• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł

Szymon Zięba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.   Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.



Często podróżujesz SKM?

Jak się dowiedzieliśmy, mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.

Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni



- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...



Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.

Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia. zobacz na mapie Gdańska

- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.

... i Gdańsku



Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.

SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów


SKM na wakacje

Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.

Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Czas wybudować SKM na południe Gdańska!

    • 9 6

    • Do Radomia !

      • 2 4

  • Czyli ceny biletów w górę.. tylko czekać. (3)

    • 11 2

    • (2)

      A jak byś chciał ? Jeżeli chcesz zamienić swój stary samochód na nowszy też musisz dopłacić , cudów nie ma .

      • 3 4

      • Co? (1)

        Jak chcę kupić nowy samochód to oszczędzam i kupuję. Nie muszę zmieniać pracy i podnosić sobie wynagrodzenia. W ostateczności mogę wziąć kredyt

        • 4 0

        • Ja zamieniam stary na nowy bez doplat..wystarczy dar przekonywania.

          • 1 0

  • 2022/2023 ,to piorunem .

    • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    Trzeba skomunalizować SKM (12)

    Na trasie Wejherowo -Gdańsk potrzebujemy składów prawie takich jak w metrze: duża ilość drzwi do szybkiej wymiany pasażerów, duże przyśpieszenie, mała ilość miejsc siedzących , jedna wysokość peronów, itp. Jeśli jednak zakup nowego taboru ma sfinansować Urząd Marszałkowski to oznacza, że będzie on wymagał składów dostosowanych także do przewozów regionalnych. Czyli pociągi będą wolniejsze, pojawi się więcej rzeczy sensownych przy dłuższej podróży (np. WC -a złośliwi mówią że także kuszetki ;) ) - ale to ograniczy w istotny sposób wygodę i zdolności przewozowe SKM w Trójmieście. Jedyny sensowny pomysł to docelowo skomunalizowanie SKM tak żeby miejskie gminy decydowały o wyborze taboru. W mieście przecież jeździmy niskopodłogowymi autobusami a nie z autokarami przystosowanymi do dalszych podróży...

    • 58 12

    • Mówisz tak bardzo z sensem że aż mam 100% pewność (1)

      że nie pracujesz w zarządzie SKM :D Dla nich każde słowo twojej wypowiedzi to będzie jakaś chńszczyzna.
      SKM działa tragicznie i się nic nie poprawi póki mamy prezesów dojeżdżających do "pracy" limuzynami, a nie kolejką w godzinach szczytu.

      Jedyny środek transportu zdatny dla nich to taczki.

      • 12 2

      • a samorządowcy to koleja jeżdżą?!

        No już na pewno Beckham... ;) :)))

        • 4 1

    • "miejskie gminy decydowały o wyborze taboru"

      Kolejne żerowisko dla "dużych chłopców" bawiących sie kolejką PIKO (ktoś pamięta?) albo fotografujących się na tle autobusu "naj, naj, naj...". Fajnie się kupuje nowy sprzęt, tylko gdzie go przechowywać i serwisować?
      Bo to tacy fachowcy...
      Jak nieudolnym trzeba być aby nie potrafić ułożyć pożądanych relacji z usługodawcą, którego jest się jedynym klientem?!
      To trzeba, po prostu, nie chcieć...

      • 4 3

    • Nie zgadzam się z małą liczbą miejsc siedzących (6)

      Pociąg musi być jednak alternatywą dla samochodu.

      Czym ma zachęcić do przesiadki - miejscem stojącym? Nie żartuj sobie.

      Czasy, w których upychało się jak bydło ludzi w wagonach, żeby ich przewieźć jak najwięcej (mam nadzieję) minęły.

      • 10 1

      • niekoniecznie. wlasnie dzieki przegeszczeniu miasta staja sie faktem (2)

        Druga Japonia drugi bangladesz i indie. TEgo chcieli samorzadowcy i prawie im sie udaje.

        • 3 2

        • to czego chcą samorządniaki (1)

          To naszych podatków - tylko tak widzą sposób na dochody miasta. Lub tak im powiedziano. Więc im "nas" więcej, tym w kasie więcej. I jeśli z niej nie wydawać na zbędne fanaberie typu komunikacja, tym więcej zostanie do podziału!

          • 1 0

          • 100 procent smutnej prawdy.

            obecnego Gdanska.

            • 0 0

      • tak mówisz do czasu wejścia do skm (2)

        spróbuj sobie o 7 przejechać z wyścigów na przymorze czy o 15 w drugą stronę i zobaczysz co będzie dla ciebie cenniejsze - dodatkowe miejsce siedzące czy dodatkowy metr kwadratowy do stania...

        • 0 3

        • 42 min

          Tutaj masz rację. Jeżeli podróżujesz na trasie Gdańsk - Gdynia, już nie.

          • 0 0

        • Płacę - wymagam

          W ten sposób zgadzasz się na substandard w obsłudze pasażerów.

          • 0 0

    • Przewozy marszałkowskie to również przewozy SKM. Nie wiem skąd pomysł, że marszałek nie odpowiada za przewozy po dużym i małym trójmieście. Wszystkie perony na linii 250 mają jednakową wysokość 960 mm. Dziura między pociągiem a peronem wynika z niedostosowanie taboru do tej wysokości peronów.

      • 2 0

    • Przecz z komuną

      Co do taboru się zgadzam, powinien być taki jak w berlińskim s-bahn. Niestety nikt w Polsce takiego nie produkuje. Ale po co komunalizować? Po to, żeby potem prywatyzować? Jaka spółka komunalna w mieście działa dobrze?

      • 0 0

  • świat pogalopował a w skm skansen bez klimy.

    • 7 4

  • pociągi okej, ale po co gulkiewicz rydwan, w radiu pytali

    • 7 1

  • Skansen Kolei Miejskiej

    Najstarsze zaobserwowane składy to En71 5B6B6B5B, nr. oper. 039 sb, nr fabr. 264,
    oraz EN71, nr. oper. 047 sa, nr. fabr. 266. oba składy wyprodukowane w 1969r. !!!
    W tym roku mają okrągłe 50 lat, "gratulacje " dla skm za pudrowanie trupa. Od dawna te jednostki powinny znajdować się w skansenie kolejowym w Kościerzynie.

    • 11 4

  • Tylko nie Impulsy (2)

    SKM wymaga aglomeracyjnego taboru, a nie kolejek z których nie można wysiąść bez proszenia sąsiada aby wstał z miejsca i zablokował przejście innym pasażerom.

    • 6 3

    • (1)

      Impulsy są dwóch wersjach. Warszawa ma aglomeracyjny typ, Trójmiasto wybrało regionalny.

      • 1 1

      • nie wybrało tylko złowiło

        okazję po nieudanym przetargu dla Intercity. Za dobrą cenę...
        Choć pewnie powiązania samorządu z Regio też mogą być nie bez znaczenia.

        • 1 0

  • Mam nadzieje ze beda oddzielne wagony na rowery. (3)

    Bo teraz czasami ciezko sie zabrac po pedałowaniu w plenerze.

    • 5 6

    • Będą 2 miejsca konieczna rezerwacja i bilet no i brak gwarancji miejsca

      • 0 3

    • będzie przyczepka

      albo pociąg rowerowy

      • 0 1

    • Zadnych rowerow, chciales pedalowac, to pedaluj do konca, ped**arzu.

      • 1 1

  • SKM już kupuje od 2012 i niejednokrotnie z tego tytułu podwyższało ceny i dopiero 2023 jak jeszcze wszystko przebiegnie pomyślnie maja się pojawić nowe składy to porostu szok ile można w 21 wieku eksploatować złom niekiedy ponad 60 letni

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane