Fakty i opinie

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Najnowszy artukuł na ten temat

30 listopada skończą się korki w Chyloni

Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • Ciekawe kiedy sprayowcy pogryzdają nowe wagony? (20)

    • 227 33

    • już (15)

      na przedzie już machnęli coś "skm" + 4 kolorowe kropki :) a ja ten pociąg dziś widziałem i calutki pusty był! haha! i ja rzondze całym trujmiastem i nikt mi nie podskoczy! haha!

      • 8 85

      • tak , masz racje !

        • 12 4

      • racja (10)

        nikt ci nie podskoczy , bo trzeba upaść żeby się znalexć na twoim poziomie... idioto co piszesz " i ja rzondze całym trujmiastem "

        • 34 10

        • haha (7)

          nikt nikt, bo ja nie muszę jeździć skm, bo mam super furę :) haha i nadal rzondze wszystkimi i wszystkim! hahaha :) i nadal nikt mi nie podskoczy! haha i całe trujmiasto jest moje. a wy ludzie pospilty jesteście pod moim panowaniem!

          • 15 40

          • uzurpator czy ty niedorozwinięty jesteś czy co?

            • 27 8

          • (5)

            Lecz się pajacu! Ale na nogi, bo na głowe to już zdecydowanie za późno...

            • 19 5

            • haha (4)

              a ja nie muszę się leczyć, bo ja jestem najmondrzejszy w całym trujmieście!! i nadal nikt mi nie podskoczy! haha!

              • 12 23

              • (2)

                Mogę polecić ci bardzo dobrego psychiatre, bo chyba naprawdę coś ci się durniu poprzewracało w głowie!!

                • 11 5

              • lepsza rada (1)

                Idź już dziecko na lekcje do gimnazjum i pilnie uważaj na lekcjach języka polskiego, poproś też Panią Nauczycielkę o Słownik Języka Polskiego. Bardzo pomocne narzędzie pisania tekstów. Lepszy niż Word itp.

                • 8 4

              • nie-e

                ale po co mi słownik? przecie ino, żeby rzondzić, to ni trza dobrze pisywać!! haha i nadal rzondzeniem zajmuje się JA!! haha! a do szkoły nie chodzę, bo mi nie po drodze do mega zamku, w którym to se siedzę na tronie i Wami rzondze!!! haha! a Worda to mam, mój dog się tak wabi!! haha!

                • 4 2

              • Hoooop

                • 0 0

        • (1)

          ale za to jakim idiotą trzeba być, żeby łyknąć to " i ja rzondze całym trujmiastem "

          buehehehehehehehehe

          • 33 4

          • dokladnie, sami durnie na tym portalu ;/ przerazajace.

            • 2 0

      • mam nadzieję

        że już nie długo, nie lubie tego lansu z skm

        • 0 2

      • uzurpator, rzondzisz ;D (1)

        a frajerzy się na prowokację nabierają

        • 9 0

        • Nie byłbym taki pewny czy to prowokacja. Mało to niedouczonych w ortografii ludzi chodzi po świecie?? A jeśli nawet to prowokacja, to człowiek ów wystawia się na publiczne pośmiewisko.

          • 2 1

    • za chwylke

      • 1 7

    • to to to czyste jest ?

      to brudne przecież , lepsze pomalowane profeszjonalnie !

      • 1 6

    • :/ (1)

      niestety pewnie niedługo...za nieskończone jeszcze przejście po Podwalem koło dworca Głównego już się zabrali - w dwóch miejscach już jest oszpecony... porażka..

      • 4 1

      • hm, i przestalo dzialac?

        • 0 0

  • Za całość zapłacą podróżni. (21)

    • 38 85

    • (1)

      Chyba normalne nie?

      • 22 0

      • no zaplaca przeciez to normalne.
        a tak by the way to ciesza sie z tej kolejki a cala reszta ?? nie dosc ze jezdzi jak chce ( w sobote i niedziele mozna nawet pol godziny na kolejke do gdyni czekac w oliwie ... noi chyba ze 15 minut w oliwie i kolejne 1`5 na zabiance bo tylko do tdego momentu dijedzaja kolejki) bilety sa o wiele za drogie jak na :luksusy" jedzenia koeljkami ....
        jak dla mnie to powinni pisac o kolejkach np jak skoncza remontowac w sopocie peron to jest cos do pochwalenia a tam co rozkopali ...... cos pogrzebali i zostawili chyba od 2 tygodni nie widzialam zeby tak sie cis dzialo ;/ przeyktre jest tez to keidy zaczeli go remontowac ..... w czasie sezonu no prosze/!!! to trzeba tylko pogratulowac pomyslu.... czy ludzie maja choc troszke wyobrazni ??

        • 1 1

    • jakie brzydkie kolory ! (1)

      kto to tak pomalował??

      • 6 11

      • tylko i wylacznie

        kolory lechijki ;)

        • 2 15

    • a kto miałby pacanie... (4)

      a kto miałby pacanie...
      Zupełnie normalne zjawisko.
      Popieram wszelkie modernizacje i jestem dumny z trójmiejskiej SKM.
      Tylko żeby wandale nie poniszczyli tych maszyn!!!

      • 23 3

      • pogratulowac optymizmu (3)

        nooo to chyba od lat pracujesz w skm !!!! i do tego do pracy jezdzisz po 9 albo samochodem a skm jak popijesz ... gdybys mial jedzic po 7 albo przed8.30 to bys juz taki zadowolony nie byl !!!

        • 0 1

        • jeżdzę i nie narzekam :)

          • 0 0

        • Widac ze nigdy nie byłas dalej niz 3 city (1)

          jedz do Berlina , londynu , paryza itd. nawet do warszawy. zobacz jak wygladają godziny szczytu w metrze czy kolejkach miejskich... wszędzie tak samo a nawet gorzej... dlatego nie pisz takich rzeczy bo sie osmieszasz...

          • 0 0

          • o przepraszam, w Warszawie metro nie jest brudne, śmierdzące, zapchane menelami, na końcach wagonów nie siedzą ekipy, które zadymiają i zarzygują przedziały dla "podróżnych z większym bagażem" (chyba przede wszystkim życiowym patrząc na te kreatury), metro się nie spóźnia, wejście do wagonów jest bezpieczne i wygodne, schody są ruchome, windy dla niepełnosprawnych itd Codziennie jeżdzę metrem (rano w godzinach szczytu, wieczorem, jak wracam z pracy, to już jest dawno po rush hour)... także porównanie nietrafne,

            pozdrawiam moje kochane 3miasto

            • 1 1

    • no oczywscie (3)

      ze tak. Nie dosc ze jezdzisz za grosze to jeszcze masz pretensje ?

      • 12 2

      • Jeżeli lubisz jeździć jak bydło, to odpowiada to Tobie.

        • 2 11

      • no nie takie grosze! Jazda autem z gazem albo małym dieslem nawet w jedną osobą wychodzi podobnie, a jak je (1)

        • 1 2

        • to kup sobie auto z gazem, albo małym dieslem i się nie mądruj...

          • 2 1

    • skad sie biora tacy jak ty???!!! (1)

      wymagania nie wiadomo jakie ale placic tez niechcesz!!!

      • 7 2

      • Dlaczego uważasz, że nie chce płacić? Chcę płacić, pod warunkiem, że będą to dobrowolne opłaty i że moich pieniędzy nie będzie zabierało mi państwo.

        Z czego mam płacić, skoro podatków, quasi podatków jest tyle, że niewiele pozostaje.

        Wypłata po odjęciu podatków, ZUS - u (niby na emerytury, ale nie wiadomo czy ten twor nie zbankrutuje do tego czasu albo progu wiekowego nie podniosą do 120 lat.), opłata za np. ogrzewanie, za które płacę przez cały rok, a do dziś włącznie mam wyłączone, bo po co włączać. skoro jest ciepło.

        Chleb, opodatkowany, woda, paliwo, drogi (kilkukrotnie) etc.

        Chcąc sobie legalnie dorobić powinienem albo założyć działalnośc - ale to podatki więc po co. Umowy zlecenie o dzieło - podobnie.

        To wszystko pod pozorem naszego dobra.

        A bilety? Ok, można płacić pod warunkiem, że będzie prawdziwa konkurencja a nie jeden monopolista, który z beretu wymyśli ceny za usługi i ro bi wielką łaskę, że dokonał paru zabiegów kosmetycznych i wzorował sioę np. na metrze, gdzie warunki metra nie zachodzą i możnaby np. ciekawiej umiejscowić siedziska.

        Ale co tam, igrzyska są, lud to kupi. Jak zwykle prowizorki.

        • 6 13

    • proponuję opodatkować wszystkich obcokrajowców mieszkających zagranicą (1)

      • 6 0

      • Monty Python

        ...klasyk ;]

        • 0 0

    • Jednak chyba nie :)

      Nie ma tam dofinansowania UE? Myślę, że inaczej by tej modernizacji nie było.

      • 1 0

    • Nie, za to zaplaca mieszkancy miast/gminy nawet jesli jezdza samochodem

      Nie, za to zapaca mieszkańcy miast/gminy nawet jeśli jezdza samochodem bo bilety podrozne pokrywają tylko koszty funkcjonowania.

      • 1 0

    • kilka ciekawostek (1)

      Myślę, że ta modernizacja może się w całkiem niedługim okresie sama zwrócić. Po pierwsze dotychczas stosowało się rozruch oporowo stycznikowy. Daje to efekt szarpania gdy przełączane są kolejne dekady w rozruszniku (czuć to w niektórych trajtkach i większości SKM). A to nic innego jak zmniejszanie napięcia na silniku poprzez odłożenie energii na rozruszniku, czyli cały skład zawsze mniej więcej pobiera max energii z sieci natomiast na silniki jest przekazywane tylko tyle ile potrzeba, reszta jest wypromieniowana w postaci ciepła (jak kaloryfer). Jeśli weźmie się pod uwagę, że ruch skm to cykliczne przyspieszanie i hamowanie - to już 90% czytających będzie potrafiło wyciągnąć właściwe wniochy. Dodam, że hamowanie odbywa się za pomocą klocków ham. - również poprzez tracenie energii. Zastosowanie falowników nie dość, że eleminuje stosowanie rozruszników, dzięki czemu skład pobiera tyle energii z sieci ile przekazuje na silniki (pomijając względnie niewielkie straty na falowniku). Do tego hamowanie odbywa się poprzez wymuszenie na silnikach pracy prądnicowej - przez co energia kinetyczna składu zamieniana jest na energię sieci. Dodajcie sobie kilka milionów cykli rozruch/hamowanie, a korzyści mega olbrzymie. Dodatkowo zaawansowane sterowanie w stylu FOC (wektorowo) to już bajka. Płynny moment, kontrola wszystkich prądów, niewielkie zakłócenia sieci, pełne ujarzmienie prędkości... Ciekawe jak będzie tutaj?

      • 1 0

      • Tak, tylko kto te korzyści skonsumuje?

        Skoro dotychczas zuzywało się tyle klocków, to choćby na złom, ale i tak będzie się cały czas zamawiało identyczną ilość sztuk.

        • 0 0

  • (2)

    A szyberdachu nie będzie?

    • 52 31

    • Tak, będzie. (1)

      Szyber dach masz w toalecie. Otwiera się w stronę podłogi;] Z widokiem na tory.

      • 5 0

      • bedzie mi brakowac tych starych zasikanych kibli :(

        • 2 0

  • dobry monitoring bo gównażeria z farbkami i noża to w tydzień doprowadzi do poziomu reszty taboru (5)

    • 203 4

    • Monitoring monitoringiem - ale łapać gnojków (4)

      I olać "prawa człowieka" - na długiej ustawić dyby, zakuć na dobę - podwójny zysk: nauczą się nie niszczyć cudzej własności a turyści będą mieli co fotografować...

      • 29 2

      • po co się szczypać? Od razu należy wybudować polskie obozy koncentracyjne.

        • 5 13

      • Co? (2)

        Ciebie powinni tak zakuć baranie. Te 4 pozytywy dali pewnie podobni do Ciebie ludzie rozwiązujący wszystko agresją, ale jak się nie ma mózgu to inaczej się nie da.

        • 2 14

        • Na agresje odpowiadać musimy tylko agresją.

          Powinno być na jednego więżnia 3m/3 , a cele wysokie na 10metrów,bez radia TV i gazet .Wyroki powinny być 5x większe i nie jest ważne czy w celi będzie 1 czy 50 więżniów,ale każdy się najpierw zastanowi czy to warto .

          • 6 4

        • Ciekawe...

          ...co byś pisał/mówił jakby Twoją własność - przykładowo samochód - zniszczyli albo ukradli - pewnie byś ich jeszcze przeprosił za to, że musieli się męczyć. Weź Ty się chłopie zastanów - jaka agresja? Po prostu normalna reakcja na nienormalne zachowanie. Kiedyś w ogóle było lepiej, bo pospolitych złodziejaszków po prostu wieszano na Górze Szubieniczej i był święty spokój - przynajmniej nie musiałbym płacić podatków za tych gnoi, co w pierdlach się pasą na mój koszt, gdyby to wszystko powróciło do normy. Ale nie - w naszym społeczeństwie przymyka się oko na kradzież - przecież zawsze znajdą się głosy typu "on miał trudne dzieciństwo" albo inne podobne bzdury, a nikt otwarcie sprawy nie nazwie po imieniu.

          • 7 0

  • Dobrze, że siedzenia nie mają poręczy (3)

    Te siedzenia z poręczami to tragedia... Często ludzie siedzą strasznie ściśnięci i taka podróż to tragedia :(

    • 73 9

    • Pasibrzuchy (2)

      trza tyle nie żreć

      • 2 2

      • Niekoniecznie Pasibrzuchy (1)

        A może facet to powinien być facet?? A nie jakaś trzcina łamiąca się na wietrze?? No i po to żeby jego kobieta czuła się przy nim bezpiecznie i żeby zakupy poniósł czy meble w domu przestawił jak ukochana poprosi?? Troche mięśni facetowi zawsze się przyda ale widać Ty tego nie rozumiesz ;p

        • 0 3

        • co innego mięśnie, co innego sadło wylewajace się tonami spod swetra. Poproś grubasa, by ci "poniósł zakupy" - na pewno da radę, o ile zakupy to będą papierosy i pasta do zębów. "żeby jego kobieta czuła się przy nim bezpiecznie" - zwłąszcza przy kimś, kto w każdej chwili może kiknąć na zawał albo dostac wylewu z powodu otłuszczenia serca. pozdro

          • 0 0

  • (15)

    marnowanie przestrzeni,można te siedzenia było lepiej rozwiązać.nie wiem czy tak super przyjemnie jest jechać i gapić się na ludzi siedzących na przeciwko skoro można by było patrzeć za okno

    • 43 76

    • widać ,że nigdy metrem nie jechałeś (2)

      • 24 14

      • tylko po co w metrze za okno patrzeć?

        • 39 2

      • tylko że w metrze nie ma na co patrzeć za oknem,chyba że lubisz widok śmigających ścian tunelu przez wiekszość czasu to ok...poza tym SKM to nie metro jednak :)

        • 28 0

    • weź książkę, to nie będziesz musiał się gapić na ludzi na przeciwko.

      • 27 5

    • maruda!

      • 9 6

    • boisz się kontaktu wzrokowego z innymi ludźmi? (3)

      Odwiedź psychologa

      • 19 14

      • ciekawe czy jak by naprzeciwko ciebie siedział jakiś psychol który tylko czeka aż nawiążesz z nim kontakt wzrokowy po to żeby się doczepić to też byś taki mądry był

        • 8 6

      • Nie do tego służy SKM

        Kontakt wzrokowy z miłymi paniami to ja mogę nawiązywać w knajpie, klubie czy innym miejscu do tego przeznaczonym. Kontaktu wzrokowego z mężczyznami nie nawiązuję, bo nie jestem pedałem. Do SKM-ki wsiadam po to, aby dojechać na miejsce jak najszybciej i jak najprędzej ją opuścić, a nie po to, aby się na kogoś gapić i aby ktoś się na mnie gapił. Wiem - powinienem kupić sobie samochód - zaraz odezwą się co niektórzy - od razu odpowiadam, że mam w planach.

        • 3 1

      • prowokujesz, sam odwiedź

        • 0 0

    • HEHEHEHEHE (1)

      MOZESZ POPATRZEC NA FAJNA LASKE SIEDZACA NA PRZECIWKOOO. POMAZYC ZE JA MASZ W LOZKUUUUUUUUU

      • 7 8

      • Ja tam wolę mieć swoją kobietę,tak realnie, a nie w marzeniach,ale cóż jak nie masz swojej to dobre i to :P

        • 10 3

    • SKM

      Można patrzeć nad głowami tych na przeciwko malkontencie.

      • 5 3

    • patrzeć w okno to se mozesz wlasnie na wprost

      • 4 0

    • na tych rurach

      • 0 0

    • marnowanie?

      ten układ jest genialny na tłoki! Już lepiej jak jest tak i w tłoku osoba siedząca może po prostu wstać i się przeciskać niż jak w starym systemie, trzeba było się ocierać o czyjeś kolana, uważając jednocześnie by nikogo nie zdeptać, walnąć torbą/plecakiem itp. A na stojąco mozna też jechać, bo jest się czego złapać (poręcze) a i menele z jazdy na stojąco raczej nie skorzystają :p

      • 0 0

  • powiem tak: (6)

    nie uwierze do poki nie zobacze tego na wlasne oczy

    • 30 30

    • ale że czego? dziś rano już jeździł ten skład. i uprzedzę Twoje pytanie: tak na trasie Gdańsk - Gdynia.

      • 5 0

    • (1)

      Widziałem! Widziałem! Dzisiaj śmignął z przystanku Gd. Przymorze - Uniwerek.

      NIe dogoniłem! Buuuu!

      • 8 0

      • oooo

        biedaczek :)

        • 3 0

    • Nie zobaczysz, bo puszcza go pewnie w godzinach pozaszczytowych... (1)

      • 0 4

      • jechałam nim

        dziś rano (ok 9) z gdyni do gdańska jechałam odnowioną skm-ką! nie podobały mi się te siedzenia wzdłuż ścian, ale to może kwestia przyzwyczajenia..

        • 4 0

    • pewnie

      made in china

      • 0 0

  • A kiedy będą nowe składy?! Ile lat można remontować stare składy? (5)

    • 85 12

    • (3)

      Jak będzie ich stać, lepiej wyremontować 65 do takiego stanu niż kupić 20 nowych i mieć 40 starych. Na zachodzie mają droższe bilety a cena nowego składu wszędzie taka sama, trzeba czekać aż będziemy bogatsi ;)

      • 16 1

      • No to sie nigdy nie doczekamy

        • 5 2

      • NIE POSZANUJESZ STAREGO , NIE BĘDZIESZ MIAŁ NOWEGO . (1)

        • 8 0

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Po pierwsze na remont trzeba mieć pieniądze, a po drugie to nie jest samochód gdzie jest sto warsztatów w mieście, nie ma wielkiej ilości firm , które modernizują pociągi, a po drugie jest to bardzo pracochłonne

      • 3 0

  • (10)

    do metra to temu jeszcze duzooooooo brakuje...siedzenia wzdluz powinny byc w calym pociagu,wyswietlacze glosowe stacji(dla niewidomych)i po zdjeciach widac,ze siedzenia jak zwykle sa obite jakims materialem...nie wiem czy ktos chcialby siadac na takim krzesle po jakims pijaczku czy bezdomnym...automatycznie staja sie brudne...dlatego dobrym rozwiazaniem jest tak jak ze wloskiem metrze - siedzenia z (chyba z plastiku)łatwo je umyc i od razu widac czy est cos na nich..

    • 77 27

    • no dobra a w Londynie też są siedzenia obite materiałem (2)

      wieć jedź tam i powiedź Elce, że to kicha jest i aby wymieniła na plastki bo we Włoszech są plastikowe

      • 11 6

      • w Berlinie są ceratowe, a tam nawet menele są czyści (1)

        te obicia materiałowe to siedlisko chorób i brudu, lepsze były te plastikowe

        • 12 4

        • dokładnie te czerwone plastikowe

          co były w tych starych nie odnowionych skm bądz w tramwajach są też, materiałowe to tragedia brud syf i plamy

          • 6 0

    • siedzenia z materialu to masakra (1)

      jak widze w tramwaju takie to boje sie siadac bo sa tak zasyfione ze mam odruch wymiotny. A co gorsza bylam swiadkiem jak babka usiadla na takim a okazalo sie mokre od moczu jakiegos pijaka:( od tamtej pory mam w glowie ten widok fuuuuu

      • 14 4

      • daj losie, zeby to tylko mocz byl...

        • 9 1

    • zapowiadanie głosowe już jest w kilku składach w tych odbudowanych w 2007 oraz we wcześniej zmodernizowanych EN57 1107 EN71 046 i 051

      • 6 0

    • Włoskie metro..

      ...to nie jest dobry przykład - najgorsze jakim jechałam - jakość znacznie poniżej trójmiejskiej SKM! A metro hiszpańskie czy angielskie również ma obicia materiałowe w swoich składach - wypisz wymaluj jak nasza SKMka :)

      • 5 1

    • najlepiej obić skórą z nietoperza, dobrze się myje.

      • 12 0

    • haha, wierzysz, że ktokolwiek by u nas mył siedzenia?

      • 4 2

    • a mnie nie podobają się te siedzenia wzdłuż

      to jest dobre w cywilizowanych krajach, gdzie długość składu odpowiada liczbie pasażerów, a nie u nas, gdzie większość musi gnieździć się jak śledzie w puszce. nie bardzo wyobrażam sobie taki wagon z siedzeniami wzdłuż, a w środku pełno ludzi, którzy nie mają się czego przytrzymać. dla ułatwienia dodam, że nawet nie każdy dorosły dosięgnie ew. uchwytów na suficie.

      a kiedy siedzę, to też wolę być bokiem do stojących pasażerów, a nie przodem, mając na wysokości wzroku np. ich tyłek czy krocze :>

      • 4 1

  • SKM - jeżdzące przestarzałe po liftingu składy :/ (9)

    • 38 42

    • (8)

      Ile to razy można remontować słynne EN 57 lub EN71?
      Czyli w 2034 r. dalej bedziemy jezdzić tymi składami :/

      • 16 5

      • (7)

        na wszystko są przepisy.Pociągi to nie autobusy że po 15 latach trzeba wymienić bo się sypią.Pociąg po określonym przebiegu musi iść na naprawę główną która polega właśnie na czymś takim że można skład rozebrać do samego szkieletu i zabudować od nowa.Sory jeżeli kratownica jest cała i po zdjęciu poszycia ją dodatkowo zakonserwowano to taki skład może śmigać dalej.Jest nowy napęd wózki pantografy elektronika czujniki ruchu fotokomórki a wszystko za cenę 1/3 nowego.Człowieku myślisz że nowe to takie rewelacje?Zwłaszcza w polskiej produkcji. SKM Warszawa musiała pożyczać od nas stare sprawdzone klamoty bo ich nówki nie chciały jeździć co chwila się psuły.

        • 25 0

        • Ale w Trojmiescie SKM jest podstawa dojazdow, zwlaszcza przy naszym liniowym charakterze (6)

          A nasze "nowe" stare sklady maja ciagle dynamike podmiejskiego EN 57 i EN71.

          Czy to wina napedu, czy pradu w sieci - nie wiem, ale wiem, ze przyspieszenie i predkosc przejazdu niespecjalnie mnie satysfakcjonuja.

          • 7 5

          • Na ale ten nowy ma lepszą dynamikę (4)

            lepszą niż niemieckie s-bahn, które mają typowo 1m/s2 max.

            • 6 0

            • Jest jeden, wiec trudno go bedzie mi upolowac (1)

              jak sie przejade, to sie wypowiem.

              • 1 1

              • Spoty czyli te zrobione 2 lata temu też mają lepszy napęd i dynamikę od starych EN57. EN71 wszystkie mają dwa wagony silnikowe stąd powinny mieć lepsze przyspieszenia od EN57 które mają jeden wagon silnikowy oznaczony jako "s" EN71 mają dwa "sa" i "sb"

                • 1 0

            • Zreszta chwila - dopoki wszystkie nie beda jezdzily z ta sama dynamika, podroze i tak beda trwaly tyle ile teraz (1)

              Moze przyspieszyc w okresie jak jezdzi jeden na godzine, ale nie w godzinach szczytu, bo te przed nim nie zdaza uciec ;)

              • 9 0

              • EN71 AC ma przyspieszenie 1,4 i powiem Wam, ze na prawde to czuc! Ze stacji wyjezdza juz w pelni rozpedzony do predkosci liniowej. Jezeli wszystkie uda sie tak zmodernizowac, to na pewno bedzie trzeba zmienic rozklady - z krotszym czasem przejazdu :)

                • 13 0

          • dynamikę mają taką jaką pozwala im osiągać rozkład jazdy. Ew58 potrafi tak przyspieszać że jak nie trzymasz się to siła cię może przewrócić ale są wtedy prądożerne a poza tym muszą jeździć w rozkładzie a wyciskając wszystko co można jedna SKMka dogoniłaby za kilka stacji tą jadącą normalnym tempem a wedle rozkładu poiwnno je dzielić w ciągu zwykłego dnia 7-8 minut

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.