SKM chciała kupić jeden pociąg, ale nie było ofert

Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów.
Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów. materiały prasowe

Żadna firma nie zgłosiła się do przetargu na dostawę co najmniej jednego nowego pojazdu dla SKM z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 składów. Spółka miała przeznaczone na ten cel 49,5 mln zł netto.



Czy SKM uda się kupić wszystkie 10 pociągów?

tak 10%
nie, najwyżej połowę 10%
nie, skończy się na jednym 16%
nie kupią żadnego 64%
zakończona Łącznie głosów: 1490
O potrzebie wymiany wysłużonego taboru SKM, którego średnia wieku przekracza 30 lat, mówi się od wielu lat.

Przewoźnik też dostrzega ten problem i od dawna zapowiada zakup nowych składów, ale ich liczbę uzależnia od długości kontraktu przewozowego z Urzędem Marszałkowskim. Obecnie jest on zawarty na pięć lat, a SKM chce, by trwał on co najmniej dziewięć.

Pytania o pociąg z Europy i Azji



Dlatego w tym momencie spółkę stać na zakup jednego pociągu. I właśnie taki przetarg, z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 sztuk, został rozpisany w maju.

Był on poprzedzony konsultacjami rynkowymi z producentami taboru kolejowego. Jak informowali kolejarze, zainteresowanie było spore, a pytania i uwagi zgłaszały firmy z Polski, Europy, a nawet Azji.

Jednak gdy przyszło do konkretów, czyli rozstrzygnięcia przetargu, okazało się, że nie wpłynęła ani jedna oferta.

Przy okazji dowiedzieliśmy się jednak, że SKM Trójmiasto było gotowe przeznaczyć na zakup pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz pierwszej partii sprzętu do utrzymania nowego taboru kwotę 49,5 mln zł netto.

Parametry pociągu, jaki chce kupić SKM Trójmiasto:


  • pojazd sześcio- lub ośmioczłonowy,
  • w każdym członie co najmniej dwoje drzwi na każdą stronę,
  • długość pociągu do ok. 150 metrów,
  • liczba miejsc siedzących - minimum 340,
  • liczba miejsc stojących (założenie 4 os./m kw.) - minimum 560,
  • dwie toalety z obiegiem zamkniętym,
  • klimatyzacja i monitoring wnętrza pasażerskiego,
  • wysokość podłogi 960 mm ponad poziom główki szyny, czyli dostosowana do standardowych peronów SKM (perony dalekobieżne i PKM w Trójmieście są na poziomie 760 mm),
  • minimalna prędkość eksploatacyjna do 140 km/h,
  • nie dopuszcza się rozwiązań z wagonami piętrowymi,
  • przystosowanie do realizacji kursów zarówno na głównym szlaku SKM, jak i po elektryfikacji na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

20 miesięcy na dostawę pierwszego pociągu



Nowy pociąg miał pojawić się w Trójmieście w ciągu 20 miesięcy od dnia podpisania umowy. Gdyby SKM zdecydowała się zamówić więcej sztuk, to miałyby one trafiać na tory co dwa miesiące, a ostatni, 10. EZT, miał być dostarczony 31 października 2023 r.

Dla porównania, zakupione pięć lat temu przez SKM "Impulsy" nowosądeckiego Newagu to pojazdy czteroczłonowe o pojemności do 529 pasażerów (w tym 170 na miejscach siedzących) z dwojgiem drzwi na każdą stronę w jednym członie. Oba pojazdy kursują jako jeden skład.

44 pociągi dla Pomorza



W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi.
W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi. materiały prasowe
Jeszcze w lipcu Samorząd Województwa Pomorskiego zamierza ogłosić przetargi na zakup po jednym nowym pociągu na linię SKM i na trasę PKM po elektryfikacji z opcją rozszerzenia odpowiednio do 30 i 14 sztuk pojazdów. To oznacza, że w ciągu 3-4 lat Urząd Marszałkowski zamierza kupić 44 pojazdy.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (180)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Najczęściej czytane