• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • no ładnie (9)

    • 34 5

    • brzydko

      ale takie jest oblicze historii

      • 6 2

    • (2)

      Ale i tak dalej będzie to ten sam kibel co wcześniej, dalej będą tylko dwie pary drzwi. Dalej będzie przepaść między peronem a kolejką, dalej będzie komfort jazdy jak w traktorze, no i dalej NIE BĘDZIE KLIMATYZACJI!

      • 25 0

      • (1)

        W traktorze jedziesz sam, no - góra z pięcioma kolegami z PGR-u. Oj, takiej samotności błogosławionej i komfortu to w SKM-ce nie zaznasz!

        • 10 0

        • ........ echhhh ;) - co wy wiecie o pracy na traktorze... !!

          traktoristka Frosia - to może cóś powiedzieć... :D! - ale wy ??? ! - a widzieli traktor z klimatyzowaną kabiną i dolby w srodku ?? ! - zapraszam na Pe-Ge-Ery w Unii :)! - tam też i SKM-ki sa troche inne... Do siego roku !! .... traktorzyści - za dyche !!

          • 3 0

    • widocznie zarządzanie w SKM do d... i nawet MBA pracownikom nie pomogło (1)

      obiecanki cacanki,a głupiemu radość, ciekawe czy kara się posypie dla SKM w związku z tym,że firma przetarg wygrała a kasy nie dostała

      • 10 0

      • i przechwałki,że zysk taki a taki nic nie dały

        • 8 0

    • A to Polska właśnie....

      Miało być dobrze, a wyszło tak jak zwykle....

      • 6 1

    • A spójrzcie na ten horror (1)

      tzn. przestrzeń między peronem a kolejką, która przyprawia o palpitacje serce matki z małymi dziećmi, z wózkami, oraz inwalidów, ludzi starszych i osób lękających się wysokości. Za wysokie progi na przeciętne nogi

      • 0 0

      • Za wysokie progi...

        cenowe również, zwłaszcza gdy się chce pojechać przystanek lub dwa

        • 0 0

  • bedzie troche wstyd... (8)

    :)

    • 192 6

    • a nie wiedziales tego wczesniej? (4)

      • 18 1

      • no tak

        nie pomyslalem

        • 9 0

      • wstyd do będzie (2)

        ale na Ukrainie ;) nasze składy, w porównaniu z ichnimi, to luksus, spleen i splendor.

        • 4 7

        • Idac tym rozumowaniem porownaj sie do analfabety i pochwal sie innym ze umiesz pisac :) Gratuluje, jestes lepszy od analfabety :)

          • 5 2

        • na pewno?

          mam inne doświadczenia w tym temacie na korzysć Ukrainy właśnie

          • 0 0

    • To było do przewidzenia

      Teraz będą tłumaczyli to kryzysem

      • 4 1

    • Wstyd ? Głowy ludzi za to odpowidzialnych powinny za to polecieć ze stołków ! (1)

      Darmozjady, nic nie potrafią tylko ceny podwyższać i premie sobie wypłacać. W normalnym kraju czy przedsiębiorstwie osoby takie dawno by zostały zwolnione, a tu zostaną na stanowiskach i jeszcze będą paprać kolejne inwestycje, niedouczeni ściemniacze...

      • 10 0

      • Tusk to samo miesza z lekami i Arłukowiczowi też łeb nie spada

        • 1 2

  • No to Europa zobaczy kolejowy skansen ,ale będzie wstyd (4)

    • 213 8

    • trzeba to tylko odpowiednio przedstawic

      ze to taka atrakcja i ze mieszkancy sa sentymentalni ;)

      • 36 0

    • francuscy kibice poczują się prawie jak w domu

      • 16 1

    • WYSYP ZDZIWIONYCH LEMINGOW (1)

      to sie LEMINGI znowu zdziwily ze czegos nie ma ale spoko w tvn powiedza ze to wina Camerona:))

      • 3 2

      • Nie lepiej było obiecać kolej magnetyczną...; można by teraz zwalić na kryzys. Wyszło jak zwykle, nawet Pinokio zrobił z siebie kłamcę i durnia.

        • 1 0

  • a po co nowe składy? (5)

    żeby kibole je zniszczyli?
    po euro też się przydadzą - dla zwykłych ludzi, nie dla kibolstwa

    • 145 62

    • (4)

      debil.

      • 4 18

      • Wolę stare składy (2)

        Wolę stare składy, bo mają podwójne siedzenia. Codziennie dojeżdżam z Żabianki do Gdańska do ogólniaka i jak tylko jest możliwość to siadam przy oknie. Wtedy słucham sobie muzyki i nie muszę nikomu ustępować miejsca, bo ujaję, że nie widzę jak ktoś starszy stoi. Jak raz jechałam tym nowym składem, to miejsce siedzące zrobiło się dopiero na Przymorzu, ale jak już byłam we Wrzeszczu, to wstałam. Trzy starsze panie mnie otoczyły i przed Gdańskiem Stocznia ustąpiłam jednej z nich miejsca. Ja jednak wolę sobie posiedzieć w drodze do i ze szkoły, toteż stare składy bardziej mi odpowiadają.

        • 9 3

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • ...oj! - Karolinko,obyś nigdy nie była w ciąży.

          • 1 0

      • ...

        o sobie piszesz ar? pewnie do tego jestes kibolem z wejherowa, nie masz z przodu zebow i jezdzisz w sluzbowce..typowy prostak z arki..

        • 0 0

  • Nie modernizować ale kupić nowe,czyste i pachnące bo to nadal będzie tylko pudrowanie 40 letnich trupów (19)

    • 238 15

    • za co?? (3)

      • 4 12

      • (2)

        za ecs !!!

        • 20 2

        • To ECS... (1)

          ...jest budowane przez SKM?

          • 6 4

          • jakie pytanie...... taka odpowiedź ! :D!

            A hoj.

            • 4 1

    • Populistyczne bzdety... (10)

      W Berlinie - nader często stawianym tu za wzorzec - przedwojenne składy (takie jak jeździły i u nas do 1976 roku) wycofano z eksploatacji dopiero po 70 latach, w czasie których były one modernizowane. I nikt tam jakoś nie marudził, ze wagony są stare i tylko "pudrowane".

      Problem nie polega na wieku taboru SKM, tylko na jego słabym dopasowaniu do potrzeb kolei aglomeracyjnej (stopnie dla niskich peronów i zbyt mało drzwi) i katastrofalnie powolnym tempie modernizacji.

      • 38 0

      • Berlin (4)

        w latach 70tych dopiero wychodzil z recesji powojennej. Czy Ty w ogole rozumiesz, jak rozne byly to czasy od dzisiejszych? Przypominasz mi piep*enie Gierka jakie to mamy rewelacyjna gospodarke bo w latach 30 i 40 to na 100 ha przypadal jeden traktor a teraz 3.

        • 13 8

        • Przedwojenne wagony w Berlinie... (2)

          ...były na bieżąco modernizowane, a wycofane dopiero w latach 90-ych (starsza seria 165) i w 2003 (młodsza 166 i 167). A nie w latach 70-ych.

          Takie są fakty, które łatwo sprawdzić. Nie widze powodów, dla których masz mnie obrażac.

          • 8 1

          • .... co ma piernik do wiatraka ????????? (1)

            .... co ma Berlin do Gdańska ??? -- pozostał jedynie SENTYMENT !! i w sumie ŻAL !! - że u nich mimo komuny i socrealizmu MOZNA BYŁO !! - a tutaj : NI *** UJA !! - tak jest jak "ułańska fantazja" ... bierze góre przed.... zdrowym rozsądkiem !! - i innym(zdrowym) sposobem myslenia... A hoj.

            • 3 4

            • To ma...

              ...że co drugi dyskutant stawia (nie bez racji) berlińską S-Bahn za wzór dla SKM. I przeciwstawia się działania S-Bahn działaniom SKM. Tyle, że akurat w kwestii modernizacji kilkudziesięcioletnich wagonów - to SKM właśnie z tego wzoru korzysta...

              To znaczy korzystała. Bo z artykułu dowiadujemy się, że właśnie nie będzie modernizacji wagonów. Nowych tym bardziej nie bedzie.

              • 0 1

        • Nie chodzi o lata 70-te

          Tylko o 70 lat eksploatacji tego taboru.

          • 7 0

      • tylko jedno 'ale' - S-Bahn berlin przez całe lata była własnością DDR! był nawet bojkot tej kolei przez WestBerlinerów (4)

        a wiadomo jaką kasą dysponowało DDR. Podobną do polskiej....

        • 2 2

        • tyle, że nawet jak już nie było DDR to te wagony dalej były modernizowane i eksploatowane (2)

          I to pomimo wieku wielokrotnie większego niż tych używanych przez SKM.

          Najwyraźniej uznano, że te kilkudziesięcioletnie pociągi (ale należycie zadbane i modernizowane) wciąż mogą całkiem nieźle spełniać swoje zadanie.

          Oczywiście poza modernizacjami i remontami starego taboru kupowano tez nowy. Robiono to jednak stopniowo i to nie tylko ze względów ekonomicznych.

          • 3 0

          • (1)

            Zobacz tramwaje tzw. Dortmundy, przyjechały do Gdańska w dobrym stanie technicznym, zadbane. Nic nie stukało w środku było bardzo cicho. Obecnie składy zostały zmodernizowane w Polsce. Co z tego kiedy na czas nie wymienia się części, co chwila coś hałasuje w środku jest głośniej. Jako naród i kraj mamy bardzo niską kulturę techniczną nie powinniśmy porównywać się do Niemców.

            • 4 0

            • narodu czy kraju w to nie mieszaj

              To jak wyglądają w Gdańsku tramwaje (zarówno nowe jak i modernizowane)i to zasługa przede wszystkim zatrzymanego w poprzednim ustroju ZKMu a do jakości modernizacji dołożył się jej wykonawca.

              W innych miastach (Poznań, Warszawa, Kraków) pojazdy są lepiej zadbane a modernizacja bywają bardziej udane (choć ta naszych Dortmundów nie jest też tragiczna).

              Co do taboru SKM to rzeczywiście w porównaniu do tego berlińskiego jest on mocno zaniedbany jednak nie aż tak by z tego powodu nie nadawał się do modernizacji. Większą ku temu przesłanką byłoby jego nieprzystosowanie do ruchu miejskiego.

              Oczywiście jak o zmodernizowane składy nie będzie się dbało jak należy to szybko będą wyglądać równie źle co obecne jednak to samo tyczy się i jednostek zupełnie nowych.

              • 0 0

        • Nie wiem jaką kasą dysponowały DR, czyli koleje NRD...

          ...Ale wiem, że ZAWSZE te koleje były w znacznie lepszej kondycji niż PKP.

          • 0 0

    • no dokladnie (2)

      tez o tym pomyslalem....jak jedzie sie nawet tym po modernizacji, to ma sie wrazenie jakby wlokl sie zaprzeg krow a nie nowoczesna kolejka, nie dorownuje kolejce metra warszawskiego, a juz wogole kolejkom europejskim np z berlina

      nie rozumiem zupelnie polityki skm, kupic nowe, a stare komus odsprzedac, czas najwyzszy na nowoczesne sklady z prawdziwego zdarzenia, nawet sklady tramwajowe jezdza o wiele nowoczesniejsze w poznaniu, wawie, krakowie czy gdansku

      • 8 5

      • A to już bzdura totalna. (1)

        W Niemczech spotyka się miejscami składy liczące kilkadziesiąt lat - rzecz w tym, że są one w znacznie lepszym stanie technicznym. Co do tramwajów - bzdura jeszcze większa: akurat Gdańsk ma w tej chwili najnowocześniejszą flotę tramwajową w Polsce. Trzeba wziąć pod uwagę średnią wieku, ilość pojazdów niskopodłogowych czy zmodernizowanych. Taki np. Duwag N8C ma przed sobą ładnych 30 lat życia - czyli więcej, niż jakieś 70% krakowskich tramwajów.

        • 7 1

        • Dlatego bo w Gdańsku jest niewiele lini tramwajowych więc i wymiana tramwajów idzie szybciej

          np.w Poznaniu jest 19 lini tramwajowych dziennych a do ich obsługi potrzeba ponad 200 tramwaji podczas gdy w Gdańsku tylko 99

          • 5 1

    • ...... nie omoże puder i kadzidło..... kiedy baba(SKM-ka) stara jak straszydło !!!!

      to stare i wyswiechtane powiedzenie...... ALE JAKŻE NA CZASIE... :D!

      • 4 2

  • (11)

    panowie z SKM - lepiej nie powiedzieć od razu że nic nie potraficie?
    tak jak wczoraj napisałem - działacie na zasadzie przetrwania - "jutro jakoś jeszcze będzie" a do obudzenia się z ręką w nocniku już niedługo
    SKM - Straszna Kolej Miejska

    • 89 6

    • Brawo!!! (2)

      hehe.. Banda nieudaczników!
      Jeszcze pan Głuszek z Buczkiem niedawno się mądrowali, że nowe składy pojadą już w 2011... - teraz chyba przy okazji wypłat premii sobie przypomnieli, że.. wyremontować trupy zapomnieli!!!

      • 12 1

      • (1)

        Buczek teraz w Intercity głupa pali, ze stołka na stołeczek - jak to w PeKaPe

        • 11 0

        • w skmku

          • 1 0

    • lepiej nie powiedzieć

      • 1 0

    • Z pustego i Salomon nie naleje..

      A to chyba Gdynia nie zgodziła się na podniesienie swojego wkładu do SKM..

      • 9 7

    • (3)

      jesteś bez nadziejmy masz problem ze sobą

      • 1 4

      • Mama

        • 0 0

      • Mama

        • 0 0

      • MAMA *))

        A ja właśnie mogę się pochwalić,że taki " ŻÓŁWIK " prowadzi mój SYN w Trójmieście.
        Chwała mu za to....

        • 1 0

    • mowilam juz ze uwielbiam ksywe Pubus Kuchatek?:) (1)

      • 1 0

      • no widzisz - napij się kawki bezkofeinowej

        • 0 0

  • To jest śmiech na sali.. (1)

    podnieście jeszcze ceny za bilety, tak na wszelki wypadek, gdyby się okazało że wam nie starczy...

    • 98 2

    • dobrze, podniesiemy

      i jeszcze oplate za wypisanie biletu w pociagu.

      • 9 1

  • Ale siara.

    no cóż każdemu bywa zaspać.

    • 17 11

  • I CO MADRALINSCY ? NIEDAWNO BYL ARTYKUL ZE SIE UDA ZMODERNIZOWAC I PISALISCIE NA FORUM GLOSY POPARCIA DLA SKM ! A NA TYCH CO (4)

    MOWILI ZE SKM TO KICHA PISALISCIE ZE TO FRUSTRACI ! I co ? TO PANSTWO TO JEDNO WIELKIE SZAMBO CWANIAKOW , NIEUDACZNIKOW I KOMBINATOROW !

    • 98 6

    • Lepiej było wsparcia nie okazywać i z góry zakładać, że się nie uda? (1)

      A co by to dało? Chyba tylko posępne humory... tak przynajmniej można było mieć choć trochę nadziei, że się uda ;) I nadal wierzę, że aż tak źle nie będzie...

      • 0 6

      • Dzięki takim POwskim "optymistom" ten kraj jest takim ZEREM.

        • 3 4

    • GTS ile masz lat ? (1)

      j.w.

      • 0 3

      • tyle ile ty ''leo''

        przeciez miales isc na spacer a nie przy kompie siedziec ! znowu te swoje cienkie texty wypisujesz ?

        • 2 0

  • pamiętam program, gdzie Budyń rozpływał się przy Platinim nad cudem tego Euro (1)

    ciekawe jak ciężko mu było utrzymać ten sztuczny uśmiech. teraz byłoby mu pewnie jeszcze trudniej

    • 61 6

    • niech teraz do niego napisze e-maila

      ha ha ha ha

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane