• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SIP: ponad rok opóźnienia i wciąż błędy

Krzysztof Koprowski
4 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem. Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem.

System Informacji Pasażerskiej powoli staje się legendą gdańskiej komunikacji miejskiej. Wiele o nim mówiono, podawano niezliczoną ilość terminów, a do dzisiaj funkcjonuje tylko połowicznie. Co więcej umiejscowienie tablic budzi sporo zastrzeżeń.



W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne. W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne.
Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów. Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów.
System miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju lub autobusu oraz o ewentualnych awariach już w grudniu 2008 roku. Dziś funkcjonują wprawdzie na przystankach monitory, ale informacjom na nich prezentowanym ciężko ufać - zdarza się, że nie pokazują właśnie wjeżdżającego pojazdu lub komunikują jego przyjazd dopiero za kilka minut.

Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk: - Obecnie wciąż trwa montaż tablic. Są one już na 34 przystankach z 41 planowanych. Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych. Natomiast większość pojazdów wyposażona jest już w specjalne nadajniki..

Choć przetarg wygrała firma Emtal, to pełni ona rolę nadzorcy nad montażem ekranów, a prace zleca podwykonawcom. W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane.

Choć obecnie nie ma żadnego określonego ostatecznego terminu wdrażania SIP-u, to już teraz budzi on spore kontrowersje. Gdańskie tablice są wyjątkowo szpetne w porównaniu do podobnzch w innych polskich miastach. Jak zapewnia ZTM, głównym celem było zapewnienie możliwie jak największej odporności na akty wandalizmu. Nie ma także szans na zmianę ich wyglądu, gdyż wymagałoby to rozpisania kolejnego, nowego przetargu.

Czy korzystasz z tablic na przystankach?

Bez przetargu można natomiast zmienić ustawienie tablic na danym przystanku, tym bardziej, że zdarzyło się już kilka błędów w tym zakresie. Tablica na przystanku Miszewskiego początkowo została zainstalowana tyłem do pasażerów - poprawiono to po naszej publikacji. W Oliwie ustawiono tablice tak, że jej odczytanie wymagało wciśnięcia się między wiatę, a słup podpierający monitor. Na szczęście to również udało się skorygować. Inaczej sytuacja wygląda na Hucisku, gdzie jedna tablica zainstalowana została równolegle do barierek, zaś druga - prostopadle.

- Wynika to z faktu, że bezpośrednio pod przystankiem, znajduje się Kanał Raduni, przykryty żelbetonową płytą. Tablice postawiono tam, gdzie nie ma już konstrukcji przykrywającej rzekę - mówi Dymarski.

Niewykluczone, że monitory zostaną nieco inaczej zamocowane. Pozwala na to pojedyncza podpora, do której można przymocować je w innym kierunku. Co ciekawe, tablice pierwotnie planowano postawić w jeszcze bardziej absurdalny sposób - za wiatami przystankowymi, bliżej Urzędu Miejskiego.

Zastrzeżenia budzą także kwestie techniczne. Tablice na Miszewskiego, wykonane technologią LED wyświetlają 8 wierszy, zaś na przystanku Opera Bałtycka posiadają trzy wiersze mniej, choć ilość tramwajów w stronę centrum jest większa.

- Opera Bałtycka jest przystankiem węzłowym z trzema peronami tramwajowymi. Wprawdzie w kierunku centrum ilość linii jest większa, to jednak w przeciwnym, ze względu na dodatkowy przystanek dla linii skręcających w stronę wiaduktu, monitory prezentują mniejszą ilość linii. Chcieliśmy, by wszystkie tablice na danym przystanku posiadały taki sam wygląd, stąd taki wybór - tłumaczy Dymarski.

Co ciekawe, ilość prezentowanych informacji nie jest w pełni zależna od rozmiarów ekranu, gdyż przyjazdy są prezentowane maksymalnie z 30 minutowym wyprzedzeniem.

Sporo kontrowersji budzi także wybór technologii dla monitorów. Obecnie na przystankach znajdują się tablice typu LED (z diodami np. na Miszewskiego) lub LCD (prezentujące obraz w kolorze, np. przy dworcu głównym).

Początkowo tablice typu LCD miały być montowane na przystankach tramwajowych, zaś LED na autobusowych. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu i obecnie nie obowiązuje żadna zasada w ich montażu. ZTM dla ważnych przystanków preferuje tablice LCD, na których można wyświetlić nie tylko sam komunikat o awarii, ale także dodatkowe graficzne informacje (np. mapa alternatywnych połączeń).

Monitory LCD są jednak bardzo słabo czytelne gdy mocno świeci słońce. Szyba ochraniająca ekran, działa niczym lustro, zaś zastosowana czcionka jest mało wyraźna. Na szczęście ZTM już pracuje nad jej zmianą. Być może będą podobne do tych stosowanych na peronie SKM Oliwa.
- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jasnego tła oraz czarnej lub ciemnogranatowej czcionki. Wkrótce będziemy testować taką kolorystykę - mówi Dymarski.

Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów.

Tablice pojawią się także na nowej trasie do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Jej budowa ma ruszyć pod koniec 2010 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu system będzie już działał.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • ztm okiem na transport

    Wczoraj na tablicy przy bramie wyżynnej na tablicy świetlnej informacja,iż
    autobus 120 kursuje na Orunię ul. Równą a to totalna bzdura ten numer
    zmieniono od 1.02 z 121 i kursuje na Dolne Miasto Łąkową A w
    ogólne to dojechać do ulicy Toruńskiej czym 22.30 dzielnica znana z elementów
    a autobusy jeżdzą nie regularnie i bardzo rzadko,co mają powiedzieć ludzie pracy
    Dlaczegp zlikwidowano te tramwaje ,nie było by takich problemów z dojazdem
    staniem w korkach itp

    • 0 0

  • Słyszałem, że przy Carrefourze pomylili przystnki i kursy na Morenę pokazywało w stronę Kartuskiej. (11)

    Ale to już być może mity.

    • 24 4

    • niestety to prawda;)

      • 0 0

    • taa

      za to na dworcu można np. dowiedzieć się o kursach 3 kolejnych 12 przy czym nie info nt najbliższej 13...

      • 0 0

    • przecież ci ludzie z ZKM'u to nieudacznicy (1)

      nic nie potrafią dobrze zrobić, nic im nie wychodzi i zawsze jak coś jest dobrze zrobionego to okazuje się że zwykli szarzy ludzie wpadli na pomysł i napisali do ZKM'u
      oni żyją chyba w innym świecie

      • 16 10

      • ZTM a nie ZKM!

        Akurat tym zajmuje się ZTM, a nie ZKM. To dwie różne spółki.

        • 1 0

    • co z tą Polską? (2)

      taaak to z tymi pomylonymi kierunkami to jest prawda, w dodatku na dworcu i gdzieś tam jeszcze nie widac ostatniej cyferki w godzinach przyjazdu i w zegarze na informatorze, jak by nie było to daje nam rozbierznośc w przyjazdach na jakies 10min, sporo. dlaczego Polacy jak coś robią to zanim skończą to już jest zepsute....?? ludzie weźcie sie w garśc, przecież Polacy na całym świecie to lajlepsi fachowcy... tylko nie u nas w kraju, przykre to jest...

      • 17 0

      • (1)

        rozbieznosc 20 minut prawie

        • 0 2

        • 10

          • 0 0

    • slowo klucz: PAŃSTWOWA FIRMA..............

      buahaahhahahahahahahhahahahahahaha

      • 4 0

    • podobnie przy trzech krzyżach

      • 2 0

    • To niestety prawda.

      Przy Carrefourze na przystanku w kierunku Kartuskiej cały czas pokazuje kursy w kierunku przeciwnym (np. na Niedźwiednik). Codziennie tam wsiadam dojeżdżając do pracy i zerkam, czy poprawili, niestety od ponad miesiąca to samo. Dobrze, że chociaż po przeciwnej stronie działa prawidłowo, ale mogliby wreszcie poprawić konfigurację tej w stronę Kartuskiej.

      • 7 0

    • i tak dobrze, ze autobusy nie jezdza tylem

      • 23 1

  • (1)

    "W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane."

    po przeczytaniu tego fragmentu wszystko jest dla mnie zrozumiałe
    należy się cieszyć, że tylko czterech podwykonawców bierze udział w tym wiekoPOmnym projekcie gdańska
    we wrzeszczu przy dworcu SKM, kiedy tablice jeszcze przez chwilke działały, były dla mnie przydatne
    czy wszystko w gdańsku musi rodzić się w bólach?

    • 15 0

    • cztery psy...cztery michy

      • 0 0

  • tablice SIP zochydzają mi życie.. beznadziejny wybór i szkoda

    • 2 0

  • Kasa częściowo wywalona w błoto (1)

    podobnie ma się sprawa z automatami biletowymi SKM.

    A może inaczej? Idea dobra, tylko partackie wykonanie?

    A po kosztasz gówno postawione?

    • 26 8

    • no czy ja wiem..

      jak dotąd jeszcze nie zawiodłam się na automatach do biletów.. często kupuję bilety we wrzeszczu i w sopocie i wszystko styka

      choc zgadzam się że tablice SIP zochydzają mi życie.. beznadziejny wybór i szkoda

      • 0 0

  • a ja chcialem serdecznie pozdrowic pewna pania jezdzaca codziennie tramwajem nr 8 :) (1)

    najprawdopodniej ta Przesliczna Brunetka pracuje w Gie E banku (teraz BPH :) ).
    wsiada codziennie rano na pl. Komorowksiego ok 7:40, zawsze gdy udaje mi sie Panią zobaczyc od razu dzien staje sie lepszy :)
    pozdrawiam jeszcze raz Pania i reszte pieknych Polek korzytstajacych z komunikacji miejskiej :)

    • 2 0

    • jej, takie wrazenie na mnie zrobila, ze sam sie sobie dziwie ze az tyle literowek

      popelnilem w poprzednim wpisie ;)

      • 0 0

  • pewnego razu, we Wrzeszczu czekałem na tramwaj 12,

    który miał przyjechać już za 2 minuty. Przyjeżdżał za dwie minuty przez 9 minut :)

    • 2 0

  • ...

    Wszystkie tablice powinny być jak na przystanku tramwajowym : opera bałtycka
    żeby lepiej były widoczny rozkład jazdy a nie co przy dworcy głównym , że nic nie widać... piniądze wydane w błoto tylko ... !

    • 1 0

  • Kolejny wspaniały tytuł i kolejna wizualizacja...

    Już mi się nawet czytać nie chce tego

    • 0 0

  • (7)

    ciekawe czy ten system poinformuje mnie, że na autobus poczekam jeszcze pół godziny (zima i korki). Bo jeżeli nie to po co... mi on.

    • 42 2

    • (6)

      Tak (w teorii).

      • 8 0

      • (5)

        a od kiedy to tak? bo, że docelowo tak ma być - to mówi się od dawna. ciekawe czy w sieci też będą dostępne na żywo informacje o lokalizacjach wszystkich autobusów.

        • 2 0

        • Mają być informacje w sieci (4)

          W artykule stoi:
          "Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów."

          • 1 0

          • (3)

            to te SIPy mają WIFI?

            • 1 2

            • WIFI

              fajnie by było...

              • 0 0

            • (1)

              co ma piernik do wiatraka
              Nie nie maja wifi

              • 1 1

              • no tyle ma, ze jak mam sobie na przystanku w internecie sprawdzic gzdie jest autobus??

                • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane