• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chciała kupić jeden pociąg, ale nie było ofert

Michał Brancewicz
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów. 
Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów.

Żadna firma nie zgłosiła się do przetargu na dostawę co najmniej jednego nowego pojazdu dla SKM z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 składów. Spółka miała przeznaczone na ten cel 49,5 mln zł netto.



Czy SKM uda się kupić wszystkie 10 pociągów?

O potrzebie wymiany wysłużonego taboru SKM, którego średnia wieku przekracza 30 lat, mówi się od wielu lat.

Przewoźnik też dostrzega ten problem i od dawna zapowiada zakup nowych składów, ale ich liczbę uzależnia od długości kontraktu przewozowego z Urzędem Marszałkowskim. Obecnie jest on zawarty na pięć lat, a SKM chce, by trwał on co najmniej dziewięć.

Pytania o pociąg z Europy i Azji



Dlatego w tym momencie spółkę stać na zakup jednego pociągu. I właśnie taki przetarg, z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 sztuk, został rozpisany w maju.

Był on poprzedzony konsultacjami rynkowymi z producentami taboru kolejowego. Jak informowali kolejarze, zainteresowanie było spore, a pytania i uwagi zgłaszały firmy z Polski, Europy, a nawet Azji.

Jednak gdy przyszło do konkretów, czyli rozstrzygnięcia przetargu, okazało się, że nie wpłynęła ani jedna oferta.

Przy okazji dowiedzieliśmy się jednak, że SKM Trójmiasto było gotowe przeznaczyć na zakup pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz pierwszej partii sprzętu do utrzymania nowego taboru kwotę 49,5 mln zł netto.

Parametry pociągu, jaki chce kupić SKM Trójmiasto:


  • pojazd sześcio- lub ośmioczłonowy,
  • w każdym członie co najmniej dwoje drzwi na każdą stronę,
  • długość pociągu do ok. 150 metrów,
  • liczba miejsc siedzących - minimum 340,
  • liczba miejsc stojących (założenie 4 os./m kw.) - minimum 560,
  • dwie toalety z obiegiem zamkniętym,
  • klimatyzacja i monitoring wnętrza pasażerskiego,
  • wysokość podłogi 960 mm ponad poziom główki szyny, czyli dostosowana do standardowych peronów SKM (perony dalekobieżne i PKM w Trójmieście są na poziomie 760 mm),
  • minimalna prędkość eksploatacyjna do 140 km/h,
  • nie dopuszcza się rozwiązań z wagonami piętrowymi,
  • przystosowanie do realizacji kursów zarówno na głównym szlaku SKM, jak i po elektryfikacji na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

20 miesięcy na dostawę pierwszego pociągu



Nowy pociąg miał pojawić się w Trójmieście w ciągu 20 miesięcy od dnia podpisania umowy. Gdyby SKM zdecydowała się zamówić więcej sztuk, to miałyby one trafiać na tory co dwa miesiące, a ostatni, 10. EZT, miał być dostarczony 31 października 2023 r.

Dla porównania, zakupione pięć lat temu przez SKM "Impulsy" nowosądeckiego Newagu to pojazdy czteroczłonowe o pojemności do 529 pasażerów (w tym 170 na miejscach siedzących) z dwojgiem drzwi na każdą stronę w jednym członie. Oba pojazdy kursują jako jeden skład.

44 pociągi dla Pomorza



W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi.
W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi.
Jeszcze w lipcu Samorząd Województwa Pomorskiego zamierza ogłosić przetargi na zakup po jednym nowym pociągu na linię SKM i na trasę PKM po elektryfikacji z opcją rozszerzenia odpowiednio do 30 i 14 sztuk pojazdów. To oznacza, że w ciągu 3-4 lat Urząd Marszałkowski zamierza kupić 44 pojazdy.

Opinie (180) 1 zablokowana

  • (2)

    xDDD

    • 29 5

    • Szanuje xD

      • 0 1

    • przeciez ten gosc to idiuota.

      co chcial struk kupowac jak nie bylo sprzedazy?

      • 0 0

  • (9)

    A może by tak rydwan przerobić?

    • 68 9

    • A zasilanie dać z elektrowni Ostrołęka. (1)

      • 11 4

      • To do tego miliona samochodów elektrycznych.

        Ta faza z Ostrołęki.

        • 3 0

    • Na atomowy

      • 0 2

    • (4)

      A wiesz, że to świetny pomysł? Pociąg kosztuje 330 rydwanów, więc skoro nikt nie chce sprzedać pociągu, to trzeba zamówić jeszcze 329 rydwanów i będzie jak znalazł.

      • 7 2

      • (1)

        bekowe teraz to na rydwany przeliczać trzeba dobre dobre

        • 0 1

        • Nie trzeba. Ale artystka by zarobiła, a mieszkańcy Trójmiasta mieliby niebanalny środek lokomocji.

          • 0 0

      • Rydwan tu nic nie pomógł ani zaszkodził (1)

        SKM należy do PKP czyli PiS i nie ma zgody na przejęcie większości udziałów przez Trójmiasto i marszałka. Gdyby samorządy były udziałowcem większościowym to z palcem te nowe pociągi byłyby kupione, a rydwan stałby sobie tam gdzie stoi. To nie rydwan jest problemem, a rząd, który uważa że SKM to perła w koronie jego zasobów kolejowych, nie do przejęcia i basta.

        • 2 2

        • Marszałek miał 8 lat na przejęcie SKM jak rządziła PO a ministrem z którym można to było uzgodnić był niejaki Zegarmistrz. Wtedy się nie opłacało, a teraz nagle tak?

          • 2 0

    • Te promy co to złotousty zbudował zaadoptować.

      • 2 0

  • A dlaczego nie może być piętrowo? (5)

    Może było by mniej tłocznie :-)

    • 11 42

    • Chyba zwariowaleś! (2)

      Wiesz ile by trwała wymiana pasażerów na każdym przystanku?

      • 17 4

      • (1)

        Ja bym zbudował 3 piętrowy i odpowiednio 3pietrowe perony.

        • 6 2

        • ja bym dodal jeszcze piwnice

          • 0 0

    • Przy drzwiach było by... (1)

      ...bardzo tłocznie.

      • 12 1

      • Tłoczno

        • 0 0

  • skm (8)

    ten folklor jest znany na całym świecie..jezdze codziennie i nie raz widziałem turystów z Azji,którzy filmowali te składy od środka i mieli niesamowity ubaw ze wyświetlaną prędkością jadącego składu skm..panie rzeczniku...pan nawet wstydu nie masz ,bo to my pasażerowie musimy się wstydzić przed zagranicznymi turystami ,za taki smierdzący ,brudny skład skm...

    • 66 14

    • pzrzy pomysłąch aktualnej władzy przetargi w złotówkach to ryzyko (3)

      10 mln pln teraz to 2,5 mln dolarów ale rok temu to było ponad 3 miliony - a za rok ile będzie warta złotówka?

      NBP pomaga przedsiębiorcom obniżając wartość złotówki - ale to szkodzi naszej sile nabywczej - towary z zagranicy są dla nas droższe -a nasi przedsiębiorcy mogąc sprzedawać drożej za granicę i to właśnie robią - jak Polak chce coś kupić za złotówki to musi zapłacić przez to więcej - stąd wszechobecna inflacja... :(

      • 12 4

      • Idz leki weź dziwolągu (2)

        • 6 14

        • (1)

          prawda boli pissowski nieuku ekonomiczny

          • 12 7

          • Przecież po to uczą klepania paciorków zamiast podstaw ekonomii, żeby ciemny lud kupił każdą bzdurę TVPiS.

            • 10 3

    • są na świecie jeszcze starsze składu i robią też za folklor (1)

      albo tramwaje na chodzie np w Sztokchholmie jechałem takim co wyglądał na lata 60 i miał sznurek wzdłuż okien połączony z dzwonkiem :D

      • 9 1

      • 7N jest zabytkowa

        Linia 7N w Sztokholmie jest zabytkowa i kursuje tylko w sezonie. Linia 7 jest normalna, obsługiwana tramwajami niskopodłogowymi przez cały rok.

        • 6 0

    • Teraz jest moda na retro.

      Bardziej cieszy oko EN57 niż Impuls.

      • 7 2

    • Oczywiście ci turyści z Azji u siebie jeżdżą tylko Hyperloopami

      ... zwłaszcza Hindusi dojeżdżający ze wsi do miasta.... SKM zazdrości nam cała Polska. Oczywiście nie pociągów, wiele województw ma nowsze pojazdy. Nigdzie jednak one nie jeżdżą co 7 czy 10 min. Bez SKM tak naprawdę Trójmiasto nie istnieje. Mam nadzieję, że marszałek w końcu się ogarnie i zauważy, że blokowanie zakupu nowych pociągów to działanie na szkodę pasażerów, a pasażerowie to przecież wyborcy.

      • 2 0

  • (6)

    Mój Boże...do TGV lata świetlne...kiedy w końcu będzie nowocześnie?Niechay marszałek grosza nie szczędzi,na komforcie pasażerów nie ma co oszczędzać kochani.

    • 19 26

    • TGV nie ma nic do tego

      Francuzi na kolei podmiejskiej (RER), też nie jeżdżą TGV. Do tego są składy aglomeracyjne, z dużą liczbą drzwi i dużym przyspieszeniem.

      • 15 0

    • A ile tych lat świetlnych?

      Akurat lata świetlne to jednostka odległości.

      • 11 2

    • Odezwał się Suski junior XD

      • 2 2

    • "grosza nie szczędzi" (1)

      a skąd tego grosza...?

      • 2 1

      • Z grosza

        Będzie kokosza....

        • 0 0

    • TGV to jest ta sama rodzina co Pendolino więc nie pisz d**ilizmów

      a tu mowa o podmiejskich

      • 9 0

  • (2)

    Kontrakt na 1 pociąg albo na 11, jak nam się przywidzi. Marszałek jeszcze lepszy, kontrakt na 2 pociągi lub 44.

    To jest poważne podejście do partnerów biznesowych czy jakaś januszerka?

    • 85 5

    • Bo kontrakt był niewykonalny! (1)

      W specyfikacji zamówienia w skład wyposażenia pociągu miał wchodzić 1 menel zamontowany na stałe. Nikt nie był w stanie tego spełnić.

      • 14 5

      • słabo się starali

        przecież wystarczy zaprosić społeczników z tych składów co teraz jeżdżą :D

        • 7 2

  • no co?

    firmy to policzyły i spuściły pytacza na drzewo.
    Proste.

    • 48 3

  • (12)

    Jednak za PiS wszystko się rozwija...Oby rządzili kolejne lata,a tak przyjdzie słońce i wsio rozwali.. I pieniędzy nie ma i nie będzie.Czekam na same minusy)

    • 35 30

    • (6)

      Poproszę o konkrety - co się rozwija za PiS? Stocznia w Szczecinie? Śmigłowce dla wojska? Stadnina w Janowie? Zakłady Ursusa? Auta elektryczne? Tanie mieszkania? Liczba narodzin? Poprawa funkcjonowania sądów? Jedyne co się rozwija, to inflacja, zawłaszczanie państwa i ilość nieruchomości Obajtka...

      • 16 9

      • Jeszcze rozwija się nepotyzm, marnotrawstwo, (1)

        sponsoring toruńskiego szamana, zmniejszanie podatków poprzez zastąpienie ich opłatami i daninami oraz podnoszenie od przyszłego roku realnej składki zdrowotnej x8. Doskonale rozwijają się też relacje z UE i USA oraz praworządność, której strzegą Zero, żona Wolfganga, prokurator stanu wojennego oraz żarłoczna Krycha. Wymieniać dalej?

        • 15 4

        • Koryta PiS i PO

          Wymień teraz tych najlepiej co kradli w PO i będzie komplet. Ani jedni ani drudzy

          • 1 3

      • Stocznia upadła przez PO (3)

        a co do nieruchomości, to nie ma w Polsce mocniejszego zawodnika niż człowiek z PO - kupione 9 mieszkań w 9 lat pracy, zarabiając przy tym ok 5 tyś / miesięcznie !!! ??? Chętnie kupie tyle mieszkań w takich cenach !!!!!! ale nie mam takich układów !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

        • 8 9

        • Następny bezmózg przećpany propagandą TVPiS.

          Ja chętnie odkupię ziemię od Morawieckiego i mieszkania od Obajtka w cenach jakie podali w deklaracjach.

          • 9 8

        • (1)

          Stocznie sprzedał rząd w 2005, sprawdź kto był u władzy. Elo

          • 2 0

          • To fakt wiec ci i ci są do odstrzału jesteśmy w niewoli układ okrągło stołowy dał im wszystko ale źli władcy nie panują długo a wiszą na drzewach długo

            • 0 0

    • Najbardziej to się rozwija zatrudnienie rodzin w Spółkach Skarbu Państwa. (1)

      Pieniędzy nie ma i nie będzie, za to jest trzydzieści pięć nowych podatków zwanych dla niepoznaki opłatami i daninami. A teraz wracaj dalej bić czołem przed ołtarzyk Żuliborskiego wodza durniu bez szkoły.

      • 8 3

      • PIS wygrał, bo obiecywał tanie państwo, niższe podatki...

        Jest dokładnie odwrotnie, szczyt hipokryzji, szczyt. Ciamajdy potrafią tylko zabrać pracowitym, uczciwym i zaradnym by przekupić żuli i nierobów, którym się ani uczyć, ani pracować nie chciało i nie chce.

        • 0 0

    • co ma światowy kryzys półproduktów do

      polskiej polityki ??

      • 0 0

    • Koryta PO i PiS

      Tak samo za PiS jak i za PO jedni nie lepsi od drugich. Tylko
      Koryta są ważne a nie ludzie

      • 0 2

    • Najbardziej rozwija się zadłużanie państwa, złodziejstwo i współpraca z mafią kościelną

      • 0 0

  • Wykorzystać tramwaje 105 N (3)

    • 33 6

    • TIRy na tory :)

      • 4 0

    • A skąd weźmiesz?

      Najbliższe 105Na w Warszawie i Poznaniu.

      • 2 2

    • świat na prawdę nie długo zmienię się w Cubę

      spróbujcie kupić zwykłe auto a wy mówicie o pociągach xD

      • 2 0

  • centrum handlowe, tzn dworzec w sopocie (4)

    jak widać na tym zdjęciu, cały czas pomazany graffiti i nic z tym nie robią od lat:)

    • 58 4

    • w wielu miastach w Europie, robi sie legalne sciany dla grafficiarzy (2)

      i problem rozwiazany

      • 3 13

      • Ale my nie jesteśmy w Europie

        A przynajmniej nie dziady leśne zasiadające w zarządach. Oni są jeszcze w prl

        • 12 3

      • nie bądź śmieszny

        i myślisz że ten którego celem jest jedynie niczym pies znaczenie terenu (bo te bazgroły nie mają żadnego waloru artystycznego) przestanie pisać po innych elewacjach ?

        • 20 0

    • to nie graffiti

      to mewy popuscily...

      • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane