• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł

Szymon Zięba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.   Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.



Często podróżujesz SKM?

Jak się dowiedzieliśmy, mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.

Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni



- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...



Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.

Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia. zobacz na mapie Gdańska

- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.

... i Gdańsku



Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.

SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów


SKM na wakacje

Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.

Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Pierwsza sprawa to dobrze zorganizowane dworce jesli chodzi o poruszanie sie w nich. (5)

    Duża ilość drzwi zapewnia szybką wymianę pasażerów - w efekcie można by przyspieszyć przejazd tej z nazwy szybkiej kolei miejskiej.

    Jeszcze zeby dworce byly do tego przystosowane.
    A to sie robi z dworcami obecnie to dramat.

    • 16 9

    • Tylko że...

      ...na trasie SKM z Wejherowa do Gdańska Śródmieście tych dworców masz dziewięć!!! Reszta to przystanki osobowe. A tytuł artykułu już nieaktualny, bo: jesień minęła, 2019 minął... a przetargu nie ma!

      • 0 0

    • tjaaa a można by pasażerów i w biegu wyrzucać (3)

      i to by przyspieszyło załadunek na dworcach

      • 5 1

      • kiedys tak robili kontrolerzy w kolejkach (2)

        • 0 3

        • chyba odwrotnie ... to zbyt nachalnych konduktorów - tacy huligan-gapowicze uczyli latać (1)

          • 1 1

          • co ty powiesz? jakos studenci, ktorych zwloki znaleziono mowia co innego.

            • 1 0

  • Czy zarządzający tą firmą wreszcie zmądrzeją

    i zakupią tabor rzeczywiście odpowiedni dla SKM z dwukrotnie większą liczbą drzwi? Im dalej od genialnych pierwszych składów EW 90 obsługujących Trójmiasto w latach 50-tych i 60-tych, tym coraz głupsze wybory kolejnego taboru. Widać wyraźnie, że nikt z Zarządu SKM nie jeździ do pracy tym środkiem komunikacji, tylko prywatnym lub może nawet co gorsza służbowym samochodem i nie ma pojęcia o co chodzi w kolejach miejskich.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Składy powinny być jak dla metra (9)

    Dużo drzwi, szybkie i mały odstęp od peronu. Nie powinien to być skład projektowany na dalekie trasy. Przedziały na stojące rowery, nie wiszące.

    • 123 6

    • ja jeszcze takie pamiętam, ale to było be, bo poniemieckie (1)

      • 13 0

      • Pamiętliwy

        Nawet na drewnianych siedzeniach nie bolały plecy. Pociągi jeździły częściej i krócej stały na przystankach. Od peronu miały po 4 pary drzwi, a szpara miedzy pociągiem, a peronem - niewielka.

        • 0 0

    • Problemem nie jest może ilość drzwi,

      tylko sposób z ich korzystania, przez drzwi powinno się wsiadać i wysiadać dwójkami, a obecnie ma to miejsce gęsiego przez to że okolice drzwi okuopwane sa przez stójkowych co to niebawem za 12 stacji wysiadają i ludzi na peronach którzy chcą wsiąść ale miejsca na wysiadających nie zrobią. Brak kultury i rozumu. Pamiętam EW58 po 3 pary drzewi na wagon i nie były to udane konstrukcje, ale może w nowym wydaniu będzie i praktycznie i przestronnie bez ścian działowych w środku. Duże przyśpieszenie - jestem za + podniesienie dopuszczalnej prędkości na linii; co da nam duże przyśpieszenie jak EZT nie pojedzie szybciej niż dozwolone na linii 70km/h?

      • 0 1

    • I samo jeżdżące bez motorniczego (4)

      • 3 5

      • tjaaaa i jeszcze tak na jednej szynie ... magnetycznej jak na okinawie (2)

        • 4 2

        • najlepiej jak wodolot. z polaczeniem na Hel. da sie? (1)

          • 3 0

          • czemu nie poduszkowiec?

            albo lepiej żółta lodź podwodna

            • 4 0

      • Takie jak w Kopenhadze

        • 3 0

    • zaproponuj

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    Trzeba skomunalizować SKM (12)

    Na trasie Wejherowo -Gdańsk potrzebujemy składów prawie takich jak w metrze: duża ilość drzwi do szybkiej wymiany pasażerów, duże przyśpieszenie, mała ilość miejsc siedzących , jedna wysokość peronów, itp. Jeśli jednak zakup nowego taboru ma sfinansować Urząd Marszałkowski to oznacza, że będzie on wymagał składów dostosowanych także do przewozów regionalnych. Czyli pociągi będą wolniejsze, pojawi się więcej rzeczy sensownych przy dłuższej podróży (np. WC -a złośliwi mówią że także kuszetki ;) ) - ale to ograniczy w istotny sposób wygodę i zdolności przewozowe SKM w Trójmieście. Jedyny sensowny pomysł to docelowo skomunalizowanie SKM tak żeby miejskie gminy decydowały o wyborze taboru. W mieście przecież jeździmy niskopodłogowymi autobusami a nie z autokarami przystosowanymi do dalszych podróży...

    • 58 12

    • Nie zgadzam się z małą liczbą miejsc siedzących (6)

      Pociąg musi być jednak alternatywą dla samochodu.

      Czym ma zachęcić do przesiadki - miejscem stojącym? Nie żartuj sobie.

      Czasy, w których upychało się jak bydło ludzi w wagonach, żeby ich przewieźć jak najwięcej (mam nadzieję) minęły.

      • 10 1

      • tak mówisz do czasu wejścia do skm (2)

        spróbuj sobie o 7 przejechać z wyścigów na przymorze czy o 15 w drugą stronę i zobaczysz co będzie dla ciebie cenniejsze - dodatkowe miejsce siedzące czy dodatkowy metr kwadratowy do stania...

        • 0 3

        • Płacę - wymagam

          W ten sposób zgadzasz się na substandard w obsłudze pasażerów.

          • 0 0

        • 42 min

          Tutaj masz rację. Jeżeli podróżujesz na trasie Gdańsk - Gdynia, już nie.

          • 0 0

      • niekoniecznie. wlasnie dzieki przegeszczeniu miasta staja sie faktem (2)

        Druga Japonia drugi bangladesz i indie. TEgo chcieli samorzadowcy i prawie im sie udaje.

        • 3 2

        • to czego chcą samorządniaki (1)

          To naszych podatków - tylko tak widzą sposób na dochody miasta. Lub tak im powiedziano. Więc im "nas" więcej, tym w kasie więcej. I jeśli z niej nie wydawać na zbędne fanaberie typu komunikacja, tym więcej zostanie do podziału!

          • 1 0

          • 100 procent smutnej prawdy.

            obecnego Gdanska.

            • 0 0

    • Przecz z komuną

      Co do taboru się zgadzam, powinien być taki jak w berlińskim s-bahn. Niestety nikt w Polsce takiego nie produkuje. Ale po co komunalizować? Po to, żeby potem prywatyzować? Jaka spółka komunalna w mieście działa dobrze?

      • 0 0

    • Przewozy marszałkowskie to również przewozy SKM. Nie wiem skąd pomysł, że marszałek nie odpowiada za przewozy po dużym i małym trójmieście. Wszystkie perony na linii 250 mają jednakową wysokość 960 mm. Dziura między pociągiem a peronem wynika z niedostosowanie taboru do tej wysokości peronów.

      • 2 0

    • Mówisz tak bardzo z sensem że aż mam 100% pewność (1)

      że nie pracujesz w zarządzie SKM :D Dla nich każde słowo twojej wypowiedzi to będzie jakaś chńszczyzna.
      SKM działa tragicznie i się nic nie poprawi póki mamy prezesów dojeżdżających do "pracy" limuzynami, a nie kolejką w godzinach szczytu.

      Jedyny środek transportu zdatny dla nich to taczki.

      • 12 2

      • a samorządowcy to koleja jeżdżą?!

        No już na pewno Beckham... ;) :)))

        • 4 1

    • "miejskie gminy decydowały o wyborze taboru"

      Kolejne żerowisko dla "dużych chłopców" bawiących sie kolejką PIKO (ktoś pamięta?) albo fotografujących się na tle autobusu "naj, naj, naj...". Fajnie się kupuje nowy sprzęt, tylko gdzie go przechowywać i serwisować?
      Bo to tacy fachowcy...
      Jak nieudolnym trzeba być aby nie potrafić ułożyć pożądanych relacji z usługodawcą, którego jest się jedynym klientem?!
      To trzeba, po prostu, nie chcieć...

      • 4 3

  • (22)

    Należy sprywatyzować SKM a pociągi będą kosztowały 220 mln a nie 320 a wyjadą na tory w 2020 a nie 2023.

    • 97 23

    • Plan

      Nieśmiało przypomnę optymistom, że nie ma w Polsce nawet prototypu miejskiego pociągu SKM z czterema parami drzwi na stronę.

      • 0 0

    • Bzdura (6)

      Prywatne w praktyce częściej jest droższe od publicznego, już nie wspomnę o jakości. Pamiętacie polskiego busa? Zimą nie dało się tym jechać bo tak upchane siedzenia i były że nie dało się z kurtką zmieścić

      • 13 19

      • (5)

        Dlaczego prywatne ma być droższe? Skoro płacisz mniej za miejski/państwowy transport, to znaczy, że resztę dopłacasz w podatkach. Tak trudno to pojąć?

        • 14 8

        • dlatego że monopol (1)

          wykupujesz sobie prywatny skm i walisz dowolnę cenę, bo nie masz totalnie żadnej konkurencji

          Komunikacja miejska nie powinna nigdy być prywatna. Tak jak i służba zdrowia, straż pożarna, wojsko czy policja.

          • 5 3

          • Wręcz odwrotnie

            • 0 1

        • dlatego, że jeśli można zarobić

          to się zarabia.
          Takie jest wilcze prawo gospodarki liberalnej (libertyńskiej).
          Oczywiście, płacę za transport publiczny w podatkach ale dzięki (!) temu samorząd ma mniej pieniędzy na inne działania i powinno to go motywować do większej, staranniejszej optymalizacji działań.
          Jednak nie motywuje. Dlaczego? Patrz wyżej.
          Stąd kiepsko skrywane intencje dalszego drenowania użytkowników, chociażby przez flirt z przedsiębiorczością. Po co umizgać się do użytkownika usługi, skoro można kupić jej dysponenta, jakim jest samorządowy urzędnik?
          Dlatego od lat nie ma wspólnej, sensownej taryfy na usługi komunikacyjne i systemu ich rozliczeń. Za to będzie "elektroniczna portmonetka", z której "byznes" będzie brał tyle ile ustali z urzędnikiem...

          • 3 1

        • fakt w Polsce jeszcze na państwowym musisz napasić z kilkunastu Politycznych Sadzeniaczków

          a i tak tak te sadzeniaczki-partacze gospodarzą na państwowym tak poPiSowo jak w janowie podlaskim

          • 9 3

        • Nieprawda

          Jest jeszcze efekt skali.
          Prywatnemu przedsiębiorstwu monopol wtedy uderza do głowy i dopiero ceny lecą...

          • 7 6

    • Wątpię, by producenci taboru z nagłego przypływu łaski, wycenili pojazdy taniej akurat dla prywaciarza. (6)

      • 7 3

      • Nie. (5)

        Ale ten prywaciarz zadba o to, aby wybrać optymalną ofertę zarówno pod kątem kosztów zakupu jak i późniejszego utrzymania.
        Niestety, ale widzą jak rozpisane są państwowe przetargi to dochodzę do wniosku, że są ich dwa rodzaje:
        a) tak dokładne wymagania, że pasuje produkt jedynego słusznego dostawcy
        albo
        b) eee. Ma jeździć. yyyyy. Kosztować mniej niż x. A i niech będzie kolorowy.

        • 12 3

        • prywaciarz zadba wyłącznie o jedno (3)

          o własne zyski.

          Kursy wieczorem się nie opłacają? To je zlikwidujemy. Co z tego, że przez to miasto per saldo traci? Ważny jest portfel prywaciarza...
          Za mało zysku z 1 biletu? To cenę podniesiemy 2x. Przecież nikt inny po naszych torach nie pojedzie, a do własnych samochodów 100% się nie przeniesie, możemy robić co chcemy.

          • 2 3

          • dokładnie. ale to wyzej napisało dziecko (2)

            i inne dzieci mu przyklasnely.

            Transport jest obok edukacji i obronnosci jednym ze strategicznych galezi, ktore bez podatkow od dobrze zarzadzanego panstwa sobie nie poradza.

            Moge sie zgodzic, ze nie powinno sie latami trzymac tego samego zarzadu jesli sie nie sprawdza.

            • 3 1

            • w anglii tak sprywatyzowali tory - których priv. potem nie remontowali (1)

              po kilkunastu wypadkach kolejowych ... angielskiemu rządowi się taka prywata odwidziała ... za dużo było ofiar na km /rok

              • 4 0

              • dokładnie

                • 3 0

        • to tak prosto nie działa

          Aby ocenić koszty utrzymania i eksploatacji, to trzeba się znać na tym co się chce robić. A przecież większość polskich "podsiębiorców" szczyci się umiejętnościa "zarządzania" a nie merytoryką działalności.
          Więc takie szacunki obarczone są sporym ryzykiem, dlatego lepiej dbać o dobre relacje ze zleceniodawcą a koszty przerzucać na użytkowników.

          • 2 2

    • Prywatnemu przewoznikowi musie sie oplacac - uwierz zlikwiduje wiekszosc kursów z tego powodu. (1)

      Bo na PKP zarabia sie na przewozie towarów. cargo itd. Nie na skm.

      • 2 1

      • to zależy czy będzie czy NIE będzie konkurencji

        a na nierentowne linie ... czy państwowe czy prywatne i tak trzeba będzie zawsze dopłacać !!!

        • 0 2

    • W naszym kraju juz za duzo rzeczy z prywatyzowano (1)

      Uwazasz, ze autostrady sa takie drogie, bo sa prywatne czy panstwowe?
      Gdyby sluzba zdrowia byla tylko i wylacznie panstwowa, to by kolejki zniknely, bo dzis lekarzom zalezy na kolejkach, zeby ludzie do ich prywatnych gabinetow chodzili, a gdyby ich nie bylo? to by zasuwali w publicznej sluzbie zdrowia. Prywatyzacja to bylo fajne haslo na poczatku lat 90, ja kwszystko bylo panstwowe. W Gdansku za wode i ogrzewanie placimy Niemcom, a ceny jakos nie sa najnizsze w Polsce, raczej odwrotnie, takze te kucypaly z wartoscia prywatna, to byl taki mit dla naiwnych polaków, bo bogactwo danego kraju na pewno nie bierze sie ze sprzedazy jego dobr, przedsiebiorstw itd. Niemcy jakos wszystkiego nie wyprzedali wszystkim w okolo, a bardzo duzo przedsiebiorstw jest panstwowych...

      • 8 4

      • w Izraelu cała służba zdrowia jest prywatna ... podobnie jak w USA

        a ceny są i 10x i 20x wyższe niż priv. w Polsce - a jak nie masz wykupionego prywatnie czy w pracy Drogiego Ubezpieczenia to zdychasz ... i nikogo to nie obchodzi

        • 3 0

    • bzdura. problem lezy w glupiej polityce przestrzennej UM Gdansk

      SKM poki nie zaczeto stawiac raków architektonicznychi sprzedawac glupio gruntow. spełnialo doskonale swa role. A zapewniam cie, ze SKM byla duzo bardziej panstwowa do 1999 kiedy zaczeto robic z niej społeczki.

      SKM akurat wiele wiele lat sie sprawdzala. Winne jest co innego. Zburzenie ukladu urbanistycznego miasta. Własnie przez to, że władze chca wbrew polozeniu i uksztaltowaniu zrobic z Gdanska druga Warszawe sa ogromne problemy z komunikacja w Gdańsku. Warszawa nie jest miastem portowym jak Gdańsk. To calkiem inna organizacja komunikacji. Kiedy to prezydent i marszalek zrozumieją wroci ład do miasta
      Przez "mądre" wladze rozdajace pozwolenia na zabudowe, bez konkretnego pomysłu na nowa infrastrukture. komunikacja poprawi sie na powrót.

      • 2 1

    • (1)

      Wiesz jak działa przetarg? Chyba nie...

      • 5 5

      • wiem... ugaduję się ze szwagrem

        i wypuszczamy zające.
        Trzeba mieć kilku szwagrów, dla wszystkich wystarczy...

        • 4 1

  • najbardziej archaiczna kolej miejska w Polsce. (22)

    Bastion PO:)

    • 121 43

    • (5)

      Skm = pis w najczystszej postaci, nowoczesni jak jareczek, syf jak w kociej kuwecie

      • 11 21

      • PO + PZPR = KGB (4)

        • 8 7

        • PiS = Komunizm - elektryfikacja

          • 0 0

        • PZPR to jest w PiS

          • 0 3

        • ABW + SLD + PKO + HIV + MCD + YOLO + WTF + OMG = WM (1)

          • 4 2

          • A to po jakiemu jest?

            • 0 0

    • tyle ze skm nalezy do pkp czyli do pisowcow (10)

      • 20 20

      • ale ich jedyny (!) klient to pomorski samorząd (1)

        ostoja liberałów.
        Widocznie im (obu stronom) tak dobrze

        • 6 1

        • Tylko że pisowska PKP ma w SKM wiekszoość udziałów

          Pudło, kolego

          • 0 0

      • Władze w SKM są te same od kilkunastu lat. (7)

        To taka rodzinna firemka, która wszystko przetrzyma.

        • 16 6

        • (6)

          PiS rządzi już 2005 2007

          • 5 4

          • No i co z tego? (5)

            PO miało osiem lat, żeby pogonić klikę z SKM. Nie zrobili nic w tej sprawie, a teraz drą szaty. Obłuda...

            • 13 5

            • haha (4)

              przez osiem ostatnich lat... polcy i polaki...

              • 7 4

              • tak łatwo zastępujesz myślenie (3)

                kabaretowym grepsem?

                • 3 2

              • fakt Szydło miała lepsze teksty od kabaraetu moralnego niepokoju i od ani mru mru

                razem wziętych
                a te premie nam się po prostu należały

                • 0 2

              • cała twoja partia to czysty kabaret (1)

                i ten z Robertem Górskim, i ten z Lizą Minelli...

                • 2 0

              • a kto powiedział, że moja?

                nie umiesz inaczej niż "moja-twoja"?
                Co do tego z Lizą... to (za) duży komplement... Nie te buty, nie te okoliczności...

                • 0 0

    • Ta kolejka (2)

      Jest we władaniu PiSowskiej PKP

      • 1 6

      • leming przez 8 lat była we władaniu PO i Nowaka co zbierał na zegarki (1)

        • 8 0

        • i to tłumaczy 4lata pkp partaczenia, aż tak, że konie poPiSowo padają?

          • 0 1

    • a jest gdzieś jeszcze oprócz Warszawy? (1)

      • 0 10

      • Na Śląsku?

        Po co się w ogóle wypowiadasz

        • 7 3

  • Potem porozmawiamy

    Najpierw trzeba by wysłać samorządowców na przymusowe praktyki w SKM. Niech pojeżdżą jako zwykli pasażerowie.

    • 0 0

  • I have a dream ...

    Życzę mieszkańcom Trójmiasta, aby władze zapewniły im transport na jaki zasługują ludzie w XXI wieku. Aktualnie linia Soveto - Johannesburg (RPA) wygląda lepiej niż SKM. Pod każdym względem!

    • 0 0

  • jak S-Bahn

    Czy wagon,y oprócz wifi, wideo i stereo oraz usb, będą posiadały po 4 pary drzwi z jednej strony?
    W końcu to pojazdy do przewozu i szybkiej wymiany na przystankach, dużej liczby pasażerów, a nie służbowa Skoda Superb prezesa.

    • 0 0

  • Już wyjaśniam

    Otóż moi drodzy niezbyt rozgarnięci.. Skm wywali 20 starych 3 i 4 członowych bo przyjadą nowe 7 członowe. Teraz już każdy rozumie:)

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane