- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (160 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (47 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (231 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
SKM bierze się za remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni
Zabytkowemu budynkowi ma zostać przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli sprzed blisko 60 lat. Przy okazji powstanie w nim centrum monitorujące bezpieczeństwo na wszystkich przystankach SKM, a dodatkowo remont przejdzie też peron w Gdyni Głównej. Prace ruszą za ponad półtora roku i potrwają do lata 2022.
Jednak dopiero teraz Szybka Kolej Miejska rozpoczęła poszukiwania wykonawcy, który zaprojektuje i wykona modernizację budynku Dworca Podmiejskiego, remont peronu SKM oraz system monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250.
- Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, więc pierwsze prace rozpoczną się dopiero za ponad półtora roku - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto.
Wśród wytycznych dotyczących remontu budynku dworca można znaleźć szereg zaleceń, które świadczą o tym, że prace muszą zostać wykonane z dbałością i starannością, jak przystało na obiekt znajdujący się pod ochroną konserwatorską.
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
- zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego
- zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
- zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe "Skup i lombard" i "Loveat" oraz wolnostojący, tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".
- odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego
- pozostawić napis "DWORZEC PODMIEJSKI", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter
- zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć
- zmodernizować pomieszczenia kas
- wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
- usunąć wszystkie nośniki reklamowe przesłaniające elementy wystroju historycznego
- zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM
- wymienić nawierzchnię na placu przed Dworcem na nową
- zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu
Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.
Z kolei na przystanku SKM wymienione zostaną płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, a wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane zostanie przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.
W budynku dworca powstanie centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach zostaną zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.
Firmy mogą składać swoje oferty do 29 maja. O wyborze zadecyduje w 90 proc. cena, a pozostałe dwa kryteria to długość całodobowych zamknięć torowych (5 proc.) oraz gwarancja na system bezpieczeństwa (5 proc.).
Wartość prac została oszacowana na 27,84 mln zł netto.
Niedawno SKM musiała unieważnić przetarg na remont peronu w Orłowie, bowiem oferta ponad trzykrotnie przekraczała budżet inwestycji. Czy nie ma obawy, że w tym przypadku sytuacja się powtórzy?
- Szacunki były robione na przełomie 2015 i 2016 roku, dzisiaj rynek jest już inny, ale też zakres prac różni się w obu przypadkach. Poczekajmy więc na oferty od wykonawców - mówi Lignowski.
Zwycięzca przetargu będzie miał 18 miesięcy na opracowanie projektów i zdobycie pozwoleń. Sama realizacja potrwa do 31 sierpnia 2022 roku.
Opinie (174) 5 zablokowanych
-
2019-02-13 15:07
mnie tylko zastanawia jedno... dlaczego do cholery tak dużo to kosztuje ?!?!?!! Za tą cenę można normalnie blok mieszkalny wybudowac! Remont jakiegoś małego dworca nie ma prawa tyle kosztować! To jest jakieś nieporozumienie!
- 0 0
-
2020-03-05 18:37
senior rafal
kochani gdynianie mam taki pomysl chodzcie zbierzemy sie pszed tym bunkrem bo ten dworzec wyglada jak bunkier i zaprotetujmy morze miasto pszyspieszy rozwalenie tej szkaradnej budy jest inny sposob widziałem takie cos w belgi tam na elewacje stare i brzydkie montuja szklane duze panele do tego dac podswietlenie nowoczesne iwyglada to super i wypierzielic te ochydne drewniane paskudne drzwi na nowoczesne ps to samo zrobil bym z dworcem glownym
- 0 0
-
2020-03-13 19:14
senior rafal
nie moge ogladac tych zdjec z tego badziewi bo i podnosi cisnienie rozwalic to w cholere pobudowac nowypszyklad krakow pogorze sam pszyjde go burzyc i to za darmo bede pracowac 24 godin na dobe nawet wezme swuj mlotek
- 0 0
-
2020-03-20 21:06
senior rafal
miasto powinno zobaczyc jak oddano dworzec w lodzi czy w katowicach teraz sa nowoczesne i nik nie plakal ze to byly zabytki
- 0 0
-
2020-04-07 11:42
senior rafal
gdynia to nowoczesne młode miasto tu powinno wszystko nowe szerokie ulice nowoczesny nowy dworzec z pełnym zadaszeniem przez wszystkie perony inne starsze miasta nie maja z tym problemu a u nas zabytek co to za zabytek 60 lat kto to wymyślił panie prezydencie prosimy zburz to komunistyczny badziew i pobuduj nowy ps byłem niedawno w katowicach i tam mogli wlaśnie pobudować nowy dworzec wygląda okazale
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.