• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Maciej Korolczuk
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku. Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku.

Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych pociągów. Czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego między stacjami Gdańsk Śródmieście a Rumią i Lęborkiem. Szanse na to, że pociągi pojawią się na trójmiejskich torach, są jednak małe, bo musiałyby być gotowe przed końcem przyszłego roku. W przeciwnym razie unijne dofinansowanie przepadnie.



Obecny tabor SKM w szkolnej skali oceniam na:

O perypetiach z zamówieniem nowych pociągów pisaliśmy w lutym 2022 r. Po niepowodzeniu w rozstrzygnięciu pierwszego przetargu na zakup 10 ośmioczłonowych składów władze SKM zmieniły strategię i zamierzały ubiegać się o zakup 20 pociągów, ale o połowę krótszych. Od tamtej pory sytuacja jednak znów uległa zmianie i w piątek, 2 września, spółka ogłosiła przetarg, ale na zakup nie 20, lecz 10 czteroczłonowych pociągów.

- Taką zgodę otrzymaliśmy od Urzędu Marszałkowskiego - tłumaczy kolejną zmianę Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki SKM.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowo zakupionego taboru.

Nowe pociągi mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (na linii kolejowej nr 250) oraz na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202). Ponadto, w przyszłości - już po elektryfikacji - pociągi miałyby też kursować na liniach kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201.

Jak wynika z dokumentacji, EZT przeznaczone są do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320 km.

Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70. Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70.

Dofinansowanie może przepaść



Szanse na to, że tabor SKM zostanie odmłodzony, są jednak niewielkie. Wiary w terminowe rozstrzygnięcie przetargu nie ma nawet w samej spółce, bo kolejarze zdają sobie sprawę, że może zabraknąć czasu na wyprodukowanie i dostawę pociągów oraz terminowe rozliczenie projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zakup pociągów jest bowiem obarczony sztywnym zapisem, mówiącym o bezwzględnej dostawie nowego taboru maksymalnie do końca 2023 r. W przeciwnym razie dofinansowanie przez CUPT, wynoszące 64 proc. całej kwoty, przepadnie.

Tarcia między Urzędem Marszałkowskim, będącym organizatorem przewozów kolejowych w województwie, a spółką SKM, które je realizuje, trwają od dawna. Kulminacją było niedawne podpisanie nowej umowy na przewozy, w której SKM domagała się 10-letniego okresu dopuszczającego opcję zakupu nowego taboru, a Urząd obstawał przy objęciu udziałów w spółce, by mieć większy wpływ na jej działania.

Wyścig z czasem



Ostatecznie podpisano nową umowę, ale na okres o połowę krótszy (do 2026 r.), wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów. Przedstawiciele SKM nie kryli wówczas rozczarowania i tłumaczyli, że dłuższa umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany zakup nowych pociągów, co pozwoliłoby na wycofanie z torów 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów.

Na oferty w przetargu spółka czeka do końca września. Cenę zakupu poznamy po otwarciu ewentualnych ofert. Przed dwoma laty zakup 10 składów został oszacowany na kwotę 394 mln zł. Biorąc pod uwagę obecną inflację i wzrost kosztów, łączna cena może okazać się znacznie wyższa.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (213)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane