• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM walczy o 150 mln na nowe pociągi

Michał Brancewicz
26 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.  Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.

Do końca maja Szybka Kolej Miejska złoży wniosek o dofinansowanie zakupu 10 nowych pociągów. Dotacja dla wartej ponad 300 mln zł inwestycji może wynieść maksymalnie połowę kosztów, więc pozostałe środki spółka będzie musiała pożyczyć.



Kto powinien być głównym właścicielem SKM?

Szybka Kolej Miejska przygotowuje wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu 10 pociągów z konkursu w ramach działania 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Czasu jest niewiele, bo nabór kończy się 31 maja.

- Chcielibyśmy kupić 10 pojazdów przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Ich szacunkowy koszt to ok. 300 mln zł, a dofinansowanie unijne, na ten moment, może wynieść nie więcej niż 50 proc. kosztów, dlatego drugą połowę musimy pozyskać sami - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Pomocna w zaciągnięciu kredytu byłaby wieloletnia umowa przewozowa (na 10-15 lat) zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Ten jednak nie chce się w nią wikłać, póki nie stanie się większościowym udziałowcem SKM.

- Ja jestem zwolennikiem takiej umowy, ale dopiero w momencie, gdy będziemy w posiadaniu większości udziałów - powtarza jak mantrę Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Dzisiaj blisko 70 proc. ma PKP i Skarb Państwa, którzy zachowują się tak, jakby nie zależało im na rozwoju SKM. Chociaż my przedstawiamy im różne modele i sposoby usamorządowienia spółki, to nie otrzymujemy od nich żadnej odpowiedzi. A ja nie podpiszę umowy na 15 lat obciążającej budżet województwa na kilkaset milionów, mając tak naprawdę zerowy wpływ na przewoźnika.
Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Żaden bank nie da finansowania na tak krótki termin obowiązywania umowy - nie ma złudzeń Lignowski. - Jednak trochę to jeszcze potrwa, zanim konkurs unijny zostanie rozstrzygnięty, a środki przyznane. Nie przesądzałbym, że w tym czasie nie uda się wypracować porozumienia i podpisać długoterminowej umowy.
Jeśli tak by się stało, to nowy tabor mógłby pojawić się w Trójmieście ok. 2020 roku.

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • (21)

    Jak wy wierzycie ze PiS odda kontrole nad czymkolwiek. Małymi kroczkami zagarnie wszystkie sfery życia publicznego

    • 108 54

    • byłeś u doktora? (6)

      • 11 25

      • (3)

        Twojego piss-doktora ?

        • 15 8

        • Tylko weterynarz i zastrzyk z cyjanku

          • 2 0

        • jak ukryłeś komórkę? w sienniku?

          • 1 0

        • gdzie przyjmuje podoktor?

          • 1 1

      • A, ty ? (1)

        • 7 0

        • a ten przecinek dlatego żeby było ładniej?

          gąsko z prowincji?

          • 2 1

    • strzeż się!

      • 0 0

    • leming idioto juz wyrobiłes normę jaka ci schetyna nakazał w postach głupoty (3)

      • 10 25

      • pozdrów wyznawco Pisu Rydzyka i małego guru Kaczora

        he,he.

        • 14 9

      • leming w przeciwieństwie do ciebie niepotrzebuje rydzyka Donalda czy kaczora ani kogo kolwiek (1)

        • 3 4

        • Potrzebuje TVN i Wyborczej. Gdyby te redakcje z dnia na dzień zniknęły, leming, jeśli by przeżył, straciłby całkowicie orientację we wszechświecie.

          • 0 4

    • A kiedy kupi Urząd Marszałkowski składy regionalne? Cała Polska już kupiła a nasi za co pieniądze biorą?

      Za pierdzenie w stołek.

      • 4 0

    • PiS to ludzi biedoty.

      • 4 1

    • stołki stołki (1)

      znajoma premier wsadzona do pekao do tej pory księgowa rozliczająca jednoosobowe działalności gosp.

      to rozumiem, że kierowca kaczora na prezesa skm

      • 3 0

      • Akurat szefostwo SKM nie zmieniło się po wyborach. Całe SKM to układający się z UMWP beton.

        • 0 1

    • zajmij się swoimi problemami !!!!

      nic nie pisz

      • 0 0

    • Mądry post. Niestety to prawda. PiS to wcielone zło.

      • 2 1

    • Lepszy był PO który wszystko sprzedawał i teraz nie mamy ani firm ani pieniędzy

      • 2 4

    • kukułcze jajo

      A PO przez 8 lat oddała? Tak między nami, to dla samorządów byłby wrzód na d... i dlatego każdy niby chce, a tak naprawdę dziękuje PKP że utrzymuje ten beton. Gdyby PIS chciało dowalić lokalnym samorządom, to by powiedzieli - od jutra przejmujecie SKM. Wtedy wyszłyby na jaw "dobre intencje" Świlskiego i innych samorządów w pomorskiem.

      • 0 1

    • Manipulacja marszałka gołym okiem widoczna.

      Zamawia co roku przewozy bo liczy iż zgłosi się Dojcze Bann i wyruga SKM. Najpierw wygrają ceną, potem podpiszą umowę na 30 lat z klauzulą o kryciu deficytu z biletów - a potem bilety w górę. Jeżeli podróżni zrezygnują to za puste przewozy zapłaci ów marszałek. Taka POlityka?

      • 0 0

  • (3)

    Jak by SKM miała jeszcze więcej właścicieli byłoby łatwiej. ;)

    • 41 7

    • (1)

      Logika urzędu Marszałkowskiego...
      Kupić pociągi na v160 na trasy lokalne do 60km/h a na trasy regionalne przystosowane do prędkości 160-200km/h dają 40letnie trupy które jadą z maksymalną prędkością 100km/h

      • 4 2

      • Tej logiki chyba nikt nie rozumie.
        Podejrzewam że oni sami jej nie rozumieją ale idą w zaparte.

        Brakuje tam człowieka z jajami.

        • 0 0

    • Nic nowego

      W skutek tej przepychanki między UM i PKP zaczęło brakować pociągów żeby w ogóle tą trasę obsługiwać. Pasażerów przybywa, pociągów i kursów ubywa. Nikt z decydentów SKM nie jeździ więc mają to w nosie, ot taka Polska w pigułce.

      • 2 0

  • (5)

    Tabor aglomeracyjny? A kiedy normalne składy miejskie ze zwielokrotnioną liczbą drzwi oraz większą ilością miejsca do przewozu ludzi w godzinach szczytu?
    jest w ogóle jakaś wizja rozwoju czy kupujemy ot tak by coś jeździło?
    żeby ludzie przesiedli się na skm muszą składy jeździć co 5 min w szczycie i duuużo częściej poza szyczytem z odpowiednim taborem.
    pozdrawiam

    • 131 2

    • Nie ma żadnej wizji. Jest mnóstwo społeczek i zabytkowe 40 letnie pociągi regionalne. Trasy na 160-200km a pociągów brak.

      Nasz urząd Marszałkowski w porównaniu np. Z Urzędem Marszałkowskim woj Wielkopolskiego wygląda bardzo źle...
      Tam reanimuje się nowe trasy, powołuje kolej wojewódzka, odbiera strategie na lata i przede wszystkim kupuje się pociągi.

      Woj.zachodnio Pomorskie wymienili już wszystkie pociągi a nasze urzędasy.... Śpią...

      Potrzebne są dogłębne zwolnienia w UM woj Pomorskiego

      • 15 3

    • Ilość drzwi jest ok. (2)

      Wystarczyloby żeby byly szersze bo teraz większość wysiada gęsiego zamiast parami. Do tego wsiadajacy blokują wysiadajacym drogę pchajac sie do drzwi.

      • 2 2

      • (1)

        Niestety ilość drzwi nie jest wystarczająca - tu potrzebne są składy jak w berlińskiej S-Bahn, ponadto bez stopni i "nierozwiązywalnego problemu" dziury między podłogą / stopniami i peronem.
        Tymczasem SKM znów chce mieć składy "do wszystkiego"

        • 2 0

        • Liczba drzwi jest Ok

          Tylko gorzej z podróżnymi. Codziennie widzę jak po obu stronach drzwi, niezależnie od tego jak dużo jest wolnego w środku, musi zawsze stać dwóch cześków blokując przejście. I zamiast dwóch pasażerów z trudem jeden przeciska się przez drzwi.

          • 1 1

    • kupują to za co głuszek i reszta bandy dostali prezenty

      • 0 0

  • W normalnej firmie zrobiliby rozeznanie w temacie, kupili odpowiednie pociągi, które w kilka lat by się zwróciły (7)

    a w PKP przez kilka lat się przymierzają do zakupu, w końcu kupują najdroższe pojazdy które nigdy się nie zwrócą i w rezultacie firma ponosi stratę, zamiast zysku.

    • 76 4

    • (3)

      Zapewne dobrze zarządzana firma lepiej by sobie poradziła od komunistycznie zarządzanej obecnie SKM. Ale prywatna firma na miejsce SKM się nie sprawdzi, bo na komunikacji miejskiej nie zarabia się. Zazwyczaj bilety pokrywają 1/3 kosztów. Więc taki prywaciarz i tak musiałby otrzymywać pieniądze od samorządu. I tak wyglądałaby pseudoprywatyzacja.

      • 7 1

      • I tak i nie, zarząd jest tak bezczelny że zapomniał o klientach tego burdlu.

        • 3 0

      • Dokładnie

        Poza tym. Taki prywaciarz nie miałby konkurencji, więc de facto nie funkcjonowałby jak inne podmioty na wolnym rynku.
        A jakby sprzedano firmę zachodnim inwestorom, to oni z kolei podnieśli by ceny biletów 3 krotnie i zyski transferowali na zachód.

        • 4 1

      • Nie zarobisz na przewozach

        Ale można pomyśleć o jakiś mechanizmach finansowania jak np %spoznien przekładając się na kasę itp

        • 0 0

    • (2)

      Z koleją regionalna w woj Pomorskim jest jeszcze gorzej więc nie narzekaj.

      Skm to luksus w porównaniu do Polregio. Urząd Marszałkowski tak zaniedbal tego przewoźnika.. W skali kraju o nas mówią!!

      Inne województwa kończą wymianę taboru a nasze... Nie zaczęły i nie widać szans aby się to zmieniło.

      Pomogą tylko zwolnienia w urzedzie Marszałkowskim. Co oni robią te godziny za tymi biurkami?

      • 2 2

      • właściciel (1)

        to może zainteresuj się kto jest większościowym akcjonariuszem przewozów regionalnych i do niego skieruj swoje żale (dla ułatwienia dodam że to Agencja Rozwoju Przemysłu) i wyjaśnij co ma wspólnego marszałkowski

        • 0 0

        • Widzisz. Reprezentujesz typowe dla tego województwa myślenie. Czyli niech wszystko leży odłogiem bo się nie da.

          Pamiętaj że nowe pociągi kupujesz dla województwa i tylko je udostępniasz Polregio. Czyli zawsze będą na stanie majątkowym województwa.

          To dobry początek aby budować zaplecze taborowe aby w przyszłości powołać własną spółkę kolejową.

          Nie można nic nie robić latami...i ufać że że Polregio kupi nowe jednostki. Cała Polska się z nas śmieje. Uciekli nam przynajmniej te 10-15 lat do przodu.

          • 0 0

  • Tylko Pindolino (6)

    pendolinem po triciti

    • 6 24

    • pitolino, pitolino, a karawana jedzie dalej

      • 0 0

    • (1)

      Tak bo Polregio to się nie da. Takie tłoki do Tczewa, Malborka. Bród smród i ubóstwo.

      U nas nawet wizji rozwoju nie ma na kolejne lata. Tylko mnoży się społeczki...

      • 1 0

      • Pamietaj że Urząd Marszałkowski w zasadzie nie ma żadnej spółki kolejowej na głowie. Mają spokojne główki i kasa leci na konto. Robią przetarg na przewozy na rok dwa i z głowy.

        Kogo interesuje pasażer w tym województwie. Komfort.. Pffff...
        Juz nawet woj warm-mazurskie robi zakupy bo widzi że Państwowy przewoźnik nie jest partnerem do rozmów.

        A nasi plażing... Bo zawsze można powiedzieć że to Państwowy przewoźnik zawinił.

        • 0 0

    • PKM i garstka ludzi w środku (2)

      Jak to zarobi na siebie? Adamowicz będzie dotował bilety jak za komuny.
      Kiedy to się zwróci tym wolnorynkowca z PO

      • 0 0

      • Ty jesteś ograniczony. Kolej jest jednym z czynników rozwoju miast - i to nigdy się nie zwraca.

        • 0 0

      • E, znaffca! Naumiej się końcówków!!

        WolnorynkowcOM!

        • 0 0

  • Tylko trzymajcie KODziarzy (6)

    z dala od tej dotacji... "wyparuje" wszystko!!

    • 44 78

    • O, ile ja wiem to wyznawcy Pisu byli przeciwnikami Unii (1)

      • 13 3

      • To prawda że niestety ale nasi dali ciała. Kolej regionalna jest w rozsypce.

        Może i nawet lepiej jeśli przyjdzie PiS. Zwolnia wszystkich mało efektywnych z UM a za cztery lata znów platforma zatrudni nowych.. Być może takich którym się chce pracować.

        • 0 0

    • (1)

      Nie jestem za PiSem bo to liderzy niżu społecznego a nie ludzi wykształconych ale faktycznie PO zaniedbalo kolej regionalna.

      Przewozy regionalne nie mają żadnego nowego pociągu. To w skali kraju coś niesamowitego.

      Pociagi do Tczewa są tak przepełnione.. Uganda Uganda Uganda.

      Zwolnic ludzi z Urzędu Marszałkowskiego!!

      • 3 2

      • Niestety ale zaniedbała PO kolej regionalna przez nic nie robienie.

        Teraz to się chyba nazywa Polregio. A mogli dogadać się z przewoźnikiem. My dajemy wam umowę na 10lat a wy kupujecie nowe jednostki..

        • 0 0

    • A jeśli już gdzieś wyparowują pieniądze

      to dzieje się to na pewno w skokach i u tego,jak mu tam.....aha rydzyka od radia ma ryja

      • 1 0

    • zzz

      do tego kretyna od kod - zabrakło tabletek i jad ci się wylał z gęby , zwiększ dawkę bo się w tym zaplujesz

      • 1 0

  • Ukraińskie kolory (13)

    Dostaną, kupią i znowu pomalują na 'sino-żołte' kolory. Czy nie można by było wybrać bardziej estetycznych kolorów, jednolitych dla SKM i PKM (całej sieci pociągów aglomeracyjnych).
    P.S Nie mam nic do Ukrainy, Ukraińców, ani ich flagi narodowej, ale po prostu brzydzi mnie ta pstrokacizna w skm

    • 62 37

    • zwykły beton jesteś i tyle, po co to tłumaczyć czymś innym

      • 9 19

    • lekarz by się przydał

      • 6 8

    • wszyscy wiedzą, że wolałbyś nigeryjskie, ale niech cie boli

      • 3 9

    • Polregio skm pkm itd itd itd może jeszcze ze dwadzieścia tych społeczek?

      • 3 0

    • Żółto- niebieskie (6)

      SKM-ki były od zawsze. Żółte u góry niebieskie na dole. To tradycja i trzeba to uszanować . Ukraina nie ma z tym nic wspólnego.

      • 7 5

      • (3)

        Chyba odwrotnie. Żółte na dole, niebieskie na górze. Ale w tej nowej, tak jak na zdjęciu powyżej, widać, że te kolory się mieszają i mamy żółto-niebieski miszmasz.

        • 1 1

        • He he, taka tradycja, że nie wiadomo co u góry, a co na dole

          • 2 0

        • Maowanie nowych SKMek wybierali sami czytelnicy trójmiasto.pl (1)

          • 2 1

          • Wszyskie w tyv

            • 0 0

      • A mnie się podobają PKMki (1)

        Biało-czerwono-czarne

        • 1 0

        • Chyba srebrno-czerwono-czarne, lub ewentualnie szaro-czerwono-czarne

          • 0 0

    • Ukraińskie kolory

      to przykre,wspolczuje. masz bardzo ograniczony odbior zeczywistosci.

      • 0 1

    • No dobra, po prostu przyznaj, że jesteś fanatycznym kibicem Lechii

      I barwy odwiecznego rywala na SKM ci się nie podobają :)

      • 1 0

  • Podnieść ceny biletów (5)

    No przecież każda podwyżka biletów idzie na nowe składy...tak mówili :)

    • 89 2

    • Podnieść to powinieneś swój mózg, który wypadł z głowy.

      • 2 20

    • (3)

      Niestety ale jesteśmy coraz bogatsi i ceny powinny być podniesione.

      • 0 13

      • Zgaduje że SKM nie jeździsz (1)

        • 9 0

        • Jeżdżę Polregio - a tego nikt nie przebije.

          Polregio to przewoźnik Państwowy który wygrywa przetarg UM. Czyli za wszystko odpowiada Urząd Marszałkowski.

          Tam to dopiero jest tragedia. Serio nie narzekaj na skm bo jak się przewoźnik zmieni to będziesz plakal/płakała.

          • 0 0

      • Coraz bogatsi, a jak wprowadzają płatne parkingi dla samochodów to jest lament i płacz.

        • 7 0

  • i znowu ceny biletów pójdą w górę?

    • 47 1

  • ludzie mamy 2017 r. a po torach jeżdżą rudery (8)

    • 77 4

    • na zachodzie pociagi na poduszkach magnetycznych a unas nadal stary złom z epoki PRLu! (4)

      Zacofanie technologiczne Gdańska i trójmiasta straszne ,jesteśmy 50lat za zachodem!!

      • 21 4

      • a na wschodzie wagony dla bydła!

        jak sam zauwazyłeś/łaś jesteśmy pomiędzy zachodem a wschodem i tak już będzie zawsze

        ciesz się tym co masz!
        ile razy jeździłaś skm w ostatnim roku ?

        • 1 6

      • widać, że na "zachodzie" nie byłeś i powielasz mity (2)

        • 4 5

        • Byl!

          W Kartuzach

          • 3 2

        • dla takiego jak ty słoika z prowincji to wyjazd na zachód to cos niedostepnego:)

          Wyjechał do Gdańska i myśli ze wielki świat zobaczył.My byliśmy na zachodzie jak ciebie jeszcze na świecie nie było.Polska to zacofany kraj jesteśmy 100lat za murzynami!

          • 4 0

    • (1)

      Nikt i nic nie obroni urzędu Marszałkowskiego w tym województwie.

      Zamiast jednej spółki kolejowej mamy: Polregio, Skm, Pkm nie mówiąc już o spoleczkach wirtualnych.

      Do Tczewa to antyki jeżdżą. Skm to luksus w porównaniu do tego co tam jeździ.

      • 6 0

      • Urząd Marszałkowski robi przetargi na rok to co się dziwisz?
        Jaka spółka podejmie się zakupu nowych jednostek jeśli przetarg jest na rok?

        Ale w Polregio coraz więcej antycznych jednostek zbliża się do wymaganych przeglądów generalnych.. Więc zapewne odezwą się do UM o pieniądze. Będzie się działo.

        • 0 0

    • nie jest tak źle

      wyremontowane AKMy są całkiem spoko. Drzwi i okna działają bez problemów, czego nie można powiedzieć o remontowanych na własną rękę przez skm.
      Tabor kolejowy odpowiednio zadbany może jeździć spokojnie 50 lat i więcej; bo nowy jest na tyle drogi że opłaca się modernizować nawet za cenę 1/4 wartości nowego. Tutaj zakup 10 składów, które będą połączone w 5 pociągów po 2 to inwestycja z pomocą unii i kredytowaniem, a co to jest 5 pociągów? Nowe kupić jak najbardziej, i wtedy odstawić te w najgorszym stanie, albo zmodernizować.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane