• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Tak to jest jak się porywa z motyką na słońce. Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie. W Polsce można co najwyżej zorganizować to mistrzostwa wioskowych drużyn piłkarskich. Znając "polnische Wirtschaft" coś takiego organizować. Od początku było wiadome, że 90% planu zwiazanego z Euro nie da się zrealizować, w kraju pełnym kombinatorów, oszustów. Ach ta ulańska fantazja

    • 0 2

    • A no tak, bo Euro to już się odbyło

      Przesadzasz i tyle. To co obiecaliśmy, że zrobimy to było głównie dla wyciągnięcia kasy i tyle. To co dokonano jest w pełni wystarczające i nie będzie jakiś tam większych problemów z tym Euro. Robi się koło tego tyle szumu jakby mieli nas napaść czy co. Żadnego tam wielkiego najazdu kibiców nie będzie, bo większość państw europejskich dotknął kryzys i wielkiego ruszenia do Polski nie będzie. Więc zarówno dróg, jak i lotniska nam starczą. Jak się kibice przejdą na piechotę to też im krzywda się nie stanie, bo i tak połowa będzie na tyle na bombana, że jak trafi na stadion to będzie dobrze. A i tak będzie koczować pod stadionem więc problemu z dowozem nie będzie. Jakoś jak RPA robiło i miała być wielka klapa to się okazało, że jednak i bez kasy dużej da się zrobić w Państwie które miało większe problemy od nas z organizacją.

      • 0 0

  • 40 letni złom po liftingu (1)

    Z maluchów też się nie dało zrobić mercedesów, dlatego nawet najlepsza modernizacja nic nie pomoże złom jest złomem tym bardziej że te skłądy mają ponad 40 lat, dlatego szkoda jest na to pięniędzy a nowych składów jak nie było widać tak nie ma

    • 2 2

    • 30 a nie 40

      I to jest dopiero wiek średni dla taboru kolejowego. W znacznei bogatszych krajach taki tabor sie modernizuje i uzywa. Na złom to dopiero po 60 - 70 latach eksploatacji.

      • 1 0

  • I słusznie!

    Przecież na to liczą zagraniczni goście! Nareszcie przejadą się pociągiem z poprzedniej epoki. Koniecznie należy w pociągach SKM otworzyć wszystkie toalety, by goście z zagranicy mogli na własne oczy obejrzeć te słynne na cały świat opadające deski i obszczane ściany plus kostkę mydła wykręcaną z dziwnej rurki! Obowiązkowo we wszystkich składach mają być te twarde, czerwone siedzenia - idę o zakład, że zagraniczniacy takich cudów u siebie nie widzieli.
    Uda się panowie, panie! Te przygłupy pomyślą, że w Polce na co dzień jeździ się z pewnością w technologii kosmicznej i tylko z okazji Euro, jakiejś rocznicy, czy święta kościelnego Polacy rzucili na tory zabytki, które pozostają nawet po tylu latach sprawne.

    • 3 0

  • Kolejki są w porzo. (1)

    Jestem z Gdańska, ale pomieszkuję sobie w Krakowie, we Wrocławiu i w Poznaniu.
    Powinniśmy się cieszyć, że ta kolejka w ogóle jest, dzięki temu Trójmiasto ma sprawną komunikację... sprawną jak na polskie standardy.
    Ja tak jak wielu komentujących też wolę stare składy, bo jest w nich więcej miejsc siedzących i mają swój klimat. I naprawdę nie obchodzi mnie zdanie kibiców piłkarskich.

    • 3 3

    • Myślę, że idąc tą logiką możemy się cieszyć, że nie jesteśmy pod zaborem albo że mamy co jeść.

      • 2 1

  • bilety (1)

    to może wróci stara cena biletów?:)

    • 2 0

    • Na to nie licz. Powód podwyżki już dawno nie ma znaczenia dla tych kacapów. "Karawana jedzie dalej."

      • 1 0

  • (2)

    wyremontowane składy są beznadziejne - źle rozplanowane wnetrza, straszliwie niewygodne siedzenia, mało miejsca - duży minus dla skm

    • 0 1

    • Mały plusik

      Mały plusik za miejsce dla rowerów - wygodnie się wsiada i jest gdzie rower postawić. Wieszać nie radzę, jeśli ktoś ma aluminiowe obręcze (teraz chyba większość rowerów). Sam pomysł wieszania za przednie koło jest dobry, ale wykonanie słabe. Metal powinien być osłonięty jakimś miękkim materiałem. Coś jeszcze chyba było z odstępami, ale już nie pamiętam (w ubiegłym roku nie korzystałem).

      • 0 0

    • To się ucz i bierz sie za projektowanie wagonów,a na razie dawaj z buta !

      • 0 0

  • Sami narzekacze! Jakie to typowe Poskie!

    Co się nacieszyłem przez 4 lata to MOJE! Wiwat Partia!

    • 1 2

  • mm

    nowe są najlepsze

    • 0 0

  • HHHHHHMMMMMM

    POKI NIEBEDZIE KAMER , WSZEDZIE , BEDZIE SYF W POLSCE

    • 0 0

  • BRRR

    GENERALNIE JAK TRAFILAM NA ZMODERNIZOWANA TO CALKIEM COOL ! ALE NIEDAJ BOZE JAK CI PODSTAWIA SLAMS WAGONY, CO ZA WSTYD,

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane