- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (216 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (273 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
SKM chciała kupić jeden pociąg, ale nie było ofert
Żadna firma nie zgłosiła się do przetargu na dostawę co najmniej jednego nowego pojazdu dla SKM z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 składów. Spółka miała przeznaczone na ten cel 49,5 mln zł netto.
Przewoźnik też dostrzega ten problem i od dawna zapowiada zakup nowych składów, ale ich liczbę uzależnia od długości kontraktu przewozowego z Urzędem Marszałkowskim. Obecnie jest on zawarty na pięć lat, a SKM chce, by trwał on co najmniej dziewięć.
Pytania o pociąg z Europy i Azji
Dlatego w tym momencie spółkę stać na zakup jednego pociągu. I właśnie taki przetarg, z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 sztuk, został rozpisany w maju.
Był on poprzedzony konsultacjami rynkowymi z producentami taboru kolejowego. Jak informowali kolejarze, zainteresowanie było spore, a pytania i uwagi zgłaszały firmy z Polski, Europy, a nawet Azji.
Jednak gdy przyszło do konkretów, czyli rozstrzygnięcia przetargu, okazało się, że nie wpłynęła ani jedna oferta.
Przy okazji dowiedzieliśmy się jednak, że SKM Trójmiasto było gotowe przeznaczyć na zakup pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz pierwszej partii sprzętu do utrzymania nowego taboru kwotę 49,5 mln zł netto.
Parametry pociągu, jaki chce kupić SKM Trójmiasto:
- pojazd sześcio- lub ośmioczłonowy,
- w każdym członie co najmniej dwoje drzwi na każdą stronę,
- długość pociągu do ok. 150 metrów,
- liczba miejsc siedzących - minimum 340,
- liczba miejsc stojących (założenie 4 os./m kw.) - minimum 560,
- dwie toalety z obiegiem zamkniętym,
- klimatyzacja i monitoring wnętrza pasażerskiego,
- wysokość podłogi 960 mm ponad poziom główki szyny, czyli dostosowana do standardowych peronów SKM (perony dalekobieżne i PKM w Trójmieście są na poziomie 760 mm),
- minimalna prędkość eksploatacyjna do 140 km/h,
- nie dopuszcza się rozwiązań z wagonami piętrowymi,
- przystosowanie do realizacji kursów zarówno na głównym szlaku SKM, jak i po elektryfikacji na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
20 miesięcy na dostawę pierwszego pociągu
Nowy pociąg miał pojawić się w Trójmieście w ciągu 20 miesięcy od dnia podpisania umowy. Gdyby SKM zdecydowała się zamówić więcej sztuk, to miałyby one trafiać na tory co dwa miesiące, a ostatni, 10. EZT, miał być dostarczony 31 października 2023 r.
Dla porównania, zakupione pięć lat temu przez SKM "Impulsy" nowosądeckiego Newagu to pojazdy czteroczłonowe o pojemności do 529 pasażerów (w tym 170 na miejscach siedzących) z dwojgiem drzwi na każdą stronę w jednym członie. Oba pojazdy kursują jako jeden skład.
44 pociągi dla Pomorza
Jeszcze w lipcu Samorząd Województwa Pomorskiego zamierza ogłosić przetargi na zakup po jednym nowym pociągu na linię SKM i na trasę PKM po elektryfikacji z opcją rozszerzenia odpowiednio do 30 i 14 sztuk pojazdów. To oznacza, że w ciągu 3-4 lat Urząd Marszałkowski zamierza kupić 44 pojazdy.
Opinie wybrane
-
2021-07-15 14:34
Polecam odkupić kontenery od PKP i wstawić kilka dech i będzie gitara. a jeszcze kasy zostanie na premie dla zarządu.
- 67 8
-
2021-07-15 21:40
Skm (14)
Tyle lat wstyd że w takiej metropolii jeździmy takimi starymi trupami jeżdżę od 1995 roku skm i troszkę się zmieniło ale dalej 40 50 km na h i brak klimy może jak przejdę za 20 lat na emeryturę to sie inni doczekają lepszej podróży do pracy
- 56 11
-
2021-07-16 15:59
ciekawe spostrzeżenie
klima z możliwością regulacji od 16-26 C, porty USB do ładowania smartfona, cieplutkie mięciutkie siedzenia, półki na bagaż, miejsce na rower i wózki inwalidzkie i kulturalni ludzie w wagonie :-)
- 0 0
-
2021-07-16 10:09
Musisz w końcu zrozumieć, że kolej spod znaku PKP
jest dla kolejarzy, a nie pasażerów. Najważniejszym klientem PKP jest dotacja. Dotyczy SKM jak i pociągów IC i TLK spółki Intercity.
- 5 1
-
2021-07-16 07:07
O ile dożyjesz tej emerytury, która z pewnością na życie w luksusie wystarczy.
- 0 1
-
2021-07-16 06:34
Wystarczy pojechać do Aglomeracji Łódzkiej ...inny świat transportu kolejowego (10)
"Atutem ŁKA jest nowoczesny tabor. Najstarsze pociągi maja tylko 6 lat. Spółka dysponuje 34 nowoczesnymi składami: 14 pojazdami EZT Impuls II z Newagu oraz 20 dwuczłonowymi EZT Flirt 3 produkowanymi przez Stadlera. Ponadto 10 Flirtów zostanie rozbudowanych o trzeci dodatkowy człon." Byłem zdziwiony, że w Polsce może tak nowocześnie poruszać się transportem miejskim. Niestety SKM to "nasz" inny trójmiejski świat...beton od lat, wprowadzanie inwestycji idzie opornie...
- 9 0
-
2021-07-16 08:52
Wina marszałka (3)
Gdyby nie blokował tego zakupu to te pociągi już by jeździły. Marszałek jednak nie lubi SKM i czeka, aż jego przetarg na 2+42 pociągi się zakończy i wtedy on będzie dyktował warunki SKM. Taki chytrusek...
- 3 2
-
2021-07-16 10:17
W jaki sposób marszałek blokuje?
Że nie podpisał umowy na okres jaki monopolista sobie życzy? jesteśmy jedynym województwem (poza tymi z minimalnymi przewozami), które nie powołało swojej spółki kolejowej. Jak myślisz dlaczego tamte województwa to zrobiły? Bo chciały mieć wpływ na te spółki. Ty byś chciał płacić i nie mieciec wpływu - wujek dobra rada się znalazł.
- 4 0
-
2021-07-16 09:05
(1)
A czemu marszałek miał dorzucić się do prywatnej firmy lub podpisać kontrakt na 10 lat? Brak konkurencji powoduje to co mamy, a podpisanie umowy na 10 lat pogłębi tylko problem.
Niech PKP się dorzuci do zakupu nowych składów swojej spółce córce.- 4 2
-
2021-07-16 14:34
SKM nie jest firmą prywatną a marszałkowie innych województw podpisywali w ubiegłym roku 10 - letnie umowy przewozowe. Organizacja transportu to ich obowiązek ustawowy a marszałkowi pomorskiego zależy po prostu na przejęciu SKM i obstawieniu firmy znajomymi króliczka. Dobro pasażerów nie ma dla UM żadnego znaczenia.
- 0 1
-
2021-07-16 07:19
Czy w aglomeracji Łódzkiej masz pociągi co 7,5 minuty? (5)
Czy powastało tam coś porównywalnego z PKM zbudowane przez samorzą.
Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma.
Tak tabor to słabość naszej komunkacji kolejowej ale coś za coś.
SKM jest w PKP i co tu więcej tłumaczyć. Od dawna wiedzą że będą mieli dofinansowanie ale zabierają się za zakupy na koniec okresu w którym to dofinansowanie można wykorzystać. Zmarnują te fundusze, gdy tabor pozostawia wiele do życzenia.- 5 4
-
2021-07-16 08:53
Większościowym właścicielem jest PKP... (1)
Ale marszałek i miasta też mają udziały w SKM. A marszałek ma więcej do gadania niż PKP, bo to on zleca przewozy.
- 2 2
-
2021-07-16 10:12
Taaa
skąd się biorą ludzie z takimi opiniami. Prez cały PRL kupowałeś najróżniejsze rzeczy i mimo że płaciłeś to miałeś g. do gadania. I tu jest tak samo.
- 1 1
-
2021-07-16 08:50
Czy pkp skm ma choć jeden niepełnoletni skład? (2)
- 1 1
-
2021-07-16 10:09
Ma i teraz chciała kupić drugi
Po prostu rozmach w inwestycjach
- 2 1
-
2021-07-16 08:54
Ma.
Dwa składy Impuls z Newagu. Mają jakieś 5 lat.
- 3 0
-
2021-07-15 21:08
1 skład z możliwością 10 kolejnych? XD (6)
Przecież to jest jakaś żenada i niepoważne podejście do kontrahentów ale i pasażerów(podatników!) Albo 2 składy z możliwością na 44. Władze chyba nie chcą kupić tego taboru, za to chcą by było widać, że "no nie olewamy tego coś, działamy w tym kierunku" EN57 jeszcze będziemy skupować od innych województw, śmiech na sali
- 63 10
-
2021-07-16 11:26
to mogło by mieć sens gdyby były to składy typowe, obecnie produkowane (1)
a tymczasem 8 członów z taką specyfiką to w Polsce rzadkość w ruchu aglomeracyjnym, wystarczyło by zrobić przetarg o specyfikacji identycznej jak istniejące na rynku pociągi i chętny by był, teraz to żaden producent nie poniesie ryzyka tworzenia specjalnego projektu, z którego może jeden pociąg się sprzeda, samorząd ma większe szanse coś ugrać taką
a tymczasem 8 członów z taką specyfiką to w Polsce rzadkość w ruchu aglomeracyjnym, wystarczyło by zrobić przetarg o specyfikacji identycznej jak istniejące na rynku pociągi i chętny by był, teraz to żaden producent nie poniesie ryzyka tworzenia specjalnego projektu, z którego może jeden pociąg się sprzeda, samorząd ma większe szanse coś ugrać taką strategią bo oni chociaż w bardziej typowe prostsze pojazdy celują, z resztą obecnie jeżdżące 10 impulsów w regio podobnie było kupione, połowa jest z opcji
- 3 1
-
2021-09-14 13:44
A po czym
wnioskujesz, że UMWPom bardziej typowe chce kupić? Wysokość wejścia będzie dla aglo jak w przetargu SKM-T, a liczba wejść na sronę/ wagon 3 eliminuje impulsy już produkowane... Na dodatek minimum 2 szt, ba 2 x 1 sztuka, bo jeden dla SKM i jeden dla PKM nie gwarantują sukcesu przetargu. W SKM nie wystartował nikt, UMWP miał w lipcu ogłosić przetarg,
wnioskujesz, że UMWPom bardziej typowe chce kupić? Wysokość wejścia będzie dla aglo jak w przetargu SKM-T, a liczba wejść na sronę/ wagon 3 eliminuje impulsy już produkowane... Na dodatek minimum 2 szt, ba 2 x 1 sztuka, bo jeden dla SKM i jeden dla PKM nie gwarantują sukcesu przetargu. W SKM nie wystartował nikt, UMWP miał w lipcu ogłosić przetarg, minęły już dwa tygodnie września, a nadal cisza... Jest cień szansy, że Trako 2021 jeszcze będzie miejscem na negocjacje, ale jeśli nie Trako, to ... witaj AKM...
- 0 0
-
2021-07-16 10:55
nie władze tylko skm (1)
- 0 2
-
2021-07-16 10:58
Urząd Marszałkowski.
- 1 2
-
2021-07-16 08:21
To są zakupy mówiące (1)
Dziś stać mnie na jeden/dwa składy. Ale jak nasz wspaniały rząd przydzieli srodki z funduszu odbudowy to kupimy wincyj :/
- 1 0
-
2021-07-16 10:17
SKM ma przydzielone 160 mln już od dawna.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.