• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką. Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką.

Wbrew początkowym planom kolejarze nie zlikwidują niemal wszystkich przystanków na linii do Nowego Portu. Planom przeciwstawił się konserwator zabytków. Przed rozbiórką nie uda się jednak uratować przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa, położonego najbliżej nowych osiedli w Letnicy.



Czy przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa powinien zostać zlikwidowany?

Przypomnijmy, w lipcu ubiegłego roku pisaliśmy o zamiarze likwidacji przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej na zawieszonej w regularnym, codziennym ruchu linii do Nowego Portu. Do rozbiórki wytypowano wszystkie perony od Stoczni aż po Zaspę Towarową. Takie rozwiązanie zawarte było w projekcie przebudowy układu torowego dla pociągów towarowych do portu.

Ostatecznie przetarg zakończył się fiaskiem, ponieważ wszystkie oferty przekroczyły zakładany budżet na ten cel, czyli ok. 209 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę ok. 512 mln zł.

Obecnie trwa drugie postępowanie przetargowe w tej samej sprawie. Najtańsza oferta na kwotę ok. 482 mln zł (konsorcjum Torpol z Poznania i PUT Intercor z Zawiercia) wprawdzie ponownie przekracza zakładany budżet, ale w lutym br. rząd postanowił zwiększyć pulę środków w Krajowym Programie Kolejowym, w tym właśnie na infrastrukturę dojazdową do portów.

- PKP Polskie Linie Kolejowe są na etapie ostatecznego wyboru wykonawcy robót budowlanych dla projektu poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdańsku - dodaje Martyn Janduła z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.
Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Konserwator zabytków postanowił chronić przystanki



W przeciwieństwie do pierwszego przetargu, tym razem zdecydowano się odstąpić od całkowitej rozbiórki nieużywanych przystanków SKM. To oznacza, że w przyszłości, po ich odnowieniu, będzie szansa na reaktywację stałego połączenia kolejowego do Nowego Portu.

- Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków dotychczasowa infrastruktura pasażerska pozostanie na przystankach Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Kolonia zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska [peron do Nowego Portu - dop. red.]. Na przystanku Gd. Kolonia odnowione zostanie ponadto istniejące zadaszenie nad wejściem i wyremontowane będzie przejście podziemne wraz z dostosowaniem do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zapowiada Janduła.
Na przystankach Kolonia oraz Brzeźno ocaleją także zabytkowe wiaty na peronach. Kolejarze ponadto zdecydowali się na pozostawienie przystanku Gdańsk Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska, powstałego w obecnej lokalizacji wraz z Węzłem Kliniczna w latach 70. XX wieku.

Rozkład jazdy pociągów SKM



Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy. Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy.

Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa do likwidacji



Jak łatwo zauważyć, wśród wymienionej listy przystanków brakuje przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska. Choć wzdłuż całej linii do Nowego Portu wydaje się on być najbardziej rentownym (w bezpośrednim sąsiedztwie powstają osiedla, które będą liczyły ok. 2,5 tys. mieszkań), to kolejarze podjęli decyzję o jego rozbiórce.

- Ze względu na stan obiektu oraz planowaną rozbudowę infrastruktury torowej dla obsługi pociągów towarowych jadących do portu, peron Gdańsk Zaspa Towarowa zostanie zdemontowany - tłumaczy Martyn Janduła.
Przystanek ten w obecnej formie składa się z peronu z nawierzchnią asfaltową oraz nowych schodów, które powstały wraz z remontem wiaduktu w ciągu ul. Uczniowskiej. Z tego powodu trudno tutaj o interwencję urzędu konserwatora celem ocalenia przed rozbiórką.

Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Działka za 24 mln zł


Letnica: nowe życie starej dzielnicy



Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany. Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany.
Bez zmian będzie nadal funkcjonował przystanek Gdańsk Stadion Amber Expo zobacz na mapie Gdańska, który wykorzystywany jest okazjonalnie podczas wydarzeń na stadionie lub w kompleksie Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Rozpoczęcie prac budowlanych PKP PLK planują jeszcze w tym roku, a zakończenie za trzy lata.

Jak zmieniła się Letnica - materiał z grudnia 2018 r.



Opinie (176) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Korki na ulicach coraz wieksze (2)

    Kiedyś jednak lepiej planowano i zarządzano. Była skm do Nowego portu, było połączenie kolejowe do Gdyni Oksywie i wystarczyło tyko zmodernizować ale u nasz niszczy się potem buduje od nowa , a wszystko to nie dla ludzi ale po to by ktoś mógł zarobić tanim kosztem

    • 75 4

    • No no, kiedyś to było. Kurłłaaa!

      • 2 10

    • To mi przypomina anegdotę z czasów początków Rosji bolszewickiej: rozbieramy burżuazyjna linię kolejową !

      Tylko po to, żeby wybudować nową, proletariacką !

      • 2 0

  • ,,Portówka"

    Pamiętam, jak jeździłam tą ,,portówką"

    • 11 4

  • I pomysleć że w latach 80 jeździły tam nawet po dwa złączone składy. (6)

    Na przystanku Gdańsk Kolonia panował tłok.

    • 45 3

    • teraz wystarczy szynobus puścić

      i argument o "wożeniu powietrza" odpada

      • 13 3

    • A kto miał wtedy auto? (1)

      A teraz po 2 w rodzinie

      • 10 4

      • I ciężko to było przewidzieć?

        Trzeba było likwidować linie SKM?

        • 7 1

    • (2)

      I z Brzeźna do centrum SKM w 11 min, i komu to przeszkadzało ? Wiadomo, że upadek stoczni zrobił swoje ale teraz, gdy rosną nowe osiedla wzdłuż tej trasy to mógłby być dobry biznes

      • 32 2

      • (1)

        Ile 9sob mieszka na tych nowych osiedlach? Jak będzie z 60 000 można zrobić skm

        • 1 6

        • a gdyby tak odwrócić kolejność działań?

          zaplanować reaktywację linii, rozłożyć koszty modernizacji linii na kilka lat póki osiedla jeszcze się budują, a w odpowiednim momencie być przygotowanym i niewielkim wysiłkiem wprowadzić połączenia? Czemu włodarze wciąż stosują taktykę gaszenia pożarów zamiast im zapobiegać?...

          • 21 0

  • jedyny przystanek który nie ma racji bytu to Kolonia

    obok jest przystanek Stadion wystarczy tylko stworzyć przejście bezkolizyjne w kierunku ul. Kościuszki

    • 6 18

  • Zaspa towarowa powinna zostać ze wzgledow na potencjal i w interesie spolecznym.

    • 34 4

  • Na przystanku Kolonia to na początek przydałoby się sprzątać, zwłaszcza po meczach.

    • 22 0

  • 2,5 tysiąca potencjalnych wyborców. (4)

    To już powód, by wdrożyć program Przystanek+.

    • 26 7

    • (1)

      Nie 2500 tysiąca tylko min 5000 tys, chyba że będą to kawalerki ale i tam mogą mieszkać po 2 osoby.

      • 9 1

      • 2500tys

        Toż to 2 500 000 powiem bez kozery pincet tysiecy

        • 1 4

    • :)

      Zaspa +

      • 0 0

    • Biedaków nie będzie stać na kupno biletu miejskiego oraz na ztm lub metropolitalnego

      • 0 0

  • No to koniec szans na skm do Letnicy,

    • 15 4

  • Jestesmy chyba jedynym krajem na swiecie gdzie likwiduje sie istniejace linie metra (11)

    • 66 4

    • Dokłdnie. (9)

      Dodam, że wypaczono pojęcie "metro". Jeśli skm nie wyczerpuje definicji metra,to chyba tylko dlatego, że pociągi nie mają odpowiedniego przyspieszenia (te niezmodernizowane).

      • 20 0

      • Oczywiscie uproscilem nazywajac to "metro" ale wiadomo o co chodzi. W Berlinie, Hamburgu, (5)

        Porto, i wielu innych miastach metro jezdzi czesto "po ziemi" i wciąż jest metrem. To co zrobiono w trójmiescie woła o pomstę. Zreszta nie tylko w trojmiescie. Polska to kraj który przoduje w Europie pod wzgędem "zwiniętych" linii kolejowych.

        • 26 0

        • Zgadzam się z Tobą!

          • 8 0

        • (3)

          lata rządów PO zrobiło swoje.
          PIS nie lepsze jak widać

          • 7 3

          • PO budowało drogi, bo takie były priorytety „złej” Unii Europejskiej. (2)

            Obecnie UE pompuje miliardy w kolej, dlatego na przykład budujemy trasę pod Nowym Targiem za kosmiczne pieniądze. Nasze rządy nigdy by nie sfinansowały niczego, gdyby nie UE.

            • 4 3

            • (1)

              Polska najpierw wpłaca do kasy unii. A potem unia część z tych pieniędzy "daje" Polsce.
              doucz się.

              • 1 1

              • dostajemy trzy razy więcej niż wpłacamy. Doucz się.

                • 0 1

      • (2)

        to w Warszawie są trzy rodzaje metra? normalne, SKM i WKD.

        • 2 0

        • Jeśli SKM i WKD (1)

          spełnia warunki, aby być metrem, to tak. Definicje metra można znaleźć w internecie.

          • 3 0

          • To uściślijmy. Największy potok pasażerski jest między Gdańsk Śródmieście a Gdynia Chylonia(jeśli chodzi o natężenie relacji SKM). Założenie jest aby przedłużyć SKM z prawdziwego zdarzenia aż do Wejherowa a w przeciwnym kierunku do Tczewa. Wynika z tego że za kilkanaście lat w woj pomorskim będzie kilka miast z metrem. Gdańsk, Sopot, Gdynia, Rumia, Reda, Wejherowo i analogicznie Pruszcz Gd(chyba najmniejsze miasto z metrem). Jeśli mówimy o klasycznym metrze to w Polsce jest wyłącznie w Warszawie. Jeszcze jedna ciekawostka - przy odrobinie szczęścia można będzie zobaczyć na torach SKM np pociąg przewozów regionalnych. Dzieje się tak gdyż SKM ma połączenie z torami dalekobieżnymi przynajmniej w dwóch miejscach.Nie muszę dodawać że warszawskie metro nie ma takiej możliwości.

            • 2 0

    • w Gdańsku nie ma metra.

      • 1 5

  • Projekt (1)

    W latach 70tych rozważano przedłużenie tej linii przez tereny nadmorskie do Sopotu - druga nitka SKM...

    • 39 1

    • I dobrze że ta linia nie powstała, byłaby patologia zamiast Parku Reagana...

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane