- 1 Deweloper remontuje miejsca rekreacji (86 opinii)
- 2 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (200 opinii)
- 3 Pożar na budowie na osiedlu "Lewego" (21 opinii)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (302 opinie)
- 5 Zajrzyj do międzywojennych witryn (31 opinii)
- 6 Gdynia w ruinie czy rozwoju? (163 opinie)
SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?
Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych pociągów. Czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego między stacjami Gdańsk Śródmieście a Rumią i Lęborkiem. Szanse na to, że pociągi pojawią się na trójmiejskich torach, są jednak małe, bo musiałyby być gotowe przed końcem przyszłego roku. W przeciwnym razie unijne dofinansowanie przepadnie.
- Taką zgodę otrzymaliśmy od Urzędu Marszałkowskiego - tłumaczy kolejną zmianę Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki SKM.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowo zakupionego taboru.
Nowe pociągi mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (na linii kolejowej nr 250) oraz na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202). Ponadto, w przyszłości - już po elektryfikacji - pociągi miałyby też kursować na liniach kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201.
Jak wynika z dokumentacji, EZT przeznaczone są do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320 km.
Dofinansowanie może przepaść
Szanse na to, że tabor SKM zostanie odmłodzony, są jednak niewielkie. Wiary w terminowe rozstrzygnięcie przetargu nie ma nawet w samej spółce, bo kolejarze zdają sobie sprawę, że może zabraknąć czasu na wyprodukowanie i dostawę pociągów oraz terminowe rozliczenie projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Zakup pociągów jest bowiem obarczony sztywnym zapisem, mówiącym o bezwzględnej dostawie nowego taboru maksymalnie do końca 2023 r. W przeciwnym razie dofinansowanie przez CUPT, wynoszące 64 proc. całej kwoty, przepadnie.
Tarcia między Urzędem Marszałkowskim, będącym organizatorem przewozów kolejowych w województwie, a spółką SKM, które je realizuje, trwają od dawna. Kulminacją było niedawne podpisanie nowej umowy na przewozy, w której SKM domagała się 10-letniego okresu dopuszczającego opcję zakupu nowego taboru, a Urząd obstawał przy objęciu udziałów w spółce, by mieć większy wpływ na jej działania.
Wyścig z czasem
Ostatecznie podpisano nową umowę, ale na okres o połowę krótszy (do 2026 r.), wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów. Przedstawiciele SKM nie kryli wówczas rozczarowania i tłumaczyli, że dłuższa umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany zakup nowych pociągów, co pozwoliłoby na wycofanie z torów 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów.
Na oferty w przetargu spółka czeka do końca września. Cenę zakupu poznamy po otwarciu ewentualnych ofert. Przed dwoma laty zakup 10 składów został oszacowany na kwotę 394 mln zł. Biorąc pod uwagę obecną inflację i wzrost kosztów, łączna cena może okazać się znacznie wyższa.
Opinie wybrane
-
2022-09-02 18:16
stan taboru i jakoś świadczonych usług 0 totalne zero takiego dna nigdy nie było kpina i wielka żenada ciągłe spóźnienia rozkład jazdy przerzedzony do granic możliwości od ponad 30 lat jeżdżę i takiego dna co teraz nigdy nie było.
Nie dziwię się że ludzie wolą dojeżdżać samochodami- 113 17
-
2022-09-03 11:27
O co chodzi? (3)
Od kilku lat, w naszym regionie robi się dużo, żeby nic nie było zrobione. Ale kasa jest pobierana. Gdzie te czasy, że Pomorskie było przykładem dla innych województw w wykorzystaniu unijnych pieniędzy.
- 81 3
-
2022-09-03 17:05
przykładem "w wykorzystaniu unijnych pieniędzy" (2)
Nigdy nie było.
- 7 5
-
2022-09-03 19:46
(1)
Zapraszam do raportu o zarządzaniu funduszami europejskimi z lat 2006-2014
- 5 4
-
2022-09-04 09:20
okres funkcjonowania "spółdzielni władzy" wszystkich szczebli, od premiera do szczebli gmin
oraz "walizki Nowaka".
Więc nic trudnego w kwotach.
Gorzej z tym jak zostały one wydatkowane i jakie problemy załatwiono oraz jak efektywnie.
Szczególnie na terenie regionu.
Bo Gdańsk ssał ile sił!
Czyli dużo.- 1 0
-
2022-09-03 08:04
Marszałek pomorski tak to rozegrał, żeby nowych pociągów nie było. (7)
Nie ma takiej możliwości, żeby w 12 miesięcy wyprodukować 10 składów (12 miesięcy bo przetarg, jeśli w ogóle, to będzie rozstrzygnięty pod koniec 2022). Chytra gra marszałka ze szkodą dla pasażerów.
- 106 12
-
2022-09-04 16:14
szok po prostu
przeszedł prawdziwy komentarz na tym portalu. Może dlatego, że nie napisałeś, że marszałek jest z po.
- 3 0
-
2022-09-04 14:08
jeżeli finansowanie ma zostać zamknięte w 2023 to nie widzę żadnych szans.
Sama procedura to dobre kilka miesięcy + jakieś odwołania do KIO itd.
d**ilizm rządzących jest niewiarygodny.
Siedzą "obok" siebie, żyją w tym Trójmieście i nie można się dogadać aby spożytkować tak spore środki.
Ci ludzie powinni zostać zdymisjonowani jeżeli ten temat przeleci koło nosa, a wszystko na to wskazuje.- 4 0
-
2022-09-03 16:10
(1)
Gdyby sam musiał dojeżdżać SKM do pracy, to zrobiłby wszystko, żeby kupić nowe składy.
- 14 2
-
2022-09-03 17:44
On już prochu nie wymyśli. Ma bliżej do emerytury, niż dalej.
- 11 2
-
2022-09-03 12:25
im gorzej...
tym lepiej...
"ulica i zagranica"...- 12 2
-
2022-09-03 11:39
(1)
A potem powie, że to wina pisiaków:)
- 18 2
-
2022-09-03 20:23
Ups. Marszałek pomorskiego jest z PO, ale niespecjalnie lotny. To fakt.
- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.