• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką. Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką.

Wbrew początkowym planom kolejarze nie zlikwidują niemal wszystkich przystanków na linii do Nowego Portu. Planom przeciwstawił się konserwator zabytków. Przed rozbiórką nie uda się jednak uratować przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa, położonego najbliżej nowych osiedli w Letnicy.



Czy przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa powinien zostać zlikwidowany?

Przypomnijmy, w lipcu ubiegłego roku pisaliśmy o zamiarze likwidacji przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej na zawieszonej w regularnym, codziennym ruchu linii do Nowego Portu. Do rozbiórki wytypowano wszystkie perony od Stoczni aż po Zaspę Towarową. Takie rozwiązanie zawarte było w projekcie przebudowy układu torowego dla pociągów towarowych do portu.

Ostatecznie przetarg zakończył się fiaskiem, ponieważ wszystkie oferty przekroczyły zakładany budżet na ten cel, czyli ok. 209 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę ok. 512 mln zł.

Obecnie trwa drugie postępowanie przetargowe w tej samej sprawie. Najtańsza oferta na kwotę ok. 482 mln zł (konsorcjum Torpol z Poznania i PUT Intercor z Zawiercia) wprawdzie ponownie przekracza zakładany budżet, ale w lutym br. rząd postanowił zwiększyć pulę środków w Krajowym Programie Kolejowym, w tym właśnie na infrastrukturę dojazdową do portów.

- PKP Polskie Linie Kolejowe są na etapie ostatecznego wyboru wykonawcy robót budowlanych dla projektu poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdańsku - dodaje Martyn Janduła z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.
Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Konserwator zabytków postanowił chronić przystanki



W przeciwieństwie do pierwszego przetargu, tym razem zdecydowano się odstąpić od całkowitej rozbiórki nieużywanych przystanków SKM. To oznacza, że w przyszłości, po ich odnowieniu, będzie szansa na reaktywację stałego połączenia kolejowego do Nowego Portu.

- Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków dotychczasowa infrastruktura pasażerska pozostanie na przystankach Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Kolonia zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska [peron do Nowego Portu - dop. red.]. Na przystanku Gd. Kolonia odnowione zostanie ponadto istniejące zadaszenie nad wejściem i wyremontowane będzie przejście podziemne wraz z dostosowaniem do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zapowiada Janduła.
Na przystankach Kolonia oraz Brzeźno ocaleją także zabytkowe wiaty na peronach. Kolejarze ponadto zdecydowali się na pozostawienie przystanku Gdańsk Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska, powstałego w obecnej lokalizacji wraz z Węzłem Kliniczna w latach 70. XX wieku.

Rozkład jazdy pociągów SKM



Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy. Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy.

Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa do likwidacji



Jak łatwo zauważyć, wśród wymienionej listy przystanków brakuje przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska. Choć wzdłuż całej linii do Nowego Portu wydaje się on być najbardziej rentownym (w bezpośrednim sąsiedztwie powstają osiedla, które będą liczyły ok. 2,5 tys. mieszkań), to kolejarze podjęli decyzję o jego rozbiórce.

- Ze względu na stan obiektu oraz planowaną rozbudowę infrastruktury torowej dla obsługi pociągów towarowych jadących do portu, peron Gdańsk Zaspa Towarowa zostanie zdemontowany - tłumaczy Martyn Janduła.
Przystanek ten w obecnej formie składa się z peronu z nawierzchnią asfaltową oraz nowych schodów, które powstały wraz z remontem wiaduktu w ciągu ul. Uczniowskiej. Z tego powodu trudno tutaj o interwencję urzędu konserwatora celem ocalenia przed rozbiórką.

Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Działka za 24 mln zł


Letnica: nowe życie starej dzielnicy



Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany. Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany.
Bez zmian będzie nadal funkcjonował przystanek Gdańsk Stadion Amber Expo zobacz na mapie Gdańska, który wykorzystywany jest okazjonalnie podczas wydarzeń na stadionie lub w kompleksie Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Rozpoczęcie prac budowlanych PKP PLK planują jeszcze w tym roku, a zakończenie za trzy lata.

Jak zmieniła się Letnica - materiał z grudnia 2018 r.



Opinie (176) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • uruchomić SKM i niech jeździ, dopóki są tory i stacje (10)

    Może uda się rozładować trochę korki w okolicy.

    Czy Rdaktorzy mogą podjąć temat planów budowy SKM2? Planowana była podobno linia SKM w ciągu ul. Budowlanych. Możemy poprosić o artykuł?

    • 141 6

    • Czy to aby pewne?

      Póki co jeden tor całkowicie rozebrany, bo w przebudowie.

      • 0 0

    • skm do Nowego Portu to ważna inwestycja, już dawno powinna zostać zrealizowana

      • 4 0

    • a co z torami na odcinku Brzeźno-Nowy Port i nowo-portowym peronem? (niezaznaczone na mapie)

      • 1 0

    • SKM2 to PKM (3)

      To o czym piszesz to może być SKM3

      • 7 2

      • Ślad planowanej linii SKM2 nie do końca pokrywa się z PKM. (2)

        Rezerwa pod tamta linie istniała, były mapy, plany. Jednak z biegiem czasu coraz trudniej odszukać te dokumenty. Może dziennikarzom się to uda :)

        O linki SKM na południe Gdańska też co nie co bylo.

        • 7 0

        • Nie mówimy o historii (1)

          Teraz mamy SKM1 linia 250 i SKM2 linią przez Osowę.
          A na tych planach z lat 60, 70, 80tych to było wiele linii, SKM2 to najprędzej byłaby Przymorska SKM, która miała biec z Głównego linią o której jest artykuł, później drogą zieloną do okolic Ergo Areny i potem do Sopot Wyścigi, gdzie do dzisiaj jest rezerwa między peronem, a stadionem Ogniwa.

          • 4 0

          • trudno uznać linię przez Osowę jako SKM2 skoro w założeniu będą tam jeździć pociągi dalekobieżne obsługiwane min przez Przewozy Regionalne a może i Arrive

            • 3 0

    • a co mevo tam nie dojeżdza? (1)

      czy tamtejszej patologii szkoda tych 10zł

      • 6 26

      • A w śniegu, po 90-tce i niemowlęta pieszo, patologio???

        • 4 2

    • Jako mieszkaniec nowej letnicy

      Uważam, ze skm nie wozilaby powietrza tam. Najpierw mogliby dac szynobusy na te linie.
      Powstaja tu jeszcze juz dwa osiedla oprocz nowej letnicy.

      • 30 1

  • Nowe szkoty już nie istnieją :(

    • 0 0

  • Jeździłem tam do pracy, dojazdy kolejką były bardzo wygodne. W godzinach szczytu wgaony zawsze były pełne pasażerów.

    POkacapy wszystko chciały zaorać i zlikwidować.

    • 4 0

  • Brzeźno

    Kolejka z Nowego Portu powinna jeździć i dojeżdżać do Tczewa.

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Korki na ulicach coraz wieksze (2)

    Kiedyś jednak lepiej planowano i zarządzano. Była skm do Nowego portu, było połączenie kolejowe do Gdyni Oksywie i wystarczyło tyko zmodernizować ale u nasz niszczy się potem buduje od nowa , a wszystko to nie dla ludzi ale po to by ktoś mógł zarobić tanim kosztem

    • 75 4

    • To mi przypomina anegdotę z czasów początków Rosji bolszewickiej: rozbieramy burżuazyjna linię kolejową !

      Tylko po to, żeby wybudować nową, proletariacką !

      • 2 0

    • No no, kiedyś to było. Kurłłaaa!

      • 2 10

  • Wygląda na to, że powrót ruchu pasażerskiego na trasie Brzeźno-Gdańsk Główny jest nieuchronny.

    Czy komuś się to podoba czy też nie. W tym kontekście, przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa zmieni nazwę na Gdańsk Letniewo, i zostanie wybudowany nowy dworzec z prawdziwego zdarzenia. Nie ma co chronić prowizorki z lat 70. Kolejarze w Polsce mają wielką awersję do wybiegania myślami w przyszłość dalej niż 24 miesiące...

    • 3 0

  • No jak musi być koniecznie rozebrany, to ma się rozumieć, że stanie tu kolejny hałs lub ofis

    • 1 0

  • Jestesmy chyba jedynym krajem na swiecie gdzie likwiduje sie istniejace linie metra (11)

    • 66 4

    • Dokłdnie. (9)

      Dodam, że wypaczono pojęcie "metro". Jeśli skm nie wyczerpuje definicji metra,to chyba tylko dlatego, że pociągi nie mają odpowiedniego przyspieszenia (te niezmodernizowane).

      • 20 0

      • Oczywiscie uproscilem nazywajac to "metro" ale wiadomo o co chodzi. W Berlinie, Hamburgu, (5)

        Porto, i wielu innych miastach metro jezdzi czesto "po ziemi" i wciąż jest metrem. To co zrobiono w trójmiescie woła o pomstę. Zreszta nie tylko w trojmiescie. Polska to kraj który przoduje w Europie pod wzgędem "zwiniętych" linii kolejowych.

        • 26 0

        • (3)

          lata rządów PO zrobiło swoje.
          PIS nie lepsze jak widać

          • 7 3

          • PO budowało drogi, bo takie były priorytety „złej” Unii Europejskiej. (2)

            Obecnie UE pompuje miliardy w kolej, dlatego na przykład budujemy trasę pod Nowym Targiem za kosmiczne pieniądze. Nasze rządy nigdy by nie sfinansowały niczego, gdyby nie UE.

            • 4 3

            • (1)

              Polska najpierw wpłaca do kasy unii. A potem unia część z tych pieniędzy "daje" Polsce.
              doucz się.

              • 1 1

              • dostajemy trzy razy więcej niż wpłacamy. Doucz się.

                • 0 1

        • Zgadzam się z Tobą!

          • 8 0

      • (2)

        to w Warszawie są trzy rodzaje metra? normalne, SKM i WKD.

        • 2 0

        • Jeśli SKM i WKD (1)

          spełnia warunki, aby być metrem, to tak. Definicje metra można znaleźć w internecie.

          • 3 0

          • To uściślijmy. Największy potok pasażerski jest między Gdańsk Śródmieście a Gdynia Chylonia(jeśli chodzi o natężenie relacji SKM). Założenie jest aby przedłużyć SKM z prawdziwego zdarzenia aż do Wejherowa a w przeciwnym kierunku do Tczewa. Wynika z tego że za kilkanaście lat w woj pomorskim będzie kilka miast z metrem. Gdańsk, Sopot, Gdynia, Rumia, Reda, Wejherowo i analogicznie Pruszcz Gd(chyba najmniejsze miasto z metrem). Jeśli mówimy o klasycznym metrze to w Polsce jest wyłącznie w Warszawie. Jeszcze jedna ciekawostka - przy odrobinie szczęścia można będzie zobaczyć na torach SKM np pociąg przewozów regionalnych. Dzieje się tak gdyż SKM ma połączenie z torami dalekobieżnymi przynajmniej w dwóch miejscach.Nie muszę dodawać że warszawskie metro nie ma takiej możliwości.

            • 2 0

    • w Gdańsku nie ma metra.

      • 1 5

  • zaspa towarowa - peron de facto nie istnieje od dawna (2)

    choć schodki na ten teren do budynków pkp zostały odnowione przed euro 2012

    • 59 3

    • rozbiórka peronu trzy lata?

      • 0 0

    • i porecze pomalowane

      bezuzyteczne, ale firma szwagra zarobiona...

      • 17 3

  • to się deweloper zdenerwował. (16)

    • 113 14

    • a na dodatek nie ma jak tego podpalić...:) bo tak zwykle robi.

      • 0 0

    • Kolejny zaniedbany skansen w teoretycznym państwie? (2)

      Gratuluje pomysłu rozbudowy skansenu o kolejne obiekty.
      Zabytkowe dźwigi i budynki stoczniowe. Nieczynne przystanki SKM i nostalgia po gumofilcach w regularnie zalanym tuneleu przy przystanku SKM Nowe Szkoty.

      • 1 4

      • W teoretycznym państwie? Kolejny pseudo znawca polityki

        • 2 0

      • A co proponujesz zamiast?

        • 2 0

    • zamiast zostawiać Nowe Szkoty, to by zrobili wpięcie w linię SKM w/z kierunku Wrzeszcza (5)

      dodali przystanek Reja zamiast tych garaży tam stojących, Amber niechby było i reaktywować Brzeźno (z Letnicy i nowych osiedli max 10 minut piechotą lub do przystanku Amber Expo). Nowy Port chyba bym już odpuścił. Za blisko siebie przystanki i dodatkowo on jest na końcu dzielnicy. Ewntualnie zamiast Brzeźna zrobić przystanek w Nowym Porcie gdzieś na początku Wyzwolenia lub od strony dawnego Jeziora Zaspa.

      • 15 10

      • (2)

        jeden z niewielu merytorycznych komentarzy w dyskusji i same negatywne reakcje.. słuchamy zatem innych propozycji.
        Krytyka? Owszem, ale tylko konstruktywna

        • 5 3

        • Stacje są po to żeby na nich stawano. Jeśli nie dziś, to później. Likwidacja SKM to ŁATWA decyzja. Mówisz Kolejka niepotrzebna, a za kilka lat konieczna! A co wtedy gdy trzeba będzie budować metro?? Albo kolej na duktach? Będziesz spowrotem kupować te linie?

          • 6 0

        • Kolejki na głównej linii z Gdyni Sopotu jadą co 7,5 minuty.

          Jak zabierzesz, którąś to mamy częstotliwość do Głównego 1/15min.
          uważasz, że to dobry takt?

          • 2 2

      • Niemożliwe do wykonania. Nie można połączyć linii między Wrzeszczem a Kolonią, bo tam nie ma rezerwy terenowej, jest różnica poziomów i trzeba by zburzyć dużo budynków, w tym szpital oraz wybudować estakadę. Strasznie duże koszty takiego przedsięwzięcia.
        Jednak można by zbudować przystanek między obecną Zaspą Towarową a Brzeźnem dla obsługi nowego osiedla.

        • 6 2

      • mylisz się w części drugiej.
        należy zostawić ten ostatni przystanek "Nowy Port", a ewentualnie skasować "Brzeźno". (można zostawić stację, jako zabytek, ale pocią niech nie staje w "Brzeźno").
        tam chodziło dużo ludzi z nowszych bloków z nowszej części Nowego Portu.
        ale najłatwiej polikwidować.

        • 7 0

    • ...nie każdy może mieć swój "Gdańsk Śródmieście" :/

      • 3 0

    • ehh pamiętam z dzieciństwa te mijanki na Zaspie i czekanie na pociąg z drugiej strony (1)

      z tego co pamiętam, to 12 minut jechała SKM z Nowego Portu do Głównego, a teraz tramwaj bimba się 20 minut. Nie mówię, że tramwaj jest zły- zbiera ludzi z innego obszaru, a SKM byłaby szybsza i zbierała jeszcze z innego.

      • 40 1

      • Tłoku to w tej SKMce do NP to nie było.

        • 3 7

    • jako przyszły mieszkaniec osiedla Mieszkanie+ kategorycznie żądam przywrócenia SKM do Brzeźna i wyremontowania nam przystanków. Aha i jeszcze domagam się darmowych przejazdów na tej linii

      • 13 4

    • przecież to teren PeKaPis tów

      :))))

      • 10 16

    • Ten developer z Warszawy - znaczy się kaczyniak?

      • 13 26

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane