• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM Śródmieście: na wiele rozwiązań przyjdzie nam jeszcze poczekać

Krzysztof Koprowski
27 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Kolejarze zapewniają, że wiata zostanie przedłużona do tzw. ucha południowego - nowej nitki al. Armii Krajowej, pod którą wykonano już podpory. Zadaszenie gotowe będzie najwcześniej jednak w 2016 r.
  • Zejście z płyty wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej na przystanek SKM.
  • Zaułek za windą zostanie zlikwidowany w momencie przedłużenia tunelu w stronę Forum Radunia.
  • Winda widoczna na zdjęciu będzie służyła jedynie do przemieszczania się między poziomem peronu a półpiętra (tzw. pasareli). By dostać się na płytę wiaduktu, będzie trzeba użyć kolejnego dźwigu osobowego. Wzdłuż tych schodów pojawić się mają też rynienki do prowadzenia roweru.
  • Wiata będzie również przedłużona w stronę południową do nowego przejścia pod torem w stronę Gdyni i ul. Okopową. Zadaszenie ma objąć również szyb windowy zlokalizowany za schodami, na wysokości osób w kamizelkach odblaskowych.
  • Zacieki wzdłuż schodów między tzw. uchem południowym a istniejącym wiaduktem.

Czy najnowszy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście okaże się projektem niedopracowanym? Czy też należy go traktować jak wciąż nieukończone dzieło? Kolejarze zapowiadają, że po dniu otwartym wprowadzą jeszcze szereg rozwiązań poprawiających komfort pasażerów. Na część z nich będzie trzeba jednak czekać aż do 2016 r., do momentu zakończenia budowy układu komunikacyjnego wokół Forum Radunia.



Jak oceniasz nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście?

W sobotę po raz pierwszy mieszkańcy mogli dokładnie obejrzeć najnowszą inwestycję SKM - nowy przystanek Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Przystanek ten, o strategicznym znaczeniu dla odciążenia węzła komunikacyjnego wokół dworca głównego, wygodnej możliwości przesiadek z tramwajów z dzielnic południowych na SKM oraz bezpośredniego dojazdu na początek Drogi Królewskiej i w południową część Śródmieścia (w tym do licznych urzędów), nie prezentuje się jednak najlepiej.

Po dość udanych remontach przystanków SKM we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska (projekt autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku) i Żabiance zobacz na mapie Gdańska (Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy), należało oczekiwać co najmniej takiego samego poziomu estetyczno-funkcjonalnego na przystanku budowanym od podstaw.

Na poziomie płyty wiaduktu, która docelowo będzie przeznaczona wyłącznie dla komunikacji miejskiej (węzeł tramwajowo-autobusowy), pasażerów witają wiaty pokryte blachą oraz siatką w ścianach bocznych. Najniższa, betonowa część wiat nie jest nawet niczym zabezpieczona i już teraz widać na niej brzydkie zacieki - szczególnie, że pomalowano ją na biały kolor, choć od poziomu chodnika kolejarze zapowiadają wykonanie zabezpieczenia płytkami do wysokości ok. 15-20 cm.

Na poziomie wiaduktu zaskakuje też jedna z dwóch wind. Wyjście z niej jest usytuowane w kierunku wąskiego chodnika w stronę jezdni, podczas gdy po drugiej stronie znajduje się więcej przestrzeni do manewrowania wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.

- Taka forma zadaszenia jest już docelowa i wykonana w zakresie przewidzianym w ramach inwestycji. Docelowo sam wiadukt zostanie przebudowany w ramach projektu Forum Radunia [projekt układu komunikacyjnego wokół FR jest również autorstwa BPBK - dop. red.], jednak nie są nam znane ostateczne założenia architektonicznego dla tego obszaru. Dźwig osobowy został zaprojektowany dla docelowego układu wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, w której oba pasy jezdni zostaną zastąpione buspasami - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Czytaj też: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

W zejściu na poziom tzw. pasareli, czyli półpiętra między płytą wiaduktu a peronem, dostrzec można rozwiązania, które są krokiem wstecz względem wygody znanej z dotychczasowych remontów.

Wzdłuż linii schodów nie znajdziemy dodatkowego oświetlenia (zdaniem SKM "oświetlenie schodów przez zainstalowane w ich pobliżu lampy spełnia wymagania normatywnego natężenie oświetlenia"), a ściany w tym miejscu również pomalowano na biało, nie zabezpieczając w żaden sposób przestrzeni wokół poręczy (wokół schodów wykonano niewysokie zabezpieczenie kaflami).

Poręcze również nie należą do wygodnych - są kanciaste, trudne do objęcia niewielką dłonią, a do tego już podczas dnia otwartego schodziła z nich farba.

Wspomniane już białe malowanie to jednak największa wada całego przystanku. I nie chodzi już tylko o niepraktyczny kolor, ale przede wszystkim o fakturę ściany. Wszystkie przejścia, w których w godzinach szczytu będzie panował tłok, pokryte są tzw. barankiem, przez co bardzo łatwo o zdarcie naskórka - szczególnie latem, gdy wiele osób chodzi w krótkim rękawku.

Nieprzypadkowo w niemal wszystkich przejściach podziemnych stosowane są różnego rodzaju kafle (materiał popularny szczególnie przed wojną), gładkie okładziny, płyty ze szlifowanego kamienia czy nawet - w ramach oszczędności - zwykła farba olejna. Ponadto, te materiały, w przeciwieństwie do "baranka", są bardzo łatwe w czyszczeniu.

W tym przypadku SKM nie wyklucza poprawek, ale ewentualne zmiany zajdą dopiero w momencie wykonania przejścia z pasareli do Forum Radunia i to inwestor centrum handlowego być może będzie skory finansowo do zastosowania lepszych rozwiązań w zakresie ścian w części SKM.

- Zgodnie z dokumentacją projektową ściany półpiętra zostały wykonane w formie ścian żelbetowych, wytynkowanych i pomalowanych. Na ścianach przewidziano również grafikę, która zostanie wykonana przed odbiorem końcowym. Dodatkowych rozwiązań w zakresie ścian nie przewidziano w ramach przystanku - wyjaśnia Głuszek.

Przedłużenie tunelu w stronę Forum Radunia zlikwiduje także nieprzemyślany zaułek za windą, widoczny na jednym ze zdjęć. Jednocześnie wykonany ma być także sufit podwieszany, które zakryje wystające instalacje. Kolejarze nie planują natomiast w przejściu żadnych lokali handlowo-usługowych.

Zejście z pasareli na poziom peronu wykonano w formie kolejnych schodów. Niepełnosprawnych lub pasażerów z ciężkim bagażem na ten poziom zwiezie dodatkowa winda, która nie będzie "przedłużona" do poziomu nowej płyty wiaduktu (tzw. ucha południowego) w ciągu al. Armii Krajowej. Tu, podobnie jak przy pozostałych schodach, docelowo pojawią się też rynienki do prowadzenia roweru.

Jednak między półpiętrem a nową wiatą pozostaje otwarta przestrzeń. Dlaczego nie udało się przedłużyć wiaty w tym kierunku? Tu także decydujący się okazał projekt Forum Radunia.

- W najbliższym czasie planowane jest wykonanie nowej nitki wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej [w tym także wspomniane "ucha południowego" - dop. red.] w ramach inwestycji Forum Radunia. Po zakończeniu budowy nitki wiaduktu, wiata zostanie przedłużona przez inwestora Forum Radunia, tak aby zapewnić ciągłość zadaszenia - zapewnia dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Wiata ma być także przedłużona w kierunku południowym - oczywiście po zakończeniu budowy Forum Radunia. W tej części przewidziano tunel pieszy pod torem w kierunku Gdyni oraz ul. Okopową do skweru przed Muzeum Narodowym zobacz na mapie Gdańska. Wiata ma objąć swym zakresem zarówno zejście do tunelu, jak i znajdujący się na samym końcu szyb pod montaż windy.

Na szczęście na Forum Radunia nie będzie trzeba czekać, jeżeli chodzi o rozwiązania bezpośrednio na peronie. Do betonowych bloków planuje się przytwierdzenie ławek (siedziska mają być z blachy perforowanej) oraz ustawienie w pobliżu śmietników. Instalacje poprowadzone wzdłuż podpór wiaty będą schowane, a same podpory dodatkowo obłożone "panelami z płyt kompozytowych".

Na peronie nie przewidziano przestrzeni, w której pasażerowie mogliby się schować przed porywami wiatru. Zabrakło tutaj tzw. szklanego kiosku na wzór tego z Żabianki-AWFiS. A warto dodać, że na przystanku tym jest równie wietrznie, jak na słynnym pod tym względem Wzgórzu św. Maksymiliana w Gdyni zobacz na mapie Gdyni.

Niestety, podobnie jak na większości przystanków SKM, nadal dokuczliwy jest problem odstępu między pociągiem z peronem. Tu potęgowany jest przez fakt, że pociągi zatrzymują się na łuku. Ale nawet w miejscu, gdzie "zakrzywienie" toru jest niewielkie, nadal trzeba zrobić spory krok, by wejść do pojazdu. I to mimo faktu, że to właśnie na Śródmieściu jako pierwszym przystanku tory zostały "dosunięte" do peronów. Tego typu operacja obejmie także pozostałe przystanki w sieci SKM.

Czytaj też: Pociągi SKM zbliżą się do peronów

Pierwszy pociągi w ruchu liniowym do nowego przystanku dojeżdżać będą w kwietniu przyszłego roku. Wspomniane wielokrotnie centrum handlowe Forum Radunia wraz z docelowym układem komunikacyjnym gotowe ma być w 2016 r.

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z lotu ptaka. Materiał z września br.


Przejazd pociągu SKM (pchanego przez lokomotywę) z dworca głównego po nowych torach do przystanku Śródmieście. Betonowe ściany posłużą do wykonania przykrycia wykopu torów kolejowych w ramach Forum Radunia.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (136) 4 zablokowane

  • (5)

    Mam nadzieję, że tak inwestycja pociągnie za sobą kolejne włącznie z najbardziej wyczekiwanymi WC w składach SKM.

    • 29 34

    • WC, nie w SKM tylko na przystankach - peronach

      W SKM nie powinno być WC. To kolej miejska, jak metro. WC powinny być 24/h dostępne na wszystkich przystankach SKM.

      • 62 0

    • nie pij piwska w skm to nie bedziesz szukał toalety na siuski

      mozesz zawsze do puszki oddac to co kryjesz

      • 14 7

    • przewijaki

      Nie, no bardziej potrzebne sa przewijaki dla niemowląt w każdej kolejce

      • 3 5

    • (1)

      Nie trudno się domyślić, że z tych toalet korzystaliby głównie menele.

      • 8 0

      • Trzeba zrobić wejście na wazny bilet

        • 3 0

  • Przystanek SKM (10)

    zamnięty tunel uniemożliwi transport matriałow niebezpiecznych. Ciekawe którędy pojadą cysterny z paliwem. Chyba górą.
    Pierwszy pociąg pojedzie ze stacji w kwietniu. będzie kolejna okazja do przecięcia wstęgi.

    • 23 21

    • no i dobrze (6)

      Takie niebezpieczne ladunki nie powinny przejezdzac przez miasto.
      W ogole magistrala trojmiejska powinny jezdzic tylko skm i pkm oraz dalekobiezne pasazerskie.
      Ruch towarowy innymi trasami kolejowymi.

      • 18 9

      • (5)

        jakimi trasami? jak dotrzeć do portu wewnętrznego w Gdańsku?

        • 20 0

        • a (1)

          to juz zmartwienie dla kolejarzy.
          Chyba "dasie" zmodernizowac istniejace linie lub zaprojektowac nowe tak aby spelniac powyzsze warunki...

          • 6 16

          • no mozna wyburzyc pol miasta. pikus.

            • 14 2

        • "starą trasą" (2)

          Z Bydgoszczy na Gdynię, przez Chojnice i Kościerzynę i potem po torach PKM do Wrzeszcza, dalej pod Błędnik, tam zmiana lokomotywy i jedzie do portu wewnętrznego.

          • 4 3

          • sprawdź czy wszędzie jest drut i jak to sie to ma do transportu rzeczy niebezpiecznych, jak robi jeszcze dluzsza trase przez miasta?

            • 5 0

          • Średnio zabawne ;-/

            • 1 0

    • ... (2)

      ta konstrukcja...z zadaszeniem...wg. przepisów tunelem nie będzie. Zatem ruch cystern będzie dopuszczony.

      • 12 1

      • to jest Polska, kazdy przepis dasie obejsc (1)

        • 16 3

        • Dotychczas nie wypie./...

          to teraz nagle pod zadaszeniem "wypie"??

          co ty putin jestes czy co?

          • 9 5

  • szkoda... (2)

    ...że cała ta inwestycja wydaje się nieprzemyślana, jeśli chodzi o takie istotne "szczegóły"

    • 83 6

    • (1)

      Przystanek idealnie komponuje się z obleśnym centrum handlowym (Forum Radunia) a zwłaszcza z syfiastym parkingiem od strony 3-go maja.

      • 16 2

      • Z czym? Forum Radunia jeszcze nie powstało a połowa parkingu od dłuższego czasu nie istnieje. Chyba ze chodzi Ci o wizualizacje tego co dopiero ma powstać.

        • 4 3

  • Skandal! W cywilizowanych krajach zrzuca się dworce od razu gotowe z orbity,a tunele kopią smoki i to w trzy dni! (2)

    • 79 12

    • Wazeliniarzu prawda boli!!Jak kazdego urzedasa i polityka !!

      • 6 9

    • w bardziej cywilizowanych to smoki kopią tunele. a w Chinach np. 10 piętrowy budynek stawia się w tydzień. możesz zobaczyć na youtube.

      • 5 1

  • ciekawe jak ten koleś (Koprowski) ma w domu (3)

    pewnie wszystko designerskie z ikei albo z hipsterskiego śmietnika

    Jak dla mnie perony mają być czyste, bezpieczne i przestronne. Śmietniki mogą być nawet z pierza, byleby były opróżniane

    • 25 56

    • (1)

      betonowy umysl. pracownik zdiz, brg czy pkp? a moze bpbk?

      • 24 4

      • a moze um?

        • 21 2

    • to zapewne Duch...

      przepustowości

      • 20 1

  • Bo po co za jednym zamachem zrobić raz a porządnie (1)

    Wszystko... Tylko czekać na kolejne etapy budowy... Tymczasem będzie tak przystanek oddany, SKM będzie jeździć a wychodzący pasażerowie będą lawirować między robotnikami....

    • 58 3

    • A najlepsze są, jak zwykle zresztą, tłumaczenia Głuszka: - red.: Popełniliście tu i tu błąd; - Głuszek: No tak, tak to zostało zaprojektowane. Ręce opadają.

      • 2 1

  • targ sienny i rakowy

    To obecnie wiocha w srodku miasta (zgodnie z reszta z nazwa historyczna ;) ).
    Dobrze ze buduja to Forum Radunia

    • 15 38

  • 25 zł za litr paliwa i przystanek będzie przydatny i oblegany (6)

    Póki koszty utrzymania auta są tak niskie jak dziś - przystanek jest tylko dla wczasowiczów. Pieniądze wydane dla promocji miasta, nie dla obywatela. Większość i tak korzysta z samochodu korkując wyjazd ze śródmieścia około szesnastej...
    Obecne koszty użytkowania samochodu nie zniechęcają do przejścia do komunikacji publicznej.
    Gdy auto się psuje - sam się przesiadam, wówczas widzę, że niewiele bym bez samochodu zrobił, także mimo chęci nie mam szans się na SKM ani ZKM przesiąść.

    • 23 25

    • Obywatelu, od d*py strony podchodzisz do problemu... (3)

      Utrzymanie samochodu to nie problem, tak samo jak ceny paliwa. Cena jest porównywalna do tej w Niemczech np. Problemem są zarobki. A to, że w Polsce komunikacja miejska pełza na poziomie pantofelka, to już jest większy problem. Wiadomo, że każdy kto moze prędzej dotrzeć do celu (jeśli musi) wybierze własny samochód. A to, że w Polsce każdy się definiuje poprzez własność automobilu to tez zupełnie inna sprawa. Szlachta kiedyś też miała więcej... Dziś każdy burak właśnie sobie to odbija tym, że siedzi we własnej puszce.

      • 19 2

      • Proponuje wyprowadzic sie na troche na ten swiety zachod... (2)

        Ale nie do Londynu czy Berlina, ale do czegos wielkoscia przypominajacego Gdansk.

        Chocby w UK Bristol. Zaplaczecie za ta "fatalna" komunikacja miejska... Narzekacie na komunikacje w 3miescie wiecznie twierdzac, ze "na zachodzie, bla bla bla". Nieprawda. W wielu miejscach na zachodzie komunikacja miejska jest na duzo gorszym poziomie (i duzo drozsza) niz w Gdansku / Trojmiescie.

        • 16 3

        • wazeliniarzu ty sie niekompromituj jak zawsze (1)

          • 0 2

          • mieszkałeg na zadupiach bo tam nas firma lokowała !!i zawsze było 100 razy lepiej niz w Gdańsku!

            • 4 0

    • nieprawda

      wiekszosc ludzi nie mieszka poza miastem. Niestety dla mniejszosci, wiekszosc ma fundowac autostrady w srodku miasta, aby tym bylo wygodnie dojezdzac do centrum.

      • 6 2

    • NIE STAC MNIE NA KOMUNIKACJE MIEJSKA

      Prowokacja?Otóż nie.Musze jeździć autem bo korzyści są nieporównywalne.Chodzi o czas i pieniądze.Czasu oszczędzam w skali dnia około 40-50 min w jedna stronę (wliczam dojście bez spóźnień i zakładam punktualność zkm) - mieć 2 godziny dla dziecka - bezcenne.I w zasadzie to mi wystarcza żeby płacić 200 zl za lpg/mc zamiast 100 na bilet.Ale co tam, pójdźmy dalej.Jade w ciepłym, wygodnie, radyjko i wiozę dziecko do przedszkola.Żadne menelstwo czy pradkujacy/niedoleczeni z grypy pryszcze nie będą mi charkać na dziecko w stłoczonym spoconym zbiorkom ie.Nie muszę słuchać waszych nędznych głodnych historii z życia jak gadacie przez telefony bo wasze życie prywatne w ogóle mnie nie interesuje.Dopłacę 500 zl/mc jeśli będzie trzeba nawet ale na zbiorkom nie przejdę.

      • 2 0

  • estetyka na poziomie betonu umysłowego (10)

    projektantów i urzędników

    :/

    • 102 2

    • Pokonały mnie siedziska ławek z blachy. (1)

      Projektant chyba nie pomyślał, że w Polsce bywają chłodne dni i siedzenie na zimnej blasze nie należy do przyjemności. PROSZĘ O DREWNO!

      • 39 3

      • lawki metalowe

        Sa trwalsze bardziej wandaloodporne.
        Problem lezy w kulturze uzytkownikow....

        • 1 3

    • (1)

      architekt płakał (ze śmiechu) jak ten "projekt" odwalał na kolanie

      • 14 0

      • chyba architekt za masło i gęsi

        bo Architekt to by się ze wstydu spalił

        • 6 0

    • Ten przystanek to kolejny przykład korupcji i niekompetencji urzedasów i polityków!!

      projektował to koles co dostał stołek po znajomości urzędasów i polityków .I tak mamy szczeście ze wózkiem z winy bezpośrednio pod koła ut sie nie wyjedzie!
      Ci ludzie z komunikacji nie korzystaja wiec nie mają o niczym pojęcia.Ale nawet wtedy wystarczy mózg muszki owocówki by zauważyć te absurdy jeszcze z rodem PRLu!! Ten przystanek wyglada jak by go celowo zrobiono byle jak by potem robic poprawki naturalnie na koszt podatnika!!Ale lemingi wazeliniarze budynia juz teraz krzyczą nic sie nie stało! A odpowiedzialne za to osoby powinny wyleciec na zbity pysk z roboty!!Ale urzędasy i politycy są bezkarni!!!

      • 9 1

    • (1)

      A czego spodziewac sie po mentalnosci dziadkow z bpbk?? Skandal, ze przystanek w samym centrum miasta zostal tak spartaczony. Proponuje porownac, jak takie inwestycje wygladaja w innych miastach Polski. Tutaj cofamy sie do lat 70tych!

      • 4 0

      • Lata siedemdziesiąte były fajne.

        architektura miała duszę. Czepiącie się drobiazgów. I nie było tych głupio wyglądających zbędnych wind. Ich miejsce jest w budynkach.

        • 6 0

    • koszmar-wiaty (2)

      tragiczne wiaty, które przypominają przemysłową tanią architekturę lat 70-tych. Masakra! w centrum miasta, gdzie ten przystanek powinien być flagowy, to powinno być zrobione z wysokiej jakości materiałów, granitowe obłożenia, szyby itd! projektant powinien za to odpowiedzieć.
      Co za analfabeta estytyczny wydał zgodę na ten syf?

      • 5 0

      • Jak projektant ma za to odpowiedzieć? Dali mu zlecenie i powiedzieli "panie, zaprojektuj pan przystanek tylko żebyś się zmieścił w budżecie". No to zaprojektował. Zrealizował zlecenie, projekt został zaakceptowany to o co pretensje do projektanta?

        • 2 3

      • neomodernizm

        Modernistyczna architektura jest znowu modna. Nic dziwnego, gdyz byla zawsze nowoczesna, funkcjonalna i piekna. Oczywiscie ta prawdziwa, nie majaca nic wspolnego z socjalistycznymi budynkami z wielkiej plyty w PRL...
        Oszczedne, proste formy o wystudiowanych proporcjach i uzasadnione funkcja uzycie materialow (czesto prostych typu: beton, siatka stalowa, szklo) daje swietny efekt, ktory stosuje sie teraz w nowoczesnym projektowaniu. A ostateczny wyraz zalezy od talentu/gustu/wiedzy/checi/mozliwosci autora projektu.

        • 1 1

  • Schodów w oliwie nie mogą zrobić porządnie bo brak ludzi do pracy

    Tutaj winda w stronę jezdni gdzie nawet wózek się nie zmieści
    pełno niedoróbek

    Kto to wogóle odbiera kto to kontroluje ?
    Najpierw żydzi wygnali Polaków do pracy za granicę a teraz nie potrafią sobie pordazić z najprostszymi sprawami nierozumiem o co tu chodzi.

    • 22 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane