • Serwisy informacyjne TVN tak samo wypaczone jak TVP. Tyle, że w przeciwnych kierunkach. Na TVN lewacka narracja, na TVP pisowsko narodowo-katolicka.

          Już wolę Polsat News.

          • 2 0

    • a kto broni samorządowi (2)

      zbudować taką spółkę?
      I czy się ona będzie różnić od "państwowej"?
      Jak działają takie organizacje, widzimy po GAiT i PKM...

      • 1 2

      • PKM coś ci mówi? a SKM=PKP ma tory (1)

        • 1 1

        • i masz pretensje do kogoś, że jest

          piękny, młody i bogaty...
          To gdzie byłeś, jak urodę dawali?

          PKM? Tak mówi. To ta firma co kupuje tabor i ludzi z SKM i Regio...

          • 0 0

  • Nowak rozwiazał by te wszystkie problemy wystaczyło by tez na nowe zegarki dla niego :)

    • 15 2

  • Trzeba powołać niezależną spółkę samorządową Koleje Pomorskie (1)

    I przygotowywać się na rozpoczęcie działalności na 2026.
    Ale tu nie wystarczy 10 szt EZT - trzeba mieć ich z 50 szt (tj. ok. 1,5 mld zł)
    Przetarg w 2026 założy, że EZT nie mogą być starsze niż 5 lat i SKM może się zwijać z tym złomem.

    • 10 3

    • Pomysl dobry, tylko ze SKM musialoby pozwolic zeby te pociagi wjechaly na ich tory. Cala infrastruktura nalezy do nich.

      • 2 2

  • Trzeba już teraz ogłosić wymagania przetargu na 2026.

    Jak chcemy by wszystkie EZT miały klimatyzację, kible chemiczne, informację pasażerską, czy też były nie starsze niż np. 10 lat - to trzeba to ogłosić już dzisiaj.
    Jednak jak PKP przez swoje SKM i Polregio powie PASS, to nie wiem czy Arriva, Leo Express itp. udźwigną takie kontrakty.

    • 5 1

  • Dobrze ze sami wybudowali sobie parking w formie betonoego bunkra przy urzedzie

    Bedzie gdzei sie chowac jak ludzie na widlach ich wyniosa

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane