• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM Śródmieście: na wiele rozwiązań przyjdzie nam jeszcze poczekać

Krzysztof Koprowski
27 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Kolejarze zapewniają, że wiata zostanie przedłużona do tzw. ucha południowego - nowej nitki al. Armii Krajowej, pod którą wykonano już podpory. Zadaszenie gotowe będzie najwcześniej jednak w 2016 r.
  • Zejście z płyty wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej na przystanek SKM.
  • Zaułek za windą zostanie zlikwidowany w momencie przedłużenia tunelu w stronę Forum Radunia.
  • Winda widoczna na zdjęciu będzie służyła jedynie do przemieszczania się między poziomem peronu a półpiętra (tzw. pasareli). By dostać się na płytę wiaduktu, będzie trzeba użyć kolejnego dźwigu osobowego. Wzdłuż tych schodów pojawić się mają też rynienki do prowadzenia roweru.
  • Wiata będzie również przedłużona w stronę południową do nowego przejścia pod torem w stronę Gdyni i ul. Okopową. Zadaszenie ma objąć również szyb windowy zlokalizowany za schodami, na wysokości osób w kamizelkach odblaskowych.
  • Zacieki wzdłuż schodów między tzw. uchem południowym a istniejącym wiaduktem.

Czy najnowszy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście okaże się projektem niedopracowanym? Czy też należy go traktować jak wciąż nieukończone dzieło? Kolejarze zapowiadają, że po dniu otwartym wprowadzą jeszcze szereg rozwiązań poprawiających komfort pasażerów. Na część z nich będzie trzeba jednak czekać aż do 2016 r., do momentu zakończenia budowy układu komunikacyjnego wokół Forum Radunia.



Jak oceniasz nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście?

W sobotę po raz pierwszy mieszkańcy mogli dokładnie obejrzeć najnowszą inwestycję SKM - nowy przystanek Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Przystanek ten, o strategicznym znaczeniu dla odciążenia węzła komunikacyjnego wokół dworca głównego, wygodnej możliwości przesiadek z tramwajów z dzielnic południowych na SKM oraz bezpośredniego dojazdu na początek Drogi Królewskiej i w południową część Śródmieścia (w tym do licznych urzędów), nie prezentuje się jednak najlepiej.

Po dość udanych remontach przystanków SKM we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska (projekt autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku) i Żabiance zobacz na mapie Gdańska (Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy), należało oczekiwać co najmniej takiego samego poziomu estetyczno-funkcjonalnego na przystanku budowanym od podstaw.

Na poziomie płyty wiaduktu, która docelowo będzie przeznaczona wyłącznie dla komunikacji miejskiej (węzeł tramwajowo-autobusowy), pasażerów witają wiaty pokryte blachą oraz siatką w ścianach bocznych. Najniższa, betonowa część wiat nie jest nawet niczym zabezpieczona i już teraz widać na niej brzydkie zacieki - szczególnie, że pomalowano ją na biały kolor, choć od poziomu chodnika kolejarze zapowiadają wykonanie zabezpieczenia płytkami do wysokości ok. 15-20 cm.

Na poziomie wiaduktu zaskakuje też jedna z dwóch wind. Wyjście z niej jest usytuowane w kierunku wąskiego chodnika w stronę jezdni, podczas gdy po drugiej stronie znajduje się więcej przestrzeni do manewrowania wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.

- Taka forma zadaszenia jest już docelowa i wykonana w zakresie przewidzianym w ramach inwestycji. Docelowo sam wiadukt zostanie przebudowany w ramach projektu Forum Radunia [projekt układu komunikacyjnego wokół FR jest również autorstwa BPBK - dop. red.], jednak nie są nam znane ostateczne założenia architektonicznego dla tego obszaru. Dźwig osobowy został zaprojektowany dla docelowego układu wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, w której oba pasy jezdni zostaną zastąpione buspasami - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Czytaj też: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

W zejściu na poziom tzw. pasareli, czyli półpiętra między płytą wiaduktu a peronem, dostrzec można rozwiązania, które są krokiem wstecz względem wygody znanej z dotychczasowych remontów.

Wzdłuż linii schodów nie znajdziemy dodatkowego oświetlenia (zdaniem SKM "oświetlenie schodów przez zainstalowane w ich pobliżu lampy spełnia wymagania normatywnego natężenie oświetlenia"), a ściany w tym miejscu również pomalowano na biało, nie zabezpieczając w żaden sposób przestrzeni wokół poręczy (wokół schodów wykonano niewysokie zabezpieczenie kaflami).

Poręcze również nie należą do wygodnych - są kanciaste, trudne do objęcia niewielką dłonią, a do tego już podczas dnia otwartego schodziła z nich farba.

Wspomniane już białe malowanie to jednak największa wada całego przystanku. I nie chodzi już tylko o niepraktyczny kolor, ale przede wszystkim o fakturę ściany. Wszystkie przejścia, w których w godzinach szczytu będzie panował tłok, pokryte są tzw. barankiem, przez co bardzo łatwo o zdarcie naskórka - szczególnie latem, gdy wiele osób chodzi w krótkim rękawku.

Nieprzypadkowo w niemal wszystkich przejściach podziemnych stosowane są różnego rodzaju kafle (materiał popularny szczególnie przed wojną), gładkie okładziny, płyty ze szlifowanego kamienia czy nawet - w ramach oszczędności - zwykła farba olejna. Ponadto, te materiały, w przeciwieństwie do "baranka", są bardzo łatwe w czyszczeniu.

W tym przypadku SKM nie wyklucza poprawek, ale ewentualne zmiany zajdą dopiero w momencie wykonania przejścia z pasareli do Forum Radunia i to inwestor centrum handlowego być może będzie skory finansowo do zastosowania lepszych rozwiązań w zakresie ścian w części SKM.

- Zgodnie z dokumentacją projektową ściany półpiętra zostały wykonane w formie ścian żelbetowych, wytynkowanych i pomalowanych. Na ścianach przewidziano również grafikę, która zostanie wykonana przed odbiorem końcowym. Dodatkowych rozwiązań w zakresie ścian nie przewidziano w ramach przystanku - wyjaśnia Głuszek.

Przedłużenie tunelu w stronę Forum Radunia zlikwiduje także nieprzemyślany zaułek za windą, widoczny na jednym ze zdjęć. Jednocześnie wykonany ma być także sufit podwieszany, które zakryje wystające instalacje. Kolejarze nie planują natomiast w przejściu żadnych lokali handlowo-usługowych.

Zejście z pasareli na poziom peronu wykonano w formie kolejnych schodów. Niepełnosprawnych lub pasażerów z ciężkim bagażem na ten poziom zwiezie dodatkowa winda, która nie będzie "przedłużona" do poziomu nowej płyty wiaduktu (tzw. ucha południowego) w ciągu al. Armii Krajowej. Tu, podobnie jak przy pozostałych schodach, docelowo pojawią się też rynienki do prowadzenia roweru.

Jednak między półpiętrem a nową wiatą pozostaje otwarta przestrzeń. Dlaczego nie udało się przedłużyć wiaty w tym kierunku? Tu także decydujący się okazał projekt Forum Radunia.

- W najbliższym czasie planowane jest wykonanie nowej nitki wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej [w tym także wspomniane "ucha południowego" - dop. red.] w ramach inwestycji Forum Radunia. Po zakończeniu budowy nitki wiaduktu, wiata zostanie przedłużona przez inwestora Forum Radunia, tak aby zapewnić ciągłość zadaszenia - zapewnia dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Wiata ma być także przedłużona w kierunku południowym - oczywiście po zakończeniu budowy Forum Radunia. W tej części przewidziano tunel pieszy pod torem w kierunku Gdyni oraz ul. Okopową do skweru przed Muzeum Narodowym zobacz na mapie Gdańska. Wiata ma objąć swym zakresem zarówno zejście do tunelu, jak i znajdujący się na samym końcu szyb pod montaż windy.

Na szczęście na Forum Radunia nie będzie trzeba czekać, jeżeli chodzi o rozwiązania bezpośrednio na peronie. Do betonowych bloków planuje się przytwierdzenie ławek (siedziska mają być z blachy perforowanej) oraz ustawienie w pobliżu śmietników. Instalacje poprowadzone wzdłuż podpór wiaty będą schowane, a same podpory dodatkowo obłożone "panelami z płyt kompozytowych".

Na peronie nie przewidziano przestrzeni, w której pasażerowie mogliby się schować przed porywami wiatru. Zabrakło tutaj tzw. szklanego kiosku na wzór tego z Żabianki-AWFiS. A warto dodać, że na przystanku tym jest równie wietrznie, jak na słynnym pod tym względem Wzgórzu św. Maksymiliana w Gdyni zobacz na mapie Gdyni.

Niestety, podobnie jak na większości przystanków SKM, nadal dokuczliwy jest problem odstępu między pociągiem z peronem. Tu potęgowany jest przez fakt, że pociągi zatrzymują się na łuku. Ale nawet w miejscu, gdzie "zakrzywienie" toru jest niewielkie, nadal trzeba zrobić spory krok, by wejść do pojazdu. I to mimo faktu, że to właśnie na Śródmieściu jako pierwszym przystanku tory zostały "dosunięte" do peronów. Tego typu operacja obejmie także pozostałe przystanki w sieci SKM.

Czytaj też: Pociągi SKM zbliżą się do peronów

Pierwszy pociągi w ruchu liniowym do nowego przystanku dojeżdżać będą w kwietniu przyszłego roku. Wspomniane wielokrotnie centrum handlowe Forum Radunia wraz z docelowym układem komunikacyjnym gotowe ma być w 2016 r.

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z lotu ptaka. Materiał z września br.


Przejazd pociągu SKM (pchanego przez lokomotywę) z dworca głównego po nowych torach do przystanku Śródmieście. Betonowe ściany posłużą do wykonania przykrycia wykopu torów kolejowych w ramach Forum Radunia.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (136) 4 zablokowane

  • a dla mnie jest prawie....

    gdyby nie wykonawstwo, słabe materiały na wiacie, posadzki, i jakiś chaos w rozmieszczeniu elementów na podniebieniu... no i ciekawe jak to będzie wyglądać po zakończeniu budowy w docelowym układzie z wiaduktami drogowymi.
    nie ma co się oszukiwać, pewnie projekt projektem a rzeczywistość, wiecie sami

    • 1 2

  • Dziadostwo totalne! (2)

    Kto to projektowal? Kto wykonal?Kto wzial kase za ten bubel? Jak nie potrafimy projektowac pozwolmy aby inni za nas projektowali (np. Niemcy). Diabel tkwi w szczegolach i widac, ze na tym przystanku mial wielkie pole do popisu. Wszystko niepraktyczne, niedorobione, niedokladne, szajs.U nas niestety ciagle projkety, tak jak za komuny, wykonuje sie za biurkiem. Na Zachodzie zanim cos sie ostatecznie zaprokejektuje i zatwierdzi, konsultuje sie wszystko z praktykami, z pasazerami, ktorzy daja swoje sugestie, propozycje, ktore bierze sie pod uwage. U nas ciagle trwa tzw radosna tworczosc domoroslych architektow. Ten obietk zanim go wykoncza juz nadaje sie do generalnego remontu (przerobek)

    • 6 0

    • Roczaruję Cię - to nie my projektowaliśmy (1)

      Projektowali anglosasi. Konkretnie Amerykanie i Brytyjczycy. A konkretniej konsorcjum brytyjsko-amerykańskie, oddział w Polsce.

      • 1 4

      • "Projektowali konkretnie Amerykanie i Brytyjczycy"

        To tacy "Hamerykanie " i "Angole" z Wysp Bahama, z Liberii ,Cypru albo z jakiejs republiki bananowej.

        • 2 0

  • Proponuję zablokować otwarcie tego czegoś

    W oficjalnym dniu otwarcia nie dopuścić do "przecięcia wstęgi" (nie wpuścić włodarzu i prezesów na peron). Na ten przystanek nie da się patrzeć, a mógłby tak nowocześnie wyglądać, i to w centrum miasta...

    • 3 1

  • Obywatel

    Myślę, że w konkursie na najbrzydszy przystanek "Śródmieście" Gdański peron zdobył by I miejsce. Porażka.

    • 2 0

  • Brak połączenia z Tczewem

    Tylko komu przeszkadzało zrobić za peronem zwrotnicę tak aby można było dojechać z Tczewa i w drugą stronę

    • 2 0

  • po co ten przystanek bedzie pewnie takj samo oblegany jak gdansk stocznia

    • 1 1

  • Panie redaktorze proszę o wizytę na peronie, w tuneli na dworcu w Oliwie. (1)

    Tam to dopiero od paru lat fuszerkę odwalają. Ciągle jakieś drobne remonciki prowadzące do niczego.
    Brzydki płytki (kafle ścienne) o rodowodzie historycznym przynajmniej wg konserwatora zabytków miały być odnowione, a straszą brudem, byle jakością i brakiem jednolitości struktury.
    Malowanie ścian tunelu paskudne, niedokładne. Brak monitoringu powoduje że co chwila jakaś menda smaruje tam markerem lub sprayem.
    Wylewka posadzki w tunelu to jedna wielka krzywizna. Do tego podatna na zabrudzenia. Oświetlenie podobnie nieestetyczne.
    Ze schodów na peron skm wystaje zbrojenie które wygląda tragicznie i zagraża stopą i obuwiu.
    Płyty na peronie oraz bruk zasyfiony, nie myty.
    Budynek po kiosku niezagospodarowany.
    Budynek dworca odnawiany po łebkach. Stare okna, stare okucia, klamki. Brak monitoringu. Bilety na SKM i metropolitarne dostępne tylko w jednym okienku
    Zejście do tunelu od strony Droszyńskiego to kolejna masakra od strony bezpieczeństwa jak i estetyki.

    Generalnie specjalna nagroda dla Adamowicza i reszty ludzie z UM, PKP, SKM i kto tam jeszcze zarządca tym bajzlem...

    • 1 0

    • Się czepię.

      Wystające zbrojenie nie zagraża stopą ale pewnie samym faktem wystawania. Jeżeli już, to zagraża stopOM i obuwiu.

      To Tyle.

      Można się jeszcze czepić bylejakości, bruku, który jest niemyty i biletów metropolitalnych, ale to szczegóły :D

      Ogólnie z opisem się zgadzam.

      • 2 0

  • Widać gołym okiem że ktoś to robił tak aby zaoszczędzić na boku

    Do tego słaby projekt, słabe materiały i wykonanie.

    To powinien być reprezentatywny dworzec a wygląda jak prowincjonalny przystanek w małej wsi czekającej na przyłączenie infrastruktury!

    • 0 0

  • Skontrolować to wszystko od strony prawnej i finansowej.

    Do tego przyjrzeć się jak wyglądał nadzór oraz przetarg oraz jego warunki.
    Ustalić też kto odbierał prace w imieniu miasta oraz SKM!

    • 0 0

  • zzz

    Ale wiocha

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane